Τροχοί & TIR

Setra Compact Coaches

Το 1955 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Γενεύη της Ελβετίας το πιο μικρό λεωφορείο της Setra, το S6 και σήμερα, 60 χρόνια μετά, η εταιρεία συνεχίζει τη μακρά παράδοση και εξειδίκευση στα Compact λε
από Παύλος Μαυρομύτης | Κυριακή 01/11/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το 1955 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Γενεύη της Ελβετίας το πιο μικρό λεωφορείο της Setra, το S6 και σήμερα, 60 χρόνια μετά, η εταιρεία συνεχίζει τη μακρά παράδοση και εξειδίκευση στα Compact λεωφορεία.

Με αφορμή το γεγονός αυτό βρεθήκαμε στη Δρέσδη της Γερμανίας, για να δούμε και να οδηγήσουμε επιλεγμένες γενιές τουριστικών λεωφορείων από το παρελθόν έως το παρόν της εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα, ένα S6 μοντέλο του 1955, ένα S 208 H του 1979, ένα S 210 HD του 1988 και τέλος το πλέον σύγχρονο όχημα, ένα S 511 HD.

S6 από το 1955

Σε μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν συναντούμε το μοντέλο S 6 το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1955 στην έκθεση της Γενεύης. Με μήκος 6.700 χιλιοστά, μπορούσε να μεταφέρει 25 επιβάτες, ικανοποιώντας παράλληλα το αίτημα αρκετών επαγγελματιών που επιθυμούσαν ένα πούλμαν με ανώτατο όριο τα επτά μέτρα. Αυτό που ξεχωρίζει στο όχημα είναι η πανοραμική οροφή που χαρίζει φως στο εσωτερικό.

Οι συμπαγείς διαστάσεις του οχήματος, με ύψος 2.630 χιλιοστά, μήκος 6.700 χιλιοστά και πλάτος 2.250 χιλιοστά του επέτρεπαν να κινείται με άνεση και σε αστικό περιβάλλον.

Ο κινητήρας του είναι 4 κυλίνδρων με την κωδική ονομασία 517 D 4 K. Ιστορικά, αναφέρουμε ότι μέχρι το 1964 είχαν κατασκευαστεί και πουληθεί 1.172 μονάδες.

S 208 H από το 1979

Το 1976 λανσαρίστηκε η σειρά 200 με τη μικρότερη έκδοσή της να είναι το μοντέλο S 208 Η, με μήκος 7.600 χιλιοστά, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως πρωτότυπο μοντέλο το Μάιο του 1979 στην έκθεση του Τορίνο. Ο κύκλος στροφής είναι μόλις 14.6 μέτρα καθιστώντας το ιδανικό για στενούς ορεινούς δρόμους. Στο εσωτερικό του διέθετε ανακλινόμενα καθίσματα, διπλά τζάμια και νέο σύστημα εξαερισμού διασταυρούμενης ροής καθώς και σύστημα θέρμανσης. Από τον Απρίλιο του 1980 το όχημα εφοδιαζόταν με δισκόφρενα στον μπροστινό άξονα. Επιπλέον, ο πελάτης μπορούσε να το παραγγείλει με τουαλέτα, κλιματισμό και σε στενή έκδοση πλάτους 2.300 χιλιοστών. Το ύψος του S 208 είναι 3.030 χιλιοστά, το μήκος 7.600 χιλιοστά και το πλάτος 2.500 χιλιοστά. Ο κινητήρας του είναι ο Daimler Benz 0352 A. Από τη γραμμή παραγωγής εξήλθαν 494 οχήματα, την περίοδο από το 1979 μέχρι το 1983.

S 210 HD από το 1988

Στο μοντέλο S 210 HD εφαρμόστηκαν επίσης κάποιες καινοτομίες, όπως η χρήση συμβατικού συστήματος κίνησης στους πίσω τροχούς, ενώ για πρώτη φορά εμφανίστηκε και υπερυψωμένη έκδοση. Όπως και όλα τα υπόλοιπα οχήματα της σειράς, η S 210 HD επωφελήθηκε από το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα κλιματισμού και θέρμανσης και από την τοποθέτηση του ABS, ως βασικό χαρακτηριστικό από το 1984. Το ύψος του οχήματος είναι 3.500 χιλιοστά, το μήκος 9.340 χιλιοστά και το πλάτος 2.500 χιλιοστά. Ο κινητήρας του είναι ο 6κύλινδρος της Daimler-Benz ΟΜ 421. Ο αριθμός των θέσεων είναι 27+1.

S 511 HD για πολυτελείς μετακινήσεις

Εκτός από την αναδρομή στο παρελθόν, μέσω των τριών παλιότερων μοντέλων τα οποία βρίσκονται σε άριστη κατάσταση και ειδικά με το S 6 να κερδίζει δικαίως τα βλέμματα απ' όπου περνούσε, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το σημερινό «μικρό» της σειράς 500, σε επαρχιακές διαδρομές, αλλά και στο ιστορικό κέντρο της Δρέσδης. Από την πρώτη στιγμή γνωριμίας με το S 511 HD ο επαγγελματίας αντιλαμβάνεται ότι προσφέρει πολλά παραπάνω από το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς, σε όλους τους τομείς.

Εξωτερικά, το λεωφορείο ξεχωρίζει από το λευκό του χρώμα και τα μπλε αυτοκόλλητα, με το λογότυπο 60 Years of Compact Coach Expertise. Ο ανεμοθώρακας είναι αρκετά στρογγυλεμένος και κατεβαίνει πολύ χαμηλά, έως το έμβλημα της εταιρείας το οποίο είναι ογκώδες, ενώ στο επάνω μέρος στο ύψος της οροφής η καμπύλη είναι πιο έντονη. Τα φωτιστικά σώματα ενσωματώνουν τα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED και είναι ιδιαίτερου σχεδιασμού όπως επίσης και τα φλας. Κύριο χαρακτηριστικό των Setra είναι η χρωμιωμένη γραμμή «La Linea» η οποία άλλαξε σχέδιο καθώς κατεβαίνει προς το πίσω μέρος του αμαξώματος. Επιπλέον η πίσω πλευρά διαθέτει πολύ εντυπωσιακή σχεδίαση, συμβάλλοντας παράλληλα στην αεροδυναμική αντίσταση μειώνοντας την κατανάλωση, ενώ στην ουρά ξεχωρίζουν οι αεραγωγοί στο καπό του κινητήρα.

Άνεση για 41 επιβάτες

H επιβίβαση/αποβίβαση των επιβατών γίνεται με ευκολία, ιδιαίτερα βέβαια από την μπροστινή πλευρά, με τα τρία σωστά διαβαθμισμένα σκαλοπάτια και τις καμπυλωτές χειρολαβές.

Το πούλμαν που οδηγήσαμε είναι σε θέση να προσφέρει ένα άνετο περιβάλλον για έως και 41 επιβάτες, ενώ στην έκδοση με τα καθίσματα 5 αστέρων η πολυτέλεια σχεδιάστηκε για 32 επιβάτες. Στην πρώτη επαφή αυτό που θα εντυπωσιάσει τους επιβάτες είναι το ιδιαίτερα φωτεινό εσωτερικό, χάρη στις μεγάλες επιφάνειες των τζαμιών τα οποία, σε συνδυασμό με τις «ανοιχτές» αποχρώσεις των καθισμάτων, εξασφαλίζουν πλούσιο φως. Επιπλέον, η ξύλινη επένδυση στο χώρο των ποδιών προσδίδει πολυτέλεια.

Τα καθίσματα είναι μεγάλα παρέχοντας στον επιβάτη τον εξοπλισμό που χρειάζεται για τα πολύωρα ταξίδια, με υποπόδιο, τραπεζάκι, χειρολαβές, δίχτυ για μικροαντικείμενα και φυσικά προσωπικό φωτισμό και ακροφύσια κλιματισμού.

Χώρος εργασίας

Η λειτουργικότητα και η καλαίσθητη σχεδίαση είναι τα δυο κύρια χαρακτηριστικά του χώρου οδήγησης, ο οποίος είναι τοποθετημένος πιο ψηλά, στα 91 χιλιοστά για την καλύτερη εποπτεία του δρόμου. Στο ταμπλό κυριαρχεί η διχρωμία, με γκρι και μπεζ χρώμα, ενώ οι χρωμιωμένες πινελιές δίνουν το δικό τους ευχάριστο τόνο. Το τιμόνι διαθέτει χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών μέσω των οποίων ο οδηγός διαχειρίζεται τις ενδείξεις που εμφανίζονται στον πίνακα οργάνων. Η εκμάθηση του μενού καθώς και των διακοπτών στο ταμπλό είναι άμεση από τον οδηγό, όπως επίσης του επιλογέα των σχέσεων στο κιβώτιο μέσω του μοχλοδιακόπτη στην κολώνα του τιμονιού.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα φαρδύ και ανατομικό κάθισμα ISRI, ένα ηλεκτρικά ανοιγόμενο παράθυρο, τρία ακροφύσια αέρα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο σκιάδιο.

Στους δρόμους της Δρέσδης

Οδηγήσαμε το S 511 HD για πολλά χιλιόμετρα τόσο περιφερειακά της Δρέσδης, όσο και στο ιστορικό της κέντρο. Αν και η διαδρομή ήταν ιδιαίτερα στενή, πολλές φορές ο αριστερός καθρέφτης περνούσε λίγα εκατοστά από τους καθρέφτες των φορτηγών και λεωφορείων της απέναντι κατεύθυνσης, ωστόσο δεν προβληματίστηκαμε όσο ήμαστε στο τιμόνι του Setra. Είναι η δομή του οχήματος τέτοια, από το σασί μέχρι την ανάρτηση, που του προσφέρουν μοναδική ακρίβεια στην οδική συμπεριφορά και σε απαλλάσσουν από το περιττό άγχος. Το πάτημα του οχήματος στο δρόμο είναι εκπληκτικό, όπως επίσης και η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός από το σύστημα διεύθυνσης γνωρίζοντας ακριβώς πού «βρίσκεται» το όχημα στο δρόμο. Βέβαια οι διαστάσεις του οχήματος, εκτός από το μήκος, είναι ίδιες με αυτές των μεγαλύτερων μοντέλων κάτι που πρέπει να έχει στο μυαλό του ο οδηγός όταν θέλει να κινηθεί σε στενούς δρόμους, ιδιαίτερα βέβαια στο ύψος περνώντας δίπλα από μπαλκόνια.

Τα ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία είναι εξοπλισμένο το όχημα, (EBS, ASR, ESP, BAS), είναι πάντα ετοιμοπόλεμα να αποτρέψουν δυσάρεστες οδηγικές καταστάσεις, είτε από απροσεξία του οδηγού είτε από κάποια κακοτοπιά του οδοστρώματος. Tο ABA3 σε συνδυασμό με το ενεργό cruise control αναγνωρίζει και στάσιμα αντικείμενα και λειτουργεί ακόμη και σε συνθήκες, «σταμάτα/ξεκίνα». Στο στενό οδικό δίκτυο που κινηθήκαμε ιδιαίτερα χρήσιμη ήταν η συμβολή του συστήματος Lane Assistant το οποίο «ενημερώνει» τον οδηγό μέσω ηχητικού σήματος και δόνησης στο κάθισμα όταν το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του και πατήσει στις γραμμές αριστερά και δεξιά του οδοστρώματος. Επίσης, το Front Collision Guard, το σύστημα απορρόφησης ενέργειας σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης, έχει εξελιχθεί περαιτέρω.

Τέλος, το μικρό του μήκος στα 10,465 χιλιοστά, όπως επίσης η εξαιρετική του ευελιξία με κύκλο στροφής στα 17.468 χιλιοστά, μας βοήθησαν σημαντικά κατά την κίνησή μας στο ιστορικό κέντρο της πόλης και την προσέγγιση του ξενοδοχείου σε κεντρικό σημείο.

Στο δια ταύτα, με την επίσκεψή μας στη Δρέσδη και τη συνάντησή μας με το παρελθόν και το παρόν των οχημάτων της Setra γίνεται εύκολα αντιληπτό πως πρόκειται για 60 χρόνια συνεχούς ανάπτυξης και βελτίωσης από τη γερμανική εταιρεία. Επενδύοντας διαρκώς σε νέες τεχνολογίες κατασκευάζει και εξελίσσει τα νέα μοντέλα της ώστε να βρίσκονται πάντοτε ένα βήμα μπροστά. Όσον αφορά το σημερινό της μοντέλο, το S 511 HD, αποτελεί σε κάθε περίπτωση αξιόπιστη επιλογή για τουριστικές επιχειρήσεις και γραφεία ταξιδίων.

PreviousNext