Σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο για πολλούς μεταφορείς με μειωμένη δουλειά, χαμηλό τζίρο και το μέλλον αβέβαιο, κάποιοι άλλοι, κόντρα στις δυσκολίες, επενδύουν σε σύγχρονα οχήματα δουλειάς αυξάνοντας την παραγωγικότητά τους. Η εταιρεία μεταφορών Ειρηνούπολη Logistics είναι μια από αυτές με στόλο οχημάτων μεταφοράς ευπαθών προϊόντων και πρόσφατα στο πλαίσιο ανανέωσης, αγόρασε ένα καινούργιο Volvo FH-16 650 Euro 6 από την αντιπροσωπεία Αδελφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Μ.Ε, το οποίο έλκει τριαξονικό επικαθήμενο θάλαμο Chereau. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ανεβαίνει στο Αγγελοχώρι Ημαθίας και με τον –ιδιοκτητή και οδηγό–Σάββα Τσιχλακίδη φορτώνουν το όχημα σε συσκευαστήρια, στα ορεινά της περιοχής, με 41 τόνους μικτό φορτίο και ξεκινούν την κάθοδο προς Αθήνα. Εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων κινούμαστε μέσω Γρεβενών - Καλαμπάκας - Δομοκού και έτσι μας δίνεται η ευκαιρία να αξιολογήσουμε τις επιδόσεις του κινητήρα σε μια από τις μεγαλύτερες ανηφόρες της χώρας μας, σε αυτήν του Πολύμυλου. Επιπλέον, κρίνουμε το βοηθητικό σύστημα πέδησης στις μεγάλες κατηφόρες προς Καλαμπάκα και Λαμία, και φυσικά την καμπίνα Globetrotter XL. Ακολουθήστε μας σε ένα οδοιπορικό 550 χιλιομέτρων στο οποίο το FH-16 650 φαντάζει... ασταμάτητο!

Φορτώνοντας στα ορεινά της Ημαθίας

Η δρομολόγηση του 650 περιελάμβανε την άνοδό του στα ορεινά της Ημαθίας, περιοχή Βεργίνας και Ροδοχωρίου, για το φόρτωμα μήλων και αχλαδιών, δέκα παλέτες και στη συνέχεια επιστροφή στις εγκαταστάσεις για την παραλαβή των υπόλοιπων. Στο τιμόνι του Volvo ο ιδιοκτήτης-οδηγός Σάββας Τσιχλακίδης, μας υποδέχεται στην καμπίνα του FH και μαζί με τον οδηγό Νίκο Γεννάτο ξεκινούμε το δρομολόγιο. Στροφές-πέταλα, μικρό πλάτος οδοστρώματος και πάγος στα ανήλια σημεία είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της διαδρομής προς το βουνό το χειμώνα. Εκεί, γίνεται η περισυλλογή μήλων και αχλαδιών με την ταυτόχρονη μεταφορά τους στα συσκευαστήρια και κατόπιν παραλαμβάνονται από τα φορτηγά. Ως επί το πλείστον η φόρτωση γίνεται σε τριαξονικά οχήματα καθώς η διαδρομή είναι πιο απαιτητική για τα επικαθήμενα εξαιτίας της στενότητάς της.

I-Shift στη μηχανική λειτουργία

Διασχίζουμε τον περιφερειακό της Βέροιας, ύστερα τη γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα και πιάνουμε τις αναβάσεις όπου το επικαθήμενο ανεβαίνει άδειο. Ο Σάββας επιλέγει τη μηχανική λειτουργία στο κιβώτιο I-Shift και εξηγεί: «Στη διαδρομή αυτή και στις αντίστοιχες στα ορεινά επιλέγω πάντα τη μηχανική λειτουργία, καθώς εάν έχω την αυτόματη μόλις πατήσω το γκάζι ανεβάζει αμέσως στροφές με αποτέλεσμα να αλλάζει συνεχώς σχέσεις στο κιβώτιο. Το αμάξι έχει τρομακτική ροπή! Οπότε, επιλέγω την 8η ή την 9η σχέση στο κιβώτιο και το ανεβάζω πιο ξεκούραστα, χωρίς περιττές αλλαγές. Γενικά, στην πορεία στον αυτοκινητόδρομο το δουλεύω στην αυτόματη λειτουργία με το I-Shift να κάνει γρήγορες και έξυπνες αλλαγές».

Επιλογή ιπποδύναμης

Συνεχίζοντας το δρομολόγιο έχουμε την εύλογη απορία, αν τελικά ταιριάζει ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο, από άποψη ιπποδύναμης, για όχημα εθνικής μεταφοράς για να λάβουμε την εξής απάντηση: «Θεωρώ πως είναι μια λογική ερώτηση την οποία έχουν κάνει και άλλοι συνάδελφοί μου, αν και κατά πόσο είναι καλή λύση το 650. Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι το ιδανικό αμάξι είναι ένα 13λιτρο με ιπποδύναμη κοντά στους 540 ίππους γιατί συνδυάζει οικονομία και καλές επιδόσεις. Ωστόσο το θέμα μας είναι το 650 και πάνω σε αυτό σας λέω πως έχουμε και άλλα 16λιτρα οχήματα στην εταιρείας μας, το πλεονέκτημα των οποίων είναι η ιπποδύναμή τους.

Η δουλειά μας, η μεταφορά φρούτων και λαχανικών στη λαχαναγορά είναι απαιτητική με πιεστικά ωράρια. Το αμάξι με το που φορτώσει και ξεκινήσει, πρέπει σε συγκεκριμένη ώρα να φτάσει στην Αθήνα, γιατί δουλεύουμε με ραντεβού. Αυτό που μας απέδειξαν τα 16λιτρα είναι πως όταν βιαζόμαστε φτάνουν έγκαιρα, κερδίζοντας στη γραμμή αυτή (Βέροια-Λάρισα-Αθήνα) περίπου τριάντα λεπτά και το κυριότερο ο οδηγός τους είναι ξεκούραστος. Το μισάωρο μπορεί να φαντάζει λίγο, αλλά για εμάς που θα φτάσουμε στην ώρα μας στον προορισμό και με συνέπεια στον πελάτη μας είναι αρκετό.

Η αγορά του δηλαδή έγινε καθαρά με αυτό το κριτήριο. Άλλωστε, θα δείτε στην πορεία, ξεκινώντας από την ανηφόρα του Πολύμυλου, την ευκολία με την οποία αναπτύσσει ταχύτητα και κερδίζει σε χρόνο σε σχέση με ένα άλλο όχημα μικρότερης ιπποδύναμης».

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας

Στις 8 το βράδυ, το προσωπικό βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση για το τελικό φόρτωμα των οχημάτων και την εκκίνησή τους για τον εκάστοτε προορισμό. Το δικό μας φορτίο καθυστέρησε, ωστόσο για την κάλυψη της χρονικής διαφοράς ανέλαβε δράση το 650.

Ξεκινώντας το δρομολόγιο

«Όταν βιαζόμαστε, όπως σήμερα που έχουμε αργήσει, το αυτοκίνητο κατεβαίνει με δυο οδηγούς στην Αθήνα για να φτάσει στον προορισμό του στην ώρα του, χωρίς επιπλέον καθυστέρηση», μας λέει ο Σάββας τη στιγμή που αναχωρούμε από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Όπως αναφέραμε, εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων κινηθήκαμε μέσω Εγνατίας οδού και εν συνεχεία μέσω Γρεβενών - Καλαμπάκας, με την κίνηση των επιβατικών οχημάτων και φορτηγών να είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Ανεβαίνοντας στον Πολύμυλο

Το ζουμί της παρουσίασης αυτής αποτελεί η κίνηση του 650 στην ανηφόρα του Πολύμυλου, η οποία έχει μεγάλη κλίση, διάρκειας πολλών χιλιομέτρων. Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο ο Σάββας αφήνει την αυτόματη λειτουργία στο κιβώτιο, ωστόσο επιλέγει το Power όπου οι αλλαγές γίνονται σε μεγαλύτερο εύρος στροφών, αποτρέποντας έτσι τυχόν κρέμασμα του κινητήρα. Από τα πρώτα μέτρα της ανάβασης το αυτοκίνητο έχει πιάσει κόφτη με 90 χιλιόμετρα και από εκεί και πάνω ξεκινάει η πραγματική επέλαση προσπερνώντας όλα τα προπορευόμενα οχήματα. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι στο πρώτο δυνατό καρφί της ανηφόρας, στο σημείο που είναι η πινακίδα καταγραφής χιλιομέτρων, το επικαθήμενο πέρασε με 74 χιλιόμετρα έχοντας επιλεγμένη την 10η σχέση με 1.550 σ.α.λ. Στο τούνελ μετά την πινακίδα έβαλε την 11η και στο τελείωμά του τη 12η. Από εκεί και πέρα διατήρησε σταθερή την 11η σχέση στο κιβώτιο ενώ στο ξεκόρφισμα της διαδρομής, λίγο πριν τα διόδια, στο δυνατότερο σημείο της ανηφόρας, το όχημα βγήκε με 74 χιλιόμετρα με την 10η.

Γενικότερα, κατά μήκος της ανηφόρας του Πολύμυλου το όχημα κινήθηκε με μεγάλη μέση ωριαία ταχύτητα, από 73 έως 89 χιλιόμετρα, αλλάζοντας τη 10η την 11η και τη 12η. Επιδόσεις εκπληκτικές, ωστόσο αναμενόμενες από το 650, θα συμπληρώσουμε. Οδηγούμε το αυτοκίνητο εσκεμμένα στα όριά του, χωρίς να ανέβει καθόλου η θερμοκρασία με το δείκτη να παραμένει σταθερός.

Κίνηση στον αυτοκινητόδρομο

Ο Σάββας σχετικά με την ποιότητα ταξιδιού αναφέρει: «Αυτό που απολαμβάνω στο αμάξι είναι η ησυχία στο εσωτερικό της καμπίνας καθώς δεν ακούγεται ο παραμικρός θόρυβος και είναι φανερό πως έχουν κάνει καλή δουλειά στην ηχομόνωσή της. Επίσης, το αυτοκίνητο πατάει σταθερά στο δρόμο, όπως τα συρόμενα». Στον αυτοκινητόδρομο το όχημα κινήθηκε με 90 χλμ. απολαμβάνοντας την άνεση και την «καβάλα» της καμπίνας του FH.

Κατεβαίνοντας προς Καλαμπάκα

«Ο υδραυλικός επιβραδυντής Voith Retarder έχει μέγιστη ισχύ πέδησης 670 kW (911 ίπποι) ελαττώνοντας την ταχύτητα χωρίς να πατάω καθόλου το φρένο», επισημαίνει ο οδηγός του. Πράγματι, μέχρι την Καλαμπάκα, αν εξαιρέσουμε την πλήρη ακινητοποίηση πριν τη γέφυρα του Βενέτικου ποταμού, ήταν ελάχιστες οι φορές που χρειάστηκε να πατήσουμε το φρένο.

Συζητώντας για το βοηθητικό σύστημα πέδησης, ο Σάββας συγκρίνει: «κατεβαίνω τον Πολύμυλο και μπαίνω στην έξοδο της Βέροιας με το FH με τρίτη όβερ και το βοηθητικό σύστημα πέδησης στην τρίτη σκάλα, τη στιγμή που με τα άλλα οχήματα της εταιρείας μας κατεβαίνω με δευτέρα όβερ και σαφώς λιγότερα χιλιόμετρα». Αν και ο συγκεκριμένος δρόμος είναι επικίνδυνος για προσπεράσεις, ωστόσο όσες φορές το επιχειρήσαμε ο εξακύ-λινδρος κινητήρας του FH ανταποκρίθηκε άμεσα. «Το ρεπρίζ του αυτοκινήτου με έχει εντυπωσιάσει. Αρπάζει γρήγορα και το πιο βασικό διατηρεί με ευκολία σταθερή την ταχύτητα στις ανηφόρες και αυτό το είδατε πριν λίγο στον Πολύμυλο».

Ξεφόρτωμα στη λαχαναγορά

Νωρίς τα ξημερώματα, την ώρα που η κεντρική λαχαναγορά Αθηνών κατακλύζεται από φορτηγά και εμπόρους, το 650 είχε φτάσει στην ώρα του, χωρίς καθυστέρηση παρά την αργοπορία στο σημείο φόρτωσης και, το πιο βασικό, χωρίς να κουράσει και να καταπονήσει τον οδηγό του.

Καμπίνα

Μετά το ξεφόρτωμα ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μερικές ώρες ανάπαυσης, πριν πάρει το δρόμο της επιστροφής, στην κορυφαία Globetrotter XL με εσωτερικό ύψος 2,20 μέτρα και 2,11 στο θόλο του κινητήρα. Ο Σάββας αξιολογεί την καμπίνα αναφέροντας σχετικά: «Η νέα καμπίνα του FH έχει περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους πιο πρακτικούς και σε σημεία που βολεύουν. Για παράδειγμα τα δυο πλαϊνά ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ έχουν πτυσσόμενο κάλυμμα το οποίο εξυπηρετεί καλύτερα, γιατί όταν είμαι όρθιος δεν βρίσκουν οι ώμοι μου σε αυτά. Το ψυγείο έχει χωρητικότητα 33 λίτρα που σημαίνει πως επαρκεί για τα φαγητά, τα αναψυκτικά και τα νερά, για δρομολόγιο δυοτριών ημερών. Το κάτω κρεβάτι είναι πιο μεγάλο σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα και έχει ποιοτικότερο στρώμα. Επίσης, μου αρέσει η φωτεινότητα στο εσωτερικό της καμπίνας χάρη στη μεγάλη ηλιοροφή. Οι κολόνες έχουν μεταφερθεί πιο μπροστά και πλέον έχουμε καλύτερη ορατότητα προς την αριστερή και τη δεξιά πλευρά. Ο σχεδιασμός της θέσης οδήγησης είναι διαφορετικός και βλέπουμε πιο καλά».

Κατανάλωση

Ο Σάββας είναι ξεκάθαρος στο θέμα της κατανάλωσης: «Το αυτοκίνητο θα δείξει την πραγματική κατανάλωσή του μετά τα 100.000 χλμ. όταν θα ανοίξει ο κινητήρας. Προς το παρόν μπορώ να πω ότι έχει αυξημένη κατανάλωση, αλλά δικαιολογημένη για 16λιτρο κινητήρα. Στο συγκεκριμένο δρομολόγιο που κατεβήκαμε στην Αθήνα μέσω Γρεβενών-Καλαμπάκας-Δομοκού, το όχημα κατανάλωσε 220 λίτρα σε 550 χιλιόμετρα». Σημειώνουμε ότι το απόβαρο του επικαθήμενου ήταν 17.440 κιλά, με ωφέλιμο 23.560 κιλά.

Στο δια ταύτα κρίνοντας τη συνολικότερη εικόνα του 650 στη δύσκολη και απαιτητική διαδρομή που ακολουθήσαμε, θα συμφωνήσουμε με τη γνώμη του ιδιοκτήτη/οδηγού του πως το όχημα εγγυάται ξεκούραστο ταξίδι και πολύ καλές επιδόσεις. Το είδαμε άλλωστε στην ανηφόρα του Πολύμυλου όπου το όχημα κινήθηκε με μεγάλη ταχύτητα καθώς και σε άλλα τμήματα του εθνικού δικτύου, κερδίζοντας σε χρόνο σε σχέση με άλλα οχήματα με μικρότερη ιπποδύναμη.