Το βασικό χαρακτηριστικό του Mercedes-Benz Vito είναι η ικανότητά του να χρησιμοποιηθεί για πολλές μεταφορικές εφαρμογές εμπορευμάτων, συγκεντρώνοντας παράλληλα αρκετές τεχνολογικές καινοτομίες ικανοποιητικές διαστάσεις (από 4.895 έως 5.370 χιλιοστά) και επιλογές μετάδοσης κίνησης (προσθιοκίνητες, πισωκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις). Το Vito προσφέρει τώρα περισσότερη ευελιξία και πρακτικότητα, όπως και άλλα πλεονεκτήματα τα οποία σημειώνουμε στην εβδομαδιαία κίνησή μας στο κέντρο πόλεων και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο. Το όχημα της δοκιμής είναι το Vito Van 111 Long CDI στο οποίο φορτώσαμε και μεταφέραμε τρεις παλέτες με ποτά από την εταιρεία Τσίνας Α.Ε.
Αναβαθμισμένο εσωτερικό
Η καινούργια σχεδιαστική φόρμα του Vito προσδίδει μια επιβλητική και φινετσάτη εμφάνιση. Στο μπροστινό τμήμα σημείο αναφοράς αποτελεί ο δυναμικός σχεδιασμός της μάσκας με τις μεγάλες γρίλιες και το σήμα το οποίο βρίσκεται σε περίοπτη θέση. Τα φωτιστικά σώματα ανεβαίνουν προς τα πλαϊνά του αμαξώματος ενώ ο μπροστινός προφυλακτήρας έχει μεγαλώσει.
Ο εξωτερικός αέρας σχεδίασης του Vito μεταφέρεται και στο εσωτερικό με καλής ποιότητας υλικά και μοντέρνο σχεδιασμό. Η άνεση του χώρου, τα αναπαυτικά καθίσματα, όπως και το ανασχεδιασμένο cockpit προσφέρουν λειτουργικότητα και εργονομία. Η είσοδος του οδηγού στο εσωτερικό γίνεται είτε πατώντας στο σκαλοπάτι (η απόσταση εδάφους-πρώτο σκαλοπάτι είναι 0,42 εκατοστά) είτε απευθείας χωρίς τη χρήση του.
Το τιμόνι όσο και ο πίνακας οργάνων αποτελούν δάνειο από τις επιβατικές εκδόσεις αναβαθμίζοντας την ποιότητα του εσωτερικού. Ο πίνακας οργάνων, με δυο μεγάλα στρογγυλά όργανα με δακτύλιο χρωμίου και στη μέση μια οθόνη πληροφοριών, είναι ευανάγνωστος χάρη στη λευκή γραμματοσειρά. Με τα κουμπιά στο τιμόνι ο οδηγός χειρίζεται το ηχοσύστημα, το τηλέφωνο και τον υπολογιστή ταξιδιού στον οποίο παρουσιάζονται αναλυτικά τα στοιχεία του ταξιδιού, με μέση κατανάλωση, ωριαία ταχύτητα και διανυθέντα χιλιόμετρα. Η ρύθμισή του γίνεται σε ύψος και απόσταση. Ο επιλογέας ταχυτήτων βρίσκεται στο ίδιο σημείο με τα παλαιότερα μοντέλα, στην κεντρική κονσόλα, σε ιδανικό σημείο, ωστόσο η βάση του «αφαιρεί» μερικά εκατοστά ελεύθερου χώρου από το αριστερό πόδι του συνοδηγού.
Γενικότερα όλα τα πλήκτρα και οι διακόπτες βρίσκονται κοντά στα δάχτυλα του οδηγού και είναι άμεσα ορατά. Ο επανασχεδιασμός του ταμπλό έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη εκμετάλλευσή του με τρεις εσοχές στις οποίες μπορεί να ακουμπήσει χαρτιά παραγγελιών, έγγραφα μεγέθους Α4, θήκη γυαλιών, τσαντάκι μέσης.
Το ντουλαπάκι συνοδηγού μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για αποθήκευση, ενώ επιπλέον χώρος για μικροαντικείμενα είναι διαθέσιμος κάτω από το μεσαίο κάθισμα. Στις άκρες του ταμπλό έχουν σχεδιαστεί δυο ποτηροθήκες και θήκες για κινητά και υποδοχή φόρτισης. Ο οδηγός μέσω της ειδικής κονσόλας που είναι τοποθετημένη στον ουρανό του οχήματος, διαχειρίζεται το φως καμπίνας καθώς και αυτό της κλούβας. Ο διαχωρισμός καμπίνας με την κλούβα γίνεται μέσω τζαμιού για την καλύτερη εποπτεία του χώρου. Χάρη στην υπερυψωμένη θέση οδήγησης η ορατότητα είναι καλή ενώ και οι καθρέφτες βοηθούν σε αυτό, αν και δεν διαθέτουν ηλεκτρονική ρύθμιση.
Αθήνα-Βελεστίνο
Για τις ανάγκες μιας επιχείρησης όπως της συγκεκριμένης για την τροφοδοσία ποτών, όπου τα οχήματα μεταφέρουν εμπορεύματα στο μέγιστο επιτρεπτό φορτίο, θεωρούμε ότι ο 1.600άρης κινητήρας με τους 114 ίππους κάνει τη δουλειά του με το παραπάνω. Βέβαια στο συμπέρασμα αυτό καταλήξαμε γράφοντας με το Mercedes-Benz Vito περισσότερα από 1.300 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο διαδρομής, εντός και εκτός πόλης. Το πρώτο κομμάτι αφορούσε την κίνησή μας στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και το παλιό εθνικό δίκτυο εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων. Ο κινητήρας από τις 1.200 μέχρι τις 1.400 στροφές παρουσιάζεται πιο «υποτονικός» ενώ δείχνει ιδιαίτερα πρόθυμος μετά τις 1.500 στροφές, όπου αποδίδει άλλωστε τη μέγιστη ροπή μέχρι τις 2.500 στροφές. Στο σύνολο της διαδρομής κινηθήκαμε με την 6η σχέση στο κιβώτιο, με 100 χλμ. και 1.800 σ.α.λ επιτυγχάνοντας οικονομία στην κατανάλωση.
Το κιβώτιο έχει καλή κλιμάκωση στις έξι σχέσεις και το κούμπωμά τους γίνεται εύκολα. Στο δρόμο δείχνει άριστη οδική συμπεριφορά ενώ στην τελική του ταχύτητα το αυτοκίνητο είναι σταθερό.
Βελεστίνο-Λάρισα: Δοκιμάζοντας τις αναρτήσεις
Εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων ο αυτοκινητόδρομος είναι κλειστός στο ύψος του Κιλελέρ και υποχρεωτικά τα οχήματα κινούνται μέσω της π.ε.ο Βελεστίνου-Λάρισας, σε ένα δρόμο γεμάτο λακούβες στον οποίο ωστόσο μας δίνεται η ευκαιρία να ελέγξουμε τη λειτουργία της ανάρτησης, η οποία είναι βελτιωμένη με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ανεξάρτητη πίσω, με νέα ελατήρια και αμορτισέρ. Απορροφά σωστά τις κακοτεχνίες, η απόσβεση είναι ικανοποιητική και δεν μεταφέρονται κραδασμοί στο τιμόνι.
Τα συστήματα προειδοποιούν
Κινούμενοι στον αυτοκινητόδρομο με 100 χιλιόμετρα επιλέγουμε να κάνουμε κάποιες «στραβοτιμονιές». Αναλογιστείτε ότι ο επαγγελματίας που τρέχει να προλάβει την παράδοση της παραγ-γελίας θα κάνει ακόμη περισσότερα οδηγικά λάθη καθώς η προσοχή του μπορεί να αποσπαστεί ή να είναι μειωμένη, (πρόσθετο άγχος, κινητό τηλέφωνο, αναζήτηση συχνότητας στο ραδιόφωνο, συνομιλία με το συνοδηγό). Σε αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιείται το σύστημα Attention Assist το οποίο ανιχνεύει σημάδια κούρασης στον οδηγό και τον προειδοποιεί οπτικά (μέσω ένδειξης στην οθόνη) αλλά και ηχητικά ότι πρέπει να κάνει ολιγόλεπτη στάση. Πράγματι, δουλεύει με απόλυτη ακρίβεια καθώς η ένδειξη αυτή άναψε στην π.ε.ο Βελεστίνου-Λάρισας όπου προσπαθούσαμε να αποφύγουμε τις λακούβες. Επιπρόσθετα, το σύστημα Collision Prevent Assist μας ενημέρωνε ηχητικά και οπτικά (με κόκκινο τρίγωνο στο κοντέρ) όταν φτάναμε σε απόσταση λίγων μέτρων από το προπορευόμενο όχημα.
Χώρος φόρτωσης
Ο χώρος φόρτωσης του Vito έχει πρόσβαση από μια μεγάλη πίσω πόρτα που ανοίγει προς τα επάνω και μια συρόμενη στα δεξιά που απαιτεί ελάχιστη μυϊκή δύναμη για να ανοιγοκλείσει. Είναι εύκολα προσβάσιμος με κατώφλι φόρτωσης στα 600 χιλιοστά. Το μήκος είναι 2,831 χιλιοστά, εκ των οποίων τα 300 χιλιοστά είναι κάτω από τα καθίσματα, το πλάτος 1,685 χιλιοστά ενώ ανάμεσα στους θόλους είναι 1,270 χιλιοστά και το μέγιστο εσωτερικό ύψος είναι 1,392 χιλιοστά. Στο πάτωμα είναι τοποθετημένα οκτώ άγκιστρα συγκράτησης φορτίου, τέσσερα από την κάθε πλευρά, και διαθέτει ένα φωτιστικό σώμα από την αριστερή πλευρά το οποίο παρέχει αρκετό φως. Το δέσιμο της καρότσας είναι επίσης ποιοτικό, χωρίς τριγμούς, ακόμη και κατά την κίνηση του οχήματος σε οδόστρωμα με πολλές λακούβες.
Μεταφορά παραγγελίας
Η δεύτερη ημέρα της δοκιμής μας περιλαμβάνει φόρτωμα και διανομή ποτών από την Τσίνας Α.Ε., δίκτυο διανομών-Logistics. Στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρείας στο 12ο χλμ. ΛάρισαςΘεσσαλονίκης γίνεται αποθήκευση και διανομή αναψυκτικών και ποτών. Η παραγγελία είναι έτοιμη, τρεις παλέτες με κρασιά και τσίπουρο «Μετέωρο», πρέπει να μεταφερθούν στην κάβα της εταιρείας.
Οι διαστάσεις της κλούβας επιτρέπουν τη μεταφορά τριών ευρωπαλέτων, η μια τοποθετείται από την πλαϊνή θύρα με άνοιγμα 0,950 χιλιοστά πλάτος και 1,340 χιλιοστά ύψος ενώ οι άλλες δύο από την πίσω. Εδώ επισημαίνουμε το πλεονέκτημα των δύο φύλλων στην πίσω πόρτα, έναντι του ενός ανοιγόμενου προς τα πάνω. Σε αυτό δεν μπορεί εύκολα να προσεγγίσει το κλαρκ (βρίσκει επάνω) οπότε θα πρέπει να βρεθεί μικρότερο ηλεκτρικό ανυψωτικό. Φορτωμένο το Vito επιδεικνύει την ίδια οδική συμπεριφορά, με σταθερό πάτημα στο δρόμο ενώ ο κινητήρας ανταποκρίνεται ικανοποιητικά διατηρώντας αποθέματα ροπής.
Το Mercedes-Benz Vito είναι σβέλτο και ευκολοδήγητο μέσα στην πόλη χάρη στο καλό κόψιμο του τιμονιού του. Επίσης, ο μεσαίος καθρέφτης είναι ιδιαίτερα χρήσιμος, ωστόσο στην παραγγελία θα σας συνιστούσαμε να προβλέψετε και αισθητήρα παρκαρίσματος.
Παρκάρισμα με ασφάλεια
Για πολλούς επαγγελματίες, ειδικά στο κέντρο μεγάλων πόλεων, σοβαρό πρόβλημα αποτελεί το παρκάρισμα, εξαιτίας της έλλειψης ελεύθερων χώρων. Ωστόσο, το Mercedes-Benz Vito έχει από μόνο του τη λύση καθώς με ύψος 1,91 μέτρα χωράει σε όλα τα ελληνικά και ευρωπαϊκά πάρκινγκ επιβατικών αυτοκινήτων με συνηθέστερο ύψος από 2 έως 2,20 μέτρα. Το όχημα περνάει χωρίς προβλήματα ακόμη και στην άνοδο της ράμπας όπου ενδεχομένως η επάνω κολόνα να είναι λίγο πιο χαμηλή.
Κατανάλωση
Στο μεγαλύτερο μέρος των διαδρομών που επιλέξαμε, το όχημα κινήθηκε άδειο, ωστόσο με απόβαρο δυο τόνους και ωφέλιμο έναν τόνο, δεν θεωρούμε ότι η κατανάλωση που σημειώσαμε πρόκειται να αλλάξει δραματικά. Συγκεκριμένα στην πορεία των 392 χιλιομέτρων, από Αθήνα για Λάρισα, το Vito κατανάλωσε 6,1 λίτρα/100 χλμ. με μέση ωριαία ταχύτητα 76 χιλιομέτρων. Γενικότερα όσο και αν πιέσαμε τον κινητήρα του, και το κάναμε πολύ, η κατανάλωσή του δεν ξεπέρασε τα 7.5 λίτρα/100 χιλιόμετρα.
Στο δια ταύτα η αυξημένη μεταφορική δυνατότητα του οχήματος, με χωρητικότητα τρεις παλέτες, ο εργονομικός και πρακτικός χώρος οδήγησης καθώς και οι καλές επιδόσεις του κινητήρα καθιστούν το Mercedes-Benz Vito έναν άξιο συνεργάτη εντός και εκτός πόλης.