Τροχοί & TIR

Τα MAN Lion's του 2017: Τεχνολογία Αιχμής στα νέα λεωφορεία

Όπως ακριβώς έγινε και με τα φορτηγά του ομίλου, έτσι και στα λεωφορεία, η ΜΑΝ Truck & Bus προχώρησε σε εκτεταμένη αναβάθμιση του συνόλου της γκάμας για το 2017. Αιχμή του δόρατος, οι σημαντικά
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τετάρτη 01/02/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Όπως ακριβώς έγινε και με τα φορτηγά του ομίλου, έτσι και στα λεωφορεία, η ΜΑΝ Truck & Bus προχώρησε σε εκτεταμένη αναβάθμιση του συνόλου της γκάμας για το 2017. Αιχμή του δόρατος, οι σημαντικά αναβαθμισμένοι κινητήρες με περισσότερη ροπή και αυξημένες επιδόσεις.

Ο κατασκευαστής, εκμεταλλεύθηκε τη συγκυρία (μετάβαση στη νόρμα Euro 6c) και προχώρησε σε σειρά αλλαγών. Επίσης, για πρώτη φορά, ο κινητήρας D2676 μπορεί να λειτουργήσει και με καύσιμο βιοντίζελ και συγκεκριμένα, υδρογονοκατεργασμένα φυτικά έλαια (HVO). Το επόμενο διάστημα, ο D2676 LOH Euro 6c των 12,4 λίτρων, σε έκδοση ισχύος 420 hp θα αντικαταστήσει τον «400άρη» D2066 LOH στα λεωφορεία ΜΑΝ (και Neoplan) καθώς και στα σασί που πουλάει η ΜΑΝ σε διάφορους αμαξοποιούς ανά τον πλανήτη. Σε συνδυασμό με εντυπωσιακές αναβαθμίσεις σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, μετάδοση και αποδοτικότητα, το Lion’s Coach προβάλλει ως μία από τις πλέον ενδιαφέρουσες παρουσίες της νέας χρονιάς στην κατηγορία των πολυτελών υπεραστικών και τουριστικών.

Φρεσκάρισμα στο σαλόνι

Σημαντική ως προς την άνεση των επιβατών είναι η τοποθέτηση ρυθμιζόμενων προσκέφαλων στα νέου τύπου καθίσματα, ιδανικών για μεγάλα ταξίδια. Νέα και μεγαλύτερα είναι τα ρεζερβουάρ φρέσκου νερού και αποβλήτων –αμφότερα αρκούν για συχνή χρήση σε μεγάλης διάρκειας δρομολόγια. Περισσότερες επιλογές προσφέρει επίσης και το εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων ονόματι Multimedia Coach Advanced. Ενδεικτικά, μπορούν να συνδεθούν ταυτόχρονα δύο κινητά τηλέφωνα μέσω Bluetooth ενώ, υποστηρίζονται οχτώ γλώσσες για τον χειρισμό μέσω φωνητικών εντολών.

Περιλαμβάνεται φυσικά σύστημα πλοήγησης (GPS) με τον χάρτη της διαδρομής να προβάλλεται σε 7ιντση οθόνη. Στις χώρες που διαθέτουν αντίστοιχη υποδομή, το GPS προβάλλει σε πραγματικό χρόνο,εναλλακτικές διαδρομές στον οδηγό αν έχει ενημερωθεί για κυκλοφοριακή συμφόρηση στο προκαθορισμένο δρομολόγιο.

Δυνατότητα παραγγελίας μοναδικών λεωφορείων

Στο εργοστάσιο του Πλάουεν, λειτουργεί το τμήμα ειδικών κατασκευών της ΜΑΝ. Το ΜΑΝ Bus Modification Centre δημιουργεί μοναδικά οχήματα για ιδιαίτερες εφαρμογές –από ΜΑΝ Lion’s Coach και VIP transfer για την κυβέρνηση του Ουζμπεκιστάν, έως Neoplan Cityliner που παραπέμπει σε κινητή αίθουσα συναυλιών με ηχοσύστημα ισχύος 1.000 Watt. Ανάμεσα στις καινοτομίες που λανσάρονται στην εξειδικευμένη αυτή μονάδα, περιλαμβάνεται νέο σύστημα ασύρματης φόρτισης κινητών τηλεφώνων για τους επιβάτες και νέα σχέδια εσωτερικού φωτισμού με LED.

Επεμβάσεις παντού για μακροζωΐα και οικονομία καυσίμου

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα μηχανικά μέρη, οι αλλαγές είναι πολλές και μεγάλης έκτασης. Άρδην βελτιωμένο λ.χ., είναι το θερμικό μάνατζμεντ του κινητήρα, ώστε να εξασφαλίζεται πως η θερμοκρασία στην εξαγωγή παραμένει σε υψηλά επίπεδα ακόμη και υπό συνθήκες μερικού φορτίου. Για παράδειγμα σε διαδρομή χωρίς υψομετρικές εναλλαγές, ή σε συνθήκες ρολαρίσματος/ ρελαντί. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η υψηλή θερμοκρασία στην εξαγωγή είναι επιθυμητή ώστε να δουλέψει σωστά και αποτελεσματικά το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων, και να μειωθεί ο χρόνος που χρειάζεται για το ζέσταμα του κινητήρα. Κατά συνέπεια, μειώνονται μακροπρόθεσμα και οι φθορές στον κινητήρα και αυξάνεται η ωφέλιμη ζωή του.

Ανάμεσα στις αλλαγές περιλαμβάνεται και μια νέα, ρυθμιζόμενη αντλία για το σύστημα ψύξης. Ενώ μέχρι τώρα, η αντλία που τροφοδοτούσε με ψυκτικό γυρνούσε συνεχώς με τον ίδιο ρυθμό, τώρα προσαρμόζεται και καθορίζει τη λειτουργία της ανάλογα με τα φορτία/ρυθμό περιστροφής του κινητήρα. Κατά συνέπεια, η αντλία δουλεύει πάντα όσο ακριβώς απαιτείται, χωρίς να σπαταλιέται ενέργεια –η απόδοση της αντλίας ρυθμίζεται συνεχώς σε ένα φάσμα από το 20 έως το 95% του συνολικού φάσματος λειτουργίας της. Όταν οι ανάγκες για ψύξη είναι χαμηλές, π.χ. σε ταξίδι με σταθερή ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο, μπορεί να εξοικονομηθεί έως και 80% της μηχανικής ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία της αντλίας του ψυκτικού υγρού.

Στις αναβαθμίσεις του κινητήρα περιλαμβάνονται επίσης νέο σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων στην εξαγωγή (EGR), καινούργια ατσάλινα πιστόνια και σένσορας για τη στάθμη του λιπαντικού. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, όχι μόνο γιατί δε χρειάζεται να κάνει χειροκίνητα ο οδηγός τη διαδικασία, αλλά και γιατί σε κάποιες περιπτώσεις είναι και πρακτικά αδύνατο, όπως όταν έχει τοποθετηθεί αναρτώμενη μπαγκαζιέρα στο πίσω μέρος για εξοπλισμό σκι για παράδειγμα.

Αναφορικά με το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα δευτερεύουσας πέδησης ΜΑΝ BrakeMatic, τα πούλμαν του 2017 της ΜΑΝ θα φέρουν το νέας γενιάς EVBec μηχανόφρενο. Μεταξύ άλλων καινοτομιών, το EVBec διαθέτει ηλεκτρονικό έλεγχο της πίεσης των καυσαερίων στην εξαγωγή για όλο το φάσμα της ταχύτητας κίνησης, και κατά συνέπεια, υψηλό απόθεμα πέδησης ακόμη και σε χαμηλές ταχύτητες.

Πανίσχυρη δευτερεύουσα πέδηση

Υπάρχει πλέον και δευτερεύων επιβραδυντής (retarder) σε συνδυασμό με τη νέα τελική σχέση μετάδοσης (i=2,73). Σε σχέση με το μοντέλο του 2016 αποδίδει 4.000 Nm μέγιστη ροπή (3.200 Nm έως τώρα), και ισχύ 500 kW, αύξηση δηλαδή, γύρω στα 80 kW. Το κιβώτιο ταχυτήτων TipMatic διαθέτει νέα χαρτογράφηση για τη διαδικασία εκκίνησης από στάση καθώς και στρατηγική αλλαγής σχέσεων, ειδικά εξελιγμένη για τους κινητήρες D26 Euro 6c. Η νέα λειτουργία του αυτοματοποιημένου κιβωτίου ονομάζεται SmartShifting, και ουσιαστικά, έχει να κάνει με τη συνεχή αναζήτηση των ηλεκτρονικών για ιδανικά συγχρονισμένες αλλαγές, για άνεση των επιβατών και μείωση της κατανάλωσης. Το εντυπωσιακό είναι πως, αυτό γίνεται παράλληλα με ακόμη πιο γρήγορες αλλαγές (και για τις 12 σχέσεις) με υποβοήθηση, ειδικά στα ανεβάσματα.

Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι και η νέα λειτουργία για ομαλή εκκίνηση σε μεγάλης κλίσης σημεία, και κάτω από μεγάλα φορτία. Η αυξημένη κατά 200 Nm ροπή βοηθάει ιδιαίτερα σε αυτή τη διαδικασία, ενώ και η ισχύς είναι αυξημένη κατά 20 hp. Οι οδηγοί τέλος, θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα τη νέα λειτουργία Idle Speed Driving: πρόκειται για δυνατότητα να «ρολάρει» το λεωφορείο μόνο του χωρίς πάτημα του φρένου σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Ο οδηγός το μόνο που έχει να κάνει είναι να πάρει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού και το όχημα εκκινεί πολύ ομαλά, με χαμηλή ταχύτητα και τον συμπλέκτη ανοιχτό. Παράλληλα, ο οδηγός μπορεί να ανεβάζει ταχύτητες χειροκίνητα, έως και την έκτη. Τα κατεβάσματα γίνονται αυτόματα είτε όταν δεν υπάρχει απόθεμα ροπής για ανέβασμα, είτε όταν ο οδηγός φρενάρει.

Προγνωστικό τελευταίας γενιάς και νέα έκδοση «EfficientLine»

Ο κατασκευαστής έχει φροντίσει να βελτιώσει σχεδόν κάθε «καταναλωτή» ενέργειας και εξάρτημα του λεωφορείου: τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης του Lion’s Coach EfficientLine διαθέτουν μειωμένο συντελεστή αντίστασης κύλισης, είναι τοποθετημένα σε αλουμινένιες ζάντες και φέρουν σύστημα ελέγχου πίεσης MAN Tyre Pressure Monitoring/TP. Σημαντικά ως προς την καλύτερη διαχείριση των αεροδυναμικών αντιστάσεων είναι και τα καλύμματα των θόλων των τροχών που κατεβαίνουν αρκετά χαμηλά. Μόνο με αυτή την επέμβαση, εξοικονομούνται 0,3 λίτ./100 χλμ. σε σχέση με όχημα που δεν φέρει παρόμοια πάνελ. Όλα αυτά συμπληρώνονται με την υπηρεσία ProfiDrive, που είναι ουσιαστικά, ένα διήμερο σεμινάριο εκπαίδευσης του οδηγού στις νέες τεχνολογίες του οχήματος και σε τεχνικές οικονομικής οδήγησης.

Κοινό χαρακτηριστικό ως προς τα συστήματα ενεργητικής και, γενικότερα, υποβοήθησης οδήγησης, όλα τα ΜΑΝ πλέον μπορούν να εφοδιαστούν με προγνωστικό ΜΑΝ EfficientCruise, σε συνδυασμό με ΜΑΝ EfficientRoll ή ΜΑΝ AttentionGuard. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, τα πούλμαν της ΜΑΝ φέρουν την τελευταία γενιά του προγνωστικού EfficientRoll με σειρά βελτιώσεων που, σύμφωνα με την εταιρεία μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση έως και κατά 6% σε σχέση με αντίστοιχο όχημα χωρίς προγνωστικό σύστημα. Η κυριότερη αλλαγή στο νέο προγνωστικό είναι η ύπαρξη EfficientRoll, λειτουργίας «ρολαρίσματος» δηλαδή, που μέχρι πρόσφατα δε μπορούσαν να συνδυαστούν στην παραγγελία.

Η ΜΑΝ φυσικά κεφαλαιοποιεί την εμπορική επιτυχία του επονομαζόμενου «πακέτου» αποδοτικότητας EfficienctLine, με νέα, αντίστοιχη, έκδοση του Lion’s Coach. Η σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου στο νέο MAN Lion’s Coach του 2017 οφείλεται κυρίως στον βελτιωμένο εξακύλινδρο κινητήρα D2676 LOH, που αποδίδει μέγιστη ισχύ 460 hp. Σε συνδυασμό με το τελευταίας γενιάς αυτοματοποιημένο κιβώτιο TipMatic, 12 σχέσεων και τη νέα, μακρύτερη τελική σχέση μετάδοσης (i=2,73) το λεωφορείο με το «πακέτο» EfficientLine, αν και με μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρα «καταφέρνει» να ζυγίζει 100 κιλά λιγότερο από τα «απλά» μοντέλα.

Στο ίδιο τεύχος #346

PreviousNext