Το σύστημα τηλεματικής FleetBoard της Daimler έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα σε πάνω από 220.000 χιλιάδες επαγγελματικά οχήματα 7.000 πελατών της εταιρείας. Το FleetBoard ως ξεχωριστή επιχειρηματική μονάδα, ιδρύθηκε το 2000 κι αν κοιτάξει κανείς σήμερα τα μέσα με τα οποία λειτουργούσε σε ένα π.χ., Mercedes Actros πρώτης γενιάς, θα νομίσει πως έχουν περάσει κάμποσες δεκαετίες καθώς, τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές και οι δυνατότητες του συστήματος εκείνη την εποχή δείχνουν πρωτόγονα εν έτει 2017. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το FleetBoard, τα data γενικά, αλλά και οι ψηφιακές υποδομές ήταν σε νηπιακό στάδιο. Ο μοναδικός τρόπος για τη μεταφορά δεδομένων από και προς το φορτηγό ήταν μέσω μηνυμάτων/SMS. Σήμερα, οι δυνατότητες έχουν απογειωθεί και οι αναβαθμίσεις και νέες δυνατότητες παρουσιάζονται σχεδόν κάθε εβδομάδα.
Ταχύτητα, ευχρηστία και δωρεάν υπηρεσίες
Αυτό που επίσης έχει αλλάξει σε σχέση με την αυγή του 21ου αιώνα, είναι η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται και λανσάρονται νέες εφαρμογές για το FleetBoard σήμερα. Σε Βερολίνο, Καλιφόρνια και Λισσαβώνα, ομάδες ερευνητών είναι σε θέση να εξελίξουν και να φέρουν στην αγορά νέες, απόλυτα λειτουργικές εφαρμογές σε διάστημα που, συχνά δεν ξεπερνά τις τέσσερις εβδομάδες –από την αρχική ιδέα έως το εμπορικό λανσάρισμα. Στην έκθεση ΙΑΑ 2016 είδαμε από κοντά την πρεμιέρα του Fleetboard Store for Apps. Η Daimler δηλαδή, δημιούργησε μία πλατφόρμα (https://www.appyourtruck.com/) τελείως ανοιχτή σε άλλους κατασκευαστές επαγγελματικών οχημάτων και συνεργάτες όπως λχ., υπερκατασκευαστές αλλά και developers. Με αυτό τον τρόπο απλοποιείται η δουλειά οδηγών, πελατών,fleet managers καθώς προστίθενται συνεχώς νέα ψηφιακά εργαλεία με κύριο στόχο την απλοποίηση της δουλειάς του συνόλου της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όλα όσα είδαμε πρόσφατα στο Μόναχο σε ειδική εκδήλωση για την παρουσίαση των τελευταίων εφαρμογών για το Fleetboard, ήταν ιδιαίτερα εύκολα στον χειρισμό τους και σε πολλές περιπτώσεις διαθέσιμα δωρεάν. Στις επόμενες παραγράφους σταχυολογούμε κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες νέες εφαρμογές για το Fleetboard.
FleetBoard FuelHub: Νέα εφαρμογή με την οποία η Daimler θέλει να δώσει μια εύκολη λύση σε εταιρείες που διαθέτουν δικούς τους σταθμούς ανεφοδιασμού σε καύσιμο στις εγκαταστάσεις τους. Πρόκειται για μια ψηφιακή «αγορά» όπου η μεταφορική μέσω υπολογιστή ή κινητού δηλώνει την ποσότητα πετρελαίου που θέλει να προμηθευτεί και όλα τα πρατήρια της περιοχής δίνουν προσφορά. Ουσιαστικά, με δύο «κλικ», χωρίς τηλέφωνα και χρονοβόρες διαδικασίες, προμηθευτής και πελάτης έχουν κλείσει τη συναλλαγή, με το Fleetboard να δουλεύει ως διαμεσολαβητής. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται ήδη πιλοτικά στη Γερμανία.
FleetBoard nxtload: Μάλλον η πιο χρήσιμη εφαρμογή που είδαμε και δοκιμάσαμε στην παρουσίαση της Mercedes. Πρόκειται για μία καινοτόμο εφαρμογή ανεύρεσης φορτίων, που δείχνει να ξεχωρίζει ανάμεσα στις πάνω από 200 αντίστοιχες που έχουν εξελιχθεί σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες. Ο λόγος της δημοφιλίας αυτής έχει να κάνει με το γεγονός πως τα άφορτα δρομολόγια «πονάνε» πραγματικά τους μεταφορείς. Πέρα από τα δρομολόγια όπου ένα φορτηγό είναι άδειο, ή μερικώς φορτωμένο, γύρω στο 50% της ωφέλιμης ζωής του είναι είτε παρκαρισμένο είτε σε συνεργεία, ώρες ανάπαυσης, αναμονής για παράδοση και πάει λέγοντας.
Η λύση της Mercedes είναι πραγματικά έξυπνη. Δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τις γνωστές Trans.eu και Teleroute, μια μηχανή αναζήτησης (meta search engine) ονόματι Fleetboard nxtload. Πελάτες και μεταφορικές θα βρίσκουν άμεσα αυτό που θέλουν. Το πιο σημαντικό όμως, είναι το εξής: κοινό πρόβλημα όλων των εφαρμογών που υπάρχουν σήμερα είναι πως τα καλά φορτία φεύγουν εν ριπή οφθαλμού. Αν δηλαδή, επιστρέφεις άδειος από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και βλέπεις στο κινητό πως κάποιος θέλει να στείλει εμπορεύματα Αθήνα, μέχρι να κάνεις κλικ, η δουλειά έχει κάνει φτερά. Με το nxtload, βλέπεις οτιδήποτε υπάρχει διαθέσιμο, ακόμη και μια παλέτα, σε εκατοντάδες εφαρμογές, και οι πιθανότητες να φορτώσεις αυξάνονται κατακόρυφα. Από εκεί και πέρα, προτείνονται οι πλέον αποτελεσματικές διαδρομές, το επίπεδο χρήσης του στόλου μιας μεταφορικής, και πολλά ακόμη. Η εφαρμογή είναι απολύτως «ανοιχτή» και διατίθεται δωρεάν. Χρησιμοποιείται σε πιλοτικό στάδιο εδώ και έξι μήνες σε Γερμανία, Πολωνία, Ισπανία και Γαλλία και από τις αρχές του 2018 αρχίζει η ευρεία διάθεσή της.
FleetBoard Vehicle Lens. Φιλόδοξο πρότζεκτ, όπου από την φωτογραφική μηχανή ενός smartphone, οδηγός και ιδιοκτήτης θα μπορούν με μία κίνηση να σκανάρουν το φορτηγό και να εντοπίσουν πιθανές ζημιές ή φθορά από τη χρήση του από άλλο συνάδελφο. Από φώτα, λάστιχα, γρατζουνιές και άλλα. Η εφαρμογή εξελίχθηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες από τη νεοφυή εταιρεία Everybag στο Βερολίνο σε συνεργασία με τους ερευνητές του Fleetboard. Χρησιμοποιείται τεχνολογία αναγνώρισης «ζωντανής» εικόνας, η οποία ταυτοποιεί το όχημα μέσω της πινακίδας του με τον αριθμό κυκλοφορίας. Όπως ο οδηγός μετακινεί το κινητό του, βλέπει στην οθόνη πληροφορίες για το αντίστοιχο τμήμα του οχήματος: «σημαδεύοντας» εμπρός, βλέπει τα διανυθέντα χιλιόμετρα, την επόμενη προγραμματισμένη συντήρηση του κινητήρα, από το πλάι το βαθμό πλήρωσης του ρεζερβουάρ καυσίμου κ.λπ. Η εφαρμογή είναι ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο, θα διατίθεται όμως προσεχώς τόσο για Android όσο και για iOS κινητά, αρχικά μόνο για φορτηγά Mercedes-Benz στη συνέχεια όμως θα είναι «ανοιχτή» και για άλλους κατασκευαστές.