Η συνεχιζόμενη άνοδος των Logistics έχει ανεβάσει σημαντικά τη δυναμική στην κατηγορία των μεσαίων φορτηγών μεταφορών-διανομών στην οποία όλοι οι κατασκευαστές διαθέτουν πλούσια γκάμα αυτοκινήτων, καθώς παραμένει μια από τις πιο εμπορικές κατηγορίες. Η εκάστοτε εταιρεία ή μεταφορική έχει να επιλέξει ανάμεσα σε διάφορα μοντέλα με διαφορετική ισχύ και τονάζ, ανάλογα με τις ανάγκες που πρέπει να εξυπηρετήσει και τις διαδρομές που εκτελεί. Η τελευταία αγορά της εταιρείας Βασιλόπουλος Α.Ε. αφορά σε δύο καινούργια Volvo FE 19 τόνων, από την αντιπροσωπεία Αφοί Σαρακάκη Α.Ε.Β.Μ.Ε, τα οποία εκτελούν καθημερινά δρομολόγια από τις εγκαταστάσεις στα Οινόφυτα προς την Αθήνα. Σε ένα από αυτά ακολουθούμε τα δύο FE ενώ συζητούμε με τον οδηγό του ενός, τον Αντώνη Τζιβάκη, ως προς τη συμπεριφορά του οχήματος και τις πρώτες εντυπώσεις του.
Επιλογή φορτηγού
Τα βασικότερα κριτήρια επιλογής ενός οχήματος διανομών αφορούν τα μηχανικά μέρη του, κινητήρα, κιβώτιο, άξονες, αναρτήσεις, εστιάζοντας κυρίως στην ιπποδύναμη και τη ροπή του ανάλογα με τις περιοχές που εξυπηρετεί. Γιατί, άλλες οι ανάγκες ενός οχήματος που ξεκινάει τις διανομές προϊόντων από τη Λαμία και καταληγεί στο ορεινό Καρπενήσι και άλλες εκείνου που δουλεύει σε πεδινές περιοχές, για παράδειγμα από Θήβα προς τη Λαχαναγορά Αθηνών. Επίσης, ανάλογα με τα εμπορεύματα που μεταφέρει η κάθε εταιρεία, γίνεται η επιλογή των διαστάσεων του οχήματος, του ωφέλιμου βάρους και του όγκου φόρτωσης. Τέλος, σύμφωνα με τη μεταφορική δραστηριότητα του οχήματος και τις ανάγκες του οδηγού του, καθορίζεται και η επιλογή της καμπίνας, αν θα επιλέξει με κουκέτα ή όχι.
Ξημερώματα στις εγκαταστάσεις
Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η οργάνωση της εταιρείας Βασιλόπουλος Α.Ε για την καθημερινή μεταφορά εκατοντάδων τόνων εμπορευμάτων, από τις εγκαταστάσεις στα Οινόφυτα στα υποκαταστήματά της στην Αθήνα, η νωρίς με τον ιδιόκτητο στόλο των οχημάτων της. Το κάθε αυτοκίνητο εκτελεί δυο δρομολόγια, στο ωράριο του οδηγού, μεταφέροντας τρόφιμα προς τα σούπερ μάρκετ και επιστροφές για τις αποθήκες. Όλα τα αυτοκίνητα της εταιρείας έχουν υπερκατασκευή θαλάμους για να μεταφέρονται τα εμπορεύματα πάντα στη σωστή θερμοκρασία και όλα είναι εφοδιασμένα με GPS για την καταγραφή των στοιχείων του δρομολογίου.
Εργονομική καμπίνα
Η νεότερης κατασκευής καμπίνα του FE έχει ξεπεράσει την ποιότητα των υλικών των προηγούμενων μοντέλων, και τώρα είναι ακόμη πιο άνετη και εργονομική. Η είσοδος-έξοδος του οδηγού στην καμπίνα γίνεται εύκολα από τα δυο σκαλοπάτια, το οποίο είναι αρκετά σημαντικό για όχημα διανομών στο οποίο η από/επιβίβαση θα γίνει αρκετές φορές κατά τη διάρκεια του δρομολογίου.
Ο θόλος του κινητήρα εξέχει σημαντικά και επάνω σε αυτόν είναι τοποθετημένο ένα ντουλάπι για την τοποθέτηση διαφόρων αντικειμένων. Επιπλέον χώρος διατίθεται επάνω από το παρμπρίζ με δυο μικρά ντουλάπια, καθώς επίσης στην κεντρική κονσόλα και στις τσέπες κάθε πόρτας.
Η εργονομία είναι σε υψηλό επίπεδο με όλα τα κουμπιά να είναι στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού και το βασικότερο κοντά στα δάχτυλά του. Η εξοικείωση με τα χειριστήρια γίνεται άμεσα, όπου στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού είναι τοποθετημένο το λεβιεδάκι για το αυτοματοποιημένο κιβώτιο, με επιλογή νεκράς, οδήγησης και όπισθεν.
Στην ίδια πλευρά είναι τοποθετημένο το χειριστήριο για τη χρήση του υπολογιστή ταξιδιού και των υαλοκαθαριστήρων, ενώ στην αριστερή πλευράς της κολώνας του τιμονιού βρίσκεται το χειριστήριο για το μηχανόφρενο. Επίσης τα δυο πεντάλ, γκάζι και φρένο έχουν σωστή απόσταση μεταξύ τους χωρίς να χρειάζεται να παίρνει ιδιαίτερη κλίση το δεξί πόδι προς τα αριστερά για να πατήσει το φρένο. Η ευχάριστη ατμόσφαιρα στο εσωτερικό αυξάνει την απόδοση του οδηγού και τη διάθεσή του και αυτό επιτυγχάνεται χάρη στη διχρωμία στις πλαστικές επιφάνειες με ανοιχτά και απαλά χρώματα.
Στιβαρή εμφάνιση
Η σχεδιαστική φιλοσοφία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, τόσο στα μεγαλύτερα μοντέλα της όσο και στα πιο μικρά είναι οι μεγάλες γρίλιες στη μάσκα για τον καλύτερο αερισμό του κινητήρα και η τοποθέτηση του σήματος της εταιρείας ψηλότερα. Οι μπάρες προστασίας των δικύκλων είναι δυο, ενώ, τα ρεζερβουάρ είναι τοποθετημένα στη δεξιά πλευρά, με αυτό του πετρελαίου να έχει χωρητικότητα 315 λίτρα και του Ad blue 32 λίτρα.
Αποδοτικός κινητήρας
Ο χρόνος εκτέλεσης ενός αστικού δρομολογίου δεν εξαρτάται άμεσα από την ισχύ του κινητήρα, το μικτό βάρος του φορτηγού και άλλα μηχανικά στοιχεία, αφού έχει να κάνει κυρίως με τον κυκλοφοριακό φόρτο, το μποτιλιάρισμα και τον αριθμό των παραδόσεων. Πρωταρχικό ρόλο για την οικονομία παίζει το εύρος των στροφών στο οποίο λειτουργεί ο κινητήρας και παρατηρώντας το διάγραμμα ροπής του Volvo βλέπουμε ότι είναι διαθέσιμη μόλις από τις 950 σ.α.λ. ενώ η οικονομική του λειτουργία βρίσκεται σε ευρύ φάσμα στροφών από τις 1.100 μέχρι τις 1.700 σ.α.λ. Βέβαια, ο συγκεκριμένος κινητήρας συνδυάζει την οικονομία στις μετακινήσεις εντός πόλης, όπου καταγράφει και τα περισσότερα χιλιόμετρα, με την καλή απόδοση σε μεγάλες ανηφόρες, όπως αυτή της Μαλακάσας.
Όλα αυτά, σε συνεργασία με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο 12 σχέσεων, το οποίο συμβάλλει στην οικονομία καυσίμου χάρη στη σωστή επιλογή της κατάλληλης ταχύτητας, ακριβώς, στο χρόνο που απαιτείται να γίνει. Επιπρόσθετα, με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο η φθορά του δίσκου είναι μικρότερη σε σχέση με ένα μηχανικό κιβώτιο στο οποίο ο οδηγός ενδέχεται να κάνει κακή χρήση του συμπλέκτη. Τέλος, αυξάνεται η ασφάλεια στα δρομολόγια καθώς ο οδηγός είναι προσηλωμένος μόνο στο δρόμο και την κίνηση.
Η άποψη του οδηγού
Ο Αντώνης Τζιβάκης οδηγεί το ένα από τα δύο Volvo FE της εταιρείας, εκτελώντας καθημερινά δρομολόγια από τα Οινόφυτα σε καταστήματα της εταιρείας στην Αθήνα (περίπου διακόσια χιλιόμετρα) σε κουραστικές οδηγικές συνθήκες πόλης, εξαιτίας των στενών δρόμων και του μποτιλιαρίσματος. Θα τον συναντήσουμε τη στιγμή που κολλώνει το διαξονικό στη ράμπα για φόρτωμα και ανοίγοντας το παράθυρο μας λέει: «Το κιβώτιο με βοηθάει πολύ στην όπισθεν, γιατί όπως βλέπετε τώρα, απέχω ελάχιστα εκατοστά από τη ράμπα και πιέζοντας το γκάζι δεν κινείται απότομα αλλά με αργή ταχύτητα. Ό,τι θα έκανα εγώ, πατώντας με το πόδι το συμπλέκτη, το κάνει αυτό ακόμη καλύτερα, μπορώ να πω. Την ίδια καλή λειτουργία παρουσιάζει το κιβώτιο και στο δρόμο, επιλέγει πάντα τη σωστή σχέση και το πιο βασικό, σε γρήγορο χρόνο. Επίσης, με βοηθούν αρκετά οι καθρέφτες στην όπισθεν, γιατί είναι μεγάλοι, ενώ, δεν με ενοχλούν οι πλαϊνές κολώνες».
Ο Αντώνης κατεβαίνει από την καμπίνα για να κλείσει τις πόρτες του θαλάμου και αναφέρει σχετικά με την ευκολία από/επιβίβασης: «Σίγουρα, για αυτοκίνητο διανομών το ιδανικό είναι ένα σκαλοπάτι, αλλά και με τα δυο που έχει το Volvo δεν έχω κανένα πρόβλημα. Το πρώτο απ’ ότι βλέπετε είναι κοντά στο έδαφος, οπότε, δεν χρειάζεται να σηκώσω αρκετά το δεξί μου πόδι για να μπω στην καμπίνα ενώ και η απόσταση με το δεύτερο δεν είναι μεγάλη» και συνεχίζει « το αυτοκίνητο δουλεύει καθημερινά στη διαδρομή Οινόφυτα-Αθήνα οπότε μπορώ να το κρίνω σε δυο ξεχωριστά κομμάτια, στον αυτοκινητόδρομο και μέσα στην πόλη. Στο πρώτο, παρατηρώ ότι στην κίνησή του ο κινητήρας δείχνει νεύρο, φεύγει καλά δηλαδή, με γρήγορη επιτάχυνση. Στην ανηφόρα της Μαλακάσας και μετά τα διόδια Αφιδνών, όπου το αυτοκίνητο ανεβαίνει φουλ τονάζ, διατηρεί καλή ταχύτητα. Επίσης, στον τομέα της πέδησης έχει καλές επιδόσεις τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα, ενώ σε μεγάλη κατηφόρα, το μηχανόφρενο δουλεύει εξίσου αποτελεσματικά.
Στο δεύτερο κομμάτι, μέσα στην πόλη δηλαδή, με βοηθάει το κόψιμο του τιμονιού το οποίο κόβει αρκετά βοηθώντας να στρίβει το όχημα σε στενά σημεία. Γενικά, δεν έχω παρατηρήσει κάτι αρνητικό στο αυτοκίνητο, είναι ένα σύγχρονο εργαλείο δουλειάς και αρκετά βελτιωμένο σε πολλούς τομείς σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα».
Ολοκληρωμένη διαχείριση στόλου
Με αφορμή των προσθήκη των δύο VOLVO FE στο στόλο των 75 οχημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος, ζητήσαμε από τον υπεύθυνο της εταιρείας τον κ. Χατζόγλου να μας ενημερώσει σχετικά με τη διαχείριση αυτών των φορτηγών, την εκμετάλλευσή τους, την παρακολούθησή τους και για τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει η καθημερινή τους κυκλοφορία που μεταφράζεται σε 232.000 τονοχιλιόμετρα/ημέρα. Ενδιαφέρον επίσης στοιχείο ο αυξανόμενος στόλος των vans για τις κατ’ οίκον παραδόσεις αγαθών.
Πρόσφατα, στο στόλο της ΑΒ Βασιλόπουλος εντάχθηκαν δύο VOLVO FE. Ευχόμαστε κατ’ αρχήν καλοτάξιδα και παραγωγικά.
T&T: Σε ποιο τμήμα της εφοδιαστικής θα χρησιμοποιηθούν (π.χ. κεντρικές αποθήκες προς καταστήματα);
Χ.Χ.: Όντως, ο στόλος μας ενισχύθηκε με δύο νέα φορτηγά, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στις Διανομές από τις κεντρικές αποθήκες μας προς τα καταστήματα μας.
T&T: Μετά την τοποθέτηση του θαλάμου και του ψυκτικού μηχανήματος, τι ωφέλιμο δίνουν;
Χ.Χ.: Το τελικό ωφέλιμο τους ανέρχεται στα 8.820 κιλά.
T&T: Επιλέξατε το αυτοματοποιημένο κιβώτιο i-shift των 12 σχέσεων. Έχετε διαπιστώσει τη διαφορά στην κατανάλωση;
Χ.Χ.: Ναι είναι αλήθεια ότι υπάρχει διαφορά, την οποία υπολογίζουμε σε ένα ποσοστό της τάξης του 5%
T&T: Οι οδηγοί τι άποψη έχουν για την καμπίνα και την ευκολία του αυτοματοποιημένου κιβωτίου;
Χ.Χ.: Η καμπίνα του είναι αρκετά άνετη με εύκολη πρόσβαση στα χειριστήρια του αυτοκινήτου με αρκετά καλή εργονομική διάταξη. Όσον αφορά τη χρήση του αυτοματοποιημένου κιβωτίου από το 2006 σε όλα τα αυτοκίνητά μας χρησιμοποιούμε αυτοματοποιημένα κιβώτια ταχυτήτων διότι έχουμε διαπιστώσει μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμων και λιγότερες φθορές.
T&T: Τα VOLVO FE θα καλύπτουν μεταφορικές ανάγκες σε όλη τη χώρα ή σε συγκεκριμένη περιφέρεια;
Χ.Χ.: Τα νέα μας Volvo θα καλύπτουν μέρος των αναγκών των καταστημάτων μας σε Αττική και Βοιωτία.
T&T: Επιγραμματικά μπορείτε να μας αναφέρετε δύο-τρία βασικά πλεονεκτήματα του FE;
Χ.Χ.: Το νέο Volvo FE είναι εξοπλισμένο με αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων Volvo I-Shift, κάτι που βοηθά στην ασφαλέστερη και πιο άνετη οδήγηση. Διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης (EBS) με σύστημα αντι-μπλοκ και δισκόφρενα. Επιπλέον, είναι ένα ευέλικτο όχημα το οποίο προσφέρει άριστη οδηγική συμπεριφορά και ένα άνετο και ευρύχωρο περιβάλλον. Τέλος, ο κινητήρας D8K διαθέτει ηλεκτρονικό ψεκασμό υψηλής πίεσης και common rail για μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου.
Logistics
T&T: Περιληπτικά θα θέλαμε να μας δώσετε ορισμένα μεγέθη σχετικά με τα Logistics της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Χ.Χ.: Έχουμε 3 κέντρα Διανομών στην Αττική και 1 στην Θεσσαλονίκη. Διαθέτουμε 125.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, 40% εκ των οποίων είναι ψυχώμενα και τροφοδοτούμε 298 Super Markets στην ηπειρωτική χώρα και 65 στα νησιά.
T&T: Και ο στόλος της εταιρείας;
Χ.Χ.: Το σύνολο των φορτηγών διανομής της εταιρείας μας είναι 75 οχήματα διαφόρων τύπων χωρητικότητας ώστε να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε και καταστήματα σε σημεία με δύσκολη πρόσβαση (κέντρο πόλεων) με μικτό φορτίου 1.572 τόνων. Η μέση ηλικία του στόλου των φορτηγών διανομής είναι στα 7,5 έτη. Κατά μέσο όρο χρησιμοποιούμε περίπου 200 φορτηγά Δ.Χ. την ημέρα για την τροφοδοσία των καταστημάτων μας.
T&T: Πόσα από αυτά φέρουν ψυκτικό θάλαμο;
Χ.Χ.: Όλα μας τα φορτηγά καθώς και των τρίτων είναι ψυχώμενα και ο λόγος είναι για να τηρούμε την ψυκτική αλυσίδα των προϊόντων μας από τους προμηθευτές μας και τις αποθήκες μας έως την τελική παράδοση στα καταστήματα μας.
T&T: Ιδιαίτερα στον τομέα της τηλεματικής, με τι συστήματα εξοπλίζονται; (ή θα εξοπλιστούν);
Χ.Χ.: Στα αυτοκίνητά μας αλλά και των συνεργατών μας χρησιμοποιούμε GPS για να παρακολουθούμε όλα τα παραγόμενα δεδομένα από την αρχή του δρομολογίου του φορτηγού μας έως και την επιστροφή του στις κεντρικές αποθήκες.
T&T: Τα συνεργαζόμενα ΦΔΧ εξυπηρετούν εισαγωγές από το εξωτερικό ή τροφοδοσίες (κυρίως) νησιών;
Χ.Χ.: Τα συνεργαζόμενα φορτηγά εξυπηρετούν την τροφοδοσία των καταστημάτων μας σε καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.
T&T: Διακινούμενα φορτία εντός Ελλάδας
Χ.Χ.: 232.000 τονοχιλιόμετρα συνολικά/ημέρα.
T&T: Αναφορικά με το περιβάλλον και την αποδοτικότητα των φορτηγών, ισχύει η πληροφορία μας ότι τα φορτηγά, αφού παραδώσουν, φορτώνουν φορτία επιστροφής; Αν ναι, αυτό αφορά στα συνεργαζόμενα ΦΔΧ ή αφορά και τα ιδιόκτητα ΦΙΧ (και δικά σας προϊόντα);
Χ.Χ.: Όλα τα φορτηγά μας είτε είναι Ι.Χ. είτε Δ.Χ. φορτώνουν επιστροφές από τα καταστήματά μας που αφορούν κενά μέσα διακίνησης, επιστροφές προϊόντων των καταστημάτων μας προς τις κεντρικές αποθήκες μας ή πάγιο εξοπλισμό της εταιρείας μας.
T&T: Για το ΑΒ click2shop απασχολείτε δικό σας στόλο ελαφρών ΦΙΧ ή συνεργαζόμενα Vans; Σήμερα, πόσα Vans δραστηριοποιούνται στις on line διανομές;
Χ.Χ.: Για τις κατ οίκον παραδόσεις χρησιμοποιούμε εκ περιτροπής 80 ιδιόκτητα van. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς τα προϊόντα να φτάσουν στο σπίτι του πελάτη μας στις σωστές συνθήκες ψύξης και αποθήκευσης. Για αυτό το λόγο όλα τα van διαθέτουν ψυχώμενους θαλάμους για την παράδοση των προϊόντων στους πελάτες μας .
T&T: Βλέπετε τάσεις ανάπτυξης του e-shop της ΑΒ Βασιλόπουλος; Μπορείτε να μας αναφέρετε δυο-τρεις ιδιαιτερότητες σχετικές με την εκτέλεση της παραγγελίας και της εξυπηρέτησης του e-shop πελάτη;
Χ.Χ.: Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη στο ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ υπάρχει προοπτική για ακόμα μεγαλύτερη. Οι παραγγελίες των πελατών μέσω του e-shop εκτελούνται και αποθηκεύονται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, ώστε να διατηρείται η αλυσίδα ψύξης των προϊόντων, ενώ παραδίδονται σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια που τον εξυπηρετούν. Η επικοινωνία με τον πελάτη και η ολοκληρωμένη εξυπηρέτησή του είναι βασική μας προτεραιότητα ώστε να καλύπτουμε κάθε ανάγκη του.
T&T: Πρόσφατα η εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος απέσπασε δύο βραβεία στη διοργάνωση Transport & Logistics Awards, ένα για τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και ένα για το στόλο των οχημάτων στην κατηγορία Εμπορευματικές Μεταφορές και Freight Forwarding. Μπορείτε να μας πείτε ποια ήταν τα βασικά κριτήρια αυτών των διακρίσεων;
Χ.Χ.: Υποβάλαμε τις υποψηφιότητές μας το Δεκέμβριο του 2016 στα Transport & Logistics Awards 2017 και βραβευτήκαμε με Gold στην κατηγορία Εμπορευματικές Μεταφορές & Freight Forwading, στην ενότητα Ασφάλεια Μεταφορών.
Τα Logistics της ΑΒ Βασιλόπουλος Α.Ε έχουν στόλο ΙΧ φορτηγών οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων από τις 4 κεντρικές αποθήκες που διαθέτει η εταιρεία μας στα καταστήματά της. Το 2016 ανάπτυξε και εφάρμοσε σύστημα διαχείρισης οδικής ασφάλειας (ΣΔΟΑ) με βάση το διεθνές πρότυπο ISO39001:2012. Η αναλυτική αυτή προσπάθεια ολοκληρώθηκε με την αντίστοιχη πιστοποίηση από ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα πιστοποίησης. Πλέον η πιστή εφαρμογή του συστήματος και η συνεχής βελτίωσή του είναι πυλώνας στην λειτουργία της διεύθυνσης. Η ΑΒ Βασιλόπουλος Α.Ε με την εφαρμογή και πιστοποίηση Συστήματος Διαχείρισης Οδικής Ασφάλειας στα μεταφορικό της έργο υπογραμμίζει την ευαισθησία της σε θέματα ασφάλειας των εργαζομένων της, του κοινωνικού συνόλου αλλά και σε θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Επίσης βραβευτήκαμε με διάκριση Exceptional στην κατηγορία Διαχείριση Εφοδιαστικής Αλυσίδας, στην ενότητα Βέλτιστη Εφαρμογή Διαδικασιών Sales & Operations Planning. Η συνήθης πρακτική στην τροφοδοσία των σούπερ μάρκετ από κεντρικές αποθήκες, είναι μία συσκευασία ανά κωδικό όμοια για όλα τα καταστήματα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος συμπληρώνοντας σχεδόν 20 χρόνια κεντρικοποιημένων διακινήσεων και έχοντας έναν από τους μεγαλύτερους βαθμούς κεντρικοποίησης, προχώρησε στη δημιουργία ενός ευέλικτου μοντέλου τροφοδοσίας των καταστημάτων, βάσει του θεωρητικού μοντέλου Economic Order Quantity, με αποτέλεσμα εξατομικευμένες ροές ανά κωδικό και κατάστημ για την εφαρμογή του οποίου απαιτείται σταδιακή προσαρμογή της εφοδιαστικής αλυσίδας σε φυσικό επίπεδο (Κέντρα Διανομών).