Τροχοί & TIR

Νέο Van MAN TGE

Στην έδρα του κατασκευαστή στο Μόναχο έγινε η παγκόσμια οδηγική πρεμιέρα του TGE, του πρώτου van στην ιστορία της ΜΑΝ. Η περιοχή ήταν γεμάτη από μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες καθώς πλησίαζε το εμπ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/06/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Στην έδρα του κατασκευαστή στο Μόναχο έγινε η παγκόσμια οδηγική πρεμιέρα του TGE, του πρώτου van στην ιστορία της ΜΑΝ. Η περιοχή ήταν γεμάτη από μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες καθώς πλησίαζε το εμπορικό λανσάρισμα του αυτοκινήτου στις 8 Ιουνίου, με το σλόγκαν «αυτό δεν είναι ένα van, είναι ένα ΜΑΝ» να δίνει το πνεύμα της επέκτασης της γκάμας της εταιρείας σε νέες κατηγορίες. Η ΜΑΝ, λοιπόν, αποφάσισε να κινηθεί σε αχαρτογράφητες για την ίδια περιοχές, με την γκάμα να ξεκινά πλέον από τους 3,0 τόνους μικτού κι όχι από τους 7,5 του TGM όπως ξέραμε χρόνια τώρα. Ο στόχος της εταιρείας είναι να κερδίσει εκείνους τους ιδιοκτήτες και εταιρείες, που έχουν ήδη εμπειρία από τα φορτηγά του κατασκευαστή, και θα ήθελαν αντίστοιχης ποιότητας και απόδοσης όχημα και σε ελαφρύ επαγγελματικό με υποστήριξη και σέρβις εφάμιλλα ενός μεγάλου φορτηγού.

Σχεδιασμός, καμπίνα

Ως προς το ντιζάιν, ισχύουν εν πολλοίς όσα έχουμε αναλύσει και για το μοντέλο της VW το Crafter –τα δύο μοντέλα κατασκευάζονται στο ίδιο εργοστάσιο– με τις μόνες αλλαγές να εντοπίζονται στη μάσκα και στο γνωστό λογότυπο σε διάφορα σημεία του εσωτερικού και της καμπίνας. Τα πάνελ του TGE διαθέτουν έναν πρωτοποριακό τρόπο εφαρμογής τους στο αμάξωμα –μοιάζουν δηλαδή, να αποτελούνται από μία τεράστια ενιαία επιφάνεια, χωρίς τα διάκενα αλλά και το ελλειπτικό σχήμα που έχει κάθε «κλούβα» που κυκλοφορεί στο δρόμο, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο νέο Crafter. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται η αίσθηση σε όποιον κοιτάζει το όχημα πως διαθέτει μασίφ πραγματικά συναρμογή, όπως ένα ακριβό επιβατικό. Το όνομα TGE προέρχεται από τα αρχικά των Trucknology Generation Express, και αυτό λένε οι σχεδιαστές ήθελαν να αποδώσουν στις γραμμές του αμαξώματος, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι ένα εντυπωσιακό 0,33.

Ο διάκοσμος είναι ιδιαίτερα έξυπνος, με τους σχεδιαστές να έχουν μεταφέρει την αίσθηση προσοχής στη λεπτομέρεια και τη συναρμογή πολυτελών επιβατικών, σε ένα μεγάλο van. Με τα πλέον αυστηρά κριτήρια, όπως έχουμε ήδη γράψει, είναι μάλλον απίθανο να βρει κάποιος καλύτερη καμπίνα αυτή τη στιγμή στην κατηγορία, ειδικά σε ό,τι άπτεται του διακόσμου. Μοναδικά στοιχεία του TGE (και του Crafter) σε σχέση με τον ανταγωνισμό είναι η ευρηματική διαμόρφωση στα πάνελ στις πόρτες και η ανοιχτή θήκη που διατρέχει όλο το πλάτος της καμπίνας –διακόπτεται μόνο από την κολώνα του τιμονιού και την πηγή του συστήματος πολυμέσων. Το τιμόνι διαθέτει στεφάνη με ιδανικό πάχος, η αναγνωσιμότητα του πίνακα οργάνων είναι μοναδική και η ορατότητα χωρίς προβλήματα.

Η πιο μοντέρνα γραμμή μετάδοσης κίνησης της αγοράς

Το νέο ΜΑΝ θα κατασκευάζεται στο πιο σύγχρονο αυτή τη στιγμή εργοστάσιο της Ευρώπης, τη μονάδα παραγωγής του ολοκαίνουριου «Van της Χρονιάς 2017» Crafter της Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα, στην Πολωνία. Το TGE μοιράζεται όλα τα νέα μηχανικά μέρη του Crafter και την υπερπαραγωγή συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, και προσθέτει –σε παγκόσμια «πρώη»– το αυτόματο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης ΕΒΑ ως στάνταρ εξοπλισμό όλων των εκδόσεων.

Οι εκδόσεις αμαξώματος θα είναι σε τρία μήκη από 5.983 έως 7.388 χιλιοστά, και τρία ύψη σε πολλές διαμορφώσεις. Αρχικά «κλούβες»/πάνελ van και combi, και σταδιακά θα προστεθούν σασί και εκδόσεις μεταφοράς προσωπικού.

Ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης cW είναι ο χαμηλότερος στην κατηγορία στο 0,33. Εντύπωση ως προς τα στοιχεία εκμετάλλευσης προκαλεί το ωφέλιμο φορτίο της 3,5τονης έκδοσης που φτάνει τα 1.500 κιλά, τιμή ρεκόρ για την κατηγορία. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης στην έκδοση με το μεγαλύτερο αμάξωμα φτάνει τα 18,4 κυβικά μέτρα.

Οι κινητήρες είναι οι νέοι δίλιτροι, Euro 6 με ισχύ 102, 122, 140 και 177 hp, όλοι τετρακύλινδροι τούρμπο με intercooler χωρητικότητας 1.968 κ.εκ. αποκλειστικά εξελιγμένοι για βαριά χρήση –δεν προέρχονται δηλαδή, από επιβατικά VW– και «δάνεια» από το Crafter νέας γενιάς. Ως προς τη μέγιστη ροπή, ακόμη και ο λιγότερο ισχυρός των 102 hp αποδίδει 280 Nm, ο επόμενος 300 Nm, ο «140άρης» 340 Nm και η κορυφαία έκδοση 410 Nm. Όλοι τους καταναλώνουν στον τυποποιημένο κύκλο μετρήσεων μεταξύ 6,7 και 7,0 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. κάτι που, τουλάχιστον στα χαρτιά κάνει το TGE το πιο αποδοτικό όχημα της κατηγορίας –οι εκπομπές CO2 κυμαίνονται από 175 έως 184 γρ./χλμ. Η συμμόρφωση με τη νόρμα Euro 6 επιτυγχάνεται με τη χρήση τεχνολογίας SCR με καταλυτικό μετατροπέα, με το ρεζερβουάρ του AdBlue να είναι χωρητικότητας 18 λίτρων. Επισήμως, ανακοινώνεται κατανάλωση AdBlue γύρω στα 0,15 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Οι επιλογές για τη μετάδοση της κίνησης είναι ανάμεσα σε προσθιοκίνητα, πισωκίνητα και 4x4 μοντέλα, ενώ τα κιβώτια είναι ένα μηχανικό 6 σχέσεων και ένα 8άρι αυτόματο με μετατροπέα ροπής. Διπλά ελαστικά στον πίσω άξονα υπάρχουν στα πισωκίνητα 5,5τονα TGE. Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν τόσο το μηχανικό εξάρι όσο και το αυτόματο 8 σχέσεων κιβώτιο ταχυτήτων για τις εκδόσεις με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, και προαιρετικά, κλείδωμα διαφορικού για τα πισωκίνητα TGE. Μηχανικός δυναμολήπτης (ΡΤΟ) απόδοσης 40 kW μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με το τοποθετημένο ως προς τον διαμήκη άξονα κιβώτιο ταχυτήτων στα πισωκίνητα TGE.

Στο δρόμο

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα δυναμικά χαρακτηριστικά, το νέο σασί αποδεικνύει άμεσα τα χαρίσματά του. Αυτό το οποίο ξεχωρίσαμε, είναι το ραφινάρισμα της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Οι μηχανικοί έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν το πιο ομοιογενές μεγάλο van της αγοράς και αυτό γίνεται αντιληπτό στον τρόπο που εκκινεί από στάση και στο πώς επιταχύνει ομαλά. Το ενδιαφέρον με αυτή την πρώτη γνωριμία με το TGE είναι πως είχαμε την ευκαιρία να καταγράψουμε για πρώτη φορά τα δυναμικά χαρακτηριστικά των πισωκίνητων αλλά και τετρακίνητων εκδόσεων –στην πρεμιέρα του Crafter υπήρχαν μόνο προσθιοκίνητα.

Αυτό που δεν αλλάζει, και εντέλει, αυτό που σου μένει είναι το επίπεδο της προσφερόμενης άνεσης. Το νέο TGE είναι από τα van εκείνα που σε κρατούν φρέσκο και ξέγνοιαστο ακόμη και μετά από πολύωρη οδήγηση. Άσχετα από το φορτίο στην κλούβα, το Crafter αποσβένει με χαρακτηριστική ευκολία τις κάθε είδους ανωμαλίες, δε γέρνει στις στροφές, δε βουτάει στα βίαια φρεναρίσματα και πατάει με μοναδική ακρίβεια στο οδόστρωμα. Εδώ βοηθάει βέβαια και το μοναδικό για την κατηγορία κάθισμα Comfort Top με 14 διαφορετικές ρυθμίσεις. Μόνο για τη στήριξη της οσφυϊκής χώρας, ρυθμίζεται (ηλεκτρικά) σε 4 έννοιες.

Η πιο σημαντική ίσως πρωτιά του TGE (και του Crafter) είναι το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης. Κανείς ανταγωνιστής στα μεγάλα van δεν το προσφέρει, και είναι αυτό που συμβάλλει στην ευκολία οδήγησης του Crafter. Η μεταβλητή υποβοήθηση είναι καλοδεχούμενη για τον επαγγελματία οδηγό, και θεωρούμε πως δύσκολα θα βρεθεί κάποιος να διαμαρτυρηθεί για έλλειψη ακρίβειας σε σχέση με τα συμβατικά «τιμόνια». Ούτε σε πατημένες διαδρομές αναζητήσαμε κάτι άλλο, πιο ακριβές, ούτε σε απότομες αλλαγές λωρίδας στον αυτοκινητόδρομο νιώσαμε κάποια τεχνητή αίσθηση. Στην πόλη, είναι «πούπουλο», με μεταβαλλόμενη υποβοήθηση που δρα πραγματικά ως αγχολυτικό για τον οδηγό. Στις σημειώσεις μας κρατήσαμε και την εξαιρετική συμπεριφορά των τετρακίνητων εκδόσεων που είναι σαφώς πιο βαρέως τύπου από τις αντίστοιχης διάταξης του VW Transporter από όπου και προέρχεται η τετρακίνηση.

Το πιο σημαντικό βέβαια είναι ότι, το συγκεκριμένο σύστημα διεύθυνσης προσφέρει την πλατφόρμα για να τοποθετηθούν συστήματα όπως Driver Alert, Lane Assist, Park Assist και Trailer Assist. Σε αστικές συνθήκες, ειδικά τα προσθιοκίνητα TGE είναι παχνιδάκια στα χέρια του οδηγού, και σε αυτό βοηθά ο μικρός κύκλος στροφής 913,6 μέτρα για το TGE με μεταξόνιο 3.638 χιλιοστά. Πέρα από τον βασικό εξοπλισμό του οχήματος, ο οποίος είναι υπερπλήρης -4 αερόσακοι, ESP, ABS, σύστημα υποβοήθησης για ριπές πλευρικών ανέμων και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος μετά από σύγκρουση- στα έξτρα ξεχωρίζει ο «έξυπνος» αυτόματος πιλότος με λειτουργία αυτόματης διατήρησης λωρίδας (ACC με LDS). Όχι μόνο διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, αλλά επιτρέπει στον οδηγό αν θέλει να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι, καθώς το νέο σύστημα διεύθυνσης «διορθώνει» μόνο του, όπως στα οχήματα αυτόνομης οδήγησης.

Εν ολίγοις, στο TGE διατίθεται το σύνολο σχεδόν των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Η παραγωγή ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017, και το λανσάρισμα στην Ε.Ε. θα γίνει σε διάφορα στάδια, με τη γερμανική αγορά να είναι η πρώτη όπου θα διατεθεί το νέο μοντέλο στις 8 Ιουνίου, ενώ για την ελληνική αγορά δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη η έναρξη των πωλήσεων.

Εκδόσεις – εκμετάλλευση – χρήση

Το αυτοκίνητο θα διατίθεται σε 4 «βασικές» εκδόσεις –«κλούβες», κόμπι, και μονοκάμπινα ή διπλοκάμπινα σασί- τρία ύψη αμαξώματος και τρία μήκη. Από εκεί και πέρα βέβαια, το νέο Crafter θα διατίθεται (για αρχή) σε 69 διαφορετικούς και εκατοντάδες ετοιμοπαράδοτους συνδυασμούς αμαξωμάτων και μετάδοσης κίνησης. Αναφορικά με τα μικτά βάρη, το νέο TGE θα διατίθεται στους 3,0 3,5 3,88 4,0 και 5,5 τόνους. Καλύπτει δηλαδή την κατηγορία από 3,0 έως 5,5 τόνους (τα προσθιοκίνητα 3,0 έως 4,0). Στις «κλούβες» οι πελάτες θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε στάνταρ, κανονική και υπερυψωμένη οροφή, με τη μεγαλύτερη έκδοση να προσφέρει ωφέλιμο όγκο φόρτωσης 18,4 κυβ.μ. Η μεγαλύτερη έκδοση πάνελ van αγγίζει κι αυτή την τιμή των 18,4 κυβικών μέτρων ωφέλιμου όγκου φόρτωσης και μπορεί να έχει συνολικά τρεις πόρτες –δύο πλαϊνές συρόμενες και μία δίφυλλη πίσω, η οποία (προαιρετικά) ανοίγει σε γωνία έως και 270ο, κάτι που διευκολύνει σημαντικά όταν φορτώνεις πάνω σε ράμπα.

Από το λανσάρισμα, οι πελάτες θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε μοντέλα με μετάδοση της κίνησης στον εμπρός ή πίσω άξονα, καθώς και 4x4 με ανυψωμένο δάπεδο κατά 50 χιλιοστά, με μηχανικό εξάρι σαζμάν και 8άρια αυτόματα –από τον Μάιο του 2018– με μετατροπέα ροπής, ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή. Οι μηχανικοί μας επιβεβαίωσαν επίσης την έλευση και ηλεκτρικού TGE καθώς και minibus.

Στην έκδοση με τις μεγαλύτερες διαστάσεις υπάρχουν στάνταρ 14 κρίκοι πρόσδεσης φορτίου ενώ διατίθενται δίχτυ καθώς και γάντζοι και ιμάντες συγκράτησης. Πολλές είναι οι επιλογές και στο διαχωριστικό ανάμεσα σε χώρο φόρτωσης και καμπίνα επιβατών: αυτό μπορεί να είναι μονοκόμματο, χωρίς άνοιγμα, με σταθερό ή ακόμη και ανοιγόμενο κρύσταλλο παραθύρου. Η μεγαλύτερου μήκους έκδοση βασίζεται στο μεγαλύτερο μεταξόνιο καθώς και σε επέκταση του πίσω πρόβολου κατά 0,4 μέτρα.

Στο δια ταύτα, το TGE μαζί με το αδελφό μοντέλο της Volkswagen είναι αυτή τη στιγμή ό,τι πιο εξελιγμένο κυκλοφορεί στην παγκόσμια αγορά. Η άνεση, τα δυναμικά χαρακτηριστικά και ο εξοπλισμός είναι σε άλλο επίπεδο ενώ η εκμετάλλευση συγκατοικεί στην κορυφή με τα καλύτερα οχήματα του ανταγωνισμού. Παράλληλα, η ΜΑΝ υπόσχεται στους πελάτες της υπηρεσίες επιπέδου αντίστοιχου με αυτές για ένα φορτηγό, απόλυτη εξατομίκευση, συνεργασία με όλους τους υπερκατασκευαστές της αγοράς και έμφαση στις εταιρείες logistics, κούριερ και τον κατασκευαστικό κλάδο, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο, ενώ ποντάρουν πολλά και στο επερχόμενο minibus και το 9θέσιο κόμπι μοντέλο. Η προσέγγιση δηλαδή, είναι πιο B2B με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το σέρβις και την παροχή οδικής βοήθειας όλο το 24ωρο, οπουδήποτε. Όλα τα TGE θα εξυπηρετούνται από το ΜΑΝ Service χωρίς τις πιο «οχληρές» διαδικασίες ενός σημείου συντήρησης ελαφρών επαγγελματικών.

PreviousNext