Η Iveco παρουσίασε πρόσφατα μια νέα έκδοση του Stralis για χρήση σε εκτός δρόμου εφαρμογές με την ονομασία X-WAY. Τα ολοκαίνουργια X-WAY διατηρούν το ανθεκτικό πλαίσιο και τις off-road δυνατότητες του Trakker, με καινούργια βασικά χαρακτηριστικά όπως το αυξημένο ωφέλιμο φορτίο και η βελτιωμένη αποδοτικότητα. Παράλληλα διαθέτουν τα προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, καθώς και τις τεχνολογίες μείωσης της κατανάλωσης του νέου Stralis.
Μεγάλο ωφέλιμο - Άμεσο κέρδος
Το σημαντικότερο στοιχείο για το εργοταξιακό X-WAY είναι η διάθεση ενός σασί 8Χ4 ονόματι «Super Loader» με βάρος μόλις 8.845 κιλά που προσφέρει το μεγαλύτερο ωφέλιμο στην κατηγορία του. Μπορεί να μεταφέρει 355 κιλά περισσότερο φορτίο που, σύμφωνα με τους υπεύθυνους της ιταλικής εταιρείας, οικονομικά ισοδυναμεί με 23.500 ευρώ το χρόνο. Η μείωση του βάρους επιτεύχθηκε χάρη στον επανασχεδιασμό της μηχανικής πίσω ανάρτησης, της αρχιτεκτονικής του πλαισίου, τη βελτιστοποίηση των εγκάρσιων δοκών και την τοποθέτηση ζαντών αλουμινίου.
Κινητήρες και μόνο AdBlue
Το Stralis X-WAY είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις κινητήρων στα 9, 11 και 13 λίτρα. Αναλυτικότερα, ο 9λιτρος κινητήρας αποδίδει 310, 330, 360 και 400 ίππους και ροπή 1.300, 1.400, 1.650 και 1.700 Nm αντίστοιχα. Ο 11λιτρος αποδίδει 420, 460 και 480 ίππους και ροπή 2.000, 2.150 και 2.300 Nm.
Τέλος, το ισχυρότερο σύνολο, ο 13λιτρος έχει δυο ιπποδυνάμεις στους 510 και 570 ίππους και ροπή 2.300 και 2.500 Nm αντίστοιχα. Χάρη στην τεχνολογία Hi-SCR επιτυγχάνεται μείωση των οξειδίων του αζώτου μέχρι 97% και τα πρότυπα Euro 6 πληρούνται χωρίς τη χρήση της τεχνολογίας EGR, χωρίς δηλαδή την ανακύκλωση των καυσαερίων. Οι κινητήρες συνεργάζονται με χειροκίνητα κιβώτια 12 ή 16 σχέσεων, αυτόματα Allison και το αυτοματοποιημένο 12άρι της ZF. Για την κίνησή του στο δρόμο το X-WAY ενσωματώνει τα πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά, αυτά που έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου μέχρι 11,2% στο Stralis XP. Το πλήρως ανασχεδιασμένο σύστημα μετάδοσης συμβάλλει επίσης στη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και στη βελτιωμένη απόδοση του οχήματος. Ειδικότερα, η ηλεκτρική και ηλεκτρονική αρχιτεκτονική HI-MUX επιτρέπει όλες τις λειτουργίες εξοικονόμησης καυσίμου και ασφάλειας, που περιλαμβάνουν το υπερσύγχρονο σύστημα HI-CRUISE το οποίο ενσωματώνει και τις λειτουργίες υποβοήθησης οδήγησης. Όλα τα χωματουργικά της σειράς X-WAY διαθέτουν επίσης δυναμολήπτη (PTO) των οποίων η ροπή φτάνει μέχρι και τα 2.450 Nm.
Για χρήση εντός και εκτός δρόμου
Ανάλογα με τις μεταφορικές ανάγκες του πελάτη το Stralis X-WAY είναι διαθέσιμο σε τρεις επιλογές, την On η οποία περιλαμβάνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του ταξιδιάρικου Stralis με δυνατότητα επιλογής αξόνων, την Off η οποία αντιστοιχεί σε υψηλότερες επιδόσεις που απαιτούνται για εκτός δρόμου χρήση και τέλος την On+ η οποία αποτελεί μια ενδιάμεση επιλογή, ανάμεσα στην On και την Off, με ικανοποιητικές επιδόσεις εντός και εκτός δρόμου. Ανάλογα με τους άξονες, το μεταξόνιο των Stralis X-WAY κυμαίνεται από 3.120 χιλιοστά μέχρι 6.700 χιλιοστά.
Τρεις τύποι καμπινών
Το X-WAY διατίθεται σε τρεις επιλογές καμπίνας, την κοντή AD (Active Day), την AT (Active Time) με κρεβάτι και χαμηλή ή μεσαίου ύψους οροφή και τέλος τη μεγαλύτερη AS (Active Space) με κρεβάτι και μεγάλες διαστάσεις.
Αναλυτικότερα, η καμπίνα AD έχει πλάτος 2.280 χιλιοστά, ύψος 3.060 και 3.130 χιλιοστά και μήκος 1.600 χιλιοστά. Εσωτερικά, το ύψος της, από το πάτωμα μέχρι την οροφή είναι 1.570 χιλιοστά και στο θόλο του κινητήρα είναι στα 1.210 χιλιοστά. Η ΑΤ χωρίζεται στη Low και τη Medium με πλάτος 2.280 χιλιοστά, ύψος 3.060, 3.130, 3.640, 3.710 χιλιοστά και μήκος 2.100 χιλιοστά. Το ύψος της από το πάτωμα μέχρι την οροφή είναι στα 1.570 χιλιοστά στην έκδοση Low και στα 2.240 χιλιοστά στη Medium ενώ στο θόλο του κινητήρα στα 1.210 (Low) και 1.880 χιλιοστά (Medium). Η Low έχει στάνταρ ένα κρεβάτι ενώ στη Medium, ανάλογα με την παραγγελία, μπορεί να τοποθετηθούν και δυο. Η καμπίνα ΑΤ διαθέτει δύο εξωτερικά ντουλάπια και η είσοδος σε αυτήν γίνεται από τρία σκαλοπάτια.
Τις μεγαλύτερες διαστάσεις έχει η AS με πλάτος 2.460 χιλιοστά και ύψος 3.390, 3.460, 3.880 και 3.950 χιλιοστά. Το ύψος της από το πάτωμα μέχρι την οροφή είναι στα 1.820 χιλιοστά στην έκδοση Low και στα 2.310 χιλιοστά στη Medium και στο θόλο του κινητήρα στα 1.590 (Low) και 2.080 χιλιοστά (Medium). Η Low έχει στάνταρ ένα κρεβάτι ενώ στη Medium μπορούν να τοποθετηθούν και δυο.
Με ελαστικά Michelin
Το νέο Stralis X-WAY διατίθεται με τα ελαστικά MICHELIN X® WORKS ™, σχεδιασμένα για χρήση σε εργοτάξια. Το πέλμα των ελαστικών 315/80 R 22.5 και 13 R 22.5 για τους μπροστινούς και πίσω άξονες είναι χαμηλής αντίστασης κύλισης. Ξεκινώντας από το πρώτο τρίμηνο του 2018, το νέο Stralis X-WAY θα διατίθεται με τα πιο καινούργια ελαστικά MICHELIN X® MULTI ™ ENERGY ™. Τα νέα ελαστικά είναι ανθεκτικά, συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης του καυσίμου και των εκπομπών CO2 και ταυτόχρονα προσφέρουν ασφάλεια, καθώς και δυνατότητα αναγόμωσης.
Στο λατομείο για φόρτωμα
Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το τετραξονικό X-WAY, με την επιλογή Off και τη μικρότερη καμπίνα. Ο κινητήρας του είναι 11λιτρος με μέγιστη ιπποδύναμη τους 460 ίππους και ροπή 2.150 Nm από τις 925-1.500 σ.α.λ. και συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο 12 σχέσεων Hi-Tronix. Το μεταξόνιό του είναι 3.200 χιλιοστά και η τεχνική ικανότητα φόρτισης αξόνων είναι 8 τόνοι για τον πρώτο και δεύτερο άξονα και 13,4 τόνοι για τον τρίτο και τέταρτο. Η ανάρτησή του είναι δύο φύλλα σούστας εμπρός και τρία φύλλα πίσω.
Καινούργιο χαρακτηριστικό είναι το σκαλοπάτι, στην αριστερή πλευρά, στο οποίο πατάει ο οδηγός, πιάνοντας ταυτόχρονα τη χειρολαβή για να ελέγχει την κατανομή του φορτίου στην καρότσα.
Τα βασικά γνωρίσματα του εσωτερικού στην καμπίνα είναι το άνετο κάθισμα του οδηγού, η καλή ορατότητα και η αφθονία χώρων για μικροαντικείμενα. Μοντέρνας σχεδίασης είναι το ταμπλό όπου η τοποθέτηση όλων των πλήκτρων και μοχλών είναι σε προσιτά σημεία, διευκολύνοντας την οδήγηση.
Στο πρώτο μέρος του test drive κινηθήκαμε σε εθνικό δίκτυο με το κιβώτιο να κάνει γρήγορες και σωστές επιλογές στις σχέσεις. Η χρήση του Hi-Cruise βοηθάει στη μείωση της κατανάλωσης, με τη λειτουργία eco-roll να ενεργοποιείται αρκετά συχνά. Μπαίνοντας στο λατομείο παρατηρούμε ότι το τιμόνι έχει γρήγορη επαναφορά και επιστρέφει αμέσως στη θέση της ευθείας, κάτι που μας βοήθησε πολύ κάνοντας όπισθεν σε στενά σημεία. Στις χαμηλές ταχύτητες παρατηρήσαμε ότι είναι ισχυρότερη η υποβοήθηση του τιμονιού ενώ και στις υψηλές ταχύτητες ο οδηγός δεν αισθάνεται το παραμικρό τράνταγμα στο τιμόνι, όταν το φορτηγό πατάει σε λακκούβες.
Για τις μανούβρες εντός του λατομείου επιλέγουμε τη λειτουργία Slow από το κιβώτιο, πατώντας το κουμπί D, το οποίο κρατάει την πρώτη σχέση μέχρι τις 1.100 σ.α.λ. χωρίς να επιταχύνει απότομα. Η μεγάλη απόσταση από το έδαφος και η αυξημένη γωνία προσέγγισης στις 25 μοίρες μάς έδωσαν τη δυνατότητα να κινηθούμε σε ανώμαλο έδαφος με απότομες κλίσεις χωρίς να αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα.
Σύστημα Hi-Traction
Το Hi-Traction δίνει σημαντικές λύσεις στα οχήματα κατά την κίνησή τους σε λασπώδη ή ολισθηρά εδάφη. Πρόκειται για το σύστημα υδροστατικής κίνησης του εμπρός άξονα που παρέχει πρόσθετη υδραυλική έλξη όταν χρειάζεται, ενώ βελτιώνει τη σταθερότητα του οχήματος και την ασφάλεια του οδηγού. Η δοκιμή του συστήματος έγινε με έναν τράκτορα X-WAY με άδεια τριαξονική ανατρεπόμενη νταλίκα, σε ανηφόρα δυο χιλιομέτρων με το οδόστρωμα να είναι καλυμμένο από γλίτσα.
Καταφέραμε να ανέβουμε μόνο τα πρώτα 200 περίπου μέτρα, καθώς το διαφορικό «έχανε» συνεχώς χωρίς να έχουν πρόσφυση τα ελαστικά στο δρόμο. Εκεί, ενεργοποιήσαμε το Hi-Traction με το πάτημα ενός κουμπιού, και δίνοντας κίνηση και στους μπροστινούς τροχούς αυξήθηκαν τα όρια πρόσφυσης και βγήκαμε μέχρι την κορυφή. Το σύστημα απενεργοποιείται μετά την πέμπτη ταχύτητα και οι αλλαγές γίνονται μέχρι τις 1.600 σ.α.λ.
Συμπερασματικά, μπορούμε να σημειώσουμε τη δυναμική όσο και ανταγωνιστική είσοδο της IVECO στον τομέα των εργοταξιακών και εκτός δρόμου οχημάτων, μετά την «Trakker» εποχή. Περιληπτικά, τα βασικά πλεονεκτήματα της νέας σειράς X-WAY επικεντρώνονται στη χρήση μόνο AdBlue (έστω και με αυξημένη κατανάλωση) για τη μείωση των ρύπων, χωρίς δηλαδή την ανάγκη επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR), το ελαφρύτερο απόβαρο με ενεργητική επίδραση στην εκμετάλλευση του οχήματος (ωφέλιμο), καθώς και στο πλήθος των εκδόσεων με δυνατότητα πολλαπλών επιλογών σε κινητήρες, διατάξεις αξόνων, μεγέθη καμπινών και, όλα αυτά, να συνυπάρχουν με τα σύγχρονα συστήματα, όπως αυτό της πρόσθετης υδραυλικής κίνησης στον μπροστινό άξονα κ.α.