Υπό την αιγίδα της ΔΕΗ και παρόντος του προέδρου της Μανώλη Παναγιωτάκη, κορυφαία στελέχη της Solaris παρουσίασαν τη δραστηριότητα της εταιρείας σε Ευρώπη και Η.Π.Α., αναφέρθηκαν με αριθμούς στην τεράστια διείσδυση της μάρκας στις μεγάλες αγορές της Γερμανίας, των Κάτω Χωρών, της Ισπανίας και, φυσικά της Ελλάδας όπου ο στόλος των λεωφορείων της Solaris είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη. «Τώρα προωθούμε την ηλεκτροκίνηση στα λεωφορεία μας. Το ηλεκτρικό Solaris έχει εξαιρετικές επιδόσεις, είναι αθόρυβο, με μηδενικούς ρύπους και με μεγάλη χιλιομετρική ικανότητα ίδια με εκείνη των συμβατικών», τονίζει σε συνέντευξή του στον Μανώλη Αγριμανάκη ο Zbigniew Palenica, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, Solaris Bus & Coach S.A. «Η προστασία του περιβάλλοντος, η μείωση των ρύπων μέσα στις πόλεις αποτελούν πλέον προτεραιότητα στην Ευρώπη.

Ας μην ξεχνάμε ότι το 60% του πληθυσμού κατοικεί μέσα σε πόλεις και πρέπει αυτό να το λάβουμε σοβαρά υπόψη», συνέχισε ο κ. Palenica και πρόσθεσε: «Είναι, πιστεύω, ανάγκη να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και σήμερα ανοίγεται μια καλή προοπτική. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής για τη συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα των  επενδύσεωνκαι ιδιαίτερα της ενέργειας και της ηλεκτροκίνησης». Νωρίτερα, ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης επεσήμανε ότι η ηλεκτροκίνηση στον τομέα των Μεταφορών αποτελεί στρατηγική επιλογή για τη ΔΕΗ, χαιρέτισε την έναρξη της συνεργασίας με τη Solaris και τόνισε: «Θα εξειδικεύσουμε μαζί τους τρόπους για την κατάλληλη υποδομή που απαιτεί η ηλεκτροκίνηση».

Το λεωφορείο

Το νέο Solaris Urbino 12 Electric σχεδιάστηκε αποκλειστικά για ηλεκτροκίνηση που σημαίνει εντελώς άλλη φιλοσοφία στην κατασκευή του πλαισίου και στην αμαξοποίηση. Προϋπόθεση φυσικά, ο επαρκής χώρος για τις μπαταρίες, η ηλεκτρολογική σύνδεση με τα τέσσερα μοτέρ, η πρίζα λήψης ρεύματος, η κατάλληλη υποδομή στην οροφή για φόρτιση και μέσω παντογράφου κ.α. Το πλέον ιδιαίτερο, όσο και εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του ηλεκτρικού Urbino είναι το νέο λογισμικό του το οποίο είναι σε θέση να παράσχει ένα σύνολο τεχνικών πληροφοριών στον οδηγό, αλλά και στον τεχνικό του συνεργείου. Αυτές οι πληροφορίες ξεκινούν με τις ενδείξεις φόρτισης των μπαταριών, με τη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων, με την ηλεκτρική ενέργεια που απομένει και φτάνουν σε λεπτομέρειες, όπως η σωστή απόδοση των στοιχείων της κάθε μπαταρίας. Αν, για παράδειγμα, έστω και ένα στοιχείο μπαταρίας δεν λειτουργεί ή υπολειτουργεί, αυτό εμφανίζεται στην ειδική ψηφιακή οθόνη πληροφοριών του οδηγού. Το λεωφορείο είναι χαμηλού δαπέδου με τρεις φαρδιές δίφυλλες πόρτες για την από-επιβίβαση των επιβατών, διαθέτει ράμπα ΑμεΑ στη μεσαία πόρτα και άνετο, ελεύθερο χώρο απέναντί της για περισσότερους όρθιους επιβάτες και για την πρόσδεση του αμαξιδίου. Εννοείται βέβαια, ότι η διάταξη των καθισμάτων και η σχέση ορθίων – καθημένων επιβατών είναι επιλογή του πελάτη και η Solaris προσφέρει αυτή τη δυνατότητα. Το λεωφορείο έχει μήκος 12 μέτρα, πλάτος 2,55 μέτρα και συνολικό ύψος 3.395 χιλιοστά (περιλαμβάνεται το A/C). Το μεταξόνιό του είναι 5.900 χιλ., ο μπροστινός πρόβολος έχει μήκος 2.700 χιλ. και ο πίσω 3.400 χιλ. Η ανάρτηση στον μπροστινό άξονα είναι ανεξάρτητη και το σύστημα διεύθυνσης είναι της ZF με ενισχυμένη υποβοήθηση (servocom).

Ηλεκτροκίνηση

Το λεωφορείο, 100% ηλεκτρικό, φέρει μπαταρίες υψηλής ενέργειας (High – Energy) 240 kWh τύπου lithium-ion, οι οποίες τροφοδοτούν το σύστημα κίνησης που αποτελείται από τέσσερα ηλεκτρικά μοτέρ, δύο ανά άξονα. Οι άξονες μαζί με τα μοτέρ είναιτης ZF (electric portal axle ZF AVE130) και ο κάθε άξονας δίνει ισχύ 2Χ15 kW, αρκετή για την κίνηση του λεωφορείου ακόμα και σε δρόμους με παρατεταμένη ανηφορική κλίση.

Οι μπαταρίες φορτίζουν απευθείας από την πρίζα (plug-in) ενώ μπορούν να φορτίσουν και από παντογράφο (κατ’ επιλογή του πελάτη). Να σημειώσουμε ότι η φόρτιση από τον παντογράφο είναι ταχύτερη. Από την πρίζα απαιτείται χρόνος ανάλογος της ισχύος του ρεύματος – περίπου 3 ώρες από παροχή γρήγορης φόρτισης. Η αυτονομία του λεωφορείου με τις μπαταρίες των 240 kW καλύπτει ακτίνα 200 χιλιομέτρων. Για την επαύξηση της αυτονομίας των λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών προβλέπεται η επαναφόρτιση των μπαταριών είτε με παντογράφο είτε με φορτιστές τοποθετημένους στις αφετηρίες και στα τέρματα των διαδρομών, ανάλογα με την υποδομή ηλεκτροκίνησης που έχει επιλέξει ο κάθε συγκοινωνιακός φορέας. Η πλήρης φόρτιση των μπαταριών γίνεται από την υποδομή που υπάρχει στο αμαξοστάσιο, συνήθως στη διάρκεια της νύχτας.

Τελευταίο και σημαντικό θα λέγαμε στοιχείο έχει να κάνει με το κόστος του λεωφορείου. Το Solaris Urbino 12 electric ξεκινάει από 500.000 ευρώ και πλησιάζει τα 600.000 ευρώ, ανάλογα με τον εξοπλισμό ως προς το σύστημα φόρτισης, ως προς τον αριθμό των μπαταριών και τη χωρητικότητά τους, και ως προς τους άξονες και τα μοτέρ που φέρουν. Εδώ να σημειώσουμε, ότι ο πελάτης μπορεί αντί των τεσσάρων ηλεκτροκινητήρων να επιλέξει σύστημα κίνησης με ένα μόνο κεντρικό ηλεκτροκινητήρα. Πάντως, η επιλογή της μιας ή της άλλης μορφής ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης των ειδικών κάθε ενδιαφερόμενου συγκοινωνιακού φορέα ή ιδιώτη καθώς επηρεάζεται ο σχεδιασμός του λεωφορείου (π.χ. ο κεντρικός ηλεκτροκινητήρας απαιτεί μεγάλο όγκο που πιθανόν να «ανυψώσει» το πάτωμα του λεωφορείου ή ενός τμήματος του πατώματος).

Αυτό, τέλος, που θα πρέπει να συγκρατήσουμε, είναι ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι καθόλα εφάμιλλα σε απόδοση και εκμετάλλευση με τα πετρελαιοκίνητα ή αεριοκίνητα (CNG) αλλά, βέβαια, έχουν το τεράστιο πλεονέκτημα των μηδενικών εκπομπών και της απουσίας θορύβου.