Τροχοί & TIR

Παράδοση Ηλεκτρικών Fuso eCanter σε Ευρωπαίους πελάτες

Η Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (ΜFTBC) του ομίλου Daimler παρέδωσε τα πρώτα ηλεκτροκίνητα φορτηγά της σε Ευρωπαίους πελάτες στη Γερμανία, τα οποία ξεκίνησαν ήδη αστικές μεταφορές ενώ
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/01/2018 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (ΜFTBC) του ομίλου Daimler παρέδωσε τα πρώτα ηλεκτροκίνητα φορτηγά της σε Ευρωπαίους πελάτες στη Γερμανία, τα οποία ξεκίνησαν ήδη αστικές μεταφορές ενώ στα επόμενα χρόνια πρόκειται να δώσει ακόμη πεντακόσια οχήματα, με τη μαζική παραγωγή να προγραμματίζεται να ξεκινήσει το 2019. Τα οφέλη από τη χρήση των ηλεκτροκίνητων Fuso είναι σημαντικά με κυριότερο την οικονομία, καθώς έχει υπολογιστεί εξοικονόμηση 1.000 ευρώ ανά 10.000 χιλιόμετρα. Οι μεταφορές γίνονται πιο αποδοτικές, η εικόνα των επιχειρήσεων βελτιώνεται και φυσικά, μέγας ωφελημένος είναι το περιβάλλον για το οποίο η επιβάρυνση τόσο σε ρύπους, όσο και σε θόρυβο είναι μηδενική.

Πρόσφατα, μας δόθηκε η ευκαιρία να βρεθούμε πίσω από το τιμόνι του Fuso eCanter και να το οδηγήσουμε στο κέντρο του Βερολίνου, σε μια τυπική διαδρομή για όχημα διανομών, απ’ όπου σας μεταφέρουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις. Άλλωστε, τον τελευταίο καιρό πληθαίνουν οι συζητήσεις σχετικά με τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά και την απόδοσή τους, με πολλές ελληνικές εταιρείες να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και από τη στιγμή που σύντομα θα ξεκινήσει η δημιουργία σταθμών φόρτισης στη χώρα μας, η ηλεκτροκίνηση είναι πλέον προ των πυλών.

Κριτήρια επιλογής

Η πρώτη παράδοση επί ευρωπαϊκού εδάφους πραγματοποιήθηκε σε τέσσερις μεγάλες και γνωστές εταιρείες μεταφορών και Logistics, τις Dachser, DB Schenker, DHL και Rhenus, με βασικά κριτήρια επιλογής του Fuso eCanter να αποτελούν ο μειωμένος θόρυβος λειτουργίας των ηλεκτροκινητήρων και των μηδενικών ρύπων, η αειφορία του στόλου αλλά και σημαντικοί οικονομικοί λόγοι. Πρέπει να αναφερθεί ότι οι οδηγοί του Fuso eCanter έχουν εκπαιδευτεί για τη λειτουργία του οχήματος, τόσο για τον τρόπο οδήγησης ώστε να καταφέρουν να επιτύχουν το μέγιστο της αυτονομίας των μπαταριών, όσο και για τους τρόπους προφύλαξής τους από ζημιές, π.χ κατά το πλύσιμο. Οι πελάτες αποκτούν τα οχήματά τους μέσω 24μηνης μίσθωσης από την CharterWay και όπως ανέφεραν σχετικά οι υπεύθυνοι των τεσσάρων εταιρειών, σε πρώτη φάση επιθυμούν να εξαγάγουν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την απόδοση των ηλεκτροκίνητων φορτηγών και εφόσον είναι θετικά, θα προχωρήσουν στη σταδιακή αντικατάσταση του στόλου τους με τέτοιου είδους οχήματα.

Συνεχείς δοκιμασίες

Το Fuso eCanter πριν παραδοθεί στους πελάτες του πέρασε εκτενείς δοκιμασίες με πάνω από 90.000 χιλιόμετρα σε καθημερινές συνθήκες λειτουργίας, ώστε να καταδειχτεί ότι πρόκειται για ένα αξιόπιστο εργαλείο δουλειάς. Η παραγωγή του τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και την αμερικάνικη αγορά, γίνεται σε εργοστάσιο στην Πορτογαλία. Να τονίσουμε ότι στις 14 Σεπτεμβρίου ξεκίνησε η διάθεσή του στη Νέα Υόρκη και μέσα στην επόμενη διετία αναμένεται να παραδοθούν περισσότερα από πεντακόσια φορτηγά.

Να αναφέρουμε επίσης ότι η τεχνογνωσία της Mitsubishi στο αντικείμενο είναι προηγμένη, έχοντας ξεκινήσει, με τη διάθεση του Canter Eco-Hybrid το 2005 με υβριδικό σύστημα κίνησης και λίγα χρόνια αργότερα με την παρουσίαση του πρώτου ηλεκτρικού της φορτηγού .

Βέβαια, η εμπειρία της Mitsubishi σε συνεργασία με τη διάθεση τεχνικών πόρων από τη Daimler, η οποία επενδύει σημαντικά ποά στην ηλεκτροκίνηση, έχει αποφέρει καρπούς και μελλοντικά αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη εξέλιξη των μοντέλων. Οι μπαταρίες των φορτηγών προέρχονται από τη Deutsche Accumotive, θυγατρική της Daimler, ενώ η Mercedes-Benz Energy αναπτύσ- σει δυνατότητες για δεύτερο κύκλο ζωής των μπαταριών. Επίσης, η Daimler κατέχει μερίδιο στο ChargePoint, το μεγαλύτερο προμηθευτή σταθμών φόρτισης και υποδομής παγκοσμίως καθώς και στο StoreDot που αναπτύσσει μια νέα τεχνολογία για μπαταρία ταχείας φόρτισης.

Αποδοτικός ηλεκτροκινητήρας

Το ωφέλιμο του Fuso eCanter φτάνει μέχρι τους 4,5 τόνους, ανάλογα βέβαια με τη μεταφορική του δραστηριότητα. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησής του περιέχει έξι μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης, 420 Volt και 13,8 kWh η κάθε μια, και ο ηλεκτροκινητήρας παράγει 180 ίππους (129kW) και 395 Nm ροπής, με τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος να φτάνει τα 80 χλμ./ώρα. Με τα δεδομένα αυτά, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να ανταποκριθεί με ευκολία τόσο σε καθαρά αστικές μεταφορές, όσο και σε πιο μακρινές διαδρομές εκτός πόλης. Τέλος, το συνολικό βάρος των μπαταριών φτάνει τα 600 κιλά.

Βελτιωμένο εξωτερικά – Προσεγμένο εσωτερικά

Αναφορικά με την εξωτερική σχεδίαση του Fuso eCanter, το μοντέλο διαφέρει σημαντικά σε σχέση με το Fuso Canter E-Cell του 2014, με νέα φωτιστικά σώματα με λυχνίες τύπου LED και πλήρως τροποποιημένη μάσκα. Όσον αφορά στις μπαταρίες αυτές είναι τοποθετημένες κάτω από το σασί, πίσω από την καμπίνα, και οι υπόλοιπες στις δυο πλαϊνές πλευρές του. Ένα φορτηγό διανομών με αρκετές στάσεις καθημερινά για φορτοεκφορτώσεις πρέπει να προσφέρει εύκολη πρόσβαση στην καμπίνα για τον οδηγό του, κάτι που το eCanter εξασφαλίζει χάρη στο σκαλοπάτι που απέχει μόλις λίγα εκατοστά από το έδαφος. Το διπλό κάθισμα του συνοδηγού μπορεί να φιλοξενήσει ακόμα δύο άτομα στην καμπίνα. Στο κέντρο του ταμπλό είναι τοποθετημένα τα χειριστήρια του κλιματισμού, από πάνω βρίσκεται ο ταχογράφος και δίπλα του μια οθόνη αφής από την οποία ο οδηγός έχει πρόσβαση στο GPS, στο ηχοσύστημα, στη συνδεσιμότητα με Bluetooth και στις πληροφορίες του οχήματος. Επιπλέον, από την ίδια οθόνη, ο οδηγός ενημερώνεται σχετικά με το επίπεδο της στάθμης της μπαταρίας, της ενέργειας που καταναλώθηκε καθώς και το ιστορικό των τελευταίων διαδρομών.

Αθόρυβο και γρήγορο

Η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται με την τοποθέτηση του κλειδιού στην ειδική θέση και με το πάτημα του κουμπιού Start. Βάζουμε το λεβιέ στη θέση D, πατάμε γκάζι προοδευτικά και ξεκινούμε, με το πρώτο σημείο υπεροχής του Fuso eCanter να είναι η γρήγορη επιτάχυνση καθώς η μέγιστη ροπή του ηλεκτροκινητήρα είναι άμεσα διαθέσιμη. Την αίσθηση αυτή την αντιλαμβάνεται διαρκώς ο οδηγός, τόσο στην εκκίνηση όσο και όταν έχει κάποια χιλιόμετρα, οπότε παρατηρήσαμε την ευκολία του να ανεβαίνει από τα 50 χλμ./ώρα στα 80. Κατά την επιβράδυνση του οχήματος ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί και ως γεννήτρια ρεύματος. Αφήνοντας ο οδηγός το γκάζι ή πατώντας φρένο, ο εναλλάκτης μετατρέπει την ενέργεια πέδησης σε ηλεκτρική και την αποθηκεύει στη μπαταρία ιόντων λιθίου συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της χιλιομετρικής ακτίνας του φορτηγού.

Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο που πρέπει να τονίσουμε είναι η αθόρυβη λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα, όπου τόσο στην καμπίνα όσο και έξω από αυτήν δεν ακούγεται ο παραμικρός θόρυβος. Όσον αφορά στο θέμα της αυτονομίας η εταιρία αναφέρει για το Fuso eCanter ότι φτάνει τα 100 χιλιόμετρα, όμως όλα εξαρτώνται από την ταχύτητα που θα κινηθεί το όχημα, την τοπογραφία της διαδρομής καθώς και το φορτίο. Όπως αντιλαμβάνεστε μεγαλύτερη αυτονομία θα παρουσιάσει σε μια διαδρομή από τον Ασπρόπυργο μέχρι την Αθήνα σε σύγκριση με ένα άλλο όχημα που θα κάνει τη διαδρομή Οινόφυτα - Αθήνα κινούμενο στην ανηφόρα της Μαλακάσας για παράδειγμα.

Βέβαια, η Daimler ανέλαβε να κάνει ειδικά σεμινάρια στους οδηγούς και να τους εκπαιδεύσει σωστά, ώστε να εξασφαλίζουν το μέγιστο των δυνατοτήτων των μπαταριών, που σημαίνει ότι ο οδηγός πρέπει να κάνει προοδευτικές επιταχύνσεις και να έχει το δείκτη του στροφόμετρου διαρκώς στην περιοχή Eco. Τέλος, το Fuso eCanter προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα ενός φορτηγού διανομών, με γρήγορο και ελαφρύ τιμόνι και άριστη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Το μοναδικό στοιχείο που δεν μας ικανοποίησε ήταν το σκληρό κάθισμα του οδηγού.

Στο δια ταύτα, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες πρόκειται να επενδύσουν σημαντικά ποσά για την αγορά ηλεκτροκίνητων φορτηγών και αυτό είναι μάλιστα στα άμεσα σχέδια και ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σε πρώτη φάση τα Fuso eCanter πρόκειται να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις για καθαρά αστικές μεταφορές, λόγω της αυτονομίας των 100 χιλιομέτρων, π.χ Ασπρόπυργος - κέντρο Αθηνών και επιστροφή, και πιστεύουμε πως αυτή θα αυξηθεί σύντομα ώστε να χρησιμοποιηθούν τα φορτηγά σε ένα μεγαλύτερο εύρος μεταφορικών εφαρμογών.

Στο ίδιο τεύχος #357

PreviousNext