Με προβλεπόμενη αύξηση του τουρισμού για τη φετινή σεζόν καθώς και του μεταφορικού έργου των ΚΤΕΛ, η διώροφη-κινητή-πολυτέλεια της Daimler, το Setra S 531 DT με δυναμικά χαρακτηριστικά, χαμηλή κατανάλωση και υψηλή ασφάλεια, αποτελεί μια εγγυημένη λύση για το πρεστίζ της κάθε εταιρίας, που παράλληλα παρέχει αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες.
Στον τομέα της άνεσης τον πρώτο λόγο έχουν τα αναπαυτικά καθίσματα, οι υψηλής ποιότητας επενδύσεις και ο αναβαθμισμένος εξοπλισμός για τους επιβάτες. Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν όλα τα σύγχρονα μέσα πληροφόρησης και ψυχαγωγίας. Επιπλέον, το νέο Setra εξοπλίζεται με τα πιο προηγμένα συστήματα ασφαλείας, το Active Brake Assist 4 και το Sideguard Assist τα οποία δοκιμάζουμε στους δρόμους της Βαλένθιας.
Active Brake Assist 4: Προλαμβάνει ατυχήματα
Οι προκλήσεις κατά την οδήγηση στο κέντρο πόλεων είναι πολλές, με την απροσεξία των πεζών, κυρίως εξαιτίας της χρήσης των κινητών τηλεφώνων, να θέτει σε κίνδυνο την ίδια τη ζωή τους. Βέβαια και η προσοχή του οδηγού μπορεί να αποσπαστεί κάποια στιγμή από το δρόμο, για διάφορους λόγους. Πλέον ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα σημαντικό σύστημα ασφαλείας, το Active Brake Assist 4, το οποίο έχει σκοπό να αποτρέψει ατυχήματα με πεζούς, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές, προειδοποιώντας σε πρώτη φάση τον οδηγό πριν από ενδεχόμενη σύγκρουση και εν συνεχεία αν χρειαστεί επιβραδύνει το λεωφορείο αυτόνομα. Η λειτουργία βασίζεται στη χρήση ενός ραντάρ που σαρώνει διαρκώς σε απόσταση έως και 250 μέτρα μπροστά από το λεωφορείο, αναγνωρίζοντας αντικείμενα και ακίνητα εμπόδια. Το σημαντικότερο είναι όμως ότι πλέον αναγνωρίζει και πεζούς σε απόσταση έως και 80 μέτρα, και τους ποδηλάτες και τα μηχανάκια στα 160 μέτρα. Η ευρεία ακτίνα γωνίας στις 120 μοίρες επιτρέπει στο σύστημα να ανιχνεύει τα οχήματα και τους πεζούς που κινούνται στις πλευρές της περιοχής μπροστά από το όχημα, όπου το εύρος της όρασης εξαρτάται από την τοπογραφία και την πορεία του δρόμου.
Οι αντιδράσεις προειδοποίησης και πέδησης σε στάσιμα και κινούμενα εμπόδια είναι αποτελεσματικές σε ταχύτητα από 0 έως 100 χλμ./ώρα, ενώ, οι αυτόματες αντιδράσεις προειδοποίησης και πέδησης του συστήματος ανίχνευσης πεζών ισχύουν μέχρι την ταχύτητα των 50 χλμ/ώρα. Το πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι λειτουργεί ανεξάρτητα από τις επικρατούσες συνθήκες φωτισμού και τις καιρικές συνθήκες.
Sideguard Assist: Τέλος στις νεκρές γωνίες
Με την υποβοήθηση αλλαγής κατεύθυνσης Sideguard Assist αυξάνεται σημαντικά η ασφάλεια μέσα στην πόλη, καθώς, βοηθά τον οδηγό να αντιλαμβάνεται κρίσιμες καταστάσεις κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, κυρίως, προς τη δεξιά πλευρά όπου δημιουργούνται οι νεκρές γωνίες. Το Sideguard Assist λειτουργεί ως εξής: Επάνω από τη δεξιά ρόδα είναι τοποθετημένος ένας αισθητήρας ο οποίος σκανάρει όλη την περιοχή για κινούμενα αντικείμενα. Αν ανιχνεύσει κάποιο αντικείμενο, τότε, ενημερώνει τον οδηγό οπτικά. Ανάβει στον εξωτερικό καθρέφτη (στην πλευρά του συνοδηγού στο ύψος των ματιών του οδηγού) μια λυχνία LED σε σχήμα πορτοκαλί τριγώνου. Eπιπλέον εμφανίζεται μια προειδοποίηση στην κεντρική οθόνη. Εάν ο οδηγός συνεχίσει να οδηγεί αγνοώντας το σήμα, τότε, η λυχνία γίνεται κόκκινη και αναβοσβήνει πολλές φορές το τρίγωνο πριν γίνει μόνιμο, και ταυτόχρονα δονείται προειδοποιητικά το κάθισμα του οδηγού. Το σύστημα Sideguard Assist λειτουργεί στις χαμηλές ταχύτητες μέχρι 36 χλμ/ώρα για τη χρήση του στην πόλη καθώς και σε ταχύτητες έως 100 χλμ/ώρα για τη χρήση του στον αυτοκινητόδρομο. Οι ειδικοί αισθητήρες παρακολουθούν την περιοχή στην πλευρά του συνοδηγού, σε εμβέλεια 3,75 μέτρων και το σύστημα είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να καλύπτει όλο το μήκος του λεωφορείου.
Στο κέντρο της Βαλένθιας
Πώς είναι όμως το S 531 DT στην οδήγησή του; Για να απαντήσουμε στο παραπάνω ερώτημα το οδηγούμε πρώτα στο κέντρο της Βαλένθιας και εν συνεχεία περνούμε στον αυτοκινητόδρομο. Άλλωστε, ένα τουριστικό λεωφορείο πρόκειται να προσεγγίζει καθημερινά τουριστικούς χώρους μέσα σε πόλεις, οπότε, αρκετά από τα χιλιόμετρα θα γράφονται σε τέτοιες συνθήκες. Το κόκπιτ εγγυάται την άνεση και ευεξία του οδηγού, με μοντέρνα όργανα, καθώς, και βελτιωμένη εποπτεία τους. Ο οδηγός χειρίζεται τη μετάδοση του κιβωτίου από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού, με τρεις λειτουργίες, νεκράς, οδήγησης και όπισθεν. Στην καλή ορατότητα από τους καθρέφτες αλλά και το μπροστινό παρμπρίζ, χωρίς να εμποδίζουν ιδιαίτερα οι κάθετες κολώνες, έρχεται να προστεθεί το σύστημα Sideguard Assist το οποίο ανιχνεύει διαρκώς την κίνηση στη δεξιά πλευρά του οχήματος και κάποια στιγμή που δεν αντιληφθήκαμε έναν ποδηλάτη, άναψε η ένδειξη στον καθρέφτη και μετά δόνησε το κάθισμά μας με αποτέλεσμα να γίνουμε πιο προσεκτικοί στην οδήγησή μας.
Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, GO 250-8 PowerShift 3ης γενιάς, κάνει γρήγορες και ελάχιστα αισθητές αλλαγές ταχυτήτων, με πιο οικονομική και ήσυχη λειτουργία. Επίσης, δεν κάνει περιττές αλλαγές και αυτό το παρατηρήσαμε στο κέντρο της πόλης. Με τα συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα με επιλεγμένη τη δεύτερη σχέση τη διατηρούσε μέχρι τις 1.550 σ.α.λ. και όταν αφήναμε το πόδι από το γκάζι οι στροφές δεν έπεφταν απότομα και έτσι δεν μετακινούσε βίαια τους επιβάτες στο εσωτερικό. Παρά το μήκος των 14 μέτρων, το Setra S 531 DT χωράει σχεδόν παντού και αυτό χάρη στο καλό κόψιμο του τιμονιού και, βεβαίως, στη βοήθεια που προσφέρει ο τρίτος άξονας τιμόνι. Το παρατηρήσαμε τόσο στην κίνησή μας εμπρός, όσο, και σε οπισθογωνία που μας ζητήθηκε να κάνουμε για να παρκάρουμε το λεωφορείο, ανάμεσα σε δυο κολωνάκια με πλάτος λιγότερο από τρία μέτρα. Βέβαια, σε αυτό μας βοήθησε και η πίσω κάμερα, όπου εμφανίζει στην κεντρική οθόνη με κάθε λεπτομέρεια κάθετι που υπάρχει πίσω από το λεωφορείο. Αυτό που ο οδηγός πρέπει να προσέχει σε ένα διώροφο λεωφορείο, είναι τα ύψη.
Ήσυχο ταξίδι στο δρόμο
Βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο θα πιέσουμε πιο δυνατά το γκάζι για να δούμε τις ρεπρίζ και την απόδοση του κινητήρα, σε συνδυασμό βέβαια με τη λειτουργία του κιβωτίου. Οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται από τις 850 έως τις 1.500 σ.α.λ αλλά φυσικά, όλα εξαρτώνται από την πίεση που θα ασκήσει ο οδηγός στο πεντάλ. Σε κάθε περίπτωση όμως τα 100 χλμ. έρχονται γρήγορα, ενώ όσες φορές κάναμε kick down το κιβώτιο αποκρίθηκε άμεσα κατεβάζοντας μία ή δυο σχέσεις στο κιβώτιο, ανάλογα με την περίπτωση.
Τις ιδιαιτερότητες της διαδρομής δεν τις γνωρίζαμε, κυρίως ως προς την τοπογραφία της, οπότε, χρησιμοποιήσαμε το Predictive Powertrain Control, ένα cruise control βάσει GPS το οποίο επεμβαίνει στον έλεγχο του κιβωτίου ταχυτήτων PowerShift 3. Το σύστημα γνωρίζει την τοπογραφία της διαδρομής και δίνει τη δυνατότητα στον αυτόματο μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων να__ επιλέγει την κατάλληλη σχέση πριν από ανηφόρες και κατηφόρες. Με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα το τιμόνι παρουσιάζει καλή κατευθυντικότητα και δεν απαιτούνται συχνές διορθωτικές κινήσεις για να διατηρεί σταθερά την πορεία του. Ακόμη και όταν επιχειρήσαμε με 95 χλμ/ώρα απότομη αλλαγή λωρίδας αισθανθήκαμε ότι έχουμε τον έλεγχο του λεωφορείου, ενώ το ESP ενεργοποιήθηκε για να μας επαναφέρει στην τάξη! Τέλος, να αναφέρουμε ότι ο κινητήρας του ΟΜ 471 των 12,8 λίτρων αποδίδει ισχύ 510 ίππων και ροπή 2.500 Nm.
Κορυφαία αεροδυναμική σχεδίαση
Σχεδιαστικά το διώροφο λεωφορείο της Setra αποσπά θετικά σχόλια χάρη στην επιβλητική παρουσία του στο δρόμο, διατηρώντας παράλληλα την ταυτότητα της σειράς 500 με την σκούρα μάσκα εμπρός, καθώς, και το περίτεχνο σχέδιο των φωτιστικών σωμάτων με τεχνολογία LED. Επίσης, η χαρακτηριστική φάσα από αλουμίνιο, η γνωστή La Linea, διατρέχει το αμάξωμα στα πλαϊνά τμήματα. Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας, πως χάρη στην αεροδυναμική του, με συντελεστή 0,35 Cd, εξοικονομεί περίπου 3.000 λίτρα ντίζελ σε ετήσια χρήση 100.000 χλμ. Για να επιτευχθεί αυτό η Setra κατάφερε να δημιουργήσει ένα ενιαίο σύνολο επιφανειών, τζάμια και λαμαρίνες, με τις μεγάλες καμπύλες στο εμπρόσθιο τμήμα να επιτρέπουν στον αέρα να ρέει γύρω από το όχημα.
Πολλές διαμορφώσεις εσωτερικού
Ανάλογα με τη χρήση του Setra S 531 DT για τακτική γραμμή σε ΚΤΕΛ ή τουριστική, μπορεί, να διαμορφωθεί κατάλληλα για την καλύτερη και πιο άνετη μετακίνηση των επιβατών, δεχόμενο πολλές τροποποιήσεις. Ο κάτω όροφος, σε συνδυασμό με τον αριθμό των καθισμάτων και του εξοπλισμού, επιτρέπει τη δυνατότητα δημιουργίας θέσεων για αναπηρικά καροτσάκια. Οι δυο σκάλες που οδηγούν στον επάνω όροφο είναι φαρδιές και οι χειρολαβές τους βρίσκονται τοποθετημένες στο σωστό ύψος, και να αναφέρουμε επίσης, ότι η μπροστινή σκάλα τοποθετείται είτε στην αριστερή πλευρά, πίσω από το κάθισμα του οδηγού, είτε στη δεξιά.
Η αίσθηση ευρυχωρίας και η εντυπωσιακή θέα προς όλες τις κατευθύνσεις είναι το σημαντικό πλεονέκτημα του επάνω ορόφου και σε συνδυασμό με τα αναπαυτικά καθίσματα, με τρεις επιλογές Voyage, Voyage Plus και Voyage Ambassador, οι επιβάτες ταξιδεύουν ευχάριστα, απολαμβάνοντας υψηλά επίπεδα άνεσης. Επιπλέον, η προαιρετική γυάλινη οροφή TopSky διοχετεύει άπλετο φως στο εσωτερικό κάνοντάς το ακόμη πιο φωτεινό. Να αναφέρουμε ότι το ωφέλιμο ύψος στον κάτω όροφο είναι 1,83 μέτρα και στον επάνω 1,68 μέτρα και ο αριθμός των καθισμάτων μπορεί να ανέλθει στα 83, ενώ, είναι διαθέσιμη μια ακόμη επιλογή, χωρίς κουζινάκι και τουαλέτα με 93 θέσεις. Οι φορητές συσκευές των επιβατών μπορούν να φορτιστούν είτε από πρίζες 230 V είτε από θύρες USB. Ο προαιρετικός ψεκασμός αρωμάτων δημιουργεί ευχάριστη ατμόσφαιρα στο εσωτερικό και, τέλος, να σημειώσουμε ότι η τουαλέτα, με αυξημένο εσωτερικό ύψος, δεν διαθέτει σκαλοπάτια και είναι εύκολα προσβάσιμη για όλους. Το λεωφορείο εφοδιάζεται με την πιο ενισχυμένη έκδοση της κλιματιστικής μονάδας EvoCool TopAir.
Στο δια ταύτα το διώροφο Setra S 531 DT, η ναυαρχίδα της Daimler, συναρπάζει τόσο τον οδηγό όσο και τους επιβάτες του σε ένα ταξίδι ασφάλειας και άνεσης, με έναν ισχυρό και οικονομικό κινητήρα. Αν μάλιστα θεωρήσουμε ότι το λεωφορείο κινείται με πληρότητα επιβατών, τότε τα οφέλη από την εκμετάλλευσή του είναι σημαντικά και ικανά να αποσβέσουν το κόστος κτήσης του.