Άμεσα διαθέσιμα στο δίκτυο της εταιρείας, τα νέα Ford Transit Courier και Connect έχουν δεχθεί τις περιποιήσεις σχεδιαστών και μηχανικών και φιλοδοξούν να ενισχύσουν τη θέση της εταιρείας στην αγορά των LCV. Οι αλλαγές επικεντρώνονται σε αισθητικής φύσεως επεμβάσεις στο αμάξωμα που βοηθούν και την αεροδυναμική, λανσάρισμα όλων σχεδόν των τελευταίας γενιάς συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας, καθώς και αναβαθμισμένη γραμμή μετάδοσης κίνησης. Η Ford έχει μπει με φόρα στο πρώτο εξάμηνο του 2018, και έχει στρογγυλοκαθίσει για μια ακόμα χρονιά στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων πανευρωπαϊκά, και σκοπεύει να διατηρήσει τα πρωτεία με πλήρη ανανέωση της γκάμας ελαφρών επαγγελματικών μέσα σε μόλις 18 μήνες.
Ford Transit Connect
Το αυτοκίνητο ξεχωρίζει από το εμπρός τμήμα που υιοθετεί την πλέον πρόσφατη εικόνα των επιβατικών του κατασκευαστή: «κοφτά» φωτιστικά σώματα –με xenon και LED φώτα ημέρας στις πιο πλούσιες εκδόσεις– που προσδίδουν δυναμισμό και νεύρο, μάσκα με τρεις παχιές μπάρες, μικρότερη συνολικά μετωπική επιφάνεια και νέο σπόιλερ κάτω από τον προφυλακτήρα για μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις. Η καμπίνα διατηρεί τις ίδιες διαστάσεις, έχουν όμως αλλάξει αρκετά υλικά και επενδύσεις ενώ υπάρχει πλέον έγχρωμη επαφική οθόνη 6 ιντσών που θυμίζει τάμπλετ στο πάνω μέρος της κονσόλας. Οι αλλαγές (κυρίως) στον σχεδιασμό του εμπρός τμήματος έχουν οδηγήσει σε μείωση των αεροδυναμικών αντιστάσεων κατά 2 με 4%, και ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι τώρα 0,319.
Οι κινητήρες είναι όλοι νέοι, Euro 6 και υπερκαλύπτουν τις πολύ σφιχτές προδιαγραφές World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Αιχμή του δόρατος ο νέος, πετρελαιοκινητήρας EcoBlue των 1,5 λίτρων σε τρεις εκδόσεις ισχύος, στα 75, 100 και 120 PS, με τυποποιημένη μέση κατανάλωση 4,7 λίτρα, για τους δύο πρώτους και 5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα για τον 120άρη. Χαμηλές είναι και οι εκπομπές CO2 με το μηχανικό σύνολο των 100 PS να είναι στα 123 γρ./χλμ. η μεσαία έκδοση ισχύος είναι συνολικά η πιο αποδοτική, με τους μηχανικούς της Ford να υποστηρίζουν πως, συγκρινόμενη με την αντίστοιχη του υπάρχοντος μοντέλου απαιτεί γύρω στο 12% λιγότερο καύσιμο.
Για εκείνους τους επαγγελματίες που οι μεταφορικές τους εφαρμογές συνδυάζονται με την κάλυψη μικρών σχετικά αποστάσεων, η νέα, αναβαθμισμένη εκδοχή του χιλιάρη EcoBoost κινητήρα βενζίνης είναι πιθανότατα η πλέον ενδεικνυόμενη. Διαθέτει βελτιστοποιημένη κυλινδροκεφαλή, νέο σύστημα ψεκασμού και επεξεργασίας καυσαερίου, και είναι πιο αποδοτικός. Για πρώτη φορά στην κατηγορία λανσάρεται τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου η οποία βοηθά στην επίτευξη τυποποιημένης μέσης κατανάλωσης της τάξης των 6,4 λίτ./100 χλμ. Η τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου σταματά αυτόματα την τροφοδοσία καυσίμου και τη λειτουργία των βαλβίδων σε έναν από τους κυλίνδρους, όταν τα φορτία είναι χαμηλά και δεν απαιτείται η χρήση ολόκληρης της απόδοσης του κινητήρα –όπως π.χ., σε ρολάρισμα, ή σταθερή ταχύτητα ταξιδιού χωρίς ιδιαίτερη πίεση στο γκάζι σε οδόστρωμα χωρίς ανωφέρειες.
Το σύστημα είναι ικανό να απενεργοποιήσει ή να (ξανά) ενεργοποιήσει τον κύλινδρο σε λιγότερο από 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου –περίπου 20 φορές πιο γρήγορα από το ανοιγοκλείσιμο του ανθρώπινου ματιού– και μαζί με διάφορες τεχνολογίες μείωσης των κραδασμών είναι σχεδόν ανεπαίσθητο από τον οδηγό. Συνολικά, ο μικρούλης EcoBoost καταναλώνει περίπου 5% λιγότερο από το μηχανικό σύνολο που αντικαθιστά. Για επαγγελματίες και εταιρείες που καλύπτουν μικρό αριθμό χιλιομέτρων o χιλιάρης EcoBoost είναι δελεαστικός. Στάνταρ είναι τέλος και το σύστημα Active Grille Shutter το οποίο κλείνει αυτόματα τα διάκενα στις γρίλιες όταν διαγνώσει πως οι ανάγκες του συστήματος ψύξης για ψυχρό αέρα είναι ανύπαρκτες, βελτιώνοντας έτσι τη ροή του αέρα στο εμπρός μέρος.
Στο δρόμο
Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε σε αστικό, επαρχιακό και αυτοκινητόδρομο διάφορες εκδόσεις του αυτοκινήτου. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, και σίγουρα πολλοί οδηγοί θα εκτιμήσουν το πόσο χαμηλά είναι αναρτημένο το κάθισμα, καθώς και το γενναιόδωρων διαστάσεων έδρανο που είναι υποδειγματικό ως διαμόρφωση, καθώς στηρίζει άψογα τα πόδια του οδηγού. Ο διάκοσμος παραμένει εν πολλοίς ο ίδιος, με κυρίαρχο μοτίβο τις ακμές και τις γωνίες. Αν και τα πλαστικά είναι σκληρά, αυτό ουδόλως ενοχλεί καθώς εδώ σημασία έχει η αντοχή στις κακουχίες της επαγγελματικής χρήσης και η μακροζωΐα, και στο ίδιο πνεύμα, τη συναρμογή και το φινίρισμα να είναι υψηλού επιπέδου. Το εξάρι σασμάν είναι ακριβέστατο, με μικρές διαδρομές και θετικό «κούμπωμα» των σχέσεων.
Είναι σίγουρο ότι, η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών θα επιλέξουν τον 100άρη EcoBlue ο οποίος είναι άλλωστε και η χρυσή τομή της γκάμας. Με χωρητικότητα 1,5 αντί για 1,6 λίτρα πλέον, τεχνολογία SCR και εξελιγμένο σύστημα ψεκασμού, ο κινητήρας είναι ιδιαίτερα μεστός στη λειτουργία του και τραβά αγόγγυστα μέχρι τις 4.500 σ.α.λ. –με δύο επιβάτες και φορτίο στην κλούβα στο μισό περίπου του ωφέλιμου. Δεν εισβάλλει ηχητικά στην καμπίνα, και η χροιά του δεν ενοχλεί. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι παραπάνω από ικανοποιητικές και δεν υπάρχουν ενοχλητικά κομπιάσματα.
Το σύστημα διεύθυνσης παραμένει όπως σε όλα τα Connect που έχουμε δοκιμάσει κορυφαίο, με εξαιρετικό «ζύγισμα», ακρίβεια και ροή πληροφοριών προς τον οδηγό. Τα φρένα δεν αφήνουν περιθώρια κριτικής. Η ανάρτηση έχει «ακριβή» απόσβεση και απορροφά ακόμη και κοπανήματα σε ράμπες επιβράδυνσης, και γενικά, το Ford είναι απόλυτα ολοκληρωμένο. Σε πολύ σβέλτες μετακινήσεις σε επαρχιακό στροφιλίκι, το μεγάλο πλεονέκτημα του Transit Connect είναι η ακρίβεια του «πατήματος» που σου επιτρέπει να πιέζεις συνεχώς χωρίς να ανησυχείς για αποσταθεροποίηση του οχήματος. Σε τέτοιους ρυθμούς, δύσκολα μπορεί να συγκριθεί άλλο van με το Ford. Η μοναδική κριτική που είχαμε μετά από δύο μέρες οδήγησης ήταν κάποιες πλεύσεις του αμαξώματος σε ταχύτητες κάτω των 100 χλμ./ώρα σε περιαστικό περιβάλλον με κυματοειδείς ανωμαλίες στο οδόστρωμα που μαρτυρούσαν το μικτό βάρος του (φορτωμένου) Ford. Με το που άρχιζες όμως να οδηγείς επιθετικά σε συνεχείς στροφές, το αυτοκίνητο έμοιαζε να δένει και να συμπεριφέρεται ως σπορ κόμπακτ επιβατικό.
Για επαγγελματίες και εταιρείες που καλύπτουν μικρό αριθμό χιλιομέτρων, ο χιλιάρης EcoBoost είναι σίγουρα δελεαστικός, και ορθώς αν κρίνουμε από την πρώτη αυτή δοκιμή. Αν και θα προτιμηθεί σίγουρα από λιγότερους πελάτες, αφού παραδοσικά κυριαρχούν τα ντίζελ στην κατηγορία, είναι από τους καλύτερους που έχουμε δοκιμάσει τον τελευταίο καιρό. Ως αίσθηση είναι παντού πιο δυνατός απ’ αυτό που θα περίμενες μελετώντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ελαστικός, και ηχεί υπέροχα, με μία βροντερή ηχητική υπογραφή. Η βραχνάδα του κρύβει τα κυβικά του και σε προκαλεί να πιέζεις συνέχεια.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στη διάθεση του συστήματος συνδεσιμότητας Ford SYNC 3 στο νέο Transit Connect. Αν και έχουμε να κάνουμε με ένα «απλό» panel van, όπου κάθε αναφορά σε συστήματα πολυμέσων και άπειρες εφαρμογές για κινητές συσκευές μοιάζει πλεονασμός, εδώ έχουμε κάτι διαφορετικό. Αφενός γιατί το SYNC 3 θεωρείται (και είναι) ένα από τα καλύτερα της ευρωπαϊκής αγοράς, κι αφετέρου γιατί μαθαίνουμε πως, η ελληνική Ford θα φανεί ιδιαίτερα γενναιόδωρη προς τους επαγγελματίες πελάτες της. Πέρα λοιπόν από τα μοναδικής ευκολίας μενού, το GPS, και τη δυνατότητα σύνδεσης οποιασδήποτε πηγής, οι πελάτες θα έχουν πρόσβαση και στο FordPass Connect app που θα συνοδεύεται από μόντεμ με δυνατότητα δημιουργίας κινητού Wi-Fi hotspot στο οποίο θα μπορούν να συνδέονται έως και 10 συσκευές.
Οι δυνατότητες μόνο ευκαταφρόνητες δεν είναι: αυτόματες ειδοποιήσεις για χαμηλή στάθμη λιπαντικών, καμένες λάμπες, πίεση ελαστικών, στάθμη καυσίμου με μήνυμα στο κινητό, κλείδωμα του οχήματος εξ αποστάσεως και σύστημα εντοπισμού σε αποθήκες ή πολυσύχναστα πάρκινγκ. Προσθέστε σε όλα αυτά και Ford EcoSelect και Ford EcoMode με ανάλυση του οδηγικού στυλ, αλλαγή χαρτογράφησης του κινητήρα για πιο αποδοτική λειτουργία και συνεχή ροή πληροφορίας στον πίνακα οργάνων, κι έχουμε το πρώτο van της κατηγορίας που, σχεδόν πλησιάζει σε συνδεσιμότητα συστήματα τηλεματικής πολύ ακριβότερων (βαρέων) επαγγελματικών.
Μετάδοση
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη μετάδοση, στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι ένα μηχανικό εξάρι κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ για τα οχήματα με τον EcoBlue των 100 και 120 PS πρεμιέρα θα κάνει ένα καινούργιο αυτοματοποιημένο 8άρι ως τμήμα του προαιρετικού εξοπλισμού. Διαθέτει κάμποσες εξελιγμένες λειτουργίες, όπως Adaptive Shift Scheduling, Adaptive Shift Quality Control. Το πρώτο, ένα προσαρμοζόμενο στο οδηγικό στυλ του χρήστη του οχήματος σύστημα αλλαγής σχέσεων, «διαβάζει» τις κλίσεις της διαδρομής, στοιχεία όπως την οδήγηση υπό πίεση στις στροφές, και σκοπό έχει να βρίσκει το τέλειο τάιμινγκ για το ανεβοκατέβασμα των σχέσεων. Το δεύτερο, επεξεργάζεται data από τον εγκέφαλο του οχήματος για τη γραμμή μετάδοσης κίνησης καθώς και για το στυλ οδήγησης και βοηθά στο να αλλάζει η πίεση στον συμπλέκτη έτσι ώστε να είναι πάντα ομαλές οι αλλαγές ταχυτήτων. Και αυτό προσαρμόζεται στον τρόπο οδήγησης του χρήστη του αυτοκινήτου.
Εκμετάλλευση, ενεργητική ασφάλεια
Το νέο Transit Connect συνεχίζει να διατίθεται με κοντό και μακρύ μεταξόνιο, και τα ίδια ακριβώς στοιχεία εκμετάλλευσης με το προηγούμενο μοντέλο: ωφέλιμο όγκο φόρτωσης έως 3,6 κυβικά μέτρα και ωφέλιμο φορτίο από 410 έως 900 κιλά, ανάλογα με τον εξοπλισμό, και σε εκδόσεις van, kombi και double-cab-in-van. Τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών λιπαντικών και των εργασιών τακτικής συντήρησης απέχουν μεταξύ τους 30.000 χιλιόμετρα, ή έως δύο χρόνια για τα μοντέλα με τον πετρελαιοκινητήρα, και το ίδιο για τα ντίζελ με τη διαφορά ενός ελέγχου με τη συμπλήρωση του πρώτου έτους. Για τα πετρελαιοκίνητα Connect με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, τα αντίστοιχα διαστήματα είναι 20.000 χιλιόμετρα ή έως δύο έτη. Σε ό,τι έχει να κάνει με συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας, πέρα από τα ήδη διαθέσιμα, προστίθενται, σε παγκόσμια πρώτη για την κατηγορία, Intelligent Speed Limiter με αυτόματο κόφτη μέγιστης ταχύτητας κίνησης ανάλογα με τα ισχύοντα όρια, Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection πέδηση έκτακτης ανάγκης, Side Wind Stabilisation, και Active Park Assist με ενεργή υποβοήθηση στο τιμόνι για αυτόματο παρκάρισμα τόσο παράλληλα με το πεζοδρόμιο όσο και ως προς τον κάθετο άξονα.
Ford Transit Courier
Το Transit Courier, ο Βενιαμίν των Transit έχει δεχθεί πάνω κάτω τις ίδιες επεμβάσεις με το Connect. Τα στοιχεία που ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά, είναι οι νέες γρίλιες της μάσκας, και το ανασχεδιασμένο κάτω τμήμα του προφυλακτήρα. Στο εσωτερικό ξεχωρίζει η διαφορετικού σχεδιασμού κεντρική κονσόλα, η οποία φέρει και αυτή νέα οθόνη 6 ιντσών για τον χειρισμό του Ford SYNC 3, το οποίο στο Courier είναι στάνταρ στα υψηλότερα επίπεδα εξοπλισμού. Κινητήριος δύναμη ο TDCi των 1,5 λίτρων σε δύο εκδόσεις ισχύος στα 75 και 100 PS και ο «χιλιάρης» EcoBoost στα 100 PS για όσους προτιμούν βενζίνη, αμφότεροι προδιαγραφών Euro 6 με χρήση της νέας μεθόδου πιστοποίησης WLTP, με τυποποιημένη μέση κατανάλωση 4,3 λίτ./100 χλμ. για τον πιο αποδοτικό ντίζελ. Το πεντάρι κιβώτιο ταχυτήτων του απερχόμενου μοντέλου αντικαθίσταται από ένα νέο μηχανικό εξάρι της Ford, ενώ για τα ντίζελ μοντέλα είναι στάνταρ ένα «πακέτο» αποδοτικότητας με αεροδυναμικές βελτιώσεις και το σύστημα Active Grille Shutter. Η εκμετάλλευση παραμένει ως είχε, με ωφέλιμο μεταξύ 500 και 590 κιλών, όγκο φόρτωσης έως 2,4 κυβικά μέτρα και επιλογή αμαξώματος ανάμεσα σε κόμπι και van, συν μία νέα, πλούσια εξοπλισμένη έκδοση Limited.
Στο δρόμο, το Courier διατηρεί όλα τα θετικά στοιχεία του απερχόμενου μοντέλου, και μάλιστα ενισχυμένα χάρη στα 5 επιπλέον άλογα και το εξάρι σασμάν με την ιδανική κλιμάκωση που, ουσιαστικά κάνει το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο πιο εύκολη υπόθεση. Το σύστημα διεύθυνσης είναι κι εδώ κορυφαίο, τα καθίσματα πολύ άνετα, και η απόσβεση της ανάρτησης δουλεμένη και «ώριμη» κάνοντας την πολύωρη εργασία εύκολη υπόθεση. Κοντολογίς, και το νέο Courier αποτελεί επιλογή-μονόδρομο στην κατηγορία, αφού είναι ένα από τα ελάχιστα κόμπακτ van βασισμένα σε δάπεδο σουπερμίνι που έχουν απομείνει στην αγορά, σε μία κατηγορία στην οποία οι πωλήσεις φθίνουν πανευρωπαϊκά, όντας το πλέον σύγχρονο και κορυφαίο σε εκμετάλλευση και οδική συμπεριφορά.