Τη σημασία των λιμένων ως αναπόσπαστου και αναντικατάστατου τμήματος της μεταφορικής και εφοδιαστικής αλυσίδας επεσήμανε ο Γ.Γ. του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Διονύσιος Τεμπονέρας, μιλώντας στην ημερίδα με θέμα «Συνεργασία Εμπορευματικών Κέντρων – Λιμένων, Ευρωπαϊκή Εμπειρία, Προκλήσεις», που διοργάνωσε ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) από κοινού με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, την Ένωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ) και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Εμπορευματικών Κέντρων (Europlatforms).
Παράλληλα, ο κ. Τεμπονέρας αναγνώρισε την ανάγκη της αλληλοσυμπληρούμενης δράσης μεταξύ των Εμπορευματικών Κέντρων και των Λιμένων, λέγοντας χαρακτηριστικά, «είναι προς το συμφέρον όλων να αξιοποιηθούν όλες οι ομολογουμένως σημαντικές δυνατότητες συνεργασίας των εμπλεκόμενων μερών». Ακόμη, ο κ. Τεμπονέρας αναφέρθηκε και στη συνεισφορά της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, η οποία, μαζί με τα ελληνικά λιμάνια, μπορεί να αξιοποιηθεί ως μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας, ενώ επεσήμανε, πως η «η ποιότητα, η προσβασιμότητα και η αξιοπιστία των υπηρεσιών μεταφορών επιτρέπουν την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας και δημιουργούν σημαντικές άμεσες, έμμεσες και επαγόμενες πολλαπλασιαστικές ωφέλειες για τις εθνικές οικονομίες».
Από την πλευρά του, ο Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Χρήστος Λαμπρίδης αναφέρθηκε στον ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον και τη σημασία των συνδυασμένων μεταφορών. Αναφερόμενος στην παραχώρηση των εμπορευματικών σταθμών των λιμένων Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, στην οποία προχωρά το Υπουργείο σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, ο Γ.Γ. σημείωσε ότι το μοντέλο που θα ακολουθηθεί, θα είναι το μοντέλο υπό-παραχωρήσεων, τονίζοντας ότι δεν αλλάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των λιμένων, αλλά προσελκύονται επενδυτές σε επιμέρους δραστηριότητες. «Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι αναπτυξιακές», τόνισε ο κ. Γ.Γ., «Δεν έχουμε σκοπό να παραδώσουμε λειτουργίες που σήμερα εκτελούν οι ΟΛ με επιτυχία σε ιδιώτες προκειμένου να εισπράττουν. Όσοι θέλουν να συμμετέχουν σε αυτές τις διαδικασίες θα πρέπει να επενδύσουν». Έκανε αναφορά στο σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών των οποίων τη μετοχή διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, ένας νόμος, που εφόσον ψηφιστεί, όπως είπε, «θα ανατρέψει το αδόκιμο και αναποτελεσματικό μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και θα προσαρμόσει στα ευρωπαϊκά δεδομένα την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων». Επίσης, επεσήμανε τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται από τον Λιμένα της Ηγουμενίτσας για την ανάπτυξη του διχωρικού Θεσπρωτίας, εξηγώντας πως η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού σε συνδυασμό με τη συνεχώς αυξανόμενη χρήση της Εγνατίας Οδού εξασφαλίζει προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης του λιμένα ως διεθνούς, αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης των άλλων λιμένων της ΒΑ Ελλάδας, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, δυο λιμένες που σε συνεργασία με τον Λιμένα Θεσσαλονίκης μπορούν να αποτελέσουν πύλες εισόδου για τα Δυτικά Βαλκάνια και την Παρευξείνιο περιοχή.
Πρωταγωνιστικός ο ρόλος της Ελλάδας στα Βαλκάνια
Ο Γ.Γ. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Θάνος Βούρδας, ανέφερε ότι «η εξυπηρέτηση των αναγκών των επιχειρήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας, εντός ή εκτός λιμένα ή σε συνδυασμό, πρέπει να οργανώνεται με δομές και υποδομές Εμπορευματικών Κέντρων». Έκανε μνεία στην κατάρτιση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για τις Μεταφορές, που ολοκληρώνεται στις αρχές του 2019 και στη σύμβαση για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, που κυρώθηκε από τη Βουλή και τόνισε πως «μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα αποτελεί η προσέλκυση διερχόμενων φορτίων που σχετίζεται άμεσα με τη σύμβαση για το Θριάσιο», υποστηρίζοντας τη σημασία τη διασύνδεσης των Εμπορευματικών Κέντρων και λιμένων με τον σιδηρόδρομο. Ακόμη, ο κ. Βούρδας αναφέρθηκε στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο του Γκόνου, αλλά και σε μία σειρά έργων υποδομών που έχουν ολοκληρωθεί ή των οποίων η δημοπράτηση βρίσκεται σε εξέλιξη. «Ο σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών», προσέθεσε, «προσανατολίζεται κυρίων στην προώθηση, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του δικτύου μεταφορών. Επιπλέον, περιλαμβάνει Εμπορευματικά Κέντρα σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα». Ο Γ.Γ., τέλος, τόνισε πως μόνο μέσω της ανάπτυξης των λιμένων, της δημιουργίας Εμπορευματικών Κέντρων και της διασύνδεσής τους με τα υπόλοιπα δίκτυα μεταφοράς θα μπορέσει να γίνει η χώρα μας κόμβος διερχόμενων εμπορευμάτων με προστιθέμενη αξία, και κατέληξε τονίζοντας πως «Η Ελλάδα είναι πλέον ενεργός παίχτης και στις μεταφορές και θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Τέλος, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Σ.Υ.Μ κ. Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασε τις δράσεις του Συνδέσμου και των Ελληνικών Επιμελητηρίων για τη συμβολή στις συνολικές εθνικές προσπάθειες ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης και της προώθησης του θεσμού των Εμπορευματικών Κέντρων στη χώρα, που συνεχίζεται από τη δεκαετία του ’90 μέχρι και σήμερα, χωρίς διακοπή και επεσήμανε πως «Ε.Ε.ΣΥ.Μ, Επιμελητήρια, Φορείς και Ακαδημαϊκή Κοινότητα πάνω από 20 χρόνια, τονίζουν την ανάγκη να εφαρμόσουμε βέλτιστες πρακτικές, όπως την ανάπτυξη ενός δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων (Logistics Centers) και την εφαρμογή Συνδυασμένων Μεταφορών (Πολυτροπικότητα)».