NMK Οι επόμενες πινακίδες ευκαιρίας

Αφού η Βουλή των Ελλήνων επικύρωσε τη συμφωνία των Πρεσπών, ο γείτονάς μας πλέον πήρε το καινούργιο του όνομα και σύντομα θα ξεκινήσουν οι προενταξιακές συμφωνίες προσχώρησης στην ΕΕ, οι οποίες θα προχωρήσουν με ταχύτατους ρυθμούς, δηλαδή το κάθε κεφάλαιο θα ανοίγει και θα ολοκληρώνεται επιτυχώς και σε σύντομο διάστημα, ενώ παράλληλα θα εισρέει ένας πακτωλός δισεκατομμυρίων προκειμένου η φτωχή χώρα να πάρει τα πάνω της και να αντέξει τη νέα οικονομική πραγματικότητα όταν θα γίνει πλήρες μέλος της ΕΕ.

Στο μεταξύ, με την ολοκλήρωση του κεφαλαίου περί ελεύθερης διακίνησης αγαθών, όποτε αυτό θα ολοκληρωθεί, θα ακουστεί το ίδιο γνωστό προσκλητήριο σάλπισμα, όπως συνέβη με τη Βουλγαρία. Χιλιάδες αναμένεται να είναι οι μεταφορικές από διάφορα κράτη και κυρίως από την Ελλάδα (ναι, μάλιστα) που θα σπεύσουν να «ιδρύσουν» εταιρείες με έδρα τα Σκόπια και να τοποθετήσουν στα φορτηγά τους πινακίδες ΝΜΚ (North Makedonia), μπορεί και σκέτο ΜΚ, όπως ήταν (σύντομα θα το μάθουμε).

Πιθανότατα μάλιστα, πολλές ελληνικών συμφερόντων μεταφορικές εγκατεστημένες σήμερα στη Βουλγαρία, να μεταφέρουν την έδρα τους στα Σκόπια αφού εκεί η φορολογία θα είναι ακόμη πιο ευνοϊκή, η ασφάλεια των οχημάτων ελάχιστη, το κόστος των οδηγών στο 1/4 εκείνου της Ελλάδας, το φουλάρισμα πάντα φθηνότερο με την τιμή του πετρελαίου (σήμερα) να βρίσκεται κάτω από το ευρώ, στα 0,94/λίτρο.

Άλλωστε, πρέπει να πούμε, ότι ήδη στη γειτονική χώρα δραστηριοποιούνται αρκετές ελληνικές μεταφορικές σε συνεργασία με τις σκοπιανές για τους παραπάνω λόγους συμφέροντος, αλλά και για την παράκαμψη των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η Ρωσία στις εξαγωγές των νωπών από Ελλάδα.

Υπάρχει επομένως η «μαγιά» που με την ένταξη της «Βόρειας Μακεδονίας» στην ΕΕ θα δημιουργήσει το νέο ρεύμα για σημαίες και πινακίδες ευκαιρίας, ένα ρεύμα που πάντα πρόθυμα και εύκολα ακολουθούσαν οι Έλληνες μεταφορείς. θυμίζουμε την Αγγλία, το Βέλγιο, την Κύπρο, τη Γερμανία, τη Βουλγαρία. Η συνέχεια θα λέγεται «Βόρεια Μακεδονία», όσο βαρύ και αν ακούγεται τώρα που ο απόηχος της κύρωσης της συμφωνίας των Πρεσπών εξακολουθεί να πληγώνει αρκετά εκατομμύρια Ελλήνων.

Χρήσιμο εργαλείο

Μια εξαιρετικά χρήσιμη για τους μεταφορείς και αυτοκινητιστές εργασία εκπόνησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εκδίδοντας ένα ενημερωτικό εγχειρίδιο για την «εφαρμογή του ΦΠΑ στις υπηρεσίες μεταφοράς αγαθών». Πρόκειται για ένα κατατοπιστικό και κατανοητό κείμενο το οποίο μέσα από ένα πλήθος παραδειγμάτων ορίζει ποιος τιμολογεί και χρεώνει το ΦΠΑ, ποιος είναι αυτός που τον πληρώνει (λήπτης της υπηρεσίας), ποιοι απαλλάσσονται, τι συμβαίνει με το ΦΠΑ στις ενδομεταφορές (καμποτάζ), τι ισχύει στις εισαγωγές και στις εξαγωγές (διεθνομεταφορές) κ.λπ.

Λόγω της χρησιμότητας του κειμένου, αποφασίσαμε, παρά τον μεγάλο όγκο του, να το δημοσιεύσουμε στο σύνολό του στις σελίδες που ακολουθούν, ώστε να μπορείτε να το κρατήσετε στο λογιστήριο και στο αρχείο σας. Το ίδιο κείμενο, έχει αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα μας www.troxoikaitir.gr ώστε να είναι διαθέσιμο και στην ηλεκτρονική του μορφή.

Ας ακολουθήσουν οι Περιφέρειες

Ευχής έργο θα ήταν, αν και οι Περιφέρειες της χώρας σε συνεργασία με τις αστυνομικές, λιμενικές κ.α. αρμόδιες Αρχές, προχωρούσαν στην καταγραφή ενός ανάλογου κειμένου που θα αφορούσε στον έλεγχο της νομιμότητας των μεταφορών εντός της χώρας μας προς χρήση από το προσωπικό που επανδρώνει τα Κλιμάκια Ελέγχου και το οποίο κείμενο θα επικαιροποιείτο με τις εκάστοτε αλλαγές νομοθετικού περιεχομένου που συντελούνται.

Προϋπόθεση, φυσικά, είναι η σύσταση κατά το νόμο των κλιμακίων ελέγχου, η σωστή και επαρκής εκπαίδευση του προσωπικού και η υποχρέωση της παραμονής τους στα κλιμάκια για ορισμένο χρόνο, ώστε να αποκτήσουν την απαιτούμενη εμπειρία και στη συνέχεια να είναι σε θέση αυτοί να εκπαιδεύσουν άλλους συναδέλφους, όπως γίνεται στο εξωτερικό (train the trainer).

Αυτό που σήμερα συμβαίνει, είναι όλοι να προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποφύγουν τη συμμετοχή τους στα Κλιμάκια, αφενός γιατί η λειτουργία τους σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες ορίζει ελέγχους και κατά τη διάρκεια της νύχτας και αφετέρου, γιατί οι Περιφέρειες δεν πληρώνουν αυτές τις υπερωρίες, με αποτέλεσμα να (υπο)λειτουργεί μόνο ένας μικρός αριθμός Μικτών Κλιμακίων.

Με το παραπάνω κενό ελέγχου, πλήθος αλλοδαπών φορτηγών βρίσκουν στη χώρα μας το πρόσφορο έδαφος για μεταφορές εκτός κανονισμών και βέβαια, υφαρπάζοντας μεταφορικό έργο σε βάρος εκείνων των φορτηγών που επιμένουν να φέρουν ελληνικές πινακίδες.

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι