Η Daimler Trucks θα έχει εμφατική παρουσία στην Έκθεση Bauma 2019, με δεκάδες οχήματα, από μικρά και μεσαία έως βαρέα οχήματα για τον κατασκευαστικό κλάδο. Με το εύλογο σλόγκαν «Trucks@Work» οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά 22 μοντέλα από τα τμήματα Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Trucks, Fuso και «σπέσιαλ» κατασκευές πάνω σε πλαίσια Unimog και Zetros. Επικεντρώνοντας στα φορτηγά, μεγάλη έμφαση θα δοθεί στο νέο Actros, στη νέα επαφή του με το κοινό μετά την έκθεση ΙΑΑ 2018 και Transport Show της Αθήνας, αυτή τη φορά σε εκδόσεις για χωματουργικές εργασίες και εργοταξιακή χρήση. Το μοτίβο της παρουσίας της Daimler Trucks στην έκθεση είναι προφανές: να διαπιστώσουν από πρώτο χέρι οι επαγγελματίες ότι, αν κάποιος δραστηριοποιείται στον κατασκευαστικό κλάδο, δε χρειάζεται να κοιτάξει αλλού, καθώς «εδώ» υπάρχουν τα πάντα, από 3 έως 180 τόνους μικτού.

Το ψηφιακό θηρίο της Mercedes στα χώματα

Τα Actros που θα υπάρχουν στις αχανείς αίθουσες της Bauma θα είναι δύο: ένας τράκτορας Actros 1846 LS 4x2, με μεταξόνιο 3700 χιλιοστά, με επικαθήμενη ανατροπή, καμπίνα StreamSpace cab, και κινητήρα OM470. Το έτερο Actros θα είναι ένα τριάξονο μονό φορτηγό 2546 L 6x2, με μεταξόνιο 4600 χιλιοστά, αφαιρούμενη ανατροπή της Meiller , καμπίνα ClassicSpace και κινητήρα 10,7 λίτρων OM470. Το νέο Actros είναι το πρώτο φορτηγό μαζικής παραγωγής που διαθέτει λειτουργίες ημιαυτόνομης οδήγησης ασχέτως ταχύτητας κίνησης. «Καρδιά» των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης του Mercedes είναι το Active Drive Assist (ADA) το οποίο, χονδρικά, μπορεί να επιταχύνει, επιβραδύνει και να στρίψει το όχημα (εντός των ορίων της λωρίδας) χωρίς να χρειαστεί να κάνει κάτι ο οδηγός.

Το ADA είναι στην ουσία μετεξέλιξη των Distance Warning Assist, Lane Keeping Assist and Emergency Brake Assist, που υπάρχουν και στο μοντελο της τρέχουσας γενιάς. Η διαφορά στο μοντέλο νέας γενιάς είναι ότι, τα δεδομένα (data) από τις κάμερες και τα ραντάρ επεξεργάζονται τώρα μαζί (data fusion) οπότε το νέο Actros μένει αυτόματα σε ευθεία πορεία και διατηρεί σταθερή την απόσταση με τα οχήματα εμπρός στον αυτοκινητόδρομο. Το σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα, το Active Lane Assistant, λειτουργεί χάρη στο ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης Servowtwin και απαιτεί μόνο δύο προϋποθέσεις για να κάνει τη δουλειά του: η λωρίδα να έχει πλάτος μεταξύ 3,20 και 4 μέτρων και η διαγράμμιση να είναι καλή και ορατή και στις δύο πλευρές. Ακόμη κι αν ο οδηγός απενεργοποιήσει το ADA, το σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα παραμένει ενεργό για να προφυλάσσει τον οδηγό από κακοτοπιές.

Εξωτερικά το νέο Actros ξεχωρίζει φυσικά από την απουσία καθρεπτών. Ένα σύστημα με κάμερες με την ονομασία MirrorCam αντικαθιστά τους καθρέπτες (οπίσθιας και ευρυγώνιας θέασης). Έχουμε δοκιμάσει και αναλύσει κάθε παράμετρο λειτουργίας του νέου συστήματος σε προηγούμενα τεύχη, να υπενθυμίσουμε μόνο πως, όλα τα νέα Actros φέρουν το MirrorCam στο βασικό τους εξοπλισμό. Από εκεί και πέρα, το σύστημα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης ΑΒΑ 5, είναι το πιο εξελιγμένο που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε βαρύ όχημα. Όχι μόνο αναγνωρίζει ακίνητα εμπόδια ή πεζούς αλλά είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει αυτόματα το 100% της διαθέσιμης δύναμης φρεναρίσματος. Το ΑΒΑ 5 αναγνωρίζει πεζούς άσχετα από το πώς κινούνται στο οδόστρωμα σε σχέση με την πορεία του Actros. Μοναδική προϋπόθεση για να εκτελέσει φρενάρισμα πανικού είναι να υπάρχει κάποιας μορφής κίνησης από τον διαβάτη –ακόμη δεν υφίσταται εμπορικά διαθέσιμη τεχνολογία που να αναγνωρίζει ακίνητο ανθρώπινο σώμα.

Atego στο εργοτάξιο

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει το Mercedes Atego στο χώρο των διανομών και εθνικών μεταφορών, ο κατασκευαστής διαθέτει μεγάλη γκάμα στους 7,49 με 16 τόνους μικτού για τον κλάδο των κατασκευών. Το όνομα Atego, υπάρχει στην αγορά εδώ και δύο δεκαετίες, και στην τρίτη του γενιά το φορτηγό της Mercedes είναι δημοφιλές στην Ευρώπη για πλήθος μεταφορικών εφαρμογών, ακόμη και για οικοδομικές εργασίες, χάρη στις κόμπακτ διαστάσεις και την ευελιξία ως προς την εκμετάλλευση και την εφαρμογή υπερκατασκευών. Υπάρχουν τέσσερις επιλογές σε καμπίνες, όλες τους στα 2,3 μέτρα πλάτος –ακόμη και οι 4x4 εκδοχές με την κίνηση και στον εμπρός άξονα δεν υπερβαίνουν τη συγκεκριμένη διάσταση. Οι επιλογές σε συνδυασμούς κατ' επιλογήν τετρακίνησης και μόνιμης μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς προσφέρουν επιπλέον δυνατότητες για εντός και εκτός δρόμου πορεία.

Το κατώφλι εισόδου/πρώτο σκαλοπάτι είναι σε κάθε περίπτωση σε μικρή απόσταση από το έδαφος, ο κατασκευαστής προσφέρει δύο διαφορετικούς πίνακες οργάνων, τιμόνι με χειριστήρια πολλαπλών λειτουργιών και, γενικά, διάκοσμο που παραπέμπει στα μεγαλύτερα φορτηγά της Mercedes. Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε ανάρτηση με πολλαπλά φύλλα σούστας, φουσκάτη ανάρτηση ή και συνδυασμούς των παραπάνω.

Οι κινητήρες είναι ένας τετρακύλινδρος 5,1 λίτρων χωρητικότητας κι ένας εξακύλινδρος (7,7 λίτρα) σε σειρά, σε εφτά επίπεδα ισχύος. Ο τετρακύλινδρος ΟΜ 934 αποδίδει από 156 έως 231 hp, και 650 έως 900 Nm μέγιστη ροπή. Ο εξακύλινδρος σε σειρά (ΟΜ 936) αποδίδει από 238 έως 299 hp και 1000 έως 1200 Nm μέγιστη ροπή. Το μηχανόφρενο, με τρεις σκάλες και μέγιστης ισχύος πέδησης έως 235 kW είναι στάνταρ σε όλα τα Atego από 9,5 τόνους μικτού και άνω. Προαιρετικά, διατίθεται το ακόμη ισχυρότερο "High Performance Engine Brake" που αποδίδει 300 kW ισχύ πέδησης. Ακόμη και το μικρότερο φορτηγό της Mercedes διατίθεται με το τελευταίας γενιάς αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift 3 ως στάνταρ, με έξι, οχτώ ή εννέα σχέσεις. Σε κάθε περίπτωση, στην αυτόματη λειτουργία, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε δύο προγράμματα (modes): Offroad και Power. Μόνο κατόπιν παραγγελίας, διατίθενται μηχανικά κιβώτια, με πνευματική υποβοήθηση, με έξι ή εννέα σχέσεις.

Unimog

Τα μικρά μοντέλα της γκάμας των θρυλικών Unimog,από τα U 216 έως το U 530 Unimog είναι επαγγελματικά οχήματα και μηχανήματα έργου στη συσκευασία του ενός. Χτισμένα πάνω σε σασί με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, και με άξονες πλύμνης με μειωτήρες και μονά ελαστικά, και κατά συνέπεια μεγάλη απόσταση από το έδαφος, μπορούν να πάνε παντού. Κατά παραγγελία, ο πίσω άξονας μπορεί να είναι διευθυντήριος, απογειώνοντας την ευελιξία στο μανουβράρισμα, και προσφέροντας τρεις διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας του συστήματος διεύθυνσης: κανονικά, μέσω των εμπρός τροχών, με τετραδιεύθυνση με τον πίσω άξονα να στρίβει σε αντίθετη φορά από τον εμπρός, και αυτό που η Mercedes αποκαλεί «κάβουρα» για διαγώνιες μετακινήσεις, όπου οι τροχοί στριμμένοι βρίσκονται σε παράλληλη μεταξύ τους θέση. Με τον πίσω άξονα «τιμόνι» ο ήδη μικρός κύκλος στροφής μειώνεται κατά 20% επιπλέον. Η καμπίνα είναι φτιαγμένη από συνθετικά υλικά και η ορατότητα για τον οδηγό πρακτικά ανεμπόδιστη, αφού τα παράθυρα κατεβαίνουν πολύ χαμηλά στο αμάξωμα. Ειδικά στα Unimog που προορίζονται για έργα οδοποιίας, είναι διαθέσιμο το σύστημα VarioPilot, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα να μετακινεί ο οδηγός τη θέση του ταμπλό και του τιμονιού από αριστερά στα δεξιά μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Προαιρετικά, το Unimog μπορεί να εφοδιαστεί με σούπερ αργές (crawler) σχέσεις, με ικανότητα να μπορεί να κινηθεί πιο αργά κι από ταχύτητα βαδίσματος –έως 100 μέτρα την ώρα, κάτι πολύτιμο σε π.χ., ασφαλτικά έργα. Τα προσφερόμενα εξαρτήματα (attachments) είναι εκατοντάδες μεταρέποντας το Unimog σε πολυμηχάνημα γι' αυτό μπορεί να ταξινομηθεί στην Ε.Ε. και ως Μ.Ε. (Μηχάνημα Έργου) και ως γεωργικό μηχάνημα.

U 4023/U 5023

Τα μεγάλα Unimog, τα U 4023/U 5023 θεωρούνται τα πιο ικανά εκτός δρόμου οχήματα παραγωγής στον πλανήτη, κι όχι άδικα. Με κατ’ επιλογήν μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, ασύμμετρα τοποθετημένα διαφορικά, με στρεπτικά εύκαμπτο σασί, τεράστια ελευθερία άρθρωσης των τροχών και της ανάρτησης, χαμηλό κέντρο βάρους και εξωπραγματικές γωνίες ράμπας, προσέγγισης και αναχώρησης, είναι ικανά να προσεγγίσουν σημεία απροσπέλαστα για οποιοδήποτε άλλο όχημα. Τα μοντέλα τελευταίας γενιάς φέρουν σημαντικές βελτιώσεις, και κυρίως με τον κινητήρα τοποθετημένο στο μέσο του σασί προσφέρουν ιδανικό σετάρισμα για εκτός δρόμου εργασίες. Ο δυναμολήπτης (ΡΤΟ) παίρνει κίνηση απευθείας από τον κινητήρα και επιτρέπεται έτσι στα όποια εξαρτήματα είναι αναρτημένα στο φορτηγό να δουλεύουν ασχέτως ταχύτητας κίνησης. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 5,1 λίτρων έχει επιλεχθεί με κριτήριο την αντοχή. Όπως και στο παρελθόν, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν δυναμολήπτη που να οδηγείται από το κιβώτιο ταχυτήτων. Το σασμάν διαθέτει 8 σχέσεις και 6 σχέσεις όπισθεν, οι οποίες με υποπολλαπλασιασμό γίνονται 16 και 14 αντίστοιχα. Οι θέσεις οδηγού συνοδηγού βρίσκονται πίσω από τον εμπρός άξονα, κάτι σημαντικό για το επίπεδο άνεσης στην εκτός δρόμου οδήγηση.

Zetros

Το πιο ικανό εκτός δρόμου βαρύ επαγγελματικό όχημα της παγκόσμιας αγοράς, δε θα μπορούσε να λείπει από τη Bauma. Είναι περίπου αδύνατο το να σου αρέσουν τα φορτηγά και να μη βρίσκεις το Zetros της Mercedes γοητευτικό. Το Zetros είναι πιθανότατα το πιο ιδιαίτερο και εξειδικευμένο προϊόν της εταιρείας. Αποκλειστικά διαθέσιμο με μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, και με κύρια έμφαση στην πολύ υψηλή αντοχή, προορίζεται για χρήση σε ακραίες συνθήκες και εχθρικά τερέν. Εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί, μα δεν υπάρχουν τα Unimog για τέτοιες δουλειές; Σαφώς, αλλά με μικτό έως 27 τόνους, το Zetros συνυάζει εκτός δρόμου ικανότητες επιπέδου Unimog με ικανότητα φόρτισης και ωφέλιμο φορτίο, πολλαπλάσια των Unimog που αντιστοιχούν σε φορτηγό της μεγάλης κατηγορίας. Αυτός είναι και ο λόγος που το Zetros κερδίζει τις αγορές του στρατού και άλλων κρατικών υπηρεσιών.

Οι διαθέσιμοι για το Zetros κινητήρες είναι δύο. Τα μοντέλα με δύο και τρεις άξονες «φοράνε» τον εξακύλινδρο σε σειρά ΟΜ 926 LA, χωρητικότητας 7,2 λίτρων, και ισχύος 326 hp. Μπορεί να συνδυαστεί με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων εννέα σχέσεων, ή με αυτόματο με μετατροπέα ροπής. Για τα τριάξονα Zetros, είναι διαθέσιμος και ο πιο ισχυρός OM 457 LA των 428 hp. Στην Bauma 2019 η Mercedes θα δείξει ένα Zetros 2743 A με ανατροπή, στους 27 τόνους μικτού, για πολύ βαριές εκτός δρόμου εφαρμογές.