Το τελευταίο απόκτημα της μεταφορικής Kokkinidis Frigo Transport είναι ένας καινούργιος τράκτορας Scania S 650, με τριαξονικό θάλαμο Chereau, για τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων. Το οδηγούμε από το Κιλκίς στην Πάτρα με 36,5 τόνους μικτό φορτίο και εν συνεχεία από τον Πύργο στο Κιλκίς με 42,7 τόνους μικτό φορτίο, σε μια συνολική απόσταση 1.144 χιλιομέτρων. Επιλέγουμε τη συγκεκριμένη διαδρομή, καθώς τόσο η Εγνατία όσο και η Ιόνια οδός έχουν παρατεταμένες ανηφόρες (Πολύμυλος, Μέτσοβο, Δρίσκος, Μενίδι) οι οποίες αποτελούν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να δοκιμάσουμε τον 16,4 λίτρων κινητήρα. Με πόσα χιλιόμετρα ανέβηκε σε αυτές τις ανηφόρες, με τι σχέση στο κιβώτιο και ποια ήταν η μέση ωριαία ταχύτητα; Πού κυμάνθηκε η κατανάλωσή του; Τα παραπάνω είναι μερικά από τα βασικά ερωτήματα στα οποία απαντούμε στη συνέχεια του ρεπορτάζ. Παράλληλα, κάνουμε δύο διανυκτερεύσεις στην καμπίνα του S, έχοντας έτσι την ευκαιρία να την αξιολογήσουμε και να εντοπίσουμε τα πλεονεκτήματά της. Ακολουθήστε μας σε ένα ενδιαφέρον και ξεχωριστό επαγγελματικό δρομολόγιο.

Επιλογή S650

Η φόρτωση των προϊόντων πραγματοποιήθηκε στο Κιλκίς και το δρομολόγιό μας ξεκίνησε το βράδυ της Κυριακής 18 Μαρτίου. Από το Κιλκίς μέχρι τη Βέροια η συζήτηση με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, Παύλο Κοκκινίδη, ήταν επικεντρωμένη στη αγορά του. Ο ίδιος, αποτελεί τη δεύτερη γενιά αυτοκινητιστών στην οικογένειά του, συνεχίζοντας από τον πατέρα του Αλέκο, ο οποίος δραστηριοποιείται πολλά χρόνια στην εθνική μεταφορά. Το πρώτο Scania του πατέρα του ήταν το μοντέλο 110, εν συνεχεία το 143, μετά το 144, το 164, το R και σήμερα τα S. Ο Παύλος είναι ξεκάθαρος σχετικά με την προτίμησή τους στη συγκεκριμένη μάρκα. «Έχουμε αρκετές δεκαετίες εμπειρίας από τη Scania και μας έχει αποδείξει στην πράξη ότι η εταιρεία κατασκευάζει αξιόπιστα αυτοκίνητα. Με αυτό το κριτήριο πραγματοποιήθηκε η αγορά των πιο σύγχρονων μοντέλων, του S 580 και του S 650 τα οποία θεωρώ ότι είναι από τα καλύτερα οχήματα που κυκλοφορούν. Σχετικά με το 650 μπορώ να πω ότι πηγαίνει σε άλλη διάσταση την οδήγηση. Έχει πολύ δυνατό μοτέρ, το οποίο στην απόδοσή του το συγκρίνω με ένα R 620 πειραγμένο ή με ένα μανίσιο 730. Έχει καλά κρατήματα στο δρόμο και το πιο σημαντικό στοιχείο του είναι η οικονομία στην κατανάλωσή του. Το συγκεκριμένο αμάξι ταιριάζει απόλυτα στη δική μου δουλειά, στη μεταφορά ευπαθών προϊόντων, όπου οι παραδόσεις των εμπορευμάτων γίνονται σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια».

Μπαίνοντας στην Εγνατία οδό, στο ύψος της Αλεξάνδρειας, έχουμε την αυτόματη λειτουργία στο Opticruise το οποίο κάνει τις αλλαγές περίπου στις 1.500 σ.α.λ. Στον αυτοκινητόδρομο με 89 χλμ/ώρα, στις 1.150 σ.α.λ κανένας θόρυβος δεν ακούγεται, που σημαίνει ότι ο κινητήρας είναι καλά φιμωμένος. Ούτε, όμως, και οι αεροδυναμικοί ήχοι φτάνουν στο εσωτερικό της καμπίνας. Παράλληλα, ενεργοποιούμε και δοκιμάζουμε το σύστημα διατήρησης λωρίδας, το οποίο ηχεί κάθε φορά που φέρνουμε το φορτηγό λίγο έξω από τις λωρίδες, προς τα αριστερά ή τα δεξιά.

Ανεβαίνοντας τον Πολύμυλο

Όσοι ταξιδεύουν στη διαδρομή γνωρίζουν ότι η ανηφόρα του Πολύμυλου είναι μια από τις μεγαλύτερες σε χιλιομετρική απόσταση και κλίση, όπου η μέση ωριαία ταχύτητα των φορτηγών μειώνεται σημαντικά. Με πόσα χιλιόμετρα όμως ανέβηκε το S650; Να αναφέρουμε ότι το μικτό φορτίο ήταν 36,5 τόνοι και το καθαρό 17,5 τόνοι. Ξεκινώντας την ανάβαση, στο ύψος της πινακίδας για Βέροια, το όχημα κινείται με 89 χλμ/ώρα, 1.150 σ.α.λ και τη δωδέκατη σχέση στο κιβώτιο. Σε εκείνο το σημείο επιλέγουμε τη λειτουργία Power και το κιβώτιο κατεβάζει μία σχέση, διατηρώντας την ίδια ταχύτητα αλλά σε περισσότερες στροφές, στις 1.450 σ.α.λ . Η απόδοση του κινητήρα είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή κατά μήκος της ανηφόρας, διατηρώντας σταθερή την ενδεκάτη, καθώς επίσης και τα 89 χλμ/ώρα. Στο πιο δυνατό σημείο της ανηφόρας, στη δεξιά πινακίδα σήμανσης που καταγράφει την ταχύτητα, περάσαμε με 85χλμ/ώρα και έπειτα έπιασε πάλι κόφτη. Επίσης, στο «καρφί» πριν τα διόδια του Πολύμυλου ανέβηκε με 87 χλμ/ώρα.

Διόδια Πολύμυλου-Γιάννενα

Το υπόλοιπο της διαδρομής έχει αρκετές ανηφόρες, χωρίς, ωστόσο, να είναι κάποια ικανή να ανακόψει την πορεία του S650. Να επισημάνουμε ότι στην ανηφόρα του Δρίσκου ανέβηκε με 88 χλμ/ώρα και σταθερή τη δωδέκατη σχέση, περίπου στις 1.100 σ.α.λ. Επιλέγουμε στον αυτόματο πιλότο τα 87 χλμ/ώρα με αέρα +3χλμ, έτσι, ώστε στις μεγάλες κατηφόρες της διαδρομής, να διατηρεί σταθερή την ταχύτητα στα 90 χλμ/ώρα. Επίσης, σε πολλά σημεία το αυτοκίνητο ρόλαρε με την κινητική του ενέργεια, όπου το κιβώτιο επέλεγε νεκρά, και η κατανάλωση ήταν σχεδόν μηδενική (στιγμιαία κατανάλωση περίπου 2,2 λίτρα/100 χλμ).

Γιάννενα- Πάτρα

Από τα Γιάννενα μέχρι την Πάτρα το αυτοκίνητο κινήθηκε πάλι με σταθερή ταχύτητα 89χλμ/ώρα, ενώ, στην ανηφόρα του Μενιδίου ανέβηκε περίπου με 87 χλμ/ώρα . Ένα ακόμη θετικό στοιχείο που σημειώνουμε στο S είναι το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο είναι πολύ σταθερό και απαιτούνται ελάχιστες διορθωτικές κινήσεις για να διατηρείται το όχημα στην πορεία του. Σε αυτό βέβαια βοηθάει και το γερό πάτημα του θαλάμου στο δρόμο, ο οποίος είναι επίσης σταθερός, χωρίς να βιράρει στις στροφές.

Πάτρα- Πύργος

Πρόκειται για το χειρότερο τμήμα του οδικού δικτύου που καλύψαμε, με κακής ποιότητας άσφαλτο. Βέβαια, σε τέτοιους δρόμους ο οδηγός του S πρόκειται να απολαύσει την ποιότητα των αναρτήσεων οι οποίες αποσβένουν άριστα όλες τις λακούβες.

Επιπλέον, δεν περνάνε κραδασμοί ή τριγμοί στο τιμόνι. Να αναφέρουμε ότι μας άρεσε και η αίσθηση του πεντάλ του φρένου, όπου ακουμπώντας το απαλά με το πόδι, πιάνει άμεσα.

Επιστροφή – Ανηφόρα Μετσόβου

Στην επιστροφή μας προς Βόρεια Ελλάδα το μικτό φορτίο ήταν 42,7 και η οδηγική συμπεριφορά του S650 ήταν και πάλι άψογη. Στην ανηφόρα του Μετσόβου, ξεκινήσαμε από στάση και καταγράψαμε τις εξής αλλαγές στο κιβώτιο. Επέλεξε τη δεύτερη την οποία κράτησε μέχρι τις 1.700 σ.α.λ, την άλλαξε με την Πέμπτη την οποία κράτησε από τις 880 έως τις 1.450 σ.α.λ, ανέβασε στην εβδόμη και μετά στην ογδόη. Εκείνη τη στιγμή κάναμε kick down και κατέβασε πάλι στην εβδόμη την οποία κράτησε από τις 1.550 έως τις 1.950 σ.α.λ. Οι επόμενες αλλαγές έγιναν επίσης στο ίδιο εύρος στροφών και με τη δεκάτη έπιασε κόφτη. Κατά μήκος της ανηφόρας κινήθηκε με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα και στο πιο δυνατό σημείο της, η ταχύτητα κατέβηκε στα 77 χλμ/ώρα με 1.520 σ.α.λ και πριν την έξοδο του Μετσόβου έπιασε πάλι κόφτη.

Κατεβαίνοντας τον Πολύμυλο

Σε όλες τις κατηφόρες της διαδρομής χρησιμοποιήσαμε την αυτόματη λειτουργία του βοηθητικού συστήματος πέδησης, σε συνεργασία με τον αυτόματο πιλότο. Αυτό αναλαμβάνει να δια-τηρεί σταθερή την ταχύτητα, χρησιμοποιώντας όσες σκάλες χρειάζονται, κατεβάζοντας παράλληλα σχέσεις στο κιβώτιο. Στην κατηφόρα του Πολύμυλου ενεργοποιήσαμε τον αυτόματο πιλότο στα 80 χλμ/ώρα, με αέρα +3χλμ., επιτρέποντάς του να φτάσει μέχρι τα 83 χλμ/ώρα.

Για να διατηρήσει σταθερή τη συγκεκριμένη ταχύτητα επέλεξε τη δεκάτη σχέση και το στροφόμετρο έδειχνε 1.680 σ.α.λ. Κατά μήκος της κατηφόρας δεν χρειάστηκε να πατήσουμε ούτε μία φορά το φρένο, προφυλάσσοντας έτσι τα τακάκια και διατηρώντας την ίδια στιγμή τα φρένα κρύα. Ακόμη και στην έξοδο της Εγνατίας οδού, δεν πατήσαμε φρένο, αλλά κατεβάσαμε τα χιλιόμετρα από τον αυτόματο πιλότο.

Άνετη καμπίνα για δύο άτομα

Η είσοδος στην καμπίνα γίνεται από τέσσερα σκαλοπάτια, με ίση απόσταση μεταξύ τους και το πρώτο βρίσκεται κοντά στο έδαφος. Το εσωτερικό του S είναι επίπεδο παρέχοντάς μας μεγάλη ευκολία κινήσεων. Στην περίπτωση τη δική μας, όπου κάναμε δύο διανυκτερεύσεις, έχουμε να σημειώσουμε πολλά θετικά στοιχεία. Κατ’ αρχάς οδηγός και συνοδηγός, ανεξάρτητα από το σωματότυπό τους κινούνται άνετα σε αυτήν και μπορούν ταυτόχρονα να είναι και οι δύο όρθιοι, στο χώρο ανάμεσα στα καθίσματα. Ένα άτομο με ύψος 1.90, αλλάζει μπλούζα χωρίς να ακουμπούν τα χέρια του στην οροφή. Διαθέσιμος χώρος για τις αποσκευές μας βρίσκεται στα εξωτερικά ντουλάπια, ενώ για πιο μικρά, διατίθενται τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ. Κοιμηθήκαμε στο επάνω κρεβάτι και εκτιμήσαμε τις μεγάλες διαστάσεις και το μαλακό στρώμα. Επίσης, η πρόσβαση σε αυτό είναι εύκολη, χρησιμοποιώντας την πτυσσόμενη σκάλα. Η ποιότητα και το πάχος των κουρτινών είναι ιδανικά, για να μην περνάει φως στο εσωτερικό. Ακόμη, μας άρεσε ο βραδινός φωτισμός του με εναλλαγή διάφορων χρωμάτων.

Κατανάλωση

Την κατανάλωση θα τη χωρίσουμε σε δύο τμήματα, το πρώτο Κιλκίς – Πάτρα και το δεύτερο που αφορά το σύνολο του δρομολογίου Κιλκίς – Πάτρα –Πύργο – Κιλκίς.

Σχετικά με το πρώτο τμήμα της διαδρομής, καλύψαμε μία απόσταση 560,6 χιλιομέτρων και κατανάλωσε 189 λίτρα. Εν συνεχεία καλύψαμε 50 χιλιόμετρα άδειοι και κατευθυνθήκαμε σε συσκευαστήρια της περιοχής για να πάρουμε το φορτίο της επιστροφής, με μικτό βάρος 42,7 τόνους.

Συνολικά, καλύψαμε 1.144 χιλιόμετρα με την κατανάλωση να είναι 418,1 λίτρα. Η κατανάλωση του Ad blue έφτασε τα 33 λίτρα.

S650: Ιδανική επιλογή

Ένα βασικό ερώτημα πολλών αναγνωστών και ιδιοκτητών αφορά τη χρησιμότητα ενός 16λιτρου κινητήρα με απόδοση μεγαλύτερη των 600 ίππων, για τους ελληνικούς δρόμους με φορτία τονάζ. Η καλύτερη απάντηση έρχεται από το S650 της παρουσίασης το οποίο παρουσιάζει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Πρώτον, κινείται με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα κατά μήκος όλης της διαδρομής και δεύτερον ο κινητήρας, βάσει της δοκιμής, παρουσιάζεται οικονομικός. Αναμφίβολα για τα ψυγεία που μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα ο χρόνος είναι πολύ κρίσιμο στοιχείο. Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι φορτώσεις από τα συσκευαστήρια της ευρύτερης περιοχής του Πύργου γίνονται αργά το απόγευμα και η παράδοση του εμπορεύματος είναι άμεση για το επόμενο πρωί, τότε αντιλαμβάνεται ότι η χρονική πίεση είναι μεγάλη. Με το 650 σε μια τέτοια διαδρομή, ο οδηγός του πρόκειται να κερδίσει αρκετή ώρα, σε σύγκριση με ένα άλλο όχημα με μικρότερη ιπποδύναμη.

Στο δια ταύτα το S650 πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές και τα υψηλά στάνταρ που θέτει ο οδηγός και ο ιδιοκτήτης του. Ο οδηγός έχει στα χέρια του ένα αξιόλογο εργαλείο δουλειάς το οποίο κάνει το έργο του καθημερινά πιο εύκολο. Οι ανέσεις που προσφέρει είναι πολλές και το κυριότερο, όπως συνηθίζεται να λέγεται στο χώρο μας, το αυτοκίνητο δεν κόβει πουθενά. Μετά από 1.144 χιλιόμετρα και διήμερη παραμονή σε αυτό πρόκειται να κατέβει ξεκούραστος και το βασικότερο με όρεξη και κέφι για να συνεχίσει τη δουλειά του.

Το σημαντικό είναι ότι ο ιδιοκτήτης με την αγορά του S650 έχει στη διάθεσή του ένα αυτοκίνητο για «ραντεβού», τηρώντας με ακρίβεια τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που τίθενται καθημερινά. Τέλος, εκτός από δύναμη πρόκειται να απολαμβάνει και έναν οικονομικό 16λιτρο κινητήρα, ιδιαίτερα στα βαριά φορτία και σε δύσκολες διαδρομές με έντονες υψομετρικές διαφορές.