Τροχοί & TIR

Νέο Iveco S-WAY: ιταλική αντεπίθεση!

Δεκαεπτά χρόνια από την παρουσίαση του Iveco Stralis η ιταλική εταιρεία προχώρησε στην παρουσίαση του νέου της οχήματος για τις βαριές μεταφορές. Πρόκειται για το ολοκαίνουργιο S-WAY. Με αεροδυναμικ
από Παύλος Μαυρομύτης | Πέμπτη 01/08/2019 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Νέο Iveco S-WAY: ιταλική αντεπίθεση!
Νέο Iveco S-WAY: ιταλική αντεπίθεση!

Δεκαεπτά χρόνια από την παρουσίαση του Iveco Stralis η ιταλική εταιρεία προχώρησε στην παρουσίαση του νέου της οχήματος για τις βαριές μεταφορές. Πρόκειται για το ολοκαίνουργιο S-WAY. Με αεροδυναμική σχεδίαση, εργονομικό και μοντέρνο εσωτερικό, βελτιωμένους κινητήρες καθώς και πολλές τεχνολογίες η ιταλική αντεπίθεση μόλις ξεκίνησε. Στόχος του κατασκευαστή είναι το νέο μοντέλο να συνεχίσει στα χνάρια του προκατόχου του στο θέμα της αξιοπιστίας, αυξάνοντας παράλληλα το μερίδιο στην αγορά του. Η αποκάλυψη του νέου μοντέλου πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη όπου είχαμε την ευκαιρία να το γνωρίσουμε από κοντά και να βρεθούμε πίσω από το τιμόνι του για ένα σύντομο test drive. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας, τι μας άρεσε στο αυτοκίνητο και ποια πλεονεκτήματα ξεχωρίσαμε.

Αεροδυναμική σχεδίαση

Εφανισιακά, το Iveco S-WAY έχει κόψει τους δεσμούς με τα μοντέλα του παρελθόντος. Οι σχεδιαστές ξεκίνησαν από λευκό χαρτί και δεν πρόκειται για ένα απλό facelift του Stralis. Η νέα σχεδίαση βελτιώνει τον αεροδυναμικό συντελεστή, εξασφαλίζοντας μειωμένη κατανάλωση κατά 4%, λιγότερους θορύβους στο εσωτερικό καθώς επίσης και μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας κατά 12%. Επιπλέον η δομή της καμπίνας έχει εξελιχθεί με βάση τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού πρωτοκόλλου ECE R29.03, για αντοχή ακόμη και στις πιο ακραίες περιπτώσεις ατυχημάτων. Ψάχνοντας, το μοναδικό κοινό στοιχείο με το Stralis που εντοπίσαμε είναι το επάνω μέρος της πλάτης της καμπίνας. Οι υπεύθυνοι ανέφεραν ότι μόνο κατά 5% μοιάζουν το S-WAY με το Stralis, του οποίου η παραγωγή σταδιακά θα τερματιστεί. Η νέα μάσκα με τις μεγάλες οριζόντιες γρίλιες ορίζει την ταυτότητα του νέου S-WAY, επιτρέποντας να εισέρχεται περισσότερος αέρας στον κινητήρα. Κοφτερή σχεδίαση έχουν τα φωτιστικά σώματα τα οποία συμπεριλαμβάνουν φώτα ημέρας Led.

Ο κάτω προφυλακτήρας αποτελείται από έξι τμήματα, ώστε σε περίπτωση που προκληθεί κάποια ζημιά να αλλαχθεί μόνο ένα τμήμα του και όχι ολόκληρος. Η σχεδίαση της μάσκας, επάνω από τα φωτιστικά σώματα, διαχέει τον αέρα αριστερά και δεξιά, εξασφαλίζοντας καλύτερη αεροδυναμική. Ο καθαρισμός του παρμπρίζ γίνεται με το άνοιγμα του σκαλοπατιού στο οποίο μπορεί να πατήσει ο οδηγός. Επιπλέον, νέας σχεδίασης είναι ο γείσος, με δύο φώτα όγκου και καθρέφτη πεζοδρομίου. Ανασχεδιασμένοι είναι οι καθρέφτες καθώς και οι πόρτες, το άνοιγμα και το κλείσιμο των οποίων γίνεται με χαρακτηριστική ευκολία.

Τύποι καμπίνας

Ανάλογα με τις μεταφορικές ανάγκες και απαιτήσεις του πελάτη το S-WAY είναι διαθέσιμο με τρεις επιλογές. Για μετακινήσεις στις οποίες δεν χρειάζεται ο οδηγός να διανυκτερεύσει στην καμπίνα είναι διαθέσιμη η ημέρας, χωρίς κρεβάτι και χαμηλή οροφή ΑD με συνολικό εξωτερικό ύψος 2.550 χιλιοστά. Ο τύπος καμπίνας ΑΤ προσφέρεται με χαμηλή (ύψος 2.900 χιλιοστά) ή ψηλή οροφή (3.550 χιλιοστά) και διαθέτει κρεβάτι. Κορυφαία όλων είναι η καμπίνα AS με τη χαμηλή οροφή στα 3.300 χιλιοστά και την ψηλή να φτάνει στα 3.800 χιλιοστά και με δύο κρεβάτια.

Καμπίνα AS

Η καμπίνα τύπου AS έρχεται με πολλές αλλαγές, βελτιωμένη εργονομία και σχεδίαση με γνώμονα τις ανάγκες του οδηγού. Η είσοδος σε αυτήν γίνεται από τρία φαρδιά σκαλοπάτια και την από/επιβίβαση διευκολύνει το μεγάλο άνοιγμα της πόρτας καθώς και η σωστή θέση των χειρολαβών. Το εσωτερικό ύψος φτάνει τα 2,15 μέτρα, στο σημείο του θόλου του κινητήρα (πεθαμένος). Πρακτικά αυτό εξυπηρετεί τον οδηγό να κινείται όρθιος και με άνεση στο εσωτερικό.

Η μεγάλη οροφή επιτρέπει να διαχέεται περισσότερο φως στο εσωτερικό της καμπίνας λειτουργώντας και ως έξοδος κινδύνου σε περίπτωση ανάγκης. Το ταμπλό είναι κατασκευασμένο από μαλακό πλαστικό και εύκολο στον καθαρισμό του. Οι αποθηκευτικές λύσεις στο εσωτερικό είναι πολλές, με τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ και δύο κάτω από το κρεβάτι. Συνολικά στο εσωτερικό φτάνουν τα 250 λίτρα ενώ τα εξωτερικά ντουλάπια τα οποία είναι εύκολα προσβάσιμα έχουν χωρητικότητα 380 λίτρα. Επιπλέον, διατίθενται θήκες για μπουκάλι 1,5 λίτρου στις πόρτες καθώς και ποτηροθήκες ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό. Αυξημένων διαστάσεων είναι και το ψυγείο, κάτω από το κρεβάτι.

Η κεντρική κονσόλα φιλοξενεί τα πλήκτρα με τις διάφορες λειτουργίες, τους αεραγωγούς, το χειρόφρενο και τα χειριστήρια του κλιματισμού. Εκεί βρίσκεται μια οθόνη αφής 7 ιντσών η οποία επιτρέπει στον οδηγό να συνδέεται ψηφιακά με την εφαρμογή Apple Car Play με το κινητό του τηλέφωνο. Ακόμη, διαθέτει Bluetooth για τις τηλεφωνικές συνομιλίες, ράδιο και navigation. Στο ταμπλό, στην πλευρά του συνοδηγού, βρίσκεται πτυσσόμενο τραπεζάκι στο οποίο ο οδηγός μπορεί να ακουμπήσει τον προσωπικό του υπολογιστή ή το φαγητό του. Διατίθενται ακόμη θύρες usb και πρίζες παροχής 12v. Καλή δουλειά έχει γίνει και στον εσωτερικό φωτισμό, με λευκό και πράσινο χρώμα, η ένταση των οποίων ρυθμίζεται μέσω ροοστάτη.

Τα κρεβάτια διαθέτουν αυξημένες διαστάσεις και το στρώμα τους είναι πιο παχύ. Για το κάτω κρεβάτι προσφέρεται μια επιλογή από στρώματα πάχους 14 εκατοστών και για το επάνω, ανάλογα με τις ανάγκες, διατίθενται δύο λύσεις, το Smart Bunk με στρώμα πάχους 8 εκατοστών, το οποίο είναι πτυσσόμενο και μπορεί εναλλακτικά να χρησιμεύσει ως χώρος αποσκευών ή το Comfort Bunk με πλάτος 70 εκατοστά και πάχος 10 εκατοστά. Η πρόσβαση στο επάνω κρεβάτι γίνεται μέσω πτυσσόμενης σκάλας. Η κεντρική κονσόλα για τη ρύθμιση του εσωτερικού φωτισμού, των παραθύρων, της ηλιοροφής, του κλιματιστικού και της έντασης του ραδιοφώνου είναι τοποθετημένη σε σημείο εύκολα προσβάσιμο, στην πλάτη της καμπίνας, στο μέσο του κρεβατιού.

Η ασφάλεια κατά τη διανυκτέρευση αυξάνεται χάρη στο σύστημα safety lock το οποίο προσφέρει επιπλέον κλείδωμα και στις δυο πόρτες. Καλή και γρήγορη απόδοση έχει το σύστημα κλιματισμού καθώς και το κλιματιστικό στάσης το οποίο διατηρεί ευχάριστες συνθήκες στην καμπίνα όσο το όχημα είναι σταθμευμένο.

MyIveco Easy Way App

Το Iveco S-WAY είναι ένα 100% συνδεδεμένο φορτηγό το οποίο προσφέρει νέες υπηρεσίες και λειτουργίες, μειώνοντας παράλληλα το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας. H εφαρμογή MyIveco Easy Way App είναι διαθέσιμη για κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές και διευκολύνει τη διαχείριση των δρομολογίων και της συντήρησης παρέχοντας επιπλέον χρήσιμες πληροφορίες για τον τρόπο οδήγησης του οχήματος.

Ιδιαίτερα για το τελευταίο, το σύστημα αξιολόγησης του στυλ οδήγησης εμφανίζει προτάσεις σχετικά με το πώς μπορεί να βελτιωθεί, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης χάρη στη συνεργασία της εταιρείας με τη Microsoft προσφέρεται ένα νέο πακέτο, το Connectivity Box, το οποίο συλλέγει, αναλύει και ανταλλάσει έναν τεράστιο όγκο δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, με το κέντρο ελέγχου της Iveco.

Συστήματα ασφαλείας

Το S-WAY εξοπλίζεται με μερικά από τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας για να προστατευθεί ο οδηγός, να διευκολυνθεί η εργασία του και να είναι πιο παραγωγικός. Διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης (EBS) και σύστημα υποβοήθησης πέδησης (BAS), ηλεκτρονικό πρόγραμμα σταθερότητας (ESP) και Hill Holder το οποίο δεν επιτρέπει στο όχημα να κυλίσει προς τα πίσω όταν απελευθερωθεί το πεντάλ του φρένου. Επίσης, εξοπλίζεται με σύστημα προειδοποίησης παρεκτροπής πορείας (LDWS), προηγμένο σύστημα φρένων έκτακτης ανάγκης (AEBS) καθώς και σύστημα υποστήριξης προσοχής οδηγού (DAS).

Ακόμη εφοδιάζεται με το σύστημα Adaptive Cruise Control το οποίο διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, με Intarder το οποίο συμπληρώνει τις λειτουργίες του κύριου συστήματος πέδησης για να επιβραδύνει το φορτηγό καθώς και πρόσθετο εμπρός φρένο στάθμευσης. Επιπλέον ο μπροστινός άξονας έχει τροποποιηθεί έτσι ώστε να μειώνει την απόσταση φρεναρίσματος κατά 15% συμβάλλοντας περαιτέρω στη συνολική ασφάλεια.

Κινητήρες

Το νέο S-WAY είναι διαθέσιμο σε πετρελαιοκίνητες εκδόσεις καθώς και φυσικού αερίου (CNG και LNG) οι οποίες πληρούν τις προδιαγραφές Euro 6d. Διατίθεται σε τρεις χωρητικότητες, 8.7, 11.1 και 12.9 λίτρων, με ιπποδυνάμεις από 310 έως 570 ίππους. Αναλυτικότερα, στην πετρελαιοκίνητη έκδοση ο Cursor 9 (8,7 λίτρων) παράγει τέσσερα διαφορετικά επίπεδα ισχύος στους 310 ίππους και ροπή 1.300 Nm, στους 330 ίππους και ροπή 1.400 Nm, 360 ίππους και ροπή 1.650 Nm καθώς και στον ισχυρότερο με 400 ίππους και ροπή 1.700 Nm.

Ο Cursor 11 (11,1 λίτρα) παράγει 420 ίππους και ροπή 2.000 Nm, 460 ίππους και 2.150 Nm ροπή και 480 ίππους και 2.300 Nm. Κορυφαίος παραμένει ο Cursor 13 (12,9 λίτρα) με ιπποδύναμη 510 ίππους και ροπή 2.300 Nm και στην ισχυρότερη έκδοση με 570 ίππους και ροπή 2.500 Nm. Τα εν λόγω σύνολα χρησιμοποιούν την τεχνολογία Hi-Scr επιτυγχάνοντας μείωση του οξειδίου του αζώτου και του διοξειδίου του άνθρακα. Επιπλέον, ο 9λιτρος και ο 13λιτρος είναι διαθέσιμοι και με καύσιμο κίνησης το φυσικό αέριο. Ο 9λιτρος σε δύο επίπεδα ισχύος στους 340 και 400 ίππους με ροπή 1.500 και 1.700 Nm αντίστοιχα. Ο 13λιτρος έρχεται με ιπποδύναμη 460 ίππων και ροπή 2.000 Nm. Να τονίσουμε ότι ο κινητήρας με καύσιμο φυσικό αέριο εξασφαλίζει αυτονομία μέχρι και 1.600 χιλιόμετρα. Ανάλογα την έκδοση οι κινητήρες συνδυάζονται με το νέας γενιάς αυτοματοποιημένο κιβώτιο 12 σχέσεων Hi-Tronix με ηλεκτρονικό συμπλέκτη το οποίο προσφέρει εξαιρετική απόδοση και ανθεκτικότητα, καθώς επίσης καλή κατανομή σχέσεων. Το κιβώτιο προσφέρει επιπρόσθετες λειτουργίες, όπως επιλογή ερπυσμού για πολύ χαμηλή ταχύτητα, λειτουργία ταλάντωσης για ανάκτηση πρόσφυσης σε επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση, τέσσερις ταχύτητες οπισθοπορείας και μια νέα σειρά δυναμοληπτών PTO. Επίσης, το ολοκληρωμένο σύστημα οδήγησης Hi-Cruise περιλαμβάνει συστήματα με βάση GPS, όπως περιοριστή ταχύτητας και αλλαγή ταχυτήτων και επιπλέον ενισχύει τη λειτουργία eco-roll.

Οδήγηση

Η πρώτη μας επαφή με το νέο Iveco S-WAY πραγματοποιήθηκε σε πίστα όπου είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε τον τράκτορα 4Χ2 με μεταξόνιο 3.800 χιλιοστά, στον οποίο ήταν κοτσαρισμένη μια τριαξονική επικαθήμενη νταλίκα. Ο 13λιτρος κινητήρας του αποδίδει τη μέγιστη ιπποδύναμη 570 ίππους από τις 1.605 έως τις 1.900 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 2.500 Nm από τις 1.000 έως τις 1.605 σ.α.λ. Συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο 12 σχέσεων Hi-Tronix.

Περνώντας στο εσωτερικό παρατηρούμε ότι το κάθισμα του οδηγού δέχεται αρκετές ρυθμίσεις, ως προς την κλίση και την απόσταση εμπρός-πίσω. Ρυθμίζουμε το τιμόνι (επάνω-κάτω και μέσα-έξω) πατώντας το αντίστοιχο κουμπί με το πόδι στο δάπεδο ενώ παράλληλα το φέρνουμε με τα χέρια στη θέση που βολεύει. Η ορατότητα είναι καλή προς όλες τις πλευρές και μάλιστα η αριστερή κάθετη κολώνα δεν μειώνει παρά ελάχιστα το οπτικό πεδίο στις στροφές. Σίγουρα, περιμέναμε στο νέο μοντέλο να δούμε κάμερες αντί για καθρέφτες, ωστόσο, οι Ιταλοί δεν φαίνονται να βιάζονται να υιοθετήσουν αυτήν την τεχνολογία.

Ο κινητήρας εκκινά βάζοντας το κλειδί στην ανάλογη υποδοχή και πατώντας το κουμπί Start/Stop. Σε βολική θέση στο ταμπλό βρίσκονται τα κουμπιά για τη λειτουργία του κιβωτίου, με νεκρά (Ν), οδήγηση (D) και όπισθεν (R). Εάν ο οδηγός θέλει να κάνει χειροκίνητα τις αλλαγές, μπορεί, μέσω του μοχλού στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού. Αναγνωρίζοντας το βάρος του συρμού στους 40 τόνους σε συνδυασμό με την κλίση του δρόμου, το κιβώτιο επιλέγει την τρίτη σχέση και τις υπόλοιπες αλλαγές μέχρι την ογδόη τις κάνει σε ένα εύρος στροφών από τις 1.200 έως τις 1.450 σ.α.λ. Το σκέλος της διαδρομής που επιλέξαμε είχε μια απότομη ανηφόρα. Εκεί, το κιβώτιο έκανε δυο αλλαγές, κατεβάζοντας από την ενάτη στην ογδόη όταν οι στροφές έπεσαν στις 1.200 και εν συνεχεία στην εβδόμη επίσης στο ίδιο εύρος στροφών. Για να καλύψει το κιβώτιο όλη την ανηφόρα, χωρίς να κρεμάσει ο κινητήρας αλλά και χωρίς να κάνει κάποια περιττή αλλαγή κράτησε την εβδόμη μέχρι τις 1.650 σ.α.λ.

Ο κορυφαίος σε απόδοση κινητήρας του S-WAY με τους 570 ίππους αποδεικνύει ότι μπορεί να πιάσει γρήγορα υψηλή ταχύτητα και, το βασικότερο, να τη διατηρήσει ακόμη και σε παρατεταμένες ανηφόρες. Καμία ένσταση δεν έχουμε από το βοηθητικό σύστημα πέδησης, η πρώτη σκάλα μηχανόφρενο και οι επόμενες Retarder, το οποίο έχει εξαιρετική απόδοση τόσο στις χαμηλές όσο και στις υψηλές ταχύτητες. Ωστόσο, ποιες διαφορές θα αισθανθεί ο οδηγός του S-WAY συγκριτικά με το Stralis, είναι το βασικό ερώτημα των αναγνωστών. Αρχικά, μας άρεσε περισσότερο η αίσθηση του τιμονιού. Τώρα είναι πιο εύκολο και παρέχει στον οδηγό τη σιγουριά της απόλυτα ελεγχόμενης οδήγησης του συρμού. Να σημειώσουμε επίσης, ότι η κατασκευή και η δομή της καμπίνας περιόρισε το βιράρισμά της, κυρίως στις χαμηλές ταχύτητες, όταν το αυτοκίνητο μπαίνει σε απότομες στροφές. Η μετακίνηση των χειριστηρίων του Cruise Control (αυτόματος πιλότος) στο τιμόνι είναι κάτι που πρόκειται να εκτιμήσει άμεσα ο οδηγός του, καθώς τώρα είναι πιο εύκολος στη χρήση του.

Στο δια ταύτα το νέο Iveco S-WAY ανέβασε ψηλά τον πήχη στην κατηγορία του καθώς πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο από όλες τις απόψεις. Η αεροδυναμική σχεδίασή του χαρίζει ξεχωριστή ταυτότητα στο αυτοκίνητο, η καμπίνα έγινε πιο άνετη, ενώ ο κινητήρας του είναι ένα από τα βασικά πλεονεκτήματά του, καθώς αποτελεί ένα αξιόπιστο όσο και αποδοτικό σύνολο.

PreviousNext