Η Otokar έχει καλύψει πολύ δρόμο, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Ο Τούρκος κατασκευαστής, από εκεί που ήταν γνωστός μόνο για κάποια midi πούλμαν, μετά από συνεχή λανσαρίσματα νέων, μεγαλύτερων (έως 18 μέτρα) μοντέλων, έχει αποκτήσει γερό αποτύπωμα στην ευρωπαϊκή αγορά. Ειδικά τα Vectio και Territo έχουν βρει το δικό τους κοινό, σε πολλές αγορές, με το «πάρκο» των Otokar να αυξάνει συνεχώς. Στη χώρα μας, το Navigo ήταν ανέκαθεν γνώριμο στους Έλληνες λεωφορειούχους, ενώ το αστικό Kent ήδη κυκλοφορεί στα μέρη μας. Γεγονός είναι πως η Otokar, ως κατασκευαστής πλήρους κλίμακας, με δικό της R&D και σχεδιασμό, επιδεικνύει υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας με κάθε νέο μοντέλο που λανσάρει. Το Ulyso λοιπόν, είναι ένα ολοκαίνουργιο, μεσαίου μήκους πούλμαν με integral –ημιαυτοφερόμενο πλάισιο/αμάξωμα ιδίας κατασκευής– δομή, και σαφές δείγμα της αυτοπεποίθησης που νιώθει ο κατασκευαστής.
Το όχημα είχε κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην προηγούμενη έκθεση Busworld, και πρόσφατα έφτασε στην A.P. Bus Coach Hellas, την επίσημη αντιπροσωπεία της Otokar στη χώρα μας, απ’ όπου και το παραλάβαμε για δοκιμή.
Σχεδιασμός – σαλόνι
Οι αναγνώστες μας θα θυμούνται ότι, η Otokar διαθέτει κι άλλο 10μετρο πούλμαν στη γκάμα της, το Vectio T, το οποίο όμως προ-ορίζεται κυρίως για περιαστική/intercity χρήση. Το Ulyso είναι αμιγώς «τουριστικό» με σαφώς υψηλότερο επίπεδο άνεσης και πιο πολυτελές σαλόνι. Αυτό γίνεται εμφανές ήδη από το ντιζάιν του αμαξώματος, το οποίο είναι «κοφτερό» και δυναμικό, και ξεχωρίζει από μακριά.
Το Ulyso T δεν θυμίζει κανένα άλλο πούλμαν, κι αυτό συνιστά επίτευγμα σε μια κατηγορία, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις πρέπει να είναι προσεχτικά μελετημένες. Μόνο οι χρωμιωμένες μπάρες στα πλαϊνά κάτι θυμίζουν, αλλά και πάλι, το σύνολο διατηρεί τη μοναδικότητά του. Τα φώτα και η μάσκα είναι το πιο επιτυχημένο τμήμα του σχεδίου, ενώ οι κυψελοειδείς «πινελιές» στα πάνελ στο διαμέρισμα του κινητήρα πίσω, επίσης φανερώνουν, πόσο πολύ οι σχεδιαστές τους κατασκευαστή πιστεύουν στις ικανότητές τους και δε διστάζουν να κάνουν πράγματα. Υπάρχουν δύο πόρτες που ανοίγουν προς τα έξω, με την πίσω να βρίσκεται μετά τον κινητήριο άξονα. Το σαλόνι χαρακτηρίζεται από υψηλή εκμετάλλευση. Η διαμόρφωση του οχήματος της δοκιμής είναι 34+1+1 με τουαλέτα (η οποία διατίθεται με μέγιστη διάταξη 39 καθίσματα), και φτάνει έως 43+1+1, με 5,5 κυβικά ωφέλιμο όγκο στις μπαγκαζιέρες. Ο κεντρικός διάδρομος είναι αρκετά φαρδύς (συνολικό πλάτος οχήματος 2,4 μέτρα), και ο «αέρας» για τα γόνατα των επιβατών επαρκής σε όλες τις θέσεις. Οι επενδύσεις των καθισμάτων είναι καλόγουστες, με τμήμα τους (προσκέφαλα, πλαϊνά) να καλύπτεται από γνήσιο δέρμα. Τα κανάλια των αποσκευών είναι απλά ικανοποιητικών διαστάσεων, αλλά η στήριξή τους είναι άριστη.
Το ίδιο ισχύει και για την οροφή. Σε κάθε επιφάνεια, το επίπεδο της συναρμογής είναι παραπάνω από πειστικό, και το φινίρισμα πολύ προσεγμένο. Τα καθίσματα έχουν επαρκείς διαστάσεις, και μοιάζουν να προσφέρουν καλή στήριξη. Τα service sets είναι όμορφα και λειτουργικά, ενώ υπάρχουν θύρες USB για σύνδεση και φόρτιση κινητών συσκευών για όλους τους επιβάτες. Στο ταμπλό, μπροστά από το κάθισμα του συνοδού υπάρχει ψυγείο. Ως προς το infotainment, LCD μόνιτορ, προβάλλουν εικόνα από το DVD player.
Στο δρόμο
Στη σύντομη επαφή μας με το πούλμαν της Otokar, οι θετικές εντυπώσεις αρχίζουν ήδη από τη θέση οδήγησης, όπου η εξαιρετική εργονομία πέριξ αυτής σε κάνει να νιώθεις ευχάριστα με το που βάζεις εμπρός το όχημα. Με τη διάταξη πλήκτρων και χειριστηρίων να είναι λογικά διευθετημένη, και κατά συνέπεια, η εξοικείωση του οδηγού είναι άμεση. Ο σχεδιασμός ολόκληρου του ταμπλό είναι εντυπωσιακός, με μοντέρνες γραμμές να δημιουργούν ένα σύνολο πολύ αρμονικό στο σύνολό του, κι αν κάτι θα θέλαμε επιπλέον, είναι ίσως μια δυο θήκες στο πάνω τμήμα του –υπάρχει μόνο μία στο άνω τμήμα της κεντρικής κονσόλας. Το κάθισμα του οδηγού είναι αεραναρτώμενο, και θερμαινόμενο, με πλούσιο αφρώδες και σωστή στήριξη. Συνολικά, πρόκειται για τoν καλύτερο χώρο εργασίας που έχουμε δει σε λεωφορείο της Otokar μέχρι τώρα.
Το τιμόνι «κόβει» πάρα πολύ, με τον κύκλο στροφής των 8,6 μέτρων να δίνει μία καλή εικόνα της ευελιξίας του οχήματος. Η επιτάχυνση είναι γεμάτη και γραμμική, και φτάνοντας σε ταχύτητα ταξιδιού, δύο πράγματα γίνονται άμεσα αντιληπτά –η ευθυβολία και η άνεση στο ταξίδι στην εθνική. Το Ulyso είναι ξεκούραστο κι απροβλημάτιστο, η λειτουργία της ανάρτησης στo πλαίσιo της κατηγορίας, και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι που εισχωρούν στο εσωτερικό, ελάχιστοι. Τα μπράτσα των εξωτερικών καθρεπτών δεν μετακινούνται από τον αέρα, και τίποτα δεν αποσπά την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο.
Κινητήρας είναι ο Cummins ISB6.7E6C320 ο οποίος ταιριάζει άριστα στον όγκο και τη μάζα του οχήματος, ενώ φημίζεται για την αξιοπιστία του, και τις μειωμένες απαιτήσεις συντήρησης. Έχει ενδιαφέρον το πόσο καλά ταιριάζει το φουλ (με μετατροπέα ροπής) αυτόματο εξάρι κιβώτιο ταχυτήτων EcoLife της ZF στα χαρακτηριστικά του οχήματος της δοκιμής. Αν και το αυτόματο αποτελεί τμήμα του έξτρα εξοπλισμού –στάνταρ είναι ένα μηχανικό εξάρι, επίσης της ZF– συνιστούμε το αυτόματο γιατί ανεβάζει σημαντικά το επίπεδο άνεσης οδήγησης, αλλά και των επιβατών ειδικά, αν το λεωφορείο χρησιμοποιείται πολύ και σε δρομολόγια εντός του αστικού ιστού.
Η εμπρός ανάρτηση (της ZF) είναι ανεξάρτητη, με όσα αυτό συνεπάγεται σε άνεση, και πολιτισμένη κύλιση. Σημεία κριτικής ελάχιστα. Καταγράψαμε μόνο μία μικρή ασάφεια του τιμονιού στη θέση γύρω από την ευθεία, και το χειριστήριο για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της ZF είναι σε μια κονσόλα δεξιά του οδηγού, θέση που δεν τη θεωρούμε ιδανική. Η συμβατική πέδηση είναι καλορυθμισμένη, και το intarder εξαιρετικά αποτελεσματικό.
Δια ταύτα
Κοντολογίς, το Ulyso T είναι ιδανικό για τη μεταφορική εφαρμογή για την οποία προορίζεται, και όσοι ψάχνουν ένα μεσαίο πούλμαν, δύσκολα μπορούν να το αγνοήσουν. Διαθέτει ολιστική ποιότητα, αποδίδει στο μέσο όρο ή και πιο πάνω σε κάθε παράμετρο, και χαρακτηρίζεται από μία αξιέπαινη ιδιότητα: είναι αδύνατο, να βρεις έναν τομέα στον οποίο να υστερεί, δείγμα ολοκληρωμένης κατασκευής.
Επιπρόσθετα, διαστάσεις, εκμετάλλευση και τιμή, το καθιστούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Και αυτό γιατί οι μεταφορικές δυνατότητες επιβατών κι αποσκευών, σε συνδυασμό, με τη μονοκόκ, integral κατασκευή και τον απίθανο λόγο τιμής προς αξία που προσφέρει, όπως όλα τα λεωφορεία της μάρκας, το καθιστούν ελκυστικό και προσιτό στην κατηγορία.