Τροχοί & TIR

COVID-19 και Εφοδιαστική Αλυσίδα: Ο δεκάλογος αντιμετώπισης των επιχειρησιακών κινδύνων στα ελληνικά logistics

Η ασφάλεια του προσωπικού και η αποφυγή επιμολύνσεων από τον κοροναϊό, η γεωγραφική και επιχειρησιακή διασπορά του ρίσκου και η διασφάλιση της συνέχισης της λειτουργίας των εγκαταστάσεων, είναι οι β
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Τετάρτη 01/04/2020 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η ασφάλεια του προσωπικού και η αποφυγή επιμολύνσεων από τον κοροναϊό, η γεωγραφική και επιχειρησιακή διασπορά του ρίσκου και η διασφάλιση της συνέχισης της λειτουργίας των εγκαταστάσεων, είναι οι βασικοί στόχοι που πρέπει να έχει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης κάθε εταιρείας που συμμετέχει στην εφοδιαστική αλυσίδα, προκειμένου να συνεχίσει να πραγματοποιεί «λειτούργημα» τροφοδοτώντας το δοκιμαζόμενο κοινωνικό σύνολο με είδη πρώτης -και όχι μόνο- ανάγκης.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν τους τρεις βασικούς άξονες της τηλεδιάσκεψης που διοργάνωσαν πρόσφατα διαδικτυακά η Planning και το Supply Chain Institute. Ελπίζοντας ότι θα ισχύσει το αισιόδοξο σενάριο, ότι δηλαδή οι αγορές θα αρχίσουν να ανακάμπτουν μετά το 3ο τρίμηνο του έτους, αναλύθηκαν οι τρόποι που θα εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη ροή των logistics και η εξυπηρέτηση της αγοράς. «Όποιος δουλεύει στα logistics, εργάζεται όχι για τον εαυτό του ή την εταιρεία του, αλλά για το κοινωνικό σύνολο», τόνισε ο Αλέξανδρος Αναγνωστόπουλος, Warehouse Director στην ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ.

Ασφάλεια προσωπικού

Σε ό,τι αφορά στον πρώτο στόχο, δηλαδή την ασφάλεια του προσωπικού και την αποφυγή επιμολύνσεων, οι τέσσερις κύριες πρακτικές είναι τα αποτελεσματικά μέτρα ασφάλειας και υγιεινής, οι συχνές απολυμάνσεις εξοπλισμού και χώρων, η ασφαλής διαχείριση της εισερχόμενης και εξερχόμενης κίνησης, αλλά και η ενημέρωση – εκπαίδευση του προσωπικού. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να λάβουν μέτρα για πρακτικούς λόγους -για να είναι σύννομες- αλλά και για ψυχολογικούς, για να αναπτερώσουν το ηθικό των εργαζομένων τους», είπε σχετικά ο Κυριάκος Κοκλώνης, υπεύθυνος ανάπτυξης συστημάτων υγείας και ασφάλειας στην εργασία, στην εταιρεία BIOSAFETY, ξεκαθαρίζοντας πως «μιλάμε όχι για αποστείρωση, αλλά για απολύμανση, δηλαδή για ελαχιστοποίηση κατά το δυνατόν του μικροβιακού φορτίου». Τι πρέπει, όμως, να κάνει μια 3PL εταιρεία που παραλαμβάνει αντικείμενα από όλο τον κόσμο; «Η μεγαλύτερη πηγή μόλυνσης είναι τα χαρτιά που συνοδεύουν κάθε φορτίο», τόνισε ο Απόστολος Τζιμούρτας, Chief Communications Officer στην εταιρεία ΟΡΦΕΥΣ ΒΕΪΝΟΓΛΟΥ. Όπου γίνεται προτιμώνται τα ψηφιακά έγγραφα όπως το eCMR, ενώ όπου δεν γίνεται προτείνεται η λύση της επιτόπου ψηφιοποίησης των φυσικών εγγράφων, η ασφαλής αποθήκευσή τους και η διαχείριση των χαρτιών σε δεύτερο χρόνο. Σε αυτό, προστίθενται μέτρα ασφαλείας όπως η αποφυγή επαφής του οδηγού με το προσωπικό της εταιρείας, τα απολυμαντικά, τα γάντια, οι μάσκες κτλ.

Κατανομή του ρίσκου

Μια πρακτική, που συχνά όμως είναι δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη, είναι η γεωγραφική και επιχειρησιακή διασπορά του ρίσκου. Να γίνει δηλαδή η κατανομή του αποθέματος και του προσωπικού σε επιμέρους εγκαταστάσεις, ώστε αν η μία αναγκαστεί να κλείσει λόγω κορωναϊού, να συνεχίσει να λειτουργεί η άλλη. Σε αυτή την κατεύθυνση, στη μετακίνηση δηλαδή ενός μέρους του στοκ, μπορεί να βοηθήσει η αξιοποίηση του δικτύου διανομής και των συνεργατών της κάθε εταιρείας. «Πρακτικά αυτή η διασπορά είναι δύσκολο να εφαρμοστεί, είτε λόγω της ίδιας της φύσης μιας εταιρείας, είτε επειδή δεν μπορεί να παρακολουθήσει το όλο σύστημα, είτε γιατί δεν μπορεί να αντέξει την αύξηση του κόστους που αυτή συνεπάγεται», ξεκαθάρισε ο Νίκος Γκότζιας, Business Unit Manager της Planning.

«Μέχρι τώρα, αυτό που ζητούσε η αγορά από το κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας, ήταν να έχει όσο το δυνατό μικρότερα αποθέματα και είναι δύσκολο αυτό να αλλάξει», συμπλήρωσε ο κ. Τζιμούρτας, με τον οποίο συμφώνησε ο κ. Αναγνωστόπουλος ο οποίος τόνισε πως «Η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι πρακτικά αδύνατο να αυξήσει ξαφνικά τα αποθέματά της. Εστιάζει στην αύξηση των ροών των logistics όσο αυξάνεται η ζήτηση και στην ανάκτηση μιας εγκατάστασης, αν αυτή κλείσει». Επιπλέον πρόβλημα στη μεταφορά του αποθέματος, είναι η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων, όπως και η αβεβαιότητα της ζήτησης, που δεν επιτρέπει να γίνουν σωστοί υπολογισμοί.

Συνέχιση λειτουργίας εγκαταστάσεων

Με το πρόβλημα να βρίσκεται μπροστά μας, ο τρίτος στόχος είναι να διατηρηθούν ανοικτές όλες οι εγκαταστάσεις logistics. Μια βασική λύση που προτείνεται, είναι η δημιουργία ανεξάρτητων ζωνών εργασίας εντός της αποθήκης, όπου το προσωπικό ανά βάρδια θα παραμένει απομονωμένο. Σε αυτή την περίπτωση, αν υπάρξει κρούσμα θα τίθεται εκτός λειτουργίας ένας μόνο τομέας και όχι όλη η αποθήκη. Σημειώνεται πως οι απομονωμένες ζώνες διαμορφώνονται με διαχωριστικά πάνελ ή αεροκουρτίνες, σε σημεία που η διακίνηση υλικών δεν μπορεί να διακοπεί. Εναλλακτικά μπορούν να διαμορφωθούν ζώνες ασφαλείας με απόσταση 4,5 - 9,0 μέτρων, στις οποίες μετακινούνται προϊόντα και όχι άνθρωποι. Απαιτούνται τα γάντια μίας χρήσης, οι ανεξάρτητες έξοδοι-είσοδοι για το προσωπικό κάθε ζώνης και ο πλήρης διαχωρισμός των βαρδιών. Επιπλέον, χρειάζεται να καθοριστούν οι διαδικασίες αποφυγής επιμόλυνσης σε σημεία ροής των υλικών από ζώνη σε ζώνη, αλλά και να πραγματοποιείται απολύμανση εξοπλισμού και χώρου.

Προϋπόθεση για να λειτουργήσει αυτό το μοντέλο, είναι η παρουσία προσωπικού σε κάθε ζώνη, το οποίο θα έχει γνώσεις και ικανότητες για βασικές εργασίες άλλου τμήματος, πάντα υπό την καθοδήγηση της διεύθυνσης. Οι εν λόγω «διαλειτουργικές» (cross functional) ομάδες εργαζομένων δεν αποτελούν πανάκια, καθώς για εξειδικευμένες – κρίσιμες εργασίες που δεν μπορούν να σταματήσουν, χρειάζεται να υπάρχει πρόβλεψη για προσωπικό ασφαλείας. Επιπλέον, η κάθε επιχείρηση πρέπει να εξετάσει αν έχει τη δυνατότητα επικάλυψης των βαρδιών, αλλαγής της ώρας έναρξης των βαρδιών και τροποποίησης των ωρών διαλείμματος των εργαζομένων. Επιπλέον, με την κυκλική εναλλαγή της εργασίας, την απομακρυσμένη εργασία και τη χορήγηση αδειών στον σωστό χρόνο, βοηθιέται σημαντικά η επάρκεια προσωπικού σε εύρος χρόνου. Ακόμα, επαναλαμβάνεται πως η επιτάχυνση στο βαθμό του δυνατού της αυτοματοποίησης και της ψηφιοποίησης των διαδικασιών, συνδράμει στη μείωση των κινδύνων επιμόλυνσης.

Αξίζει να σημειωθεί, κλείνοντας, πως όλα τα παραπάνω ισχύουν με τα δεδομένα όπως διαμορφώνονταν στα τέλη Μαρτίου, πριν δηλαδή την αναμενόμενη κορύφωση του προβλήματος και με την ελληνική αγορά να μην εμφανίζει ακόμα ελλείψεις αποθεμάτων, παρά μόνο σε προϊόντα που σχετίζονται με την προστασία από τον κοροναϊό (απολυμαντικά, μάσκες, κ.α.). Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε να επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο και μόλις περάσει όλη αυτή η δοκιμασία, οι άνθρωποι των logistics, να το γιορτάσουν με ένα μεγάλο πάρτι, όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε στο τέλος της τηλεδιάσκεψης.

Στο ίδιο τεύχος #384

PreviousNext