Και μόνο το γεγονός της συνύπαρξης για πολλές δεκαετίες των δύο αυτών ειδών οδικών συρμών, των επικαθήμενων και των συρόμενων, μαρτυρεί την αναγκαιότητα του καθενός χωριστά στις οδικές μεταφορές.

Αν και οι 40 τόνοι μικτού βάρους είναι ένα βασικό, κοινό στοιχείο των δύο συνδυασμών, μια σειρά άλλων παραγόντων έρχονται να καταστήσουν κυρίαρχο στη διεθνή μεταφορά το επικαθήμενο. Αλλά και στην εθνική μεταφορά, το επικαθήμενο είναι ο πλέον διαδεδομένος συνδυασμός, αφήνοντας, όμως, ένα σημαντικό κομμάτι των φορτίων στα συρόμενα.

Στη διεθνή μεταφορά, το επικαθήμενο μπορεί να ταξιδεύει ευκολότερα και οικονομικότερα ως ασυνόδευτο όχημα μέσα στο πλοίο ή στο σιδηροδρομικό βαγόνι, χωρίς να δεσμεύει τον τράκτορα π.χ. για 25 ή 30 ώρες. Για την παραλαβή του ασυνόδευτου, η διαθεσιμότητα τρακτόρων είναι σε κάθε χώρα προορισμού κατά πολύ μεγαλύτερη από εκείνη των φορτηγών, ενώ παρέχεται και η δυνατότητα τρακτόρευσης από το πλοίο σε χώρο αναμονής πλησίον του λιμανιού μέχρι την άφιξη του τράκτορα.

Διαβάστε το πρώτο μέρος του αφιερώματος

Σχεδόν όλες οι μεταφορικές που δραστηριοποιούνται στη διεθνή μεταφορά έχουν συνεργασίες με αντίστοιχες άλλων χωρών για την παραλαβή των επικαθήμενων και την προώθησή τους στον τελικό προορισμό. Έτσι, συμβαίνει συχνά ένας ελληνικός τράκτορας να βάζει το επικαθήμενό του στο πλοίο στην Πάτρα ή στην Ηγουμενίτσα για εξαγωγή και από το ίδιο πλοίο να παραλαμβάνει άλλο επικαθήμενο εισαγωγής για δρομολόγιο στο εσωτερικό της χώρας.

Να προσθέσουμε, επίσης, ότι ταξιδεύοντας ασυνόδευτο το επικαθήμενο, δεν επιβαρύνεται με αμοιβή οδηγού, ο οποίος συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του στη χώρα που εδρεύει η εταιρεία του. Στην περίπτωση που επικαθήμενο και συρόμενο ταξιδεύουν με τα αυτοκίνητά τους, το συρόμενο έχει μια μικρή επιπλέον επιβάρυνση στον ναύλο λόγω του μήκους του. Αλλά και στην εθνική μεταφορά, για τους ίδιους περίπου λόγους, κυριαρχεί το επικαθήμενο, με τους τράκτορες να το αφήνουν και να το παίρνουν από εμπορικά κέντρα, ΒΙ.ΠΕ., αποθήκες κ.λπ.

Διαβάστε το αναλυτικό αφιέρωμα, στο τεύχος Ιουλίου (387) του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.