Τροχοί & TIR

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Σχολές Οδηγών - Ηλεκτρονικός προγραμματισμός εξετάσεων και εξ αποστάσεως θεωρητική εκπαίδευση

Η νέα κατάσταση στις σχολές εκπαίδευσης επαγγελματιών οδηγών, όπως δημιουργήθηκε λόγω της κρίσης του κορονοϊού, αλλά και τα επόμενα βήματα που εξετάζει η Πολιτεία για τη βελτίωση του συστήματος αποκ
από Θάλεια Αγριμανάκη | Κυριακή 05/07/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Τις σημερινές δυσκολίες και καθυστερήσεις θα λύσει ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός, που θα λειτουργεί με τρόπο booking, όπως γίνονται οι κρατήσεις π.χ. των αεροπορικών εισιτηρίων, εξηγεί ο κ. Λογοθέτης (φωτό).
Τις σημερινές δυσκολίες και καθυστερήσεις θα λύσει ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός, που θα λειτουργεί με τρόπο booking, όπως γίνονται οι κρατήσεις π.χ. των αεροπορικών εισιτηρίων, εξηγεί ο κ. Λογοθέτης (φωτό).

Η νέα κατάσταση στις σχολές εκπαίδευσης επαγγελματιών οδηγών, όπως δημιουργήθηκε λόγω της κρίσης του κορονοϊού, αλλά και τα επόμενα βήματα που εξετάζει η Πολιτεία για τη βελτίωση του συστήματος αποκαλύπτονται μέσα από τη συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR ο Κίμων Λογοθέτης, Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας Περιφέρειας Αττικής και Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Εκπαιδευτών οδήγησης Αθήνας.

T&T: Από την 1η Ιουνίου 2020 επιτρέπεται με ευθύνη του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Μεταφορών και Επικοινωνιών ο προγραμματισμός θεωρητικών εξετάσεων και η διενέργεια δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των κατηγοριών C1, C1E, C & CE και των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων για την απόκτηση Π.Ε.Ι. των ίδιων κατηγοριών, αλλά υπό την προϋπόθεση τήρησης των κανόνων μη εξάπλωσης του κορονοϊού. Πρακτικά είναι εύκολο να τηρηθούν αυτοί οι κανόνες;

Κ.Λ.: Όσον αφορά τη διενέργεια και τον προγραμματισμό των θεωρητικών εξετάσεων, οι περιφερειακές διευθύνσεις μεταφορών έχουν την ευθύνη και όπως αποδεικνύεται μέχρι στιγμής έχουν και την τεχνογνωσία, καθώς βρίσκονται σε απόλυτη ετοιμότητα και τηρούν όλους τους κανόνες υγιεινής και απολύμανσης των χώρων που προγραμματίζονται και πραγματοποιούνται οι θεωρητικές εξετάσεις. Όσον αφορά στις πρακτικές εξετάσεις, διασφαλίζεται με επιτυχία στις κατηγορίες Β, Β+Ε, D, D1, D1+E,D+E με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή με μάσκες, γάντια, αντισηπτικά, σωστές αποστάσεις και καλό εξαερισμό του οχήματος με ανοιχτά παράθυρα και προφανώς με σχολαστική απολύμανση του τιμονιού, του επιλογέα ταχυτήτων, των χειριστηρίων, των πλήκτρων και των χειρολαβών πριν και μετά από κάθε χρήση. Αξίζει να λάβουμε υπόψη μας ότι ο συνολικός όγκος της καμπίνας επιβατών των φορτηγών οχημάτων είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των επιβατικών. Σε κάθε περίπτωση τον σημαντικότερο ρόλο έχει η προσωπική ατομική μας ευθύνη για την τήρηση των μέτρων υγιεινής. Με υπευθυνότητα ασφαλώς και μπορούν να τηρηθούν οι κανόνες.

T&T: Τι σημαίνει για τις Σχολές Υποψηφίων Οδηγών Β και ΒΕ η χρησιμοποίηση του 50% του προβλεπόμενου μέγιστου αριθμού υποψηφίων; Γίνεται μετάθεση ημερομηνιών των εξετάσεων; Πώς η κάθε Σχολή καθορίζει τον αριθμό των υποψηφίων της;

Κ.Λ.: Η μείωση του προβλεπόμενου αριθμού υποψηφίων αποτελεί σοβαρό πρόβλημα καθώς μετατοπίζεται η ημερομηνία εξέτασης και διογκώνεται ένα χρόνιο πρόβλημα που είναι αυτό του προγραμματισμού των εξετάσεων. Δυστυχώς μέχρι σήμερα ο τρόπος διεξαγωγής του προγραμματισμού είναι απαρχαιωμένος και δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Η λύση είναι ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός, όπου με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιώργο Πατούλη, έχει υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προκειμένου να ολοκληρωθεί ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός, κάτι που θα ήταν σήμερα ήδη έτοιμο και θα είχε λύσει το πρόβλημα, όμως η πανδημία covid-19 καθυστέρησε την εφαρμογή του. Οπότε, πράγματι, υπάρχει μετάθεση των ημερομηνιών των εξετάσεων για αργότερα. Η κάθε σχολή καθορίζει τον αριθμό των υποψηφίων της σύμφωνα με τις ανάγκες της και με τη βοήθεια των Πρωτοβάθμιων Σωματείων και των Περιφερειακών Διευθύνσεων Μεταφορών, όμως όταν υπάρχουν αυξημένες ανάγκες αντιμετωπίζονται δυσκολίες και αυτό ακριβώς θα λύσει ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός καθώς θα λειτουργεί με τρόπο booking, όπως γίνονται οι κρατήσεις των αεροπορικών εισιτηρίων. Και αυτό είναι κάτι που θα διευκολύνει σημαντικά τη διαδικασία.

T&T: Από το ξέσπασμα της πανδημίας και μέχρι σήμερα, ποιες είναι οι επιπτώσεις για τις Σχολές Οδηγών;

Κ.Λ.: Οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, ασφαλώς, βαρύνουν και τις επιχειρήσεις των σχολών οδήγησης, και ίσως λίγο περισσότερο, καθώς προέρχονται από μία μεγάλη περίοδο αδράνειας, λόγω των άστοχων προσπαθειών εφαρμογής της νομοθετικής μεταρρύθμισης για τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων. Το μακροχρόνιο προβληματικό διάστημα που διήνυσε ο κλάδος το 2018 και το 2019 εξάντλησε τα αποθεματικά των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν εύκολα να αντιμετωπίσουν οικονομικά την αναστολή λειτουργίας τους από τον covid-19, ενώ επιβαρύνονται με ένα πρόσθετο κόστος για μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και σχολαστική απολύμανση των γραφείων, των οχημάτων και των αιθουσών διδασκαλίας.

T&T: Από 11-5-20 ξεκίνησε η διαδικασία της ηλεκτρονικής χορήγησης της προσωρινής άδειας οδήγησης. Έχετε εικόνα κατά πόσο τα αποτελέσματα κρίνονται ικανοποιητικά; Δημιουργήθηκαν προβλήματα και πού εντοπίστηκαν;

Κ.Λ.: Σίγουρα κάθε αρχή και δύσκολη όμως αυτός είναι ο δρόμος προς τη νέα ψηφιακή εποχή για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Χρειάζεται να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωσή μας με τη νέα τεχνολογία και να γνωρίζουμε τους κωδικούς TAXIS, καθώς είναι απαραίτητοι για την ταυτοποίησή μας τόσο για το προσωρινό δίπλωμα όσο και για την ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση και την ψηφιακή εξουσιοδότηση. Το ψηφιακό δίπλωμα αποτελεί μια νέα ψηφιακή αρχή στη διαδικασία έκδοσης άδειας οδήγησης, όπου πρόκειται άμεσα να ολοκληρωθεί με την ηλεκτρονική κατάθεση των δικαιολογητικών και της υποβολής του αιτήματος.

T&T: Η εξ αποστάσεως εργασία που κλιμακώθηκε την περίοδο της καραντίνας θεωρείται ότι θα αποτελέσει βάση για ανασχεδιασμό του τρόπου εργασίας αρκετών επιχειρήσεων, αλλά και εκπαιδευτικών φορέων. Θεωρείτε ότι στο μέλλον θα επέλθουν αλλαγές στη θεωρητική εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών με μαθήματα εξ αποστάσεως;

Κ.Λ.: Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προφανώς και είναι ένα ζήτημα που επιβάλλουν τα νέα δεδομένα να εξεταστεί εκτενέστερα και πιθανόν να πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα μεικτό σύστημα που να δίνει το δικαίωμα στον εκπαιδευόμενο να παρακολουθήσει το θεωρητικό μάθημα είτε εξ αποστάσεως είτε διά ζώσης, όμως βασική προϋπόθεση είναι να ελέγχεται με ηλεκτρονικό τρόπο η παρουσία του στο θεωρητικό μάθημα. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην ευαισθητοποίηση των πολιτών για την παρακολούθηση των θεωρητικών μαθημάτων και την εξασφάλιση των απαραίτητων γνώσεων πριν ξεκινήσει τα μαθήματα οδήγησης. Χρειάζεται, λοιπόν, μία συντονισμένη προσπάθεια που αρχίζει από την άμεση επικαιροποίηση της ύλης που διδάσκονται οι Υποψήφιοι Οδηγοί, ώστε να γίνει πιο ελκυστική και να μην απαξιώνεται. Είναι αδιανόητο στην εποχή της ηλεκτροκίνησης τα εγχειρίδια εκπαίδευσης να αναφέρονται στη συμβατική τεχνολογία, να μην υπάρχει ύλη για τη νέα τεχνολογία και να μην αναφέρεται πουθενά η επικινδυνότητα της απόσπασης προσοχής λόγω κινητού τηλεφώνου. Όλο αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι νέοι οδηγοί να απαξιώνουν εντελώς τις θεωρητικές γνώσεις και να αρκούνται μόνο στο να εκπαιδεύονται στο πώς θα απαντήσουν σωστά το απαρχαιωμένο ερωτηματολόγιο εξέτασης. Η απάντησή μου, λοιπόν, στο συγκεκριμένο ερώτημα είναι ξεκάθαρη, σαφέστατα πρέπει να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό της θεωρητικής εκπαίδευσης με απαραίτητη προϋπόθεση την επικαιροποίηση της ύλης και τη διασφάλιση της παρακολούθησης του θεωρητικού μαθήματος.

T&T: Οι Μεταφορικές Επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών. Εσείς τα τελευταία 4-5 χρόνια διαπιστώνετε πτωτική πορεία στην προσέλευση υποψηφίων για επαγγελματικό δίπλωμα; Αν ναι, πού κατά τη γνώμη σας οφείλεται;

Κ.Λ.: Οι μεταφορικές επιχειρήσεις αναπτύσσονται σε όλη την Ευρώπη και η Ελλάδα αποτελεί, λόγω της γεωγραφικής της τοποθεσίας, έναν στρατηγικό κόμβο μεταφορών. Για να μπορέσουμε να αυξήσουμε την προσέλευση υποψηφίων για επαγγελματικό δίπλωμα θα πρέπει όλοι μαζί, εκπαιδευτές οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής και πολιτεία, να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Επαγγελματίας οδηγός μεταφοράς εμπορευμάτων ή επιβατών θα πρέπει να εκπαιδεύεται κατά τέτοιο τρόπο, ώστε παίρνοντας την άδεια οδήγησης και το πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας να μπορεί να είναι έτοιμος και ανταγωνιστικός για την αγορά εργασίας. Το επάγγελμα του οδηγού αποτελεί κινητήριο μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα μας και έχει ζήτηση στην αγορά εργασίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η διακοπή των εξετάσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα που αντιμετώπισε η χώρα μας, καθώς και το πρόβλημα προμήθειας της κάρτας οδηγού για τον ψηφιακό ταχογράφο, προφανώς και αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα το τελευταίο διάστημα για την απόκτηση άδειας οδήγησης επαγγελματία οδηγού.

T&T: Έχετε στο παρελθόν αναφερθεί στην ανάγκη της εκπαίδευσης και της κυκλοφοριακής αγωγής των παιδιών. Υπάρχει κάποια εξέλιξη;

Κ.Λ.: Οι επιπτώσεις της πανδημίας του covid-19 δημιούργησαν καθυστερήσεις στην αλλαγή του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης των οδηγών. Είναι μια διαδικασία που θα πρέπει άμεσα να τροποποιηθεί πάνω σε σωστές βάσεις, οι οποίες είναι η άμεση διασύνδεση με το σύστημα παιδείας, ώστε να υπάρχει μία ολοκληρωμένη εκπαίδευση και δια βίου μάθηση, η οποία να ξεκινάει από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και να καταλήγει στην ενηλικίωση και στην απόκτηση άδειας οδήγησης, ή πιο απλά στην καθημερινή συνύπαρξή μας στον δρόμο με τους άλλους χρήστες, που αποτελεί και την βασική αρχή της βιώσιμης κινητικότητας. Αυτό θα αποτελέσει το πιο σημαντικό βήμα, ώστε ο ίδιος ο πολίτης να είναι ευαισθητοποιημένος και να γνωρίζει ότι πρέπει να εκπαιδευτεί σωστά και να διεκδικεί την άρτια και ολοκληρωμένη εκπαίδευσή του. Η εξέλιξη της τεχνολογίας θα συνδράμει αποτελεσματικά στη διασφάλιση της παρακολούθησης των υποχρεωτικών θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων, που ορίζει η νομοθεσία αλλά και στην εποπτεία διεξαγωγής των εξετάσεων. Εδώ, όμως, χρειάζεται να πατήσουμε το γκάζι για να περάσουμε γρήγορα σε αυτή τη νέα εποχή που θα αναβαθμίσει την ποιότητα εκπαίδευσης των οδηγών και την οδική ασφάλεια.

Στο ίδιο τεύχος #387

PreviousNext