Τροχοί & TIR

Αυτόνομο λεωφορείο στη Λαμία

Μετά τα Τρίκαλα, η Λαμία ετοιμάζεται το φθινόπωρο να αποκτήσει και αυτή το δικό της αυτόνομο λεωφορείο, καθώς συμμετέχει στο εγχείρημα «FABULOS», μέσω του οποίου δοκιμάζονται ηλεκτρικά ρομποτικά λεω
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Σάββατο 04/07/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το μήκους 4,6 μ. GACHA του Ελνσίνκι, μπορεί να μεταφέρει 16 επιβάτες (10 καθήμενοι). Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες ισχύος 2x55 kW (74 hp) και μπαταρίες 24 kWh, που του προσδίδουν αυτονομία άνω των 100 χλμ.
Το μήκους 4,6 μ. GACHA του Ελνσίνκι, μπορεί να μεταφέρει 16 επιβάτες (10 καθήμενοι). Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες ισχύος 2x55 kW (74 hp) και μπαταρίες 24 kWh, που του προσδίδουν αυτονομία άνω των 100 χλμ.

Μετά τα Τρίκαλα, η Λαμία ετοιμάζεται το φθινόπωρο να αποκτήσει και αυτή το δικό της αυτόνομο λεωφορείο, καθώς συμμετέχει στο εγχείρημα «FABULOS», μέσω του οποίου δοκιμάζονται ηλεκτρικά ρομποτικά λεωφορεία στους δρόμους πέντε ευρωπαϊκών πόλεων.

Στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος, εξελίσσονται εδώ και 1,5 χρόνο αυτόνομα ηλεκτρικά λεωφορεία, προκειμένου να επισπευσθεί η χρήση τους στην Ευρώπη. Οι δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες ξεκίνησαν τον περασμένο Απρίλιο στο Ελσίνκι και συνεχίζονται -με καθυστέρηση λόγω κορονοϊού- στο Τζέσνταλ της Νορβηγίας και στην πρωτεύουσα της Εσθονίας, Ταλίν. Το προσεχές φθινόπωρο, τη σκυτάλη θα πάρουν για τις δοκιμές διάρκειας 50 ημερών, η Λαμία και το Χέλμοντ της Ολλανδίας, με το λεωφορείο να προγραμματίζεται να επιστρέψει στο Τζέσνταλ.

Τρεις κοινοπραξίες προερχόμενες από πέντε χώρες, συμμετέχουν στο εγχείρημα FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems - Έξυπνα λειτουργικά συστήματα αυτοματοποιημένων λεωφορείων στον αστικό ιστό), ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται περί τα 5,5 εκ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, η κοινοπραξία «Sensible 4 - Shotl» από τη Φινλανδία και την Ισπανία, χρησιμοποιεί το αυτοματοποιημένο λεωφορείο GACHA. Η «Mobile Civitatem» διαθέτει τέσσερις Εσθονούς εταίρους και εξελίσσει το δικό της αυτόνομο όχημα, το ISEAUTO. Στην κοινοπραξία «Saga», τέλος, συμμετέχουν τέσσερις εταιρίες από τη Νορβηγία και μία από τον Καναδά και δοκιμάζεται το αυτόνομο λεωφορείο της NAVYA.

Προς το παρόν δεν έχουν γίνει γνωστά τα χαρακτηριστικά της διαδρομής που θα χαραχθεί στη Λαμία, ούτε το ποιο από τα παραπάνω οχήματα θα χρησιμοποιηθεί. Στο Ελσίνκι, πάντως, πραγματοποιήθηκε μια κυκλική διαδρομή γύρω από τον σιδηροδρομικό σταθμό «Pasila», με τα τρία λεωφορεία GACHA να κινούνται αυτόνομα με ταχύτητες έως και 40 χλμ./ώρα, τόσο σε ειδική λωρίδα όσο και στην κανονική κυκλοφορία των οχημάτων. Για λόγους ασφαλείας, στα οχήματα επέβαινε χειριστής, ενώ λόγω COVID-19 το λεωφορείο για ένα διάστημα δεν μετέφερε επιβάτες.

Σε κάθε περίπτωση, κατά τη διάρκεια όλων των δοκιμών θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και η ασφάλεια των αυτόνομων στόλων. Όλες οι πιλοτικές εφαρμογές θα λάβουν χώρα σε αστικό περιβάλλον, αλλά κάθε τοποθεσία θα έχει τις δικές της ειδικές προκλήσεις. Στο Τζέσνταλ υπάρχει 12% κλίση εξαιτίας του ορεινού εδάφους, ενώ στη Λαμία εκτός από τις ανηφοριές, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν επιτυχώς οι υψηλές θερμοκρασίες. Στην Ολλανδία, ο μεγάλος αριθμός των ποδηλατιστών πρέπει να ληφθεί υπόψη και στο Ελσίνκι η διαδρομή διέρχεται από τον δεύτερο πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό σταθμό της χώρας. Στο Ταλίν, στόχος είναι να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της σύνδεσης του αεροδρομίου.

Σε όλες τις τοποθεσίες, οι υπηρεσίες υποστήριξης των λεωφορείων θα πραγματοποιήσουν ειδικές δοκιμές ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα του τηλεχειρισμού από το νεοσύστατο κέντρο ελέγχου (Remote Control Centre). Επίσης, τα λεωφορεία πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ξεπερνούν αυτόνομα εμπόδια, όπως σταθμευμένα αυτοκίνητα, με τον χειριστή να μπορεί από απόσταση να αναλάβει ανά πάσα στιγμή τον έλεγχο του οχήματος.

PreviousNext