Τροχοί & TIR

Μισός αιώνας ηλεκτρικά λεωφορεία ΜΑΝ: Επιστροφή στο μέλλον

Είναι περίπου αδύνατο να μιλήσει κάποιος σήμερα για βιώσιμη κινητικότητα χωρίς να αναφερθεί στην ηλεκτροκίνηση, αλλά για την ΜΑΝ, το ίδιο ίσχυε και πολλά χρόνια πριν. Η ΜΑΝ Truck & Bus διαθέτει
Δευτέρα 03/08/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το 750 HO-M10 E ήταν το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της ΜΑΝ
Το 750 HO-M10 E ήταν το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της ΜΑΝ

Είναι περίπου αδύνατο να μιλήσει κάποιος σήμερα για βιώσιμη κινητικότητα χωρίς να αναφερθεί στην ηλεκτροκίνηση, αλλά για την ΜΑΝ, το ίδιο ίσχυε και πολλά χρόνια πριν. Η ΜΑΝ Truck & Bus διαθέτει μία ευρεία γκάμα λεωφορείων με εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης, και φέτος λανσάρει στην παγκόσμια αγορά το Lion’s City E. Ωστόσο, η ΜΑΝ παρουσίασε το πρώτο της ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο το 1970 για να ακολουθήσουν και άλλα ηλεκτροκίνητα μοντέλα.

Σύμφωνα με τον Rudi Kuchta, υπεύθυνο του επιχειρηματικού κλάδου λεωφορείων στη MAN Truck & Bus, «Η καινοτομία και η τεχνογνωσία της MAN αποδεικνύονται από το γεγονός ότι, πριν από πέντε δεκαετίες, ήμασταν από τις πρώτες εταιρείες που επικεντρώθηκαν στην ηλεκτρονική κινητικότητα και ότι προωθούμε διάφορες τεχνολογίες μειωμένων ή μηδενικών εκπομπών ρύπων εδώ και πολλά χρόνια» και προσθέτει: «Τώρα που έχουν ωριμάσει η αγορά και οι συνθήκες είναι κατάλληλες για αυτήν την πρωτοποριακή τεχνολογία και οι πολιτικοί στην Ευρώπη έχουν υιοθετήσει την έννοια της ηλεκτροκίνησης, μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας ένα ηλεκτρικό λεωφορείο ως ένα όχημα μαζικής παραγωγής με εξελιγμένη τεχνολογία, απόλυτα βιώσιμο ως επένδυση για τους πελάτες μας. Όχι μόνο ο ηλεκτρικός κινητήρας προέρχεται από το δικό μας τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης, αλλά αναπτύσσουμε επίσης την τεχνογνωσία που είναι ζωτικής σημασίας στο ηλεκτρικό λεωφορείο - όπως η τεχνολογία μπαταριών - εντός του ομίλου. Επιπλέον, μπορούμε να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας με εξειδικευμένες και ολοκληρωμένες συμβουλές, προκειμένου να κάνουν την είσοδό τους στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης όσο το δυνατόν πιο απλή».

Το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο ΜΑΝ

Στις 13 Φεβρουαρίου 1970, σε συνεργασία με τις εταιρείες RWE, Bosch και Varta, η MAN παρουσίασε ένα αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο, έτοιμο να ξεκινήσει δρομολόγια, σε εκπροσώπους του Τύπου από όλη τη Γερμανία. Μετά από δύο χρόνια δοκιμών και βελτιώσεων, το μοντέλο 750 HO-M10 E παρουσιάστηκε στη νέα τότε, πίστα δοκιμών 1 στο εργοστάσιο του Μονάχου. Το λεωφορείο επρόκειτο να «συμβάλει θετικά στην προσπάθεια της αυτοκινητοβιομηχανίας για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου στους δρόμους της πόλης», έγραφε το σχετικό δελτίο τύπου της MAN. Λόγω της συνεχώς αυξανόμενης συμφόρησης στο οδικό δίκτυο, ήδη από τότε υπήρχαν εκκλήσεις για τη βελτίωση των συνθηκών στις πόλεις. «Προκειμένου να αποκτήσουμε τη δική μας εμπειρία και να συνεισφέρουμε στην προστασία του περιβάλλοντος, στις αρχές της δεκαετίας του '70 η MAN αποφάσισε να αντιμετωπίσει αυτήν την πρόκληση», λέει ο Henning Stibbe, Επικεφαλής του Ιστορικού Αρχείου της MAN Truck & Bus.

Τον Ιανουάριο του 1971, έντεκα μήνες μετά την παρουσίαση και μετά από εκτενείς εργοστασιακές δοκιμές, η MAN παρέδωσε το πρωτότυπο στην εταιρεία αστικών συγκοινωνιών της πόλης Koblenz για μια σειρά δοκιμών ενός έτους σε τακτικές γραμμές του δικτύου. Το ηλεκτρικό λεωφορείο, το οποίο εξυπηρετούσε τη Διαδρομή 7, μπορούσε να μεταφέρει 99 επιβάτες και είχε αυτονομία 50 χιλιομέτρων. Προκειμένου να μην επηρεαστεί η εκμετάλλευση του οχήματος, οι μπαταρίες ήταν τοποθετημένες σε ένα τρέιλερ, και προσέφεραν χρόνο οδήγησης δύο έως τριών ωρών. Ένα άλλο τρέιλερ με μπαταρίες ήταν έτοιμο σε ένα αμαξοστάσιο, έτσι ώστε οι μπαταρίες να μπορούν να αντικατασταθούν γρήγορα μόλις ήταν άδειες. «Εκτός από τη διασφάλιση ότι το ηλεκτρικό λεωφορείο ήταν συνεχώς διαθέσιμο, το γεγονός ότι υπήρχαν δύο τρέιλερ με μπαταρίες ήταν επωφελές, καθώς οι μπαταρίες θα μπορούσαν να φορτιστούν με φθηνή ηλεκτρική ενέργεια εκτός ωρών αιχμής», λέει ο Stibbe. Μέχρι τον Ιούνιο του 1971, το ηλεκτρικό λεωφορείο MAN έφτασε στα 6.000 χιλιόμετρα χωρίς σημαντικές βλάβες και χωρίς εκπομπές καυσαερίων σε τακτικά δρομολόγια στο Koblenz.

Αλλά δεν είναι μόνο στο Koblenz που χρησιμοποιήθηκαν λεωφορεία MAN με εναλλακτικές μονάδες. Το 1972 κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων στο Μόναχο, οι αθλητές μεταφέρονταν μεταξύ του Ολυμπιακού Πάρκου και του Ολυμπιακού Χωριού με δύο ηλεκτρικά και οκτώ λεωφορεία φυσικού αερίου. Για έως και 20 ώρες κάθε μέρα, τα ΜΑΝ μετέφεραν τους κορυφαίους αθλητές από όλο τον κόσμο στον προορισμό τους, με ασφάλεια και με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον. Δύο χρόνια αργότερα, στις 15 Οκτωβρίου 1974, η MAN παρέδωσε τα πρώτα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία στην πόλη Monchengladbach. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία SL-E δεύτερης γενιάς χρησιμοποιούνταν εκεί μέχρι το 1979. Τα νέα τεχνικά χαρακτηριστικά περιλάμβαναν τις μονάδες μπαταριών τους, οι οποίες είχαν κατά 50% μεγαλύτερη χωρητικότητα, και το επανασχεδιασμένο τρέιλερ που τις μετέφερε. Η μέγιστη αυτονομία έφτανε τώρα τα 80 χιλιόμετρα και υπήρχε δυνατότητα εντελώς αυτόματης αλλαγής των μπαταριών. Το Ντίσελντορφ και η Φρανκφούρτη αξιοποίησαν επίσης τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών λεωφορείων από τη MAN και τα χρησιμοποίησαν με επιτυχία στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες. Η χωρίς εκπομπές και σχεδόν αθόρυβη λειτουργία των λεωφορείων απέδειξε σε κάθε περίπτωση τη βιωσιμότητά της.

Πρωτοπορία στις αστικές συγκοινωνίες

Εδώ και πολλά χρόνια, η MAN έχει συμβάλει σημαντικά στη διατήρηση του καθαρού αέρα και στην καταπολέμηση του θορύβου στις πόλεις μέσω διαφορετικών τεχνολογιών. Παράλληλα με τους πολύ αποδοτικούς κινητήρες ντίζελ που βρίσκονται συνεχώς σε περαιτέρω ανάπτυξη, εδώ και πολλά χρόνια η MAN Truck & Bus προσφέρει υβριδικά λεωφορεία, καθώς και κινητήρες φυσικού αερίου. Η MAN αναφέρει ότι, είναι ο ηγέτης της αγοράς και της τεχνολογίας για αστικά λεωφορεία με κινήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Το πρώτο αστικό λεωφορείο MAN με κινητήρα φυσικού αερίου έκανε πρεμιέρα πριν από περισσότερα από 75 χρόνια. Χρησιμοποιήθηκε στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες στη Νυρεμβέργη. Το όχημα χρησιμοποιούσε επίσης τρέιλερ για τη μεταφορά των δεξαμενών καυσίμου καθώς και ρεζερβουάρ τοποθετημένα στην οροφή, για να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή αυτονομία. Είναι αξιοσημείωτο ότι, η MAN δημιούργησε το πλήρες όχημα, χωρίς βοήθεια από εξωτερικούς προμηθευτές, το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά για λειτουργία με αέριο. Η εμπειρία για αυτό προήλθε από την κατασκευή πούλμαν.

Η MAN Truck & Bus παρουσίασε έναν εντελώς νέο κινητήρα φυσικού αερίου στην έκθεση IAA 2018 - τον MAN E1856 LOH. Μεταξύ άλλων, εντυπωσιάζει με εξαιρετική οικονομική απόδοση και εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές καυσαερίων. Μπορεί επίσης να συνδυαστεί με MAN EfficientHybrid, και συνεπώς να λειτουργεί ακόμη πιο αποδοτικά. Η MAN ασχολείται αδιάλειπτα με την υβριδική τεχνολογία από τη δεκαετία του 1970, η οποία βοηθά σημαντικά στη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων. Χάρη στη μακρόχρονη εμπειρία με ηλεκτροκίνητα συστήματα μετάδοσης κίνησης και εξαρτήματα, τα υβριδικά λεωφορεία της σειράς MAN είναι ενταγμένα στη μαζική γραμμή παραγωγής από το 2011. Έκτοτε η MAN έχει πουλήσει πάνω από 800 από τα MAN Lion's City Hybrid (A37) από την προηγούμενη γενιά αστικών λεωφορείων. Και ένας αυξανόμενος αριθμός πελατών επιλέγει αυτήν την καθαρή και αποτελεσματική υβριδική λύση για την κυκλοφορία εντός της πόλης. «Το υβριδικό λεωφορείο είναι αυτή τη στιγμή πολύ δημοφιλές. Είναι το πρώτο βήμα προς τις μεταφορές με μηδενικές εκπομπές ρύπων», λέει ο Rudi Kuchta και προσθέτει: «Πολλές πόλεις ανταποκρίνονται στις τρέχουσες προκλήσεις της αστικής κινητικότητας και οι φορείς αστικών συγκοινωνιών στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών και της κατανάλωσης καυσίμου των αναπτυσσόμενων στόλων τους. Ακολουθώντας το επιτυχημένο μοντέλο Lion's City Hybrid, η νέα γενιά αστικών λεωφορείων με MAN EfficientHybrid παρέχει εδώ τη σωστή λύση. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία πωλήσεών μας. Σχεδόν όλες οι τρέχουσες παραδόσεις αστικών λεωφορείων περιλαμβάνουν υβριδική τεχνολογία. ≪Τόσο ο νέος κινητήρας D15 όσο και ο εντελώς νέος κινητήρας φυσικού αερίου E18 από την τρέχουσα γενιά MAN Lion's City μπορούν προαιρετικά να συνδυαστούν με το MAN EfficientHybrid. Το σύστημα παίζει σημαντικό ρόλο στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών. Εδώ, η τυπική λειτουργία stop/start εξασφαλίζει αθόρυβες και χωρίς εκπομπές στάσεις στην κυκλοφορία της πόλης. «Χάρη στη νέα τεχνολογία, για πρώτη φορά το λεωφορείο μπορεί να απενεργοποιηθεί εντελώς κατά τη διάρκεια μιας ενδιάμεσης στάσης ή στα φανάρια. Είμαστε μέχρι στιγμής η μόνη εταιρεία που προσφέρει αυτή τη λειτουργία του MAN EfficientHybrid στην αγορά», επισημαίνει ο Rudi Kuchta.

Όλη η έρευνα και ανάπτυξη είναι επικεντρωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος

Τα αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία είναι μία από τις πολλές τεχνολογίες κίνησης πάνω στις οποίες οι μηχανικοί της MAN εργάζονται για ανάπτυξη και βελτίωση εδώ και δεκαετίες. Ο στόχος της MAN Truck & Bus ήταν πάντα η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων μακροπρόθεσμα. Σε αυτήν την προσπάθεια - η συνεχής αύξηση της απόδοσης του κινητήρα ντίζελ και η εμπειρία με ηλεκτρικά, φυσικό αέριο και υβριδικά λεωφορεία καταδεικνύουν το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας της MAN όσον αφορά τη γραμμή μετάδοσης κίνησης. «Όσον αφορά τις εναλλακτικές τεχνολογίες οδήγησης, θεωρούμε ότι, τα λεωφορεία μας ήταν πάντα σημείο αναφοράς. Προκειμένου να παρέχουμε στους πελάτες μας προηγμένες λύσεις κινητικότητας στο μέλλον, θα συνεχίσουμε να διοχετεύουμε όλη την τεχνογνωσία μας στη συνεχή βελτίωση των υπαρχουσών τεχνολογιών και στην ανάπτυξη νέων», συνοψίζει ο Rudi Kuchta.

Στο ίδιο τεύχος #388

PreviousNext