Ένα τριετές ερευνητικό έργο για τη διερεύνηση των απαραίτητων συνθηκών για το πώς ένα τρέιλερ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτόνομα -αποτελώντας ένα αναπόσπαστο μέρος των αυτόνομων συστημάτων μεταφοράς του μέλλοντος- χρηματοδοτεί με 4,7 εκ. ευρώ το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας.

Επικεφαλής του εγχειρήματος που ονομάζεται «IdenT» τέθηκε η BPW και σε αυτό συμμετέχουν επτά ακόμα εταιρείες και επιστημονικά ιδρύματα, από τον χώρο των αισθητήρων, της πληροφορικής, των logistics και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στόχος της κοινοπραξίας είναι να στρέψει το ενδιαφέρον όχι μόνο στους αυτόνομους τράκτορες αλλά και στα τρέιλερ, πραγματοποιώντας τις πρώτες δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες.

Άλλωστε, όπως τονίζουν οι εμπλεκόμενοι, το όραμα του πλήρως αυτοματοποιημένου και αυτόνομου τρέιλερ, βγάζει νόημα τόσο βάσει της οικονομικής όσο και της περιβαλλοντικής λογικής, καθώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί όλο το 24ωρο. Αυτό προϋποθέτει ότι το όχημα είναι ικανό να εκτελεί τα καθήκοντα του οδηγού, που περιλαμβάνουν πολύ περισσότερα από την απλή οδήγηση, όπως την παρακολούθηση των λειτουργιών του οχήματος και τη διασφάλιση της ασφάλειας του φορτίου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το συνδεδεμένο τρέιλερ παίζει βασικό ρόλο στην αυτόνομη οδήγηση, καθώς συγκρίνει συνεχώς τα δεδομένα που λαμβάνονται από αισθητήρες (π.χ. σχετικά με το περιβάλλον του ρυμουλκούμενου, την κατάσταση των εξαρτημάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια και το οδόστρωμα) με ένα «ψηφιακό δίδυμο».

Σε αυτό ακριβώς το σημείο έρχεται η μεγαλύτερη συνδρομή της BPW, η οποία συνδέει όλους του εμπλεκόμενους φορείς του εγχειρήματος, δημιουργώντας την απαραίτητη πλατφόρμα. «Μαζί, χτίζουμε ένα ευφυές και δυναμικό σύστημα για το τρέιλερ του μέλλοντος για να επιτρέψουμε την ασφαλή, αυτόνομη λειτουργία των ημιρυμουλκούμενων φορτηγών. Αποτελείται από ένα δίκτυο αισθητήρων και μια πλατφόρμα δεδομένων που βασίζεται σε σύννεφο (cloud), αλλά και καινοτόμες μεθόδους επεξεργασίας δεδομένων, τόσο διαδικτυακά όσο και εκτός σύνδεσης. Τα δεδομένα αισθητήρων από το όχημα, το φορτίο και το περιβάλλον θα αναλύονται και θα υποβάλλονται σε επεξεργασία σε πραγματικό χρόνο από ένα μαθηματικό μοντέλο του ρυμουλκούμενου - ένα ψηφιακό δίδυμο. Οι πληροφορίες που συλλέγονται στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού θα αποστέλλονται επίσης σε ένα offline δίδυμο μέσω μιας υποδομής cloud, το οποίο θα χρησιμοποιεί πιο λεπτομερή μοντέλα οχημάτων για τον υπολογισμό της φθοράς των εξαρτημάτων, για παράδειγμα, και θα επιστρέφουν στο online δίδυμο», εξήγησε ο διευθυντής έργου από την BPW, Jan-Philipp Kobler.

Αξίζει να αναφερθεί, πως η BPW διαθέτει ήδη προϊόντα στην αγορά, που προάγουν τη συνδεσιμότητα και προλειαίνουν το έδαφος για τις αυτόνομες μεταφορές. Για παράδειγμα, το iGurt επιτρέπει στον οδηγό να παρακολουθεί ψηφιακά και απομακρυσμένα την ασφάλιση φορτίου. Επίσης, το BrakePadMonitor δεν προειδοποιεί απλά πότε έχουν φθαρεί τα φρένα του τρέιλερ, αλλά αντίθετα μετρά σταδιακά την κατάστασή τους και έτσι επιτρέπει τον προγραμματισμό των σέρβις. Ακόμα, το σύστημα AirSave μετρά και διορθώνει πλήρως την πίεση των ελαστικών και μπορεί επίσης να συνδεθεί ψηφιακά με τον οδηγό και την εταιρεία μεταφορών.