Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Τουριστικά λεωφορεία - Ώρα μηδέν

«Ταξιδεύοντας άδειοι» ή το «λεωφορείο χωρίς επιβάτες». Όσο περίεργο και αν ακούγεται, θα μπορούσε να είναι ο σωστός τίτλος για το συγκεκριμένο ρεπορτάζ. Άλλωστε αποτυπώνει ακριβώς τη δύσκολη κατάστα
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/03/2021 - 07:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το 2020 το Setra του Σπύρου έκανε μόνο 2.000 χιλιόμετρα καθώς όλες οι εκδρομές ακυρώθηκαν. Προς το παρόν και το 2021 δείχνει ότι θα είναι δύσκολη χρονιά.
Το 2020 το Setra του Σπύρου έκανε μόνο 2.000 χιλιόμετρα καθώς όλες οι εκδρομές ακυρώθηκαν. Προς το παρόν και το 2021 δείχνει ότι θα είναι δύσκολη χρονιά.

«Ταξιδεύοντας άδειοι» ή το «λεωφορείο χωρίς επιβάτες». Όσο περίεργο και αν ακούγεται, θα μπορούσε να είναι ο σωστός τίτλος για το συγκεκριμένο ρεπορτάζ. Άλλωστε αποτυπώνει ακριβώς τη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στο χώρο των τουριστικών λεωφορείων. Πρόκειται για έναν από τους κλάδους που έχει υποστεί τρομερή ζημιά εξαιτίας του κορονοϊού. Τα τουριστικά λεωφορεία στο σύνολό τους είναι ακινητοποιημένα εδώ και ένα χρόνο αφότου ξέσπασε η πανδημία, (με εξαίρεση όσα είναι μισθωμένα σε μόνιμες δουλειές) με τα πάγια έξοδα ωστόσο να τρέχουν και τα ταμεία των ιδιοκτητών να στερεύουν. Το Καλοκαίρι που μας πέρασε οι εκδρομές ήταν ελάχιστες και από το Φθινόπωρο έχει μπει και πάλι λουκέτο στα τουριστικά λεωφορεία.

Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης συνάντησε τον Σπύρο Πυργίδη, έναν νέο αυτοκινητιστή γεμάτο όνειρα και φιλοδοξίες για τη δουλειά του, ο οποίος αποφάσισε να επενδύσει σε ένα διώροφο λεωφορείο και σήμερα αντιμετωπίζει τα ίδια αδιέξοδα όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του. Τι λέει ο ίδιος για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο, ποιο είναι το παράπονό του και τι τελικά προτείνει; Μαζί του ταξιδεύουμε στο Λιτόχωρο και εν συνεχεία στην τοποθεσία Πριόνια Ολύμπου, εκεί που υπό κανονικές συνθήκες έπρεπε να γίνεται το αδιαχώρητο από τουριστικά λεωφορεία και τουρίστες. Τι συναντήσαμε όμως και τι κατάσταση επικρατεί εκεί; Ακολουθήστε μας…

Από τα φορτηγά στα λεωφορεία

«Για μένα όλα ξεκίνησαν το 2013 όταν ο Σωτήρης Ντάβας με εμπιστεύτηκε παρά το νεαρό της ηλικίας μου, δίνοντάς μου τη δυνατότητα να εργαστώ στη μεταφορική εταιρεία του σαν οδηγός», μας λέει ο Σπύρος και συνεχίζει:

«Δύο χρόνια αργότερα κατάφερα να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα και να εργαστώ ως οδηγός σε τουριστικό λεωφορείο. Στα 23 μου αγόρασα το δικό μου λεωφορείο και από τότε αγωνίζομαι και προσπαθώ να επιβιώσω, όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί μου. Σήμερα, είμαι μαζί με τον Αστέριο Σεραφή συνιδιοκτήτης ενός τουριστικού λεωφορείου. Ο Αστέριος είναι και ένας από τους τρεις ιδιοκτήτες του τουριστικού γραφείου Complete Travel Service. Να αναφέρω σε αυτό το σημείο ότι νιώθω ιδιαίτερη τιμή που μου δίνεται η δυνατότητα μέσα από το περιοδικό σας να προβάλω το αυτοκίνητό μου, για το οποίο έχω αφιερώσει πολύ χρόνο και μεράκι και συγχρόνως να θίξω κάποια από τα πολλά προβλήματα του κλάδου μας».

Εκδρομή χωρίς επιβάτες

Η συνάντησή μας με τον Σπύρο έγινε στον Κορινό Πιερίας και εκεί μας ζήτησε να τον ακολουθήσουμε σε μια τοπική εκδρομή που πραγματοποιεί πολύ συχνά τους καλοκαιρινούς μήνες, προς το Λιτόχωρο και το καταφύγιο Μπουντόλα σε υψόμετρο 950 μέτρων, λίγο πιο χαμηλά από την τοποθεσία Πριόνια. Από το σημείο εκείνο ξεκινούν χιλιάδες τουρίστες κάθε χρόνο την άνοδό τους στον Όλυμπο και την ψηλότερη κορυφή του. « Όλα καλά μέχρι εδώ, αλλά οι εκδρομείς πού είναι;», θα τον ρωτήσουμε.

«Δεν θα έχουμε καθόλου επιβάτες», θα μας απαντήσει ο ίδιος. «Πού να τους βρούμε, πώς να ταξιδέψουν; Δυστυχώς από πέρυσι τον Μάρτιο αυτή είναι η ζοφερή κατάσταση στο χώρο μας. Άδεια λεωφορεία, χωρίς επιβάτες. Όμως θέλω να πάμε μέχρι το Λιτόχωρο, έναν δημοφιλή χειμερινό προορισμό, για να δείτε τη σημερινή του εικόνα, που δεν θυμίζει σε τίποτα τις παλιότερες, καλές ημέρες. Επίσης, περιστασιακά πρέπει να κινώ το λεωφορείο μου, γιατί σε διαφορετική περίπτωση από την ακινησία θα εμφανιστούν προβλήματα. Είναι λυπηρό για όλους μας να βάζουμε μπροστά τον κινητήρα για λίγη ώρα και μετά να τον σβήνουμε. Αλλά δυστυχώς αυτή είναι πλέον η καθημερινότητά μας».

Ο ανταγωνισμός των ΚΤΕΛ

Σοβαρός συνομιλητής κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο Σπύρος, θα μας πει: «Σαν νέος επαγγελματίας στον κλάδο μας βλέπω ότι υπάρχουν προβλήματα που δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο την επιβίωση ενός τουριστικού λεωφορείου. Η στήριξη της πολιτείας είναι μηδαμινή. Ένα από τα προβλήματα είναι ο διαχωρισμός ενός τουριστικού λεωφορείου με αυτά των ΚΤΕΛ , γεγονός που προξενεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ απολαμβάνουν καλύτερα προνόμια από εμάς, όπως χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, επιδοτήσεις για την ανανέωση του στόλου και δυνατότητα να πραγματοποιούν εκδρομές ταυτόχρονα με τις συγκοινωνίες, κάτι που δεν επιτρέπεται να κάνει ένα τουριστικό λεωφορείο. Εμείς και να θέλουμε να αντικαταστήσουμε τα λεωφορεία μας, πολύ απλά δεν μπορούμε, γιατί τα κεφάλαια που απαιτούνται είναι τεράστια».

Τα έξοδα τρέχουν

Ο Σπύρος συνεχίζει, λέγοντας: «Επίσης η αβεβαιότητα πλέον είναι τεράστια στον κλάδο μας. Δεν ξέρουμε πότε θα ανακάμψουμε, πότε θα επιστρέψουν οι επιβάτες και εν τέλει πότε θα μπουν λεφτά στα ταμεία μας. Απλά είμαστε παροπλισμένοι και περιμένουμε. Το πώς καταφέρνουμε να επιβιώσουμε είναι μια πονεμένη ιστορία. Ο καθένας παλεύει με τις δυνάμεις του και τα φέρνει γύρα όπως μπορεί. Αυτή τη στιγμή τα πάγια έξοδα του λεωφορείου μου, για τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια, ανέρχονται στα 3.000 ευρώ. Αυτό το ποσό όμως πώς θα βγει χωρίς δουλειά και μόνο με μια αποζημίωση 1.334 ευρώ; Όλοι μας εκτός από το λεωφορείο έχουμε και οικογένειες πίσω μας, οι οποίες πρέπει να ζήσουν, οπότε κάτι πρέπει να γίνει για να εξασφαλίσουμε τα προς το ζην. Εγώ αυτή τη στιγμή δουλεύω ως οδηγός φορτηγού και έτσι επιβιώνω. Θεωρώ ότι αυτό όμως είναι πισωγύρισμα επαγγελματικά, γιατί είχαμε στρωμένη δουλειά στα λεωφορεία, με συχνές εκδρομές και ευχαριστημένους πελάτες και ξαφνικά βρεθήκαμε χωρίς πελατολόγιο. Ενώ την περίοδο αυτή έπρεπε να κάνουμε συνέχεια εκδρομές σε χιονοδρομικά κέντρα, τελικά χάσαμε τα πάντα. Το μόνο που ζητώ σαν επαγγελματίας, και πιστεύω όλοι οι συνάδελφοί μου, είναι άμεση βοήθεια από την Πολιτεία».

Αβεβαιότητα για το μέλλον

Ο Σπύρος μας κατέθεσε την άποψή του και για την πολυπόθητη χρονική στιγμή της ανάκαμψης.

«Θεωρώ ότι είναι μια επισφαλής πρόβλεψη γιατί κανένας δεν γνωρίζει πότε θα τελειώσει η πανδημία. Με τα υπάρχοντα δεδομένα πιστεύω ότι θα ξεκινήσει δειλά-δειλά η δραστηριότητά μας στα τέλη της άνοιξης με αρχές καλοκαιριού. Από εκεί και πέρα κανένας δεν ξέρει τη συνέχεια. Σίγουρα οι επιβάτες είναι επιφυλακτικοί με τις εκδρομές, αλλά από την πλευρά μας θα τηρούμε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα».

Απόσυρση λεωφορείων

Στη διάρκεια της συζήτησής μας ο Σπύρος σχολίασε το μέτρο της απόσυρσης των λεωφορείων.

«Τεράστιο πρόβλημα αποτελεί επίσης η απόσυρση των λεωφορείων στα 27 έτη, αφενός γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για αντικατάσταση, αφετέρου γιατί πολλά λεωφορεία, όπως το δικό μου, βρίσκονται σε άριστη κατάσταση. Μάλιστα την περίοδο αυτή που υπάρχει πλήρης ακινησία των τουριστικών λεωφορείων, χωρίς να κινούνται και να γράφουν χιλιόμετρα, θεωρώ ότι πρέπει να δοθεί μια παράταση άλλων δύο ή και τριών χρόνων για την απόσυρση των λεωφορείων μας. Επίσης, αν θέλει η πολιτεία να αντικαταστήσουμε τα λεωφορεία μας, μπορεί να μας βοηθήσει έμπρακτα με γενναιόδωρη επιδότηση».

Στα θέρετρα της μοναξιάς!

Στο Λιτόχωρο θα σταθμεύσουμε στο κεντρικό πάρκινγκ της κωμόπολης και ο Σπύρος θα μας πει χαρακτηριστικά: «Υπό κανονικές συνθήκες όλες οι ρεμίζες θα ήταν γεμάτες τουριστικά λεωφορεία. Τώρα δυστυχώς είναι όλες άδειες. Μπορούμε να παρκάρουμε κατά μήκος τους, αφού δεν πρόκειται να μας ενοχλήσει κανένας. Όπως βλέπετε και τα καταστήματα με τα εποχικά είδη (σκι και ορειβατικό εξοπλισμό) είναι άδεια. Ακόμη και όταν ξεκινήσουν οι εκδρομές το καλοκαίρι δεν ξέρουμε πλέον ποια καταστήματα εστίασης θα καταφέρουν να ανοίξουν».

Ανεβαίνοντας στον Όλυμπο

«Τους καλοκαιρινούς μήνες σχεδόν σε καθημερινή βάση μεταφέρω εκδρομείς στην Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου, στο καταφύγιο Μπουντόλας και ακόμα ψηλότερα στα Πριόνια. Είναι μια διαδρομή απείρου κάλλους την οποία απολαμβάνουν οι επιβάτες όχι άδικα βέβαια. Από τη θέση του οδηγού είναι δύσκολη, καθώς είναι στενή, με πολλές στροφές-πέταλα και συνεχόμενη ανηφόρα».

«Εξυπηρετεί το διώροφο στη συγκεκριμένη διαδρομή;», θα τον ρωτήσουμε.

«Γενικά θα σας απαντήσω ότι το διώροφο με εξυπηρετεί επειδή χωράει περισσότερους επιβάτες, αλλά για άτομα μεγάλης ηλικίας είναι κουραστικό επειδή πρέπει να ανέβουν αρκετά σκαλιά. Κάποιους άλλους δεν τους αρέσει ο επάνω όροφος γιατί έχει μικρότερο εσωτερικό ύψος. Σαν οδηγός όμως απολαμβάνω την άνεση και την εργονομία που μου προσφέρει».

Στη συνέχεια θελήσαμε να μάθουμε τι είναι αυτό που κατά προτεραιότητα ζητούν οι επιβάτες. «Πάνω απ’ όλα ασφάλεια. Αυτή άλλωστε είναι η πρώτη μας προτεραιότητα και για αυτό το λόγο έχουμε σε άριστη κατάσταση στο σύνολό μας οι ιδιοκτήτες τα τουριστικά μας λεωφορεία. Έπειτα ζητούν άνεση και ευχάριστο κλίμα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού».

Είναι εύκολο να το πετύχετε;

«Κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να κάνουμε τον κόσμο να περάσει ωραία. Μια πετυχημένη εκδρομή είναι μια ξεχωριστή ανάμνηση για τον καθένα. Έπειτα όταν αφήνεις ευχαριστημένο έναν επιβάτη αυτός θα σε διαφημίσει και σε άλλους».

Setra η μεγάλη αγάπη

«Για μένα το λεωφορείο μου είναι η μεγάλη μου αγάπη. Για τους άλλους είναι ένα Setra 328 DT. Την εξωτερική όψη την έχω επιμεληθεί μαζί με τη βοήθεια του κολλητού μου φίλου Θεόδωρου Καρακατσάνη με τον οποίο έχουμε αφιερώσει πολύ χρόνο και κόπο για να κάνουμε το Setra ακόμα πιο ξεχωριστό. Επίσης έχουν γίνει πολλές αλλαγές και στο εσωτερικό από τον Αχιλλέα Κουσίδη Super Interior ώστε να είναι πιο ευχάριστος ο χώρος των ταξιδιωτών καθώς εμείς στο Complete Travel Service δίνου- με έμφαση στην ασφαλή και ευχάριστη μεταφορά του εκδρομέα και πλέον μπορούμε να πούμε ότι διαθέτουμε τον πιο σύγχρονο στόλο στο νομό Πιερίας.

Όσον αφορά το μηχανικό κομμάτι είχα να επεξεργαστώ έναν κινητήρα Mercedes-Benz V8 530 ίππων και με τη βοήθεια και τις γνώσεις του Νίκου Μπλάνα και του Κώστα Φραγκουλίδη φτάσαμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ενδεικτικά κάποιες από τις αλλαγές αφορούν στην τοποθέτηση μεγαλύτερου Intercooler, αλλαγή πολλαπλών, καθώς έχουν αλλαχθεί οι τουρμπίνες και τα μπεκ, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να αποδίδει κοντά στους 800 ίππους. Να ευχαριστήσω όμως και τον συντάκτη του ΤΡΟΧΟΙ & TIR τον Παύλο Μαυρομύτη, o οποίος ταξίδεψε μέχρι τον Κορινό Πιερίας και εν συνεχεία στον Όλυμπο για ένα ολοκληρωμένο ρεπορτάζ, καταγράφοντας από κοντά τα προβλήματά μας και τις ανησυχίες μας για το μέλλον του τουριστικού κλάδου.

Τέλος ένα μεγάλο ευχαριστώ στον συνέταιρό μου Αστέριο Σεραφή καθώς ένα μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας μου οφείλεται σε αυτόν τον εξαιρετικό άνθρωπο και επαγγελματία. Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους υγεία, καλά ταξίδια και σύντομα να δούμε καλύτερες ημέρες».

PreviousNext