Θετικά απάντησε η πορτογαλική κυβέρνηση στο αίτημα των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων να απαγορευτεί με νόμο η συμμετοχή των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων στις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης των εμπορευμάτων.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο και θα αφορά όχι μόνο τους Πορτογάλους, αλλά και όλους τους οδηγούς διεθνών μεταφορών που φορτώνουν ή ξεφορτώνουν εντός της Πορτογαλίας.

Την ίδια στιγμή, με ανακοίνωσή τους τα συνδικάτα των Ισπανών οδηγών φορτηγών χαιρετίζουν την απόφαση της γειτονικής τους χώρας και καλούν την κυβέρνησή τους να προχωρήσει άμεσα σε ανάλογη νομοθετική ρύθμιση, κάτι που θα πρέπει να κάνουν και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, όπως αναφέρει το ισπανικό site Diario di Transporte, μαζί με ένα εκτενές ρεπορτάζ στο οποίο περιλαμβάνονται τα βασικά σημεία του πορτογαλικού νομοσχεδίου, τα οποία είναι:

  • -    Απαγόρευση της συμμετοχής των οδηγών των φορτηγών στις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων. Ισχύει για όλους τους οδηγούς Πορτογάλους και ξένους.
  • -    Υποχρέωση των εμπορικών και άλλων επιχειρήσεων που αποστέλλουν ή παραλαμβάνουν εμπορεύματα να εκπαιδεύσουν και να ορίσουν τα άτομα που θα αναλαμβάνουν τις φορτοεκφορτώσεις.
  • -    Διατήρηση της υποχρέωσης των οδηγών να ελέγχουν τη σωστή στοιβασία και την ασφαλή πρόσδεση των προϊόντων και να παρεμβαίνουν οι ίδιοι όταν το κρίνουν.
  • -    Επί επικινδύνων προϊόντων, δεν υφίσταται υποχρέωση των προσώπων της εμπορικής επιχείρησης να προβούν στη διαδικασία της φορτοεκφόρτωσης.
  • -    Στην ευθύνη του οδηγού παραμένει η μη υπέρβαση του μέγιστου φορτίου συνολικού και κατά άξονα, όπως και η ασφαλής μεταφορά οποιουδήποτε εμπορεύματος.

ραμπα φορτηγό

 

 «Πρακτικά δύσκολο»

Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία της πορτογαλικής κυβέρνησης που συμπίπτει με τη θητεία της Πορτογαλίδας Επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ, Αντίνα Βαλεάν, λαμβάνει υπόψη σχετική έρευνα που αναφέρει πως το 70% των οδηγών φορτηγών εμπλέκεται στη διαδικασία φόρτωσης/εκφόρτωσης, γεγονός που προκαλεί αυξημένη σωματική καταπόνηση, υπέρβαση των πραγματικών ωρών εργασίας και πρόωρη κόπωση με δραματικές συνέπειες στην οδήγηση.

Υπογραμμίζεται στο σημείο αυτό, ότι η κόπωση των οδηγών φορτηγών αποτελεί παγκοσμίως την κυριότερη αιτία των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται τα φορτηγά.

Ωστόσο στην πρόταση της Ισπανικής Ομοσπονδίας των Οδηγών Φορτηγών να προχωρήσει σε ανάλογη ρύθμιση, ο Ισπανός υπουργός Μεταφορών, υπήρξε επιφυλακτικός και περιορίστηκε να απαντήσει λέγοντας ότι μια τέτοια ρύθμιση «είναι πρακτικά δύσκολο να εφαρμοστεί», δεν απέκλεισε όμως την εξέταση του όλου θέματος.

 Από την πλευρά τους, οι Ισπανοί οδηγοί φορτηγών με σύνθημα «όχι δουλειά στη ράμπα», δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους για μια νομοθετική ρύθμιση και παράλληλα καλούν τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των άλλων χωρών να ασκήσουν πιέσεις με σκοπό την έκδοση κοινοτικής οδηγίας στη βάση της οποίας οι οδηγοί θα απαλλάσσονται από τις εργασίες φορτοεκφορτώσεων πλην ενδεχομένως ορισμένων εξαιρέσεων.

 

πρόσδεση φορτίου σε φορτηγό

Η ελληνική πραγματικότητα

Το θέμα αυτό, στην ελληνική πραγματικότητα παρουσιάζει αρκετές ιδιαιτερότητες και, κυρίως αλληλοσυγκρουόμενες ρυθμίσεις για τις οποίες ευθύνονται και οι επαγγελματίες οδηγοί, όσο και οι οδηγοί/ιδιοκτήτες.

Όλες αυτές τις παραμέτρους, το πλέγμα των ρυθμίσεων, των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας κ.α. τις έχουμε καταγράψει και θα τις παρουσιάσουμε αναλυτικά στο περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR, στο τεύχος της 1ης του Σεπτέμβρη, ως συνέχεια των παραπάνω εξελίξεων, προκειμένου να φανεί αν είναι εφικτή μια συνολική νομοθετική ρύθμιση σε εθνικό επίπεδο, αν θα πρέπει να περιμένουμε μια πιθανή κοινοτική οδηγία στο μέλλον ή αν θα παραμείνουμε στη σημερινή πραγματικότητα, σύμφωνα με την οποία ισχύει μεν το «όχι δουλειά στη ράμπα», αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε τους οδηγούς των φορτηγών να φορτώνουν/ξεφορτώνουν οι ίδιοι τα εμπορεύματα.

Το γιατί, στο ρεπορτάζ του περιοδικού Τ.Τ. του Σεπτέμβρη.