Τροχοί & TIR

Isuzu Novociti Volt: Maxi αυτονομία στα midibus

Το Novociti Volt δεν είναι απλά το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της Isuzu, αλλά και μία εικόνα από το μέλλον της εταιρείας, με μοναδικά στοιχεία εκμετάλλευσης, πραγματικά μεγάλη αυτονομία, μοναδικό σχε
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 21/02/2022 - 12:10
Κοινοποίηση στα Social Media
Isuzu Novociti Volt

Το Novociti Volt δεν είναι απλά το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο της Isuzu, αλλά και μία εικόνα από το μέλλον της εταιρείας, με μοναδικά στοιχεία εκμετάλλευσης, πραγματικά μεγάλη αυτονομία, μοναδικό σχεδιασμό και εντυπωσιακή ποιότητα κατασκευής Τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία πληθαίνουν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων, όντας η μοναδική κατηγορία βαρέων οχημάτων όπου οι μπαταρίες μοιάζουν να είναι βιώσιμος αντίπαλος για τον πετρελαιοκινητήρα.

Επιπρόσθετα, δήμοι, τοπικές κυβερνήσεις και Ε.Ε. έχουν κάνει ξεκάθαρο ότι, θα πριμοδοτήσουν την ηλεκτροκίνηση στις πόλεις με κάθε τρόπο. Όποιος και να είναι ο λόγος πάντως, τίποτα δεν δείχνει ικανό να σταματήσει τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία: το 2020, τα ηλεκτρικά λεωφορεία αντιπροσώπευαν το 15,6% των συνολικών ταξινομήσεων, ενώ το 2021 (δεν υπάρχουν ακόμη συνολικά στοιχεία 12μήνου) «έτρεχε» με ρυθμούς 22,6%. Η γεωμετρική αύξηση της ζήτησης και των ταξινομήσεων δεν περιορίζεται φυσικά στα «στάνταρ» 12μετρα χαμηλοδάπεδα οχήματα, καθώς πλέον όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές εξερευνούν όλες τις κατηγορίες από μικρά 8μετρα έως 24μετρα με διπλή άρθρωση.

Αυτό αφήνει χώρο σε όλους τους κατασκευαστές να λανσάρουν νέα μοντέλα. Πρόσφατο παράδειγμα, η Isuzu, η οποία διαθέτει τεράστια εμπειρία στην εξέλιξη και κατασκευή midibus, λανσάρει το νέο, «φουλ» ηλεκτρικό Novociti Volt των οχτώ μέτρων συνολικού μήκους. Το όχημα που βασίζεται στο συμβατικό, πετρελαιοκίνητο Novociti Life, παρουσιάστηκε στην τελευταία έκθεση Busworld ως πρωτότυπο, και πλέον ήρθε η στιγμή της μαζικής παραγωγής.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης

Η γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι σχεδιασμένη από λευκό χαρτί, και θα χρησιμοποιηθεί με τις κατάλληλες φυσικά προσαρμογές σε όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα αναπτύξει μελλοντικά.

Οι συστοιχίες των (με υδρόψυκτο σύστημα) μπαταριών ιόντων λιθίου (LFP hybrid) είναι τοποθετημένες στην οροφή και περιβάλλονται από ένα πολύ όμορφο κέλυφος, και διατίθενται με χωρητικότητα 211 kWh ή (προαιρετικά) 269 kWh. Στην πρώτη περίπτωση, η αυτονομία μπορεί να φτάσει στα 300 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, και στη δεύτερη (προαιρετικός εξοπλισμός) στα 350 –χωρίς τη χρήση κλιματισμού.

Με το A/C σε λειτουργία, η αυτονομία διαμορφώνεται στα 200 και 250 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Σε κάθε περίπτωση, η τάση λειτουργίας είναι 600 V. Το ηλεκτρικό μοτέρ –direct drive, χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων– έχει μέγιστη ισχύ 255 kW και ροπή 2.355 Nm που παραπέμπει σε… 40τονο φορτηγό, οπότε ακόμη και στο μέγιστο του μικτού (11.600 κιλά), το Volt αναμένεται να κινείται χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.

Μέσω της διαδικασίας ανάκτησης ενέργειας, ο οδηγός μπορεί να «κερδίσει» έως και 20% επί του συνόλου της φόρτισης των μπαταριών. Σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαδικασία της φόρτισης, οι πελάτες μπορούν επιλέξουν είτε συμβατική AC παροχή, οπότε και θα απαιτηθούν περίπου 8,5 ώρες για μία πλήρη φόρτιση, ή παροχή DC (2,5 ώρες).

Σε κάθε περίπτωση, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ίδιο καλώδιο -22 kW σε AC και 150 kw σε DC. Οι μπαταρίες συνοδεύονται από εγγύηση 8 ετών, ενώ η Isuzu εγγυάται ότι, θα αποδίδουν τουλάχιστον στο 80% της αρχικής τους κατάστασης ακόμη και μετά από 500.000 χιλιόμετρα. Η ικανότητα αναρρίχησης είναι εντυπωσιακή φτάνοντας κλίση 24%, ενώ ο κύκλος στροφής είναι μόλις 8.900 χιλιοστά.

Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι και η αποκαλούμενη EES αρχιτεκτονική του οχήματος, με πλήρες πακέτο τηλεματικής, on board διαγνωστικών και υπηρεσίες fleet management.

Χώρος επιβατών

Η Isuzu είναι πλέον ένας καθιερωμένος κατασκευαστής στην ευρωπαϊκή αγορά καθώς, με πάνω από 1.000 ταξινομήσεις το χρόνο, θεωρείται, και είναι ανάμεσα στους «μεγάλους».

Αυτό είναι φανερό στην αυτοπεποίθηση που αναδίδει ο σχεδιασμός του οχήματος, με τις δυναμικές, μοντέρνες και καθαρές γραμμές του. Το ότι, το μοντέλο παραγωγής είναι πιο φουτουριστικό από το πρωτότυπο, είναι κάτι που δεν συναντάμε συχνά στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά αυτό ακριβώς συμβαίνει με το Isuzu –ειδικά το πίσω τμήμα και το κάλυμμα των μπαταριών στην οροφή είναι από τα πιο εντυπωσιακά σχέδια που κυκλοφορούν στο δρόμο.

Επίσης χάρη στη νέα δομή σασί/αμαξώματος (ενιαίας δομής, αυτοφερόμενο), το κατώφλι εισόδου είναι πολύ χαμηλό, ενώ το σαλόνι είναι πραγματικά φωτεινό, με καλόγουστες επενδύσεις και ανθεκτικά στη φθορά και τους βανδαλισμούς υλικά. Υπάρχει επίσης στάνταρ σύστημα (ηλεκτρικής) επιγονάτισης.

Ως προς την εκμετάλλευση, το Isuzu δίνει πραγματικό ρεσιτάλ: σε μόλις 7.957 χιλιοστά μήκους θα χωρέσουν έως και 51 επιβάτες –21 καθήμενοι+4 πτυσσόμενα καθίσματα+26 όρθιοι– ενώ φυσικά, υπάρχουν πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης των καθισμάτων σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών.

Υπάρχουν τέσσερις κάμερες που στέλνουν εικόνα από το εσωτερικό και το εξωτερικό του οχήματος, προκειμένου να έχει ο οδηγός πλήρη εποπτεία της ροής του επιβατικού κοινού, προαιρετικά καταγραφικό σύστημα εικόνας, σύστημα καταμέτρησης επιβατών και πάει λέγοντας. Πανίσχυρο για τα δεδομένα της κατηγορίας είναι και το κλιματιστικό οροφής, ισχύος 21,5 kW (θέρμανση 15 kW).

Ο κατασκευαστής σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι, το Novociti Volt σχεδιάστηκε εξαρχής για χρήση με 100% ηλεκτρική γραμμή με τάδοσης της κίνησης, οπότε προβλήματα που αντιμετωπίζουν άλλα οχήματα που βασίζονται σε υπάρχοντα μοντέλα με πετρελαιοκινητήρα εδώ απουσιάζουν, και κυρίως οι διάφοροι παρασιτικοί θόρυβοι όπως το χαρακτηριστικό σύριγμα κάποιων BEV λεωφορείων που μπορεί να γίνει πολύ ενοχλητικό.

Από εκεί και πέρα, σε ό,τι έχει να κάνει με την ενεργητική ασφάλεια, και τον εξοπλισμό γενικά, το Isuzu είναι πραγματικά «θωρακισμένο» με πλειάδα ηλεκτρονικών: πέρα από τα αναμενόμενα, όπως ASR, ABS,EBS, ESP και EBD, υπάρχουν σύστημα θέασης τυφλής γωνίας, σύστημα ανίχνευσης υπνηλίας για τον οδηγό, αισθητήρες παρκαρίσματος, άμεση μείωση της ταχύτητας λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων όταν το όχημα βρίσκεται σε στάση κ.λπ. 

PreviousNext