Στη Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα έχουν αποφασίσει να «πλημμυρίσουν» την αγορά με οχήματα χαμηλών ή ακόμη και μηδενικών εκπομπών ρύπων, με έναν καταιγισμό νέων μοντέλων την επόμενη πενταετία, τα οποία θα υπάρχουν στις αντιπροσωπείες, και όχι σε κάποιο στούντιο σχεδιασμού ή τμήμα R&D.

Στη φετινή ΙΑΑ όπου γενικά, πρωταγωνίστησαν τα ελαφρά επαγγελματικά, και κυρίως τα van, η Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα άδραξε την ευκαιρία να δώσει μία καλή γεύση του τι πρέπει να περιμένουμε. Σε ένα περιβάλλον όπου για πρώτη φορά, όλα όσα ακούμε χρόνια τώρα, για ηλεκτροκίνηση και εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης, δείχνουν να φεύγουν από το στάδιο των πρωτοτύπων και να περνούν στην αγορά, η  Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα, ειδικά στη φυσική της έδρα, το Αννόβερο, εντυπωσίασε τους επισκέπτες, καθώς πέρα από το ηλεκτρικό eCrafter που πρόσφατα οδηγήσαμε, η εταιρεία είχε ετοιμάσει μία πραγματική υπερπαραγωγή μοντέλων.

I.D. BUZZ Cargo, από το μέλλον, με «βαριά» κληρονομιά

Αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της γκάμας των ηλεκτρικών LCV είναι το εντυπωσιακό I.D. BUZZ Cargo, για πολλούς λόγους. Καταρχάς, και μόνο η αναγγελία του επιβατικού I.D. BUZZ στο πρόσφατο παρελθόν είχε προξενήσει μεγάλο ενδιαφέρον σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο –ο σχεδιασμός θυμίζει έντονα το αγαπημένο microbus, και το Cargo παραπέμπει με παιχνιδιάρικο τρόπο στο αρχετυπικό σχήμα του «Bulli». Έπειτα, όλοι οι αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν ότι, μοιάζει με πρελούδιο των όσων (και συμβατικών μοντέλων) θα δούμε σε επίπεδο σχεδιασμού από την εταιρεία την επόμενη πενταετία. Υπό το λογότυπο I.D. η εταιρεία θα λανσάρει ολόκληρη σειρά οχημάτων, με εκκεντρικό χαρακτήρα ως προς το ντιζάιν και ακούγεται έντονα πως, θα φτάσουν στην παραγωγή με ελάχιστους συμβιβασμούς σε σχέση με αυτό που είδαμε στις φετινές παρουσιάσεις και εκθέσεις. Το πρώτο I.D.παρουσιάστηκε το 2017 στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ και η επαγγελματική έκδοση είναι μία πιο εξελιγμένη εκδοχή εκείνου του κόνσεπτ.

Σχεδιαστικά, το I.D. BUZZ CARGO συνεχίζει επιτυχημένα την παράδοση του πρωτότυπου Bulli. Αυτό που χαρακτηρίζει τη σχεδίαση του I.D. BUZZ CARGO είναι η εναλλαγή οικείων και κανούργιων στοιχείων του DNA του Bulli. Συγκεκριμένα το εμπρός μέρος με το χαρακτηριστικό “V” και το παραδοσιακό “φιλικό πρόσωπο” απεικονίζει σαφώς ένα Bulli – παρότι πρόκειται για μια εντελώς καινούργια προσέγγιση.

Το αυτοκίνητο αναμένεται στην αγορά το 2021 –ένα χρόνο νωρίτερα από την επιβατική εκδοχή– και θα λανσαριστεί ως συγγενικό μοντέλο του διαδόχου του T6 ή όπως αλλιώς θα ονομάζεται. Το πρωτότυπο βαν που αποκαλύφθηκε στο Αννόβερο είναι μία εξελιγμένη έκδοση του (επιβατικού) I.D. BUZZ, του πρωτότυπου που ενθουσίασε το 2017 όταν πρωτοπαρουσιάστηκε και που θα βγει στους δρόμους το 2022. Το νέο I.D. BUZZ CARGO έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι πολύ κοντά στο μοντέλο που θα μπει στην παραγωγή. Τα στελέχη του κατασκευαστή που συναντήσαμε, μας είπαν ότι, όντως, λίγα πράγματα θα αλλάξουν στο μοντέλο παραγωγής. Και κάπου εκεί αρχίζουν οι εικασίες: μακάρι να διατηρηθούν τα απίστευτα matrix LED φώτα (δύσκολο) και η απίθανη διαμόρφωση της καμπίνας (ακόμη πιο δύσκολο).

Αντί για τους στρογγυλούς προβολείς του αρχέτυπου, το I.D. BUZZ Cargo, έχει ενεργά συστήματα LED φώτων τα οποία όχι μόνο μετατρέπουν τη νύχτα σε μέρα αλλά και επικοινωνούν διαδραστικά με τους πεζούς - δηλαδή σα να ήταν μάτια. Ένα άλλο καθοριστικό στοιχείο του όλου στυλ είναι ο μικρός εμπρός πρόβολος, κάτι που ισχύει και για την οροφή με την επέκτασή της πάνω από το παρμπρίζ.

Γενικά κάθε λεπτομέρεια έχει επανεξεταστεί και εξελιχθεί με σχεδόν απόλυτη σχεδιαστική ελευθερία. Όταν σκοτεινιάσει δημιουργείται μια μοναδική νυχτερινή εικόνα, με τον backlit φωτισμό του σήματος της VW στη μάσκα του αυτοκινήτου και σε συνδυασμό με τα LED φώτα ημέρας και θέσης στους προβολείς και τον εμπρός προφυλακτήρα. Η εικόνα του I.D. BUZZ CARGO είναι το ίδιο ιδιαίτερη και στο πίσω μέρος του, όπου τα λεπτά φώτα LED και οι μεγάλες βαμμένες επιφάνειες είναι μια φουτουριστική διασκευή του θρυλικού προγόνου.

Το νέο ντιζάιν «δείχνει» τα μελλοντικά Transporter

Την παρουσίαση των I.D. BUZZ and I.D. BUZZ Cargo, θα συνοδεύσουν τα επόμενα χρόνια μια σειρά οχημάτων η οποία συμπληρώνει τη γκάμα των Τ6 – δηλαδή τα Transporter, Caravelle, Multivan και California. Εύλογα συμπεραίνει κάποιος ότι, το μελλοντικό «Τ7» ή όπως αλλιώς θα λέγεται, θα έχει κάμποσα δάνεια από τον σχεδιασμό των «I.D.». Το I.D. έχει εξελιχθεί από κοινού από τις Volkswagen Commercial Vehicles (Επαγγελματικά Οχήματα) και Volkswagen Passenger Cars (Επιβατικά Οχήματα). Και τα δύο (Cargo και «σκέτο» BUZZ) είναι μέλη της οικογένειας I.D. Family – μιας (σύμφωνα με την VW) «νέας γενιάς πλήρως διασυνδεδεμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με αυτονομία αντίστοιχη των σημερινών βενζινοκίνητων μοντέλων, ένα εξελιγμένο σχεδιαστικό DNA και εντυπωσιακούς χώρους». Η Volkswagen Passenger Cars έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στην έκδοση λεωφορείου και η Volkswagen Commercial Vehicles στην έκδοση βαν.

Επιδόσεις επιπέδου Tesla και ικανότητες αυτόνομης οδήγησης

Τα μοντέλα θα μπορούν να παραγγελθούν και παραδοθούν με μπαταρίες διαφορετικής ενεργειακής χωρητικότητας, ανάλογα με τη μεταφορική χρήση των οχημάτων και τον οικονομικό προϋπολογισμό. Το I.D. BUZZ Cargo, που όπως και όλα τα άλλα μοντέλα της οικογένειας I.D. βασίζεται στην ΜΕΒ (Modular Electric Drive Matrix), τη νέα πλατφόρμα της VW εξελιγμένη ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα. Με τη MEB είναι δυνατό – ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας – να επιτευχθεί αυτονομία από 330 έως και περισσότερα από 550 χιλιόμετρα. Όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που ανακοινώθηκαν μοιάζουν να απογειώνουν τον πήχυ των ηλεκτρικών στο… διάστημα, και μένει να αποδειχθεί πώς, εντέλει θα είναι το μοντέλο παραγωγής.

Το I.D. BUZZ Cargo που παρουσιάστηκε στο Αννόβερο διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 150 kW. H τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα, επίδοση που με τα σημερινά δεδομένα, μοιάζει εξωπραγματική, καθώς οι περισσότεροι κατασκευαστές βάζουν κόφτη στα 90 χλμ./ώρα προκειμένου να μην αδειάζουν οι μπαταρίες. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι σχεδόν στο επίπεδο των ηλεκτρικών σπορ οχημάτων της Tesla και θα έχει ενδιαφέρον πώς θα διαμορφωθούν στα οχήματα παραγωγής. Αναμενόμενη είναι και η ύπαρξη ενός συστήματος τετρακίνησης όπως και στο επιβατικό I.D. BUZZ.

Το ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης του Ι.D. BUZZ CARGO αποτελείται κατά κύριο λόγο από έναν ηλεκτροκινητήρα με ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης ισχύος, από ένα κιβώτιο μίας σχέσης ενσωματωμένο στον πίσω άξονα, τη μπαταρία ιόντων λιθίου και τις βοηθητικές μονάδες οι οποίες είναι ενσωματωμένες στο εμπρός μέρος. Η ροή της ενέργειας υψηλής τάσης από τη μπαταρία στον ηλεκτροκινητήρα ελέγχεται από τα ηλεκτρονικά ισχύος, τα οποία μετατρέπουν το συνεχές ρεύμα (DC) που παρέχεται από τη μπαταρία σε εναλλασσόμενο (AC). Παράλληλα, ένας μετατροπέας DC/DC τροφοδοτεί τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου με ρεύμα 12 Volt. To Ι.D. BUZZ Cargo μπορεί να εξοπλιστεί με μπαταρίες διαφορετικής χωρητικότητας, ανάλογα με το προφίλ χρήσης του αυτοκινήτου.

Εάν το βαν προορίζεται, να καλύπτει αποστάσεις μέσα στην πόλη σε ημερήσια βάση, τότε προτείνεται μια μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακή χωρητικότητα 48 kWh. Εάν απαιτείται μεγαλύτερη αυτονομία η χωρητικότητα αυτή μπορεί να αυξηθεί μέχρι και τις 111 kWh. Εκεί που θα κρατούσαμε μικρό καλάθι, είναι στην εξαγγελία της εταιρείας ότι «το I.D. Buzz Cargo διαθέτει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4, κινούμενο πλήρως αυτόνομα στο επόμενο σημείο χρήσης/φόρτωσης» καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία απέχει πολύ από ένα τέτοιο σημείο ωρίμασης. Να βγουν δηλαδή αυτόνομα οχήματα μαζικής παραγωγής.

Από ηλεκτρικά ποδήλατα μέχρι fuel cell

Η Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα έχει ξεκαθαρίσει ότι, σύντομα θα διαθέτει πλήρη γκάμα ηλεκτρικών επαγγελματικών, και γενικά μηδενικών εκπομπών ρύπων, σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες, ακόμη και σε κάποιες που δύσκολα θα φανταζόταν κάποιος, όπως τα LCV υδρογόνου, τα ταξί ή ακόμη τα ηλεκτρικά ποδήλατα.

Ωστόσο, αυτό που σήμερα ξεχωρίζει είναι το Crafter HyMotion, μια εκδοχή του μεγάλου van της VW με κυψέλες καυσίμου που χρησιμοποιεί υδρογόνο για την κίνησή του. Τα fuel cell οχήματα θεωρούνται ως ο απώτερος στόχος της ηλεκτροκίνησης, καθώς είναι ικανά να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, εφάμιλλες των συμβατικών ντίζελ. Τα ρεζερβουάρ (μπουκάλες) του Crafter χωράνε 7,5 κιλά υδρογόνο που, θεωρητικά, προσφέρουν στο όχημα των 4,25 τόνων μικτού, αυτονομία τουλάχιστον 500 χιλιομέτρων. Ο χρόνος ανεφοδιασμού δε διαφέρει από ένα συμβατικό van και ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα είναι το, δυνητικά, μεγαλύτερο ωφέλιμο βάρος του HyMotion σε σχέση με το eCrafter. Προς το παρόν, το κόστος της συγκεκριμένης τεχνολογίας, και η απουσία πρατηρίων με υδρογόνο, κρατούν το συγκεκριμένο Crafter σε μορφή κόνσεπτ.

«Φτιαγμένα» ηλεκτρικά ταξί από την ΑΒΤ

Έκπληξη ήταν και τα πρώτα ηλεκτρικά ταξί της Volkswagen σε συνεργασία με τον γνωστό και στην Ελλάδα οίκο βελτιώσεων «ABT». Το ABT e-Transporter δημιουργήθηκε με το νέο τμήμα βελτιώσεων για ηλεκτρικά(!) οχήματα του βελτιωτή που ονομάζεται e-Line. Η διαμόρφωση της γραμμής μετάδοσης κίνησης είναι κατά παραγγελία, και με τη μεγάλη μπαταρία των 74,6 kWh η αυτονομία είναι στα 400 χιλιόμετρα. Από την ίδια συνεργασία προέκυψε και το ΑΒΤ e-Caddy, που μάλλον είναι έτοιμο για παραγωγή. Βασιζόμενο στο Caddy Maxi και με χωρητικότητα 4,2 κυβικά μέτρα, είναι πιθανότατα το πιο ευρύχωρο μοντέλο της κατηγορίας. Διαθέτει ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 82 kW και μπαταρίες των 37,3 kWh για αυτονομία 220 χιλιομέτρων (κατά NEDC). Η πλούσια γκάμα της VW συμπληρώνεται με ένα ιδιαίτερο Transporter που φέρει το πρώτο ήπιο (mild) υβριδικό, σε παράλληλη διάταξη, σύστημα της εταιρείας. Στα 48V σημαίνει ότι, δεν έχεις τη «σκοτούρα» της ιδιαίτερης μεταχείρισης ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος – εγκρίσεις τύπου, προδιαγραφές σέρβις κ.λπ.- και συνδυάζεται με τον γνωστό δίλιτρο TDI σε έκδοση ισχύος 102 PS. Το υβριδικό τμήμα προσφέρει συν 27 kW. Ο TDI κινεί τον εμπρός άξονα, και το ηλεκτρικό σύστημα τον πίσω, προσφέροντας μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Το ηλεκτρικό σύστημα παίρνει ενέργεια από μία μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου των 2,5 kW.

Η Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα πάντα είχε εμφατική παρουσία στις μεγάλες εκθέσεις, φέτος όμως, έκανε πραγματική επίδειξη δύναμης, με όλα τα εκθέματα που αναλύσαμε παραάνω και δείχνει να στοιχηματίζει πολλά στην (σε οποιαδήποτε μορφή) ηλεκτροκίνηση, και ουσιαστικά υποχρεώνει το σύνολο του ανταγωνισμού να ακολουθήσει. Αν η αγορά και οι επαγγελματίες αποδειχθεί πως «συμφωνούν», η κυριαρχία της στα LCV θα είναι δεδομένη.