Διαθέσιμο στην ελληνική αγορά από την εταιρεία Σπανός ΑΕ είναι το εικονιζόμενο βαν LEVC (London Electric Vehicle Company), μοντέλο VN5 που με την πρώτη κιόλας ματιά παραπέμπει σχεδιαστικά στα γνωστά λονδρέζικα ταξί. Προσφέρεται για αστικές διανομές, αλλά και για μεταφορές εκτός πόλης χάρη στην τεχνολογία που ενσωματώνει και του επιτρέπει ταξίδια χωρίς το άγχος των φορτίσεων, όπως θα δούμε στη συνέχεια. Από πλευράς επαγγελματικής εκμετάλλευσης δίνει ωφέλιμο 629 κιλά (όχημα της δοκιμής μας), χώρο φόρτωσης 4,9 έως 5,5 κυβ. μέτρα και δυνατότητα μεταφοράς μέχρι και δύο ευρωπαλετών.
Μπαταρίες, αλλά και παραγωγή ρεύματος
Το LEVC VN5 διαθέτει βενζινοκινητήρα χωρίς μηχανική σύνδεση με τους τροχούς και δουλεύει για να λειτουργήσει η γεννήτρια, παρέχοντας ρεύμα για την κίνηση του οχήματος. Το ρεύμα που παράγεται μεταδίδεται απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς από τον ηλεκτροκινητήρα ισχύος 110 Kw. Ο βενζινοκινητήρας είναι τοποθετημένος εμπρός, μαζί με τη μονάδα ελέγχου και τη γεννήτρια των 60 kw. Κάτω από το χώρο επιβατών βρίσκεται η μονάδα μπαταριών, το ντεπόζιτο καυσίμων και πίσω βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας.
Το μεγαλύτερο όφελος
Τι είναι αυτό όμως που κάνει το LEVC VΝ5 ένα ξεχωριστό βαν; Αυτό πρόκειται να το διαπιστώσει ο επαγγελματίας στην πράξη, όταν μετά από διανομές στο κέντρο της πόλης θα πρέπει να ξεκινήσει ένα μακρινό δρομολόγιο εκτός πόλης. Όπως συνέβη με εμάς. Μετά από 100 χιλιόμετρα στην Αθήνα, με αποκλειστική χρήση της λειτουργίας Pure EV, πρέπει να φύγουμε άμεσα για Ορχομενό και εν συνεχεία για τη Λάρισα.
Εδώ εντοπίζεται το βασικό πλεονέκτημα της τεχνολογίας eCity του VΝ5 σε σχέση με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όταν ο χρόνος πιέζει ο οδηγός δεν θέλει να περιμένει να φορτίσει το βαν. Φουλάρει το ρεζερβουάρ με βενζίνη και ξεκινάει το ταξίδι του άμεσα καθώς η βενζίνη διοχετεύεται στη γεννήτρια, η οποία παράγει ρεύμα για την κίνηση του οχήματος. Έτσι, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού δεν αγχωνόμαστε μην τυχόν τελειώσει η μπαταρία και αναγκαστούμε να ψάξουμε για φορτιστή.
Να αναφέρουμε ότι το αυτοκίνητο πληροί τις προδιαγραφές Euro 6D με εκπομπές ρύπων 19-21 gr CO2/100 χλμ και η συνδυασμένη κατανάλωση με γεμάτη μπαταρία είναι στα 0,8 λίτρα βενζίνης και 23.6 kWh ηλεκτρικής ενέργειας ανά 100 χλμ.
Έχουμε στη διάθεσή μας το LEVC VN5 στην κλούβα του οποίου φορτώνουμε διάφορα εμπορεύματα από τα Logistics της εταιρείας ΛΕΩΝ&ΣΩΤ. ΛΟΥΚΑΣ στον Ασπρόπυργο για διανομή εντός Αττικής. Εν συνεχεία φτάνουμε στον Ορχομενό και στο σούπερ μάρκετ Κουρεντής για να αναλάβουμε την επόμενη παραγγελία για τη Λιβαδειά και καταλήγουμε στην εταιρεία Ζαρκατζιάς στη λαχαναγορά Λάρισας για τη μεταφορά φρούτων.
Πρόκειται για ένα δρομολόγιο απόστασης 500 περίπου χιλιομέτρων, στο οποίο καταγράφουμε σημαντικά στοιχεία για την απόδοση του οχήματος. Τι κατανάλωση θα φέρει, πώς είναι στην κίνησή του στον αστικό ιστό της Αθήνας, τι μας αρέσει στον αυτοκινητόδρομο, ποια επίπεδα άνεσης προσφέρει ο χώρος οδήγησης και πόσο εύκολη είναι η φόρτωση/εκφόρτωση των εμπορευμάτων, είναι μερικά από τα βασικά ερωτήματα στα οποία δίνουμε απαντήσεις.
Κερδίζει τα βλέμματα
Η εμφάνιση του LEVC VN5 χαρίζει στο van τις πρώτες θετικές ψήφους με την πρώτη ματιά, καθώς πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο αυτοκίνητο. Η τετράγωνη σχεδίασή του σε συνδυασμό με την τραβηγμένη μούρη του προς τα εμπρός προσδίδουν φινέτσα και αίσθηση πολυτέλειας άλλης εποχής.
Το εσωτερικό του είναι άνετο για δύο επιβάτες, με φαρδιά καθίσματα και αρκετή απόσταση μεταξύ τους. Στη δεξιά πλευρά υπάρχει χώρος για μικροαντικείμενα, όπως επίσης κάτω από την κεντρική κονσόλα, καθώς και διχτάκι ανάμεσα στα καθίσματα.
Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και ευανάγνωστος δίνοντας άμεση πληροφόρηση για την ταχύτητα, την αυτονομία της μπαταρίας και την ποσότητα της βενζίνης. Στη μέση του ταμπλό είναι τοποθετημένη η 9ιντση οθόνη για πρόσβαση σε ηχοσύστημα, σύνδεση τηλεφώνου, υπολογιστή ταξιδιού και για επιλογή προγραμμάτων οδήγησης και συστημάτων ασφαλείας.
Ασπρόπυργος – Αθήνα
Το πρώτο μας δρομολόγιο είναι από τον Ασπρόπυργο μέχρι την Αθήνα όπου ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα οχήματα μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε την περιμετρική ορατότητα από τη θέση οδήγησης. Ένα θετικό στοιχείο που εντοπίζουμε άμεσα είναι ότι ο οδηγός κάθεται ψηλά και σε συνδυασμό με το καπό του αυτοκινήτου που βρίσκεται χαμηλά τοποθετημένα, το οπτικό πεδίο που δημιουργείται προς τα εμπρός είναι άριστο. Πλευρικά οι καθρέφτες εξασφαλίζουν καλό οπτικό πεδίο, αν και θα τους θέλαμε μεγαλύτερους. Βέβαια οι αισθητήρες ηχούν διαρκώς όταν εντοπίζουν κάποιο άλλο όχημα ή αντικείμενο κοντά στο βαν.
Αν θέλουμε να θέσουμε ένα σημείο αναφοράς για το καλύτερο κόψιμο του τιμονιού σε βαν, τότε, πρέπει να αναφερόμαστε στο LEVC VΝ5 . Πραγματικά μας κατέπληξε. Όσο και αν ακουστεί υπερβολικό, σχεδόν κόβει στις 90ο! Με αυτό το τιμόνι γίνονται τα αδύνατα-δυνατά. Σε στενά σημεία που με άλλα βαν κάνουμε τουλάχιστον μια μανούβρα για να στρίψουμε, με το VΝ5 τα καταφέρνουμε με τη μια. Το τιμόνι βοηθάει σημαντικά τον επαγγελματία τόσο στην προσέγγιση των χώρων φόρτωσης, όσο και στο παρκάρισμα επιτρέποντάς του μεγάλη ευκολία κινήσεων.
Από τον Ασπρόπυργο μέχρι την Αθήνα και πίσω κινούμαστε κάνοντας χρήση μόνο της ηλεκτρικής επιλογής με αποτέλεσμα να καλύψουμε την απόσταση των πενήντα χιλιομέτρων με μηδενικούς ρύπους και με ελάχιστο κόστος.
Τρία προγράμματα οδήγησης
Να αναφέρουμε ότι διατίθενται τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν και την περιοχή που κινείται το όχημα. Η λειτουργία Smart ενδείκνυται για καθημερινή χρήση ενώ με τη λειτουργία Save επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ισχύος μπαταρίας για μεταγενέστερη χρήση. Για μετακινήσεις σε αστικό ιστό ιδανική είναι η λειτουργία Pure EV με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Αθήνα – Ορχομενός – Λάρισα
Στον αυτοκινητόδρομο κινούμαστε με 100 χλμ/ώρα με την ποιότητα κύλισης του οχήματος να είναι εξαιρετική. Το σύστημα διεύθυνσης προσφέρει ακριβή έλεγχο και οι εξωτερικοί θόρυβοι είναι περιορισμένοι. Η ποιοτική δουλειά που έχει γίνει στις αναρτήσεις έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την άνεση του οδηγού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Ακόμη και σε κατεστραμμένο οδόστρωμα φιλτράρονται τα πάντα αποτελεσματικά. Επίσης το LEVC VΝ5 σου εμπνέει εμπιστοσύνη να το οδηγήσεις γρήγορα σε μια διαδρομή με κλειστές στροφές, όπως κάνουμε εμείς από την Τιθορέα μέχρι την Αμφίκλεια. Για πρώτη φορά δοκιμάζουμε να «μπούμε» με ένα βαν με 95 χλμ/ώρα και η απόκρισή του είναι άψογη, πατώντας σταθερά στο οδόστρωμα, χωρίς να παίρνει σημαντική κλίση.
Στις ανηφόρες του Δομοκού όσο και να πιέζουμε τον κινητήρα σε κανένα σημείο δε μας προβληματίζει η λειτουργία και η απόδοσή του. Παρά τα 2.900 κιλά του αμαξώματος (μικτό) τα 0-100 χλμ/ώρα επιτυγχάνονται σε 13.2 δτλ. και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 128 χλμ/ώρα. Πατώντας με πίεση το γκάζι, το αυτοκίνητο είναι γρήγορο, με καλό τράβηγμα και οι προσπεράσεις γίνονται με ασφάλεια.
Στις κατηφόρες χρησιμοποιούμε διαρκώς τις δύο βαθμίδες ανάκτησης ενέργειας, σπρώχνοντας δεξιά το λεβιεδάκι στην κεντρική κονσόλα. Αυτό που έχουμε να τονίσουμε είναι ότι τόσο στη βαθμίδα ένα όσο και στη βαθμίδα δύο το όχημα φρενάρει προοδευτικά. Με τη λειτουργία αυτή καθώς και με τη χρήση του φρένου εξοικονομείται ενέργεια που επιστρέφει στην μπαταρία.
Χώρος φόρτωσης
Η πρόσβαση στο χώρο φόρτωσης γίνεται από την πίσω δίφυλλη πόρτα η οποία ανοίγει στις 90 και 180 μοίρες καθώς και από την πλαϊνή δεξιά. Το άνοιγμα της πίσω πόρτας είναι στα 1.253 χιλιοστά στο επάνω μέρος και 1.109 χιλιοστά στο κάτω. Το κατώφλι φόρτωσης βρίσκεται χαμηλά στα 640 χιλιοστά. Το ύψος της πλαϊνής πόρτας είναι στα 1.199 χιλιοστά και το πλάτος της στα 1.128 χιλιοστά το οποίο μειώνεται στο επάνω μέρος στα 938 χιλιοστά. Η κλούβα εξοπλίζεται με προστατευτικό κάλυμμα στις πλευρικές επιφάνειες και στο δάπεδο, στο οποίο είναι τοποθετημένοι οκτώ κρίκοι πρόσδεσης φορτίου. Ένα βασικό πλεονέκτημα στο χώρο φόρτωσης είναι ο φωτισμός του με μια λάμπα led ο οποίος προσφέρει πλούσιο φως, βοηθώντας τον οδηγό στις βραδινές παραδόσεις. Στα συν μετράει και η παροχή πρίζας 12v η οποία δίνει σημαντικές λύσεις.
Στο δια ταύτα το LEVC VΝ5 μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις σε όλους τους βασικούς τομείς, όπως στην απόδοση και οικονομία του κινητήρα, την άνεση στην καμπίνα καθώς και στον τομέα της πρακτικότητας στο χώρο φόρτωσης. Βέβαια το σημαντικότερο πλεονέκτημά του είναι ότι μπορεί να κινείται ηλεκτρικά με φόρτιση στην πρίζα αλλά και με βενζίνη για να αναλάβει μακρινά ταξίδια. Όλα αυτά σε συνδυασμό με εγγύηση οχήματος 5 ετών ή 240.000 χιλιομέτρων και 8 ετών ή 240.000 χιλιομέτρων για την μπαταρία καθώς και την υποστήριξη της Σπανός Α.Ε.