Η εταιρεία Panroad Αθανάσιος Πανδρεμμένος & ΣΙΑ Ο.Ε με έδρα το Μακρυχώρι Λάρισας δραστηριοποιείται στις ειδικές μεταφορές, εξυπηρετώντας κατασκευαστικές και τεχνικές εταιρείες, καθώς και τις ανάγκες της ίδιας της επιχείρησης για τη μεταφορά των μηχανημάτων της. Πρόκειται για μεταφορές που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς πραγματοποιούνται σε διαδρομές που απαιτούν ιδιαίτερη εμπειρία τόσο από τον οδηγό, όσο και από τα μέλη των συνοδευτικών οχημάτων. Σε μια από αυτές, ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ακολουθεί το ΜΑΝ της εταιρείας με τον Αθανάσιο και τον Γιώργο Πανδρεμμένο να βρίσκονται στο τιμόνι του.
Φόρτωμα στα ορεινά της Κομοτηνής
Το πρώτο σκέλος της διαδρομής είναι και το πιο δύσκολο, καθώς ο συρμός θα κινηθεί στον ορεινό όγκο της Ροδόπης με κατεύθυνση την Κομοτηνή. Ο Θανάσης Πανδρεμμένος θα σχολιάσει σχετικά: «Ο σπαστήρας είναι ένα μηχάνημα το οποίο θρυμματίζει κάθε τύπου και διάστασης πέτρα σε μικρότερα κομμάτια. Ο συγκεκριμένος έχει βάρος 60 τόνους και τον μεταφέρουμε σε όλη την ηπειρωτική χώρα και τα νησιά μας, ανάλογα με τις ανάγκες των πελατών μας. Η μεταφορά του είναι αρκετά απαιτητική καθώς κινούμαστε ως επί το πλείστον σε διαδρομές με στενούς δρόμους και με έντονες υψομετρικές διαφορές. Όπως η σημερινή όπου πρέπει να κατέβουμε από τα βουνά σε υψόμετρο 1.600 μέτρων, στην Κομοτηνή και εν συνεχεία στην Εγνατία οδό».
Παράλληλα ο Θανάσης επιβλέπει το φόρτωμα, ώστε να γίνουν όλα σωστά και ο ίδιος αναφέρει: «Στη δουλειά μας δεν υπάρχει περιθώριο λάθους στο φόρτωμα. Αν δε φορτωθεί σωστά ο σπαστήρας το μόνο βέβαιο είναι ότι κατά τη διάρκεια της μεταφοράς θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα. Για αυτό δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο φόρτωμα έτσι ώστε να μην έχουμε καθυστερήσεις αργότερα. Το προσωπικό της εταιρείας μας είναι έμπειρο και ο ένας βοηθάει τον άλλον».
Κάθοδος από τα βουνά
Με τον Θανάση Πανδρεμμένο στο τιμόνι του τριαξονικού τράκτορα ΜΑΝ TGX 33.540 ξεκινούμε την κάθοδό μας από το βουνό. Μπροστά μας προπορεύεται το συνοδευτικό όχημα το οποίο ενημερώνει έγκαιρα τους οδηγούς των απέναντι οχημάτων ότι ακολουθεί φορτηγό ειδικής μεταφοράς. Ο Θανάσης μας εξηγεί: «Για μεταφορές μέχρι 100 τόνους ο συγκεκριμένος τριαξονικός τράκτορας θεωρώ ότι είναι ο ιδανικότερος. Έχει ενισχυμένο σασί και είναι βαρέος τύπου. Δεν εφοδιάζεται με «τρικουβέρτο», αλλά με ενισχυμένο δίσκο-πλατό το οποίο συνεπάγεται και μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων.
Βέβαια στη δική μας δουλειά και σε διαδρομές όπως η σημερινή το φορτηγό είναι απαραίτητο να εφοδιάζεται με ισχυρό βοηθητικό σύστημα πέδησης. Έχουμε μπροστά μας μία συνεχόμενη κατάβαση πολλών χιλιομέτρων στην οποία δεν μπορούμε να κινηθούμε με ταχύτητα άνω των 20 χλμ/ώρα. Το Intarder πρέπει να διατηρεί συνεχώς σταθερή την ταχύτητα ώστε να περιορίζεται στο ελάχιστο η χρήση του φρένου.
Οι βασικές δυσκολίες σε αυτό το κομμάτι εντοπίζονται κυρίως στις πολλές στροφές και την παρατεταμένη κατάβαση. Επίσης όταν βρέχει ή χιονίζει η πρόσβαση στο χωματόδρομο είναι δύσκολη έως και ακατόρθωτη κάποιες φορές. Τότε υποχρεωτικά επιστρατεύεται κάποιος φορτωτής για να τραβήξει το συρμό. Ακόμη εξαιτίας της στενότητας της διαδρομής το συνοδευτικό όχημα πρέπει να προπορεύεται αρκετά, έτσι ώστε ο οδηγός του να «ανοίγει» το δρόμο. Μας έχει τύχει στο παρελθόν να συναντηθούμε σε κάποιο σημείο με ένα άλλο φορτηγό, λόγω κακής συνεννόησης, και να μπλέξουμε για αρκετή ώρα. Οπότε πρέπει πάντα κάποιος να ρυθμίζει την κυκλοφορία».
Εγνατία οδός – Περιβόλι Λάρισας
Το δεύτερο μέρος της διαδρομής είναι και το πιο εύκολο καθώς ο συρμός κινείται στην Εγνατία οδό και στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, με δύο και σε κάποια σημεία με τρεις λωρίδες ανά κυκλοφορία. Το συνοδευτικό όχημα ακολουθεί πιο πίσω πάντα με αναμμένους φάρους, ωστόσο, ο Θανάσης θυμάται ένα περιστατικό το οποίο παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή. «Η δουλειά του οδηγού συνοδευτικού οχήματος είναι επίσης υπεύθυνη και πολλές φορές επικίνδυνη. Πριν από μερικούς μήνες μεταφέραμε το σπαστήρα στην Αθήνα και στην ανηφόρα της Μαλακάσας το ΜΑΝ μείωσε αρκετά την ταχύτητά του. Εγώ ακολουθούσα πιο πίσω όταν ένα επικαθήμενο προσέκρουσε με υψηλή ταχύτητα πάνω στο όχημά μου. Το ατύχημα ήταν σοκαριστικό. Για καλή μου τύχη διατηρούσα απόσταση ασφαλείας από το ΜΑΝ και δεν πολτοποιήθηκα ανάμεσα στα δύο φορτηγά».
Ανεβαίνοντας στο λατομείο
Το τρίτο μέρος της διαδρομής είναι από το χωριό Περιβόλι μέχρι το λατομείο στα Μύρα Λάρισας όπου υπάρχουν επίσης αρκετές δυσκολίες εξαιτίας της στενότητας του δρόμου. Το συνοδευτικό όχημα τίθεται και πάλι επικεφαλής του συρμού, ώστε ο οδηγός του να ενημερώνει αυτούς των υπολοίπων οχημάτων.
Το ξεφόρτωμα αναλαμβάνει ο Γιώργος Πανδρεμένος με το μπροστινό τμήμα της νταλίκας να αποσπάται από τον τράκτορα. Το υπόλοιπο τμήμα της νταλίκας ακουμπάει στο έδαφος και με τα χειριστήρια του σπαστήρα τον μετακινεί στο σημείο που θέλει.
Πεσμένη η δουλειά στα λατομεία
Η εταιρεία Pandroad διαθέτει ιδιόκτητα αμμορυχεία και λατομεία και έτσι θα μας δοθεί η ευκαιρία να ρωτήσουμε τον Θανάση Πανδρεμμένο σχετικά με τους ρυθμούς της δουλειάς τους. « Από το φθινόπωρο του 2021 οι εκτιμήσεις μας ήταν ότι τα λατομεία θα δουλέψουν πολύ καλά. Παρατηρούσαμε σημαντική αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, όπως επίσης και αύξηση των μεγάλων κατασκευαστικών έργων.
Δυστυχώς με την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και με τον πόλεμο στην Ουκρανία μπήκε μια ταφόπλακα σε όλη τη δραστηριότητα. Τα έργα μειώθηκαν αρκετά και τα περισσότερα δεν ξεκίνησαν καθόλου. Η αύξηση του πετρελαίου εκτροχίασε τους αρχικούς προϋπολογισμούς των εργολάβων. Κάποιοι έδωσαν προσφορές σε έργα με συγκεκριμένη τιμή και στην πορεία είδαν ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν με αποτέλεσμα να παγώσουν τα πάντα.
Επιπρόσθετα η ηλεκτρική ενέργεια έχει αυξηθεί σημαντικά, το οποίο συνεπάγεται επίσης αύξηση του λειτουργικού κόστους των λατομείων. Αυτή τη στιγμή τα λατομεία στην ουσία υπολειτουργούν και η κατάσταση θα εξισορροπηθεί και πάλι μόνο αν μειωθεί η τιμή του πετρελαίου».