Τροχοί & TIR

ΜΑΝ Lion’s Intercity LE, έκδοση City: Χαμηλή είσοδος, υψηλή αποδοτικότητα

Τα αστικά λεωφορεία χαμηλής εισόδου (Low Entry) είναι από τα πιο ευπώλητα όλων των μεγάλων Ευρωπαίων κατασκευαστών, καθώς κοστίζουν σημαντικά λιγότερο σε σχέση με τα χαμηλοδάπεδα. Με εμπειρία δεκαε
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 04/02/2023 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Τα χαμηλής εισόδου (LE) λεωφορεία κερδίζουν συνεχώς μερίδια αγοράς χάρη στο καλύτερο συνολικό κόστος κτήσης, χρήσης και ιδιοκτησίας σε σχέση με τα ακριβότερα, αμιγώς χαμηλοδάπεδα αστικά
Τα χαμηλής εισόδου (LE) λεωφορεία κερδίζουν συνεχώς μερίδια αγοράς χάρη στο καλύτερο συνολικό κόστος κτήσης, χρήσης και ιδιοκτησίας σε σχέση με τα ακριβότερα, αμιγώς χαμηλοδάπεδα αστικά

Τα αστικά λεωφορεία χαμηλής εισόδου (Low Entry) είναι από τα πιο ευπώλητα όλων των μεγάλων Ευρωπαίων κατασκευαστών, καθώς κοστίζουν σημαντικά λιγότερο σε σχέση με τα χαμηλοδάπεδα. 

Με εμπειρία δεκαετιών σε αυτή την κατηγορία και με βάση την τελευταία σειρά MAN Lion's Intercity και το χαμηλοδάπεδο αστικό λεωφορείο Lion's City, η MAN Truck & Bus έχει ήδη στα χέρια της ένα όχημα που είναι πραγματικά περιζήτητο. 

Από το λανσάρισμα του Intercity τελευταίας γενιάς το φθινόπωρο του 2021, έχουν ήδη παραγγελθεί αρκετές εκατοντάδες νέα λεωφορεία χαμηλής εισόδου σε όλη την Ευρώπη, με την παραγγελία μόνο της DB Regio να αφορά σε 940 λεωφορεία MAN (Lion's City και Lion's Intercity LE) μέχρι το 2026. Στις νέες αγορές για το Lion's Intercity LE περιλαμβάνονται πλέον και η Ισπανία, το Ισραήλ και το Μαρόκο.

Tώρα, η MAN Truck & Bus, έχοντας ολοκληρώσει τις παρουσιάσεις των οχημάτων για περιαστική (intercity) χρήση, λανσάρει την έκδοση City του οχήματος για χρήση σε αστικά δρομολόγια, ολοκληρώνοντας έτσι τη σειρά. Παρά το γεγονός ότι, τα Low Entry λεωφορεία θεωρούνται εισαγωγικά (entry-level) στη γκάμα των
κατασκευαστών, τα στελέχη της MAN μας τόνισαν στη διάρκεια της πρεμιέρας στο Μόναχο πως, δεν έγιναν γενικά οικονομίες σε θέματα σχεδιασμού: με την εταιρική σχεδιαστική γραμμή ονόματι «Smart Edge», το Intercity λεωφορείο δεν υστερεί οπτικά και αισθητικά από τα πιο ακριβά λεωφορεία του κατασκευαστή, κάτι που αποδείχθηκε όταν κατέκτησε το γνωστό iF Design Award.

Το σχεδιαστικό ύφος «Smart Edge» έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά το 2017, στα πούλμαν της εταιρείας. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές της εταιρείας, Smart Edge σημαίνει: «να υπάρχουν σταθερές και σαφείς, δυναμικές γραμμές, λοξές τομές και ακμές σε όλη την έκταση των πάνελ και του αμαξώματος, χωρίς όμως ποτέ να καταλήγουν σε επιθετικά ή ενοχλητικά σχήματα, αλλά αντίθετα να ρέουν αρμονικά για να δημιουργήσουν μια ολιστική και αυτοτελή σχεδιαστική ιδέα. Αυτή η ήπια και φιλική σχεδιαστική αντίληψη αυξάνει την ικανοποίηση των ιδιοκτητών, των οδηγών και των επιβατών, ειδικά σε συνθήκες έντονης και αγχωτικής αστικής κυκλοφορίας».

Τρεις εκδόσεις μήκους για χρήση σε αστικές συγκινωνίες

Οι δύο εκδόσεις City του Lion's Intercity LE 12 (32 C με 12,44 μέτρα) και Lion's Intercity LE 13 (33 C με 13,14 μέτρα) πρόκειται να συμπληρώσουν την υπάρχουσα γκάμα μοντέλων στις αρχές του 2023. Το γνωστό και δοκιμασμένο πλέον ήπιο υβριδικό σύστημα MAN EfficientHybrid που προέρχεται από τη νέα γενιά λεωφορείων City λανσάρεται επίσης για πρώτη φορά στα λεωφορεία της σειράς. 

Τα δύο τριαξονικά Lion's Intercity LE 14 (34 C/44 C) μήκους 14,46 μέτρων θα ακολουθήσουν στην τρίτη φάση παραγωγής το 2024, προσφέροντας ιδιαίτερα μεγάλη χωρητικότητα επιβατών και υψηλά «αποθέματα» ωφέλιμου φορτίου. Η έκδοση City του Lion's Intercity LE (32C/33C/34C) είναι εξοπλισμένη με ελαστικά 275/70 R22.5 (ύψος εισόδου 320 χιλιοστά) σε όλο το μήκος της. Η έκδοση City μπορεί να μεταφέρει έως και
107 επιβάτες και είναι βελτιστοποιημένη για όρθιους επιβάτες.

Εσωτερικό

Το εσωτερικό του MAN Lion's Intercity LE έχει επίσης ανανεωθεί πλήρως και είναι σχεδιασμένο παντού για μέγιστο όφελος των πελατών. Ανάλογα με το μεταφορικό έργο και την χρήση, μπορούν να τοποθετηθούν χειρολαβές (αναρτημένες στην οροφή) ανοιχτά ή κλειστά «κανάλια» αποσκευών, και τρεις διαφο-
ρετικοί ως προς τις επενδύσεις και το σχέδιο, τύποι καθισμάτων (στην έκδοση City). Προαιρετικά, διατίθεται και ο τύπος καθισμάτων «MAN Intercity Basic» με ζώνη ασφαλείας για τη μέση των επιβατών. Σε όλα τα μοντέλα της σειράς City, στάνταρ είναι δίφυλλες, ανοιγόμενες προς τα μέσα θύρες, εμπρός και στο κέντρο. Μπορούν να παραγγελθούν και ηλεκτρικές, των οποίων το κύριο πλεονέκτημα είναι ο ελάχιστος θόρυβος που παράγουν
κατά τη λειτουργία τους.

Σε όλο το εμβαδό του πατώματος που διαθέτει διαμόρφωση χαμηλού δαπέδου, η έκδοση City είναι πλήρως απαλλαγμένη από κατασκευές, εμπόδια και πλατφόρμες. Οι διαμορφώσιμες σχάρες (κανάλια) αποσκευών ρυθμίζονται καθ' ύψος, ώστε να μπορούν να τις φτάσουν και οι μικρότεροι επιβάτες. Τα καθίσματα στο υπερυψωμένο πίσω τμήμα κλίνουν σταδιακά προς τα πάνω, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται καθίσματα που θυμίζουν πούλμαν. Όλος ο εσωτερικός σχεδιασμός είναι φωτεινός, και φιλικός στο βλέμμα των επιβατών. Τα καθίσματα και οι χειρολαβές είναι προσαρτημένα στα πλευρικά τοιχώματα, ώστε να διασφαλίζεται ο βέλτιστος ωφέλιμος όγκος.

Τα νέα καθίσματα σε αυτή την περιοχή έχουν αρθρωτό σχεδιασμό με επιφάνειες καθισμάτων που μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν ανά πάσα στιγμή. Όλα τα φώτα στο εσωτερικό είναι LED. Το Lion's Intercity LE προσφέρει δύο συστήματα κλιματισμού τα οποία διαθέτουν ψυκτικές ικανότητες 32 και 33 kW αντίστοιχα. Οι μεγαλύτερες εκδόσεις έχουν χωρητικότητα 40 και 39 kW. Αναμενόμενα, μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στον εξαερισμό και την τροφοδοσία του εσωτερικού με καθαρό και χωρίς… ιούς αέρα. Για το MAN Lion's Intercity διατίθενται σύγχρονα συστήματα εξαερισμού και κλιματισμού υψηλών προδιαγραφών σε διάφορες παραλλαγές.

Τα γνήσια αντιιικά φίλτρα εσωτερικού αέρα της MAN παρέχουν αξιόπιστη υγιεινή προστασία μειώνοντας σημαντικά τη συγκέντρωση των ιών στο εσωτερικό του οχήματος. Σε αυτούς τους καιρούς των αυξημένων απαιτήσεων υγιεινής λόγω της πανδημίας του κοροναϊού, διατίθεται επίσης ένα διαχωριστικό του χώρου του οδηγού που αποτελείται από γυαλί ασφαλείας μονής όψης (ESG) ή πολυκαρβονικό για την αποτελεσματική προστασία του οδηγού από τυχόν μόλυνση από aerosols (σταγονίδια) κατά τη διάρκεια της εργασίας του.

Θέση οδήγησης

Ο κατασκευαστής ορθά δεν προέβη σε οικονομίες σε ό,τι έχει να κάνει με το κόκπιτ. Το νέο MAN Lion's Intercity LE σε έκδοση City, παρέχει στον οδηγό έναν σύγχρονο χώρο εργασίας, ο οποίος, είναι και φροντισμένος σχεδιαστικά, με την καμπυλωτή πόρτα της καμπίνας, να εντάσσεται αρμονικά στο γενικότερο σχεδιαστικό μοτίβο. Όπως και στα υπόλοιπα Intercity της ΜΑΝ, ο χώρος εργασίας του οδηγού έχει υπερυψωθεί κατά 120 χιλιοστά σε σύγκριση με ένα αμιγώς χαμηλοδάπεδο λεωφορείο. Γενικά, το κόκπιτ προέρχεται αυτούσιο από τα Lion’s City νέας γενιάς, και είναι εργονομικά αψεγάδιαστο.

Μια έγχρωμη οθόνη υψηλής ανάλυσης τεσσάρων ιντσών είναι στάνταρ, με μια επίσης στάνταρ οθόνη μενού στάσεων, η οποία διαθέτει τώρα ένα νέο στυλ που θυμίζει πούλμαν και είναι ακόμη πιο ευανάγνωστη. Οι ανασχεδιασμένοι καθρέφτες, που είναι στερεωμένοι σε σωληνωτό πλαίσιο στάνταρ, παρέχουν την καλύτερη δυνατή θέα προς τα πίσω και τα πλάγια. Διατίθενται με ή χωρίς καθρέφτη παρατήρησης στο μπροστινό μέρος και ξεχωριστό καθρέφτη σχολικού λεωφορείου στην πόρτα, ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των αστικών λεωφορείων που χρησιμοποιούνται συχνά από σχολεία.

Το σύστημα αντικατάστασης καθρεφτών MAN OptiView με κάμερα είναι τώρα επίσης διαθέσιμο κατόπιν αιτήματος. Αυτό προσδίδει στο όχημα μια ακόμη πιο μοντέρνα εξωτερική εμφάνιση και προσφέρει στον οδηγό την καλύτερη δυνατή ορατότητα, ειδικά σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού έξω. Βοηθά τον οδηγό εξαλείφοντας τα τυφλά σημεία και βελτιώνοντας σημαντικά την ορατότητα τη νύχτα και σε κακές καιρικές συνθήκες.

Η οθόνη υψηλής ανάλυσης στα δεξιά είναι τοποθετημένη μακριά κατά μήκος του λεωφορείου προς τον οδηγό, ώστε να είναι εύκολα ορατή ακόμη και όταν οι επιβάτες επιβιβάζονται. Σε συνδυασμό με την ανίχνευση πεζών μέσω κάμερας κατά τη στροφή, αυτό εγγυάται μέγιστη ασφάλεια σε στενά, δύσκολα σημεία των πόλεων.

Κινητήρας με ήπιο υβριδικό σύστημα MAN EfficientHybrid

Η νέα γενιά λεωφορείων City κινείται αποκλειστικά από τον κινητήρα D1556 LOH που θεωρείται εξίσου κατάλληλος για την αστική κυκλοφορία όσο και για περιστασιακές μεγαλύτερης απόστασης μετακινήσεις ή πιο απαιτητική τοπογραφία. Ο 9λιτρος, εξακύλινδρος κινητήρας διατίθεται σε εκδόσεις ισχύος 280 hp, 330 hp και 360 hp, με μέγιστη ροπή από 1.200 έως 1.600 Nm. Η νεότερη γενιά κινητήρων MAN είναι κατάλληλη και για καύσιμο FAME καθώς και για υδρογονωμένα φυτικά έλαια και συνθετικά καύσιμα (XtL) χωρίς να χρειάζεται περαιτέρω προσαρμογή.

Ο κινητήρας D15 για τις εκδόσεις City και Intercity μπορεί να συνδυαστεί προαιρετικά με το σύστημα MAN EfficientHybrid, το οποίο συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και, συνεπώς, των εκπομπών ρύπων. Επιπλέον, η στάνταρ λειτουργία start-stop του MAN EfficientHybrid εξασφαλίζει εξαιρετικά αθόρυβη λειτουργία σε στάσεις λεωφορείων και φανάρια. Όπως έχουμε αναλύσει στο παρελθόν, ο πυρήνας του συστήματος είναι η γεννήτρια εκκίνησης στροφαλοφόρου άξονα 12 kW, μια ηλεκτρική μηχανή που μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική κατά τη διάρκεια της πέδησης. 

Η ανακτημένη ενέργεια αποθηκεύεται σε μια μονάδα UltraCap που είναι τοποθετημένη στην οροφή με χωρητικότητα αποθήκευσης 40 βατώρες (Wh). Με την αντιστροφή του τρόπου λειτουργίας της γεννήτριας εκκίνησης στροφαλοφόρου άξονα, ο κινητήρας MAN D15 μπορεί να επανεκκινηθεί μέσα σε λίγα μόλις λεπτά και να ενισχυθεί κατά την επακόλουθη επιτάχυνση με μέγιστη ροπή 220 Nm, γεγονός που με τη σειρά του μειώνει σημαντικά τα φορτία στον κινητήρα, ιδίως κατά τις συχνές φάσεις εκκίνησης.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης

Όλοι οι κινητήρες MAN για το Lion's Intercity LE μπορούν να εξοπλιστούν είτε με το αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής Voith DIWA.6 (τεσσάρων ταχυτήτων) είτε με το νέο ZF Ecolife 2 (έξι ταχυτήτων). Επιλέχθηκαν αποκλειστικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων για να εξασφαλίζεται η πιο αποδοτική και ξεκούραστη λειτουργία. Eπίσης, αυτός ο συνδυασμός κιβωτίου ταχυτήτων και κινητήρα είναι πολύ δημοφιλής στους πελάτες της κατηγορίας City και ταιριάζει ιδανικά στις διάφορες εφαρμογές. Παράλληλα με την ομαλή εναλλαγή ταχυτήτων, η αδιάλειπτη παροχή ισχύος είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό των αυτόματων κιβωτίων ταχυτήτων.

Το σύστημα μετάδοσης κίνησης του νέου λεωφορείου Intercity χαμηλής εισόδου περιλαμβάνει επίσης ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός, η οποία εξασφαλίζει γωνία στροφής των τροχών 56 μοιρών, εξασφαλίζοντας και έναν κύκλο στροφής (53 μοίρες με ελαστικά 295/80 R 22.5). Ως κινητήριος άξονας χρησιμοποιείται ο δοκιμασμένος και ειδικός για λεωφορεία υποειδής άξονας HY-1350-B-03 της ΜΑΝ, ο οποίος μπορεί να παραδοθεί με διαφορετικές τελικές σχέσεις μετάδοσης ανάλογα με το κιβώτιο ταχυτήτων.

Όπως σε όλα τα λεωφορεία της ΜΑΝ, έχουν τοποθετηθεί κι εδώ τα αποκαλούμενα προσαρμοστικά αμορτισέρ PCV (Premium Comfort Valve), τα οποία συνδυάζουν τον ασφαλή και άνετο χειρισμό με χαμηλές απαιτήσεις συντήρησης. Χάρη σε μια νέα σχεδίαση ροής λαδιού, είναι διαθέσιμες περισσότερες παράμετροι για την ειδική ρύθμιση κάθε παραλλαγής άξονα, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε πιο άνετο χειρισμό.

Οδήγηση

Οδηγήσαμε για λίγη ώρα μόνο το νέο City στην πίστα της ΜΑΝ στο Μόναχο, καθώς επρόκειτο ουσιαστικά για όχημα προ-παραγωγής, ενώ θα ακολουθήσει εντός του 2023 κανονική οδηγική δοκιμή και παρουσίαση. Το όχημα των φωτογραφιών είναι ένα Lion’s Intercity LE 13 (13,15 μέτρα μήκος) με την έκδοση ισχύος 360 hp (μέγιστη ροπή 1.600 Nm) του εννιάλιτρου D15 κινητήρα της ΜΑΝ, και το εξάρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων EcoLife 2 της ZF, με τελική σχέση μετάδοσης i=4,56. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες και επιφυλασσόμενοι για την τελική κρίση μας μέχρι να δοκιμάσουμε κανονικά το λεωφορείο, το δια ταύτα είναι
πολύ θετικό. Όπως και κάθε άλλο ΜΑΝ της τελευταίας πενταετίας, έτσι και με την έκδοση City, η βελτίωση είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή.

Από την ποιότητα κατασκευής και συναρμογής, μέχρι την ομοιογένεια στην απόδοση της γραμμής μετάδοσης κίνησης, τίποτα εδώ δεν παραπέμπει σε όχημα του οποίου σκοπός είναι να τοποθετηθεί τιμολογιακά κάτω από ένα χαμηλοδάπεδο Lion’s City. Κορυφαία λειτουργία της ανάρτησης, εργονομικά υποδειγματικός χώρος εργασίας για τον οδηγό, η άριστη διαμόρφωση του χώρου για τους επιβάτες και η σχεδόν ανεπαίσθητη λειτουργία του EfficientHybrid, συνθέτουν το πιθανότατα πιο ολοκληρωμένο intercity λεωφορείο του 2023.

Ενεργητική ασφάλεια

Το Lion's Intercity LE διαθέτει φυσικά όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας, ενώ προσφέρονται στάνταρ και προαιρετικά σχεδόν όλες οι σχετικές τεχνολογίες της ΜΑΝ. Φυσικά, το λεωφορείο χαμηλής εισόδου πληροί ήδη το ενισχυμένο πρότυπο ασφαλείας ECE R66.02 για το αμάξωμα σε περίπτωση ανατροπής, διαθέτει επίσης στάνταρ ABS/ASR, αποτελεσματικό βοηθό πέδησης και
το ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας (ESP). Κατά τη διάρκεια πέδησης έκτακτης ανάγκης, τα φώτα φρένων LED πάλλονται επίσης πιο γρήγορα. 

Το Adaptive Cruise Control (ACC) και το Lane Guard System (LGS) διατίθενται προαιρετικά για τις εκδόσεις Intercity σε απτικές ή ακουστικές παραλλαγές. Για την αποτελεσματική πυροπροστασία, όλα τα υλικά του εσωτερικού είναι πιστοποιημένα σύμφωνα με τον νέο κανονισμό ECE 118.03 και ένα σύστημα πυρόσβεσης είναι στάνταρ στο χώρο του κινητήρα και σε άλλες νευραλγικές θέσεις εγκατάστασης. Τέλος, όλα τα ελαστικά και οι πιέσεις τους μπορούν προαιρετικά να παρακολουθούνται ανά πάσα στιγμή με τη χρήση του συστήματος παρα-
κολούθησης πίεσης ελαστικών (TPM).

Τα πίσω φώτα LED ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό μαζί με τα φώτα ημέρας LED, ενώ οι προβολείς διατίθενται προαιρετικά και με πλήρη LED. Οι λαμπτήρες LED δεν αναβαθμίζουν μόνο το αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά συμβάλλουν επίσης στην ασφάλεια και τη μείωση του κόστους λειτουργίας. Βελτιώνουν επίσης την ορατότητα: Οι προβολείς διασταύρωσης και μεγάλης δέσμης LED είναι περίπου 50% φωτεινότεροι από τους προβολείς αλογόνου. Το φως LED είναι επίσης πιο διάχυτο και έχει πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια. Επιπλέον, το έντονο λευκό φως είναι λιγότερο κουραστικό για τον οδηγό - ένα σημαντικό χαρακτηριστικό ασφαλείας για τις μεγάλες βάρδιες στα κέντρα των πόλεων.

Στο ίδιο τεύχος #417

PreviousNext