Τροχοί & TIR

VOLVO FMX: Άθραυστο, Δυνατό και Ετοιμοπαράδοτο

Το Volvo FMX τρίτης γενιάς, είναι το νέο χωματουργικό/εργοταξιακό μοντέλο της Volvo η οποία δημιούργησε ένα φορτηγό προορισμένο αποκλειστικά για εργοταξιακή και γενικά εκτός δρόμου χρήση. Το FMX έχ
Πέμπτη 28/12/2023 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το Volvo FMX τρίτης γενιάς, είναι το νέο χωματουργικό/εργοταξιακό μοντέλο της Volvo η οποία δημιούργησε ένα φορτηγό προορισμένο αποκλειστικά για εργοταξιακή και γενικά εκτός δρόμου χρήση. 

Το FMX έχει χτίσει τη φήμη ενός σκληροτράχηλου και ιδιαίτερα εργαλείου, το οποίο έφερε έναν αέρα ανανέωσης στο εργοτάξιο από τη στιγμή που λανσαρίστηκε στην αγορά. Το νέο FMX, είναι ενισχυμένο παντού με το πλαίσιο να έχει τεχνική αντοχή 44 τόνων, φέρει νέα καμπίνα, διαφορικά βαρέως τύπου, υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο, αυτοματοποιημένο κιβώτιο I-Shift τελευταίας γενιάς με ειδικό off-road λογισμικό, και πλήθος συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, και το σημαντικότερο, είναι τώρα ετοιμοπαράδοτο στην Ελλάδα από την Αδελφοί Σαρακάκης Α.Ε.Β.ΜΕ. με διάταξη αξόνων 8x4 και ανατροπή. 

Το ντιζάιν της νέας καμπίνας εντάσσει επιτυχημένα το νέο FMX στην οικογενειακή ταυτότητα των Volvo τελευταίας γενιάς και επέτρεψε τη διαμόρφωση πολύ πιο κάθετων A-pillars (εμπρός κολώνες). Με αυτό τον τρόπο, αυξήθηκε σημαντικά ο ωφέλιμος όγκος στο εσωτερικό και βελτιώθηκε η ορατότητα από τη θέση οδήγησης, ενώ και η είσοδος και έξοδος από την καμπίνα είναι διαδικασίες που απαιτούν σημαντικά λιγότερη προσπάθεια από τον οδηγό. Συνολικά διατίθενται έξι τύποι καμπίνας ώστε να καλύπτεται κάθε ανάγκη και μεταφορική εφαρμογή. Ο κινητήρας των 13 λίτρων αποδίδει 460 hp και είναι η ιδανική επιλογή για οικονομία καυσίμου σε εργοταξιακό περιβάλλον. 

Ευκολία οδήγησης και σβελτάδα στο εργοτάξιο 

Από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους στη χρήση ενός χωματουργικού φορτηγού είναι η ευκολία και η ταχύτητα με την οποία ο οδηγός μπορεί να ελέγχει την κατανομή της κίνησης στους άξονες και το επιθυμητό επίπεδο πρόσφυσης ανά πάσα στιγμή. Ο νέος περιστροφικός διακόπτης για το κλείδωμα των διαφορικών επιτρέπει τον απόλυτο έλεγχο, από το κλείδωμα των τροχών ανά άξονα, μέχρι το κλείδωμα του διαφορικού με εύληπτη και πλήρη απεικόνιση της κατάστασης των αξόνων στον πίνακα οργάνων. 

Το FMX στοχεύει να είναι το πιο γρήγορο στη χρήση εργοταξιακό φορτηγό, και η δυνατότητα μετάβασης από εμπρόσθια ταχύτητα στο κιβώτιο (I-Shift) σε όπισθεν, εν κινήσει (έως τα 15 χλμ./ώρα) το κάνει παιχνιδάκι στα χέρια του έμπειρου οδηγού. Το πόσο γρήγορα θα περάσει από την κίνηση προς τα εμπρός σε όπισθεν εξαρτάται από τη δοσολογία πίεσης στο πεντάλ του γκαζιού. Πρόκειται για μία λειτουργία που αφαιρεί σημαντικό κόπο και χρόνο κατά την εργασία, ενώ σε συνδυασμό με το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης Volvo Dynamic Steering (VDS) κάνει το μανουβράρισμα πανεύκολο, ειδικά σε «στριμωγμένα» σημεία όπου υπάρχει έλλειψη χώρου. 

Το VDS είναι πατενταρισμένο από τη Volvo, και από τότε που λανσαρίστηκε, αναβαθμίζεται διαρκώς, με σκοπό την απόλυτη άνεση οδήγησης χωρίς να πλήττεται η σωστή πληροφόρηση από το σύστημα διεύθυνσης. Το σύστημα της Volvo αποτελείται από ένα συμβατικό υδραυλικό τιμόνι το οποίο ελέγχεται ηλεκτρονικά από ένα μικρό ηλεκτρικό μοτέρ. Αρχικά είχε εξελιχθεί για χρήση σε οχήματα που καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις στη διεθνομεταφορά, αλλά σύντομα έγινε φανερό ότι, τα πλεονεκτήματά του θα ήταν το ίδιο, αν όχι περισσότερο ωφέλιμα στον εργοταξιακό κλάδο: ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης, όπου ο χειρισμός του τιμονιού μπορεί να γίνει επώδυνος για τα χέρια και τους ώμους του οδηγού καθώς οι τροχοί του εμπρός άξονα κοπανάνε πάνω σε πέτρες και λακκούβες, το VDS δεν αφήνει κανένα κραδασμό να φτάσει στη στεφάνη. 

Κεντρική ιδέα της εξέλιξης του νέου Volvo FMX ήταν η αύξηση της παραγωγικότητας στο εργοτάξιο και η υψηλή αποδοτικότητα. Στο νέο FMX οι πελάτες μπορούν λ.χ., να επιλέξουν για πρώτη φορά συζυγή πίσω άξονα με τεχνική ικανότητα φόρτισης 38 τόνων, κάτι που επιτρέπει μικτά βάρη συρμού/συνδυασμού που αγγίζουν τους 150 τόνους. Αναβαθμίσεις και ενισχύσεις έχει δεχθεί και η εμπρός ανάρτηση, ώστε να μπορεί να διαχειριστεί φορτία άξονα έως και 10 τόνους –ή έως 20 τόνους για διπλό εμπρός άξονα. Τα νέα FMX που διαθέτουν πίσω άξονα «τιμόνι» (μπροστά, ή πίσω από τον κινητήριο) έχουν τώρα μεγαλύτερη γωνία στροφής, κάτι που συνεπάγεται μικρότερο κύκλο στροφής και μειωμένη φθορά ελαστικών. 

Το νέο FMX συνδυάζεται φυσικά με την «off-road» εκδοχή του κιβωτίου ταχυτήτων I-Shift, στο οποίο ο κατασκευαστής έχει προσθέσει νέες σχέσεις έρπυσης (crawler gears) με πολλές δυνατότητες επιλογής για τον πελάτη –η πιο «κοντή» έχει κλιμάκωση που επιτρέπει την κίνηση του φορτηγού με ταχύτητα 0,5 χλμ./ ώρα, κάτι που συνιστά ανεκτίμητη βοήθεια σε ελιγμούς ακριβείας στην ειδική Μεταφορά. Με τις σχέσεις έρπυσης, το φορτηγό μπορεί να εκκινήσει ομαλά, και χωρίς να επιβαρύνει τη γραμμή μετάδοσης κίνησης ακόμη και με μικτά βάρη 325 τόνων. 

Αναβαθμισμένη ενεργητική ασφάλεια 

Η ίδια η δομή της νέας καμπίνας επέτρεψε σημαντικές βελτιώσεις σε θέματα που άπτονται της ενεργητικής ασφάλειας, και ειδικότερα σε ό,τι έχει να κάνει με την απρόσκοπτη ορατότητα. Μεγαλύτερα παράθυρα, χαμηλότερο ρείθρο στις πόρτες και νέοι εξωτερικοί καθρέπτες πορερχόμενοι από το FH και οι οποίοι είναι γνωστοί για την άριστη ορατότητα που προσφέρουν χάρη στα λεπτά μπράτσα τους και τα μικρά περιβλήματα. Προαιρετικά, μπορεί να τοποθετηθεί και κάμερα στην πλευρά του συνοδηγού η οποία προβάλλει εικόνα από τη δεξιά πλευρά του οχήματος σε ένα 9ιντσο μόνιτορ. Στη συγκεκριμένη οθόνη μπορεί να προβληθεί εικόνα από έως και 8 εξωτερικές κάμερες (έως και 4 ταυτόχρονα) ώστε ο οδηγός να έχει πλήρη εικόνα του εξωτερικού περιβάλλοντος. 

Ιδιαίτερα χρήσιμο είναι και το cruise control για κατωφέρεια, το οποίο διατηρεί τον επιθυμητό ρυθμό κίνησης του φορτηγού σε καταβάσεις, συγκρατώντας το FMX στη μέγιστη ταχύτητα που έχει προεπιλέξει ο οδηγός. Από εκεί και πέρα, το EBS (Electronically Controlled Brake System) το οποίο είναι προαπαιτούμενο για να λειτουργήσουν συστήματα όπως το Collision Warning, Lane Keeping Assist και Stability Assist, είναι τώρα τμήμα του προαιρετικού εξοπλισμού. 

Νέο στοιχείο εξοπλισμού είναι και το σύστημα αναγνώρισης οδικής σήμανσης, το οποίο προβάλλει στον πίνακα οργάνων στοιχεία όπως όρια ταχύτητας, απαγόρευση για προσπέρασμα, και τον τύπο της οδού όπου κινείται το φορτηγό. Για ιδιαίτερα απαιτητικές εφαρμογές τέλος, όπως εργασία σε ορυχεία, διατίθεται ατσάλινη καταπακτή οροφής με χερούλι, η οποία μπορεί να αφαιρεθεί ολόκληρη σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

PreviousNext