Η τοποθέτηση καινούριων χειμερινών ελαστικών στα βαρέα οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία, σε αντικατάσταση των φθαρμένων ή ακατάλληλων παραμένει αναγκαία, παρά το πολύ υψηλό κόστος.
Το διακύβευμα είναι η ασφάλεια και κάθε έμπειρος αυτοκινητιστής ή οδηγός γνωρίζει πολύ καλά τους κινδύνους που εγκυμονούν τα ακατάλληλα ή τα φθαρμένα ελαστικά τον χειμώνα, σε κίνηση στα χιόνια ή πάνω σε παγωμένο οδόστρωμα.
Σίγουρα, το κόστος ενός ατυχήματος για τον οδηγό, το αυτοκίνητο, τους επιβάτες ή τα μεταφερόμενα εμπορεύματα συχνά είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από τη δαπάνη αντικατάστασης των ελαστικών.
Ωστόσο, η απόφαση είναι δική σας. Εμείς, στη συνέχεια, θα σας μεταφέρουμε τις πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζετε και οι οποίες θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε τα κατάλληλα χειμερινά λάστιχα για το φορτηγό ή το λεωφορείο σας.
Εισαγωγικά να τονίσουμε, πως στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, έχει θεσμοθετηθεί η υποχρεωτική χρήση των χειμερινών ελαστικών στα βαρέα οχήματα, κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, αν και στην Ελλάδα η σχετική απόφαση είναι κάπως «μεσοβέζικη» -ας μας επιτραπεί η έκφραση- και αυτό γιατί τα χιονολάστιχα (που φέρουν την ειδική σήμανση του «αλπικού» συμβόλου με την ένδειξη M+S), όπως και η χρήση των αντιολισθητικών αλυσίδων επιβάλλεται μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), σύμφωνα με το άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που προβλέπει ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν για τον εφοδιασμό των οχημάτων που οδηγούν με κατάλληλα αντιολισθητικά μέσα.
Ωστόσο, οι διεθνομεταφορείς πρέπει οπωσδήποτε να επιλέγουν χειμερινά ελαστικά, όταν π.χ. εισέρχονται στην Αυστρία, στη Γαλλία, στο Μαυροβούνιο, στη Ρουμανία και σε αρκετές άλλες χώρες, όπου τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά κατά τους χειμερινούς μήνες ή και σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, μέσα από τις οποίες διέρχονται τα ελληνικά φορτηγά.
Σε κάθε περίπτωση, όσοι ταξιδεύουν συχνά στο εξωτερικό θα πρέπει να γνωρίζουν τη νομοθεσία που ισχύει σε κάθε χώρα σχετικά με τις απαιτήσεις σε χειμερινά ελαστικά.
Να σημειωθεί πως κάθε κράτος, ανάλογα με τη διάρκεια και την ένταση του χειμώνα, ανάλογα με το γεωγραφικό ανάγλυφο και την εμπειρία που έχουν αποκομίσει οι αρμόδιες αρχές, επιβάλλει τα μέτρα που κρίνει απαραίτητα. Έτσι, ορισμένα κράτη επιβάλλουν:
- Χειμερινά ελαστικά σε κινητήριο άξονα και στο τιμόνι
- Μόνο στον κινητήριο άξονα
- Καθορίζουν το ελάχιστο βάθος των αυλακώσεων. Βλέπουμε αυτό να κυμαίνεται από 3 μέχρι και 6 χιλιοστά κατ’ ελάχιστο
- Καθορίζουν το βάθος των αυλακώσεων μόνο στα ελαστικά του κινητήριου άξονα.
- Επιβάλλουν χειμερινά ελαστικά ακόμη και στους άξονες της ρυμούλκας.
- Επιβάλλουν χειμερινά ελαστικά στους άξονες κίνησης και τιμονιού, αλλά εξαιρούν τον ανυψούμενο άξονα (τεμπέλη)
- Απαγορεύουν χειμερινά ελαστικά με καρφιά
- Επιτρέπουν τη χρήση χειμερινών ελαστικών με καρφιά εναλλακτικά της χρήσης αλυσίδων για κυκλοφορία μόνο σε συνθήκες παγετού.
- Σε συνθήκες παγετού επιτρέπουν τη χρήση των χειμερινών ελαστικών με τη νέα σήμανση πάγου.
- Επίσης, ορισμένα κράτη συνιστούν τα χειμερινά ελαστικά, αλλά δεν τα επιβάλλουν υποχρεωτικά στα αλλοδαπά οχήματα, εκτός αν στην περιοχή όπου κατευθύνονται υπάρχει το σήμα της υποχρεωτικής χρήσης χειμερινών ελαστικών.
- Σημαντικό: Τα περισσότερα κράτη, όπως π.χ. η Ρουμανία, δεν δέχονται, ως χειμερινά ελαστικά, τα ελαστικά «όλων των εποχών». Προσέξτε αυτό το τελευταίο.
Γιατί χειμερινά ελαστικά;
Σκοπός των χειμερινών ελαστικών είναι η βελτιστοποίηση της απόδοσής τους σε χιονισμένα ή παγωμένα οδοστρώματα και η διατήρηση αυτών των χαρακτηριστικών σε χαμηλές έως πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Αρκετοί αυτοκινητιστές θεωρούν περιττή «πολυτέλεια» τη χρήση χειμερινών ελαστικών και αναλογιζόμενοι τη δαπάνη προτιμούν να μείνουν στα συμβατικά ελαστικά τους. Πρόκειται για μια λανθασμένη εκτίμηση και αυτό γιατί τα χιόνια, οι χαμηλές θερμοκρασίες και ο παγετός δεν αποτελούν σπάνια φαινόμενα στη χώρα μας. Σχεδόν κάθε χρόνο έχουμε πυκνές χιονοπτώσεις σε διάφορα σημεία του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, όπου τα χειμερινά ελαστικά θα βοηθήσουν το φορτηγό ή το λεωφορείο να συνεχίσει την πορεία του με περισσότερη ασφάλεια και αποφεύγοντας την ακινητοποίηση με ό,τι κόστος αυτή συνεπάγεται (μη έγκαιρη παράδοση προϊόντων, επιπλέον ωράρια οδηγού, κατανάλωση λόγω λειτουργίας του κινητήρα για θέρμανση ή κατανάλωση ρεύματος για τον θερμαντήρα, κίνδυνος ακινητοποίησης και έξοδα οδικής βοήθειας κ.α.) Αυτοί είναι, άλλωστε, και οι λόγοι που οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες απαγορεύουν την κυκλοφορία οχημάτων που δεν φέρουν χειμερινά ελαστικά είτε μόνο στον κινητήριο άξονα είτε και στο τιμόνι ή και σε άλλους άξονες του συρμού, όπως αναφέραμε παραπάνω.
Η χρονική διάρκεια της υποχρεωτικής κυκλοφορίας οχημάτων με χειμερινά ελαστικά διαφέρει από χώρα σε χώρα και πάντως καλύπτει 5-6 μήνες από Οκτώβρη-Νοέμβρη μέχρι Μάρτιο-Απρίλιο.
Σχέδια και αυλακώσεις για κάθε άξονα
Το σχέδιο του πέλματος, δηλαδή οι αυλακώσεις, το βάθος των εγκοπών σε συνδυασμό με το είδος της γόμας που χρησιμοποιείται, ευθύνονται για την πρόσφυση των ελαστικών, το καλό κράτημα, τη σταθερότητα στο φρενάρισμα, την αυξημένη ασφάλεια πάνω στις στροφές, τον θόρυβο και, βέβαια, για τη διατήρηση της ελκτικής ικανότητας του οχήματος πάνω στο χιόνι. Πέραν, όμως, των παραπάνω, τα χειμερινά ελαστικά ευθύνονται και για την κατανάλωση του καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων -αυτοί είναι οι βασικοί λόγοι που η Ε.Ε. εισάγει νέο κανονισμό για τα ελαστικά (διάβασε σχετικά στην τελευταία στήλη του θέματος).
Η επίτευξη των παραπάνω πλεονεκτημάτων απαιτεί μακρόχρονες μελέτες και δοκιμές, προκειμένου οι κατασκευαστές ελαστικών να φτάσουν στην κατάλληλη χάραξη του πέλματος και στη χρήση της σωστής γόμας. Εδώ να σημειώσουμε πως τα χειμερινά ελαστικά χαρακτηρίζονται από ένα σύνολο παραμέτρων που είναι αλληλένδετες. Η βελτίωση μιας παραμέτρου, όπως η αντίσταση κύλισης, μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις σε άλλες παραμέτρους, όπως η πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα, ενώ η βελτίωση των επιδόσεων πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στον εξωτερικό θόρυβο κύλισης.
Σήμερα, οι περισσότεροι κατασκευαστές διαθέτουν χειμερινά ελαστικά βαρέων οχημάτων, διαφορετικά για τον κινητήριο άξονα και διαφορετικά για τον κατευθυντήριο (τιμόνι) και άλλα ελαστικά για τα λεωφορεία ή για τα ρυμουλκούμενα.
Διαφορετικές, όμως, είναι και οι χαράξεις των πελμάτων με το σχήμα των «μπακλαβάδων» να διαφέρει, η φορά των αυλακώσεων να είναι, επίσης, διαφορετική και γενικά να έχουμε ένα πλήθος διαφορετικών πελμάτων, με αποτέλεσμα να είναι δυσχερής έως αδύνατη η «μετάφρασή» τους, τι δηλαδή σημαίνει και τι προσφέρει κάθε σχήμα και αυλάκωση του πέλματος.
Ωστόσο, η αναγνώριση των ελαστικών για τον κάθε άξονα γίνεται εύκολη από το κεφαλαίο γράμμα που συμβολίζει την καταλληλότητα του ελαστικού. Έτσι, το γράμμα D σημαίνει ότι το ελαστικό είναι κατάλληλο για τον κινητήριο άξονα, το F ή το S για τον μπροστινό άξονα, το T για το ρυμουλκούμενο (τρέιλερ). Γενικότερα και σύμφωνα με τους κατασκευαστές, πέλματα με διαμήκεις αυλακώσεις προσφέρουν σταθερότητα στο τιμόνι στις ευθείες πάνω σε χιονισμένους δρόμους και χαμηλότερη κατανάλωση, ενώ η πλευρική σταθερότητα (στροφές) εξαρτάται από την χάραξη στις άκρες των ελαστικών και πάντα από το είδος της γόμας. Διαμήκεις και εγκάρσιες αυλακώσεις που δημιουργούν «μπακλαβάδες» διαφορετικών μεγεθών προσφέρονται για τον κινητήριο άξονα, ενώ πέλματα με παράλληλες διαμήκεις αυλακώσεις και χωρίς έντονους «μπακλαβάδες», προσφέρονται για τους άξονες των ρυμουλκούμενων.
Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές προσφέρουν τα ίδια χειμερινά ελαστικά για δύο διαφορετικούς άξονες έτσι ώστε οι ιδιοκτήτες των οχημάτων να μειώνουν το κόστος.
Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε πως για τα λεωφορεία προσφέρονται ειδικής σχεδίασης χειμερινά ελαστικά με βελτιωμένη πρόσφυση κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα και χαμηλότερου θορύβου. Να σημειώσουμε, επίσης, πως η γόμα του πέλματος που είναι κατά βάση καουτσούκ δέχεται και προσμίξεις άλλων συστατικών, όπως π.χ. το πυρίτιο, το οποίο βελτιώνει ορισμένα χαρακτηριστικά απόδοσης του ελαστικού.
Μιλώντας, εξάλλου, συχνά για τη γόμα του πέλματος δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε και τη σπουδαία σημασία των «σκελετών», δηλαδή του ατσάλινου σκελετού του ελαστικού που αποτελείται από δεκάδες μέτρα (300-400 μ.) ατσάλινου σύρματος κατάλληλα πλεγμένου και ικανού να δέχεται μεγάλα βάρη και πιέσεις, συνεισφέροντας ταυτόχρονα στη γενικότερη απόδοση του ελαστικού και στη μακροζωΐα του.
Προειδοποιητικά σημάδια και αντικατάσταση
Ας ξεκινήσουμε με τα σημάδια εκείνα που εμφανίζονται στα ελαστικά και μας προειδοποιούν ότι πρέπει άμεσα να αντικατασταθούν:
- Πολύ μικρό βάθος αυλακώσεων, κάτω των δύο χιλιοστών για ελαστικά τιμονιού ή κάτω του 1,6 χιλιοστού για τα ελαστικά των άλλων αξόνων (σύμφωνα με τις ελάχιστες απαιτήσεις που ισχύουν στη χώρα μας)
- Στην περίμετρο του ελαστικού υπάρχουν έντονα γδαρσίματα ή εξογκώματα n Έχουν εμφανιστεί τα «λινά», δηλαδή τα λεπτά σύρματα του σκελετού
- Έχουν γίνει αποκολλήσεις υλικού (γόμας)
- Έχουν εμφανιστεί ρωγμές και κοψίματα της γόμας είτε στο πέλμα είτε στα πλαϊνά (μάγουλα)
- Έχουν χάσει την ελαστικότητά τους λόγω παλαιότητας. Είναι σκληρά και έχουν γεμίσει από σημάδια ξήρανσης- εκατοντάδες λεπτές και ακανόνιστες χαρακώσεις πάνω στα μάγουλα
Το μοιραίο λάθος
Αν τα παραπάνω προειδοποιητικά σημάδια έχουν εμφανιστεί στα ελαστικά σας και για λόγους οικονομικής αδυναμίας δεν προβείτε στην αντικατάστασή τους, μην κάνετε το μοιραίο λάθος να τα αλλάξετε μεταξύ τους, βάζοντας στον ίδιο άξονα διαφορετικά ελαστικά. Δηλαδή λάστιχα τιμονιού να τα βάλετε στον έναν τροχό του κινητήριου άξονα ή το αντίστροφο. Ή ακόμη να βάλετε λάστιχα διαφορικού στη ρυμούλκα ή να πάρετε λάστιχο από τον τεμπέλη και να το βάλετε στο τιμόνι.
Γενικά, ελαστικά διαφορετικού μεγέθους και πέλματος, διαφορετικού κατασκευαστή και διαφορετικής φθοράς με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να συνυπάρχουν στον ίδιο άξονα. Αν αυτό συμβεί, τότε επηρεάζεται προς το χειρότερο η απόδοση του ABS, μειώνεται σε άγνωστο, αλλά πάντως υψηλό βαθμό η ικανότητα φρεναρίσματος (πέδησης) του οχήματος, το οποίο κινδυνεύει να διολισθήσει στα πλάγια, χάνεται μέρος της ροπής του κινητήρα κατά το ξεκίνημα ή στην ανηφόρα και αντί για έλξη έχουμε σπιναρίσματα. Επίσης, προκαλούμε κακή οδική συμπεριφορά στο όχημα αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο ατυχήματος πάνω στις στροφές. Επιπλέον, αν έχουμε διαφορετικών διαστάσεων ελαστικά στον μπροστινό άξονα, εκτός της κακής οδικής συμπεριφοράς, επηρεάζεται και το κόψιμο του τιμονιού.
Σήμανση M + S και τι πρέπει να γνωρίζετε
- Η ένδειξη M + S (Mud + Snow, δηλαδή Λάσπη +Χιόνι) μπορεί να συνυπάρχει σε ελαστικά όλων των εποχών, σε θερινά ή σε χειμερινά ελαστικά και δεν σημαίνει μόνο «χειμερινό ελαστικό». Συχνά συνοδεύεται και με το Σχήμα 1 και λέμε «συχνά» γιατί η εμφάνιση του σχήματος 1 δεν είναι υποχρεωτική για τον κατασκευαστή.
- Ένα ελαστικό που έχει χαρακτηριστεί ως M + S έχει ειδική γεωμετρική σχεδίαση πέλματος, συγκεκριμένο βάθος αυλακώσεων -τουλάχιστον 3,5 εκ.- και την κατάλληλη γόμα που είναι πιο μαλακή από τα ελαστικά χωρίς την ένδειξη M + S.
- Τα ελαστικά με την ένδειξη M + S απλά βελτιώνουν την απόδοση και κατά το χειμώνα και σε κίνηση πάνω στο χιόνι ή λάσπη σε σχέση με ελαστικά χωρίς την ένδειξη M + S.
- Ενδέχεται σε ορισμένα ελαστικά η σήμανση M + S να αναγράφεται είτε M/S είτε M&S.
Σήμανση 3PMSF και τι πρέπει να γνωρίζετε
- Πρόκειται για χειμερινό ελαστικό, κατασκευασμένο αποκλειστικά για τις δύσκολες χειμερινές συνθήκες για κίνηση σε χιονισμένα οδοστρώματα και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
- Το 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake (σύνθεση των λέξεων του όρους Three Peak και SF, δηλαδή νιφάδας χιονιού), συγκεντρώνει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα οποία διατηρεί και σε πολύ χαμηλές -κάτω από το μηδέν- θερμοκρασίες. (Σχήμα 2).
- Η ελκτική ικανότητα του οχήματος πάνω σε χιόνι διατηρείται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα συμβατικά ελαστικά ή ελαστικά με ένδειξη M + S.
- Εξίσου αποτελεσματικό είναι το κράτημα του οχήματος στο χιόνι κατά την επιβράδυνση ή το φρενάρισμα.
- Τόσο η ελκτική ικανότητα όσο και το κράτημα ενός 3PSF ελαστικού έχουν δοκιμαστεί σε συγκεκριμένα τεστ που ορίζονται βάσει κανονισμού. Συνοπτικά:
Προκειμένου ένα ελαστικό να χαρακτηριστεί 3PSF πραγματοποιεί δέκα δοκιμές σε χιονισμένη διαδρομή και η απόδοσή του συγκρίνεται με αυτήν ενός πρότυπου (ιδανικού) ελαστικού που χρησιμοποιείται ως βάση. Το δοκιμαζόμενο ελαστικό θα πρέπει να ξεπεράσει το 25% της απόδοσης του πρότυπου στις 6 από τις 10 δοκιμές που υποβάλλεται. Τμήματα της διαδρομής έχουν κλίση μεγαλύτερη ή ίση με 2%. Στη διάρκεια των δοκιμών επικρατούν συγκεκριμένες χειμερινές συνθήκες, δηλαδή θερμοκρασία αέρα από -2 ο C μέχρι -15 ο C και θερμοκρασία μέσα στο χιόνι του δρόμου να κυμαίνεται από -4 ο C μέχρι -15 ο C.
Όπως αναφέρθηκε, το ελαστικό βαθμολογείται κυρίως για την απόδοσή του στο τράβηγμα (ελκτική ικανότητα) όσο και στο κράτημα στο φρένο, αλλά ελέγχεται, επίσης, η συμπεριφορά του, ο θόρυβος κ.α.
Γενικά, αν θέλουμε ένα πραγματικό χειμερινό ελαστικό, αυτό θα πρέπει να φέρει την ένδειξη 3PMSF.
Χειμερινά ελαστικά 3PMSF μπορούν να χρησιμοποιούνται και όλο τον χρόνο. Αυτό συμβαίνει στις βόρειες και στις σκανδιναβικές χώρες, όπου οι χειμερινές συνθήκες καλύπτουν τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Αντίθετα, στις νότιες χώρες οι αυτοκινητιστές προτιμούν να εναλλάσσουν τα ελαστικά με θερινά ή «όλων των εποχών» και να «φοράνε» τα 3PMSF μόνο τους χειμερινούς μήνες.
Ελαστικό Πρόσφυσης στον Πάγο
Με τον τελευταίο κοινοτικό κανονισμό (διάβαζε παρακάτω), προβλέπεται μια νέα κατηγορία χειμερινών ελαστικών, τα ελαστικά πρόσφυσης στον πάγο και αυτό γιατί όλοι γνωρίζουμε πως ένα «χιονολάστιχο» δεν μπορεί να έχει την ίδια καλή πρόσφυση και στον πάγο. Η σήμανση των ελαστικών τα οποία ικανοποιούν τις σχετικές ελάχιστες τιμές του δείκτη πρόσφυσης εξηγούνται στη διπλανή στήλη.
Οι επιδόσεις πρόσφυσης στον πάγο υποβάλλονται σε δοκιμή σύμφωνα με αξιόπιστες, ακριβείς και αναπαραγώγιμες μεθόδους, συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, διεθνών προτύπων, που λαμβάνουν υπόψη τη γενικώς αναγνωρισμένη εξέλιξη της τεχνολογίας. Οι δοκιμές, προκειμένου ένα ελαστικό να χαρακτηριστεί «πάγου», είναι ανάλογες με αυτές των ελαστικών χιονιού, αλλά με διαφορετικές παραμέτρους δοκιμασιών, ειδικά στην επίδοση κατά την επιβράδυνση και το φρένο και στην ελκτική ικανότητα (τράβηγμα) σε παγωμένο οδόστρωμα με κλίση και χωρίς κλίση.
Σημαντική παρατήρηση: Τα ελαστικά πρόσφυσης στον πάγο είναι ειδικά σχεδιασμένα για επιφάνειες οδοστρώματος καλυμμένες με πάγο και συμπαγές χιόνι, και θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε ιδιαίτερα αντίξοες κλιματικές συνθήκες (π.χ. παγετοί, οδοστρώματα στα οποία παραμένει ο πάγος λόγω χαμηλών θερμοκρασιών κ.λπ.), και ότι η χρήση τους σε λιγότερο αντίξοες κλιματικές συνθήκες (π.χ. συνθήκες υγρασίας ή υψηλότερες θερμοκρασίες) θα μπορούσε να οδηγήσει σε μη βέλτιστες επιδόσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα, τον χειρισμό και τη φθορά.
Ευρωπαϊκός κανονισμός και ενδείξεις ελαστικών
Η κατασκευή των ελαστικών, τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά, η σήμανση και η κατηγοριοποίησή τους μέχρι και σήμερα διέπονται από τον κοινοτικό κανονισμό που τέθηκε σε ισχύ από 1/5/2021. Με τον νέο αυτό κανονισμό, άλλαξαν προς το βέλτιστο σημαντικά χαρακτηριστικά των ελαστικών, τα οποία εντάσσονται σε νέες κατηγορίες με κυριότερες τις κατηγορίες «εξοικονόμησης καυσίμου», «πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα», «εξωτερικού θορύβου κύλισης» και ακόμη:
- «Πρόσφυση στο χιόνι»
- «Πρόσφυση στον πάγο»
Οι δύο τελευταίες κατηγορίες αφορούν σε χειμερινά ελαστικά. Συνοπτικά, σύμφωνα με τον καινούριο κοινοτικό κανονισμό οι πωλητές ελαστικών θα πρέπει να έχουν στη διάθεση των πελατών τους πληροφοριακό υλικό σε μορφή ετικέτας που θα συνοδεύει τα προς πώληση ελαστικά και στο οποίο θα αναφέρονται οι παρακάτω πληροφορίες:
α) κατηγορία ως προς την εξοικονόμηση καυσίμου (γράμμα «Α» έως «Ε»)·
β) κατηγορία ως προς την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα (γράμμα «Α» έως «Ε»)·
γ) κατηγορία και μετρούμενη τιμή εξωτερικού θορύβου κύλισης (σε dB)·
δ) ένδειξη για το αν το ελαστικό προορίζεται για χρήση σε σοβαρές συνθήκες χιονιού·
ε) ένδειξη για το αν το ελαστικό είναι ελαστικό πρόσφυσης στον πάγο.