Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα φορτηγά για να καθιερωθούν στην αγορά, θα πρέπει να έχουν απόδοση εφάμιλλη των συμβατικών πετρελαιοκίνητων σε όλες τις συνθήκες –ακόμη και πολικές.
Η Mercedes-Benz Trucks διεξήγαγε επί εβδομάδες δοκιμές εξέλιξης στο Ροβανιέμι της Φινλανδίας με διαφορετικές εκδόσεις του ηλεκτρικού eActros, προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη συμπεριφορά της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης σε συνθήκες πολικού ψύχους.
Το πρώτο και κύριο ερώτημα που έχουν οι πελάτες, είναι πώς αντιδρούν οι μπαταρίες των οχημάτων όταν επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Οι μπαταρίες – ασχέτως τεχνολογίας- αν «κρυώσουν» το αποτέλεσμα είναι να αυξηθεί η εσωτερική αντίσταση εμποδίζοντας την πραγματοποίηση των χημικών αντιδράσεων που συντελούνται στο εσωτερικό της και κατά συνέπεια να υπάρχει λιγότερη διαθέσιμη αποθηκευμένη ενέργεια και άρα μείωση της χιλιομετρικής εμβέλειας. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι το αποκαλούμενο «preconditioning» των μπαταριών στο σταθμό φόρτισης: οι μπαταρίες θερμαίνονται για να έρθουν στην επιθυμητή θερμοκρασία προτού το όχημα ξεκινήσει, ώστε να αποδίδουν τη μέγιστη δυνατή ενέργεια όταν το φορτηγό εκκινήσει για το δρομολόγιο.
Τα φορτηγά της Mercedes έχουν βοηθητικό climate control αποκλειστικά για τις μπαταρίες. Αυτό σημαίνει ότι, όταν τα φορτηγά είναι παρκαρισμένα για πολλές ώρες σε πολύ χαμηλές, ή πολύ υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, ο οδηγός μπορεί (και μέσω του κινητού τηλεφώνου του) να προγραμματίσει την ώρα αναχώρησης και το σύστημα ψύξης/θέρμανσης των μπαταριών να ζεστάνει, να κρυώσει ή να φέρει τις μπαταρίες στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας.
Στο ερώτημα έως ποια θερμοκρασία κάτω από τους μηδέν βαθμούς Κελσίου μπορούν να φορτιστούν οι μπαταρίες του eActros, η απάντηση είναι ότι, σε χαμηλές θερμοκρασίες, ο θερμαντήρας ενεργοποιείται αυτόματα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας φόρτισης. Στη συνέχεια, θερμαίνει τη μπαταρία μέχρι να μπορέσει να πηγαίνει και πάλι ρεύμα προς τη μπαταρία και αυτή να επαναφορτιστεί. Σε θερμοκρασίες κάτω από μείον 19 βαθμούς, το σύστημα μπαταριών υψηλής τάσης τίθεται σε λειτουργία αυτοπροστασίας προκειμένου να προστατευθεί η διάρκεια ζωής των cells.
Ένα άλλο κρίσιμο ερώτημα είναι κατά πόσο επηρεάζεται η αυτονομία του eActros σε συνθήκες ψύχους. Σύμφωνα με τους δοκιμαστές και τους μηχανικούς της Mercedes, είναι αδύνατο να δοθεί μια γενική απάντηση, καθώς πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο εδώ. Εάν κάνει πολύ κρύο, είναι σε κάθε περίπτωση λογικό να χρησιμοποιείται ο θερμαντήρας για να θερμαίνονται η καμπίνα και η μπαταρία. Επίσης, η κύλιση των ελαστικών και η αεροδυναμική ροή του κρύου αέρα δημιουργούν υψηλότερες αντιστάσεις σε χαμηλές θερμοκρασίες. Τα κρύα ρουλεμάν έχουν κι αυτά μεγαλύτερη αντίσταση, γεγονός που επίσης αυξάνει την κατανάλωση ρεύματος. Ωστόσο, αυτή η πρόσθετη κατανάλωση λόγω της λειτουργίας του θερμαντήρα εξισορροπείται με την κάλυψη κάποιων επιπλέον χιλιομέτρων και της παρεχόμενης θερμότητας στη διάρκεια της οδήγησης. Συνολικά, σε χειμωνιάτικες συνθήκες, η κατανάλωση θα είναι υψηλότερη κυρίως κατά την εκκίνηση και θα βελτιώνεται κατά τη λειτουργία καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Τέλος, τα δυναμικά χαρακτηριστικά του eActros ευνοούνται σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης από το χαμηλό κέντρο βάρους, ενώ είναι σημαντικό να τονιστεί ότι μπορούν άνετα να τοποθετηθούν αντιολισθητικές αλυσίδες όπως και στα ντίζελ Actros.