Στη διαρκώς αυξανόμενη αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη και τη χώρα μας, έρχεται να προστεθεί ένα ηχηρό όνομα. Οι Κορεάτες, και συγκεκριμένα Hyundai και Kia παρουσίασαν τη σειρά ελαφρών επαγγελματικών ονόματι PBV –από τα αρχικά των λέξεων Platform Beyond Vehicle.
Βρεθήκαμε στα κεντρικά του κατασκευαστή στη Φρανκφούρτη για να δούμε κάποια πρωτότυπα και να μιλήσουμε με στελέχη και μηχανικούς για τα σχέδια της εταιρείας. Το πόσο σοβαρές είναι οι προθέσεις του κατασκευαστή φαίνεται από δύο πράγματα. Πρώτον, από το πλήθος των μοντέλων που πρόκειται να λανσαριστούν, με πρώτο στην αγορά το PV5, κατόπιν, το 2027 το μεγάλο PV7 και αργότερα, τα μικρότερα PV1 και PV3. Δεύτερο στοιχείο που δείχνει τους στόχους, είναι το ύψος της επένδυσης –«αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ» σύμφωνα με τους συνομιλητές μας. Προς το παρόν, πράσινο φως για έναρξη παραγωγής έχουν πάρει τα PV5 και PV7.
Όλα θα κατασκευάζονται σε ένα νέο εργοστάσιο στην Κορέα με δυνατότητα παραγωγής 150.000 van σε ετήσια βάση. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά τελούν υπό διαμόρφωση, και ελάχιστα πράγματα αναμένεται να ανακοινωθούν πριν από την έκθεση ΙΑΑ. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι, το πρώτο μοντέλο που θα δούμε (και στην Ελλάδα), θα είναι το PV5, το οποίο θα έχει μήκος 4,7 μέτρα. Θα διατίθεται ως πάνελ van με κανονική και υπερυψωμένη οροφή, σασί/καμπίνα, crew van (μεταφοράς προσωπικού), ενώ θα ακολουθήσουν και επιβατικές εκδόσεις. Όλα τα μοντέλα αποκαλούνται «dynamic hybrid» χάρη στην ευελιξία διαμόρφωσης. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πλατφόρμα πάνω στην οποία θα «χτίζονται» τα PBV. Πρόκειται για μία βελτιωμένη εκδοχή της E-GMP που αποτελεί τη βάση των Kia EV6 και του υπερπολυτελούς, θηριώδους SUV EV9. Μόνος, τρόπον τινά, συμβιβασμός, το γεγονός ότι, στην περίπτωση των van, η ηλεκτρική αρχιτεκτονική θα είναι 400 και όχι 800V, υποθέτουμε επειδή το PV5 είναι προσθιοκίνητο.
Σε πρώτη φάση, στην Kia αναφέρουν ότι θέλουν να προσελκύσουν μικρές, ακόμη και ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και μεσαίες, ενώ υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις με την Uber για κατασκευή πολλών μονάδων. Σε επόμενο (μακρινό) στάδιο, θα εξελιχθεί και ρομποταξί (PV5-R) φουλ αυτόνομης οδήγησης. Στα ενδότερα του κέντρου σχεδιασμού της Kia για την Ευρώπη είδαμε από κοντά μόνο ένα (στατικό, και με κλειδωμένες πόρτες) πρωτότυπο του μεγάλου PV7, το οποίο θα είναι προσθιοκίνητο, με δυνατότητα όμως παραγγελίας και έκδοσης με κίνηση σε όλους τους τροχούς, άρα και αρχιτεκτονική 800V και κατά συνέπεια, πολύ μικρούς χρόνους φόρτισης.
Το πόσο αρέσει το Kia είναι τελείως υποκειμενικό, αλλά στο εσωτερικό δύσκολα δεν θα εντυπωσιαστεί κάποιος. Τα πάντα είναι φωτεινά, σχεδόν αιθέρια, με αυτό που η Kia αποκαλεί «ζώνη οδηγού» να είναι η μόνη σταθερά: όλα τα υπόλοιπα, όπως καθίσματα και χώρος φόρτωσης είναι πλήρως modular, και μπορούν να παραγγελθούν σε εκατοντάδες συνδυασμούς και παραλλαγές. Όλα τα van θα έχουν προηγμένα χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης και συνδεσιμότητας/τηλεματικής. Στο μεγάλο ερώτημα, πόσο δηλαδή θα κοστίζουν τα νέα van, λάβαμε την εξής απάντηση: «στα επίπεδα του ανταγωνισμού και θα συνοδεύονται από το χαμηλότερο TCO/συνολικό κόστος ιδιοκτησίας.» Αν όλα πάνε βάσει σχεδίου λοιπόν, κάποια στιγμή το 2026 τα πρώτα PV5 θα κινούνται στους ελληνικούς δρόμους.
Εμείς, πάντως, φύγαμε από τη Φρανκφούρτη προσπαθώντας να καταλάβουμε τις προοπτικές του νέου εγχειρήματος των Κορεατών. Είναι ξεκάθαρο πως, αυτή τη φορά έχοντας επενδύσει πακτωλό κεφαλαίων, έρχονται για να μείνουν. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόδειξη από την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου αποκλειστικά για τα μελλοντικά van. Το πόσο θα σαγηνέψουν έναν επαγγελματία τα κάλλη του PV5 είναι υποκειμενικό. Επίσης, οι Κορεάτες πρέπει να είναι το ίδιο, αν όχι καλύτεροι, σε στοιχεία εκμετάλλευσης στην «κλούβα» σε σχέση με τους παραδοσιακούς παίχτες της αγοράς, καθώς είναι νεοφερμένοι και πρέπει να πείσουν τους πελάτες που δεν τους γνωρίζουν. Έπειτα, η απόφαση να μην υπάρχει μοντέλο με θερμικό κινητήρα είναι, θα λέγαμε, ο ορισμός του ρίσκου.