Τροχοί & TIR

Λεωφορείο υδρογόνου CAETANO στην Πάτρα

Τι αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR.
Παρασκευή 26/07/2024 - 18:00
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Στο πλαίσιο του 3ου Jive Road Show παρουσιάστηκε στην Πάτρα και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, ένα ηλεκτρικό λεωφορείο που τροφοδοτείται από κυψέλες υδρογόνου, αυτό που πρόσφατα παρουσιάστηκε και στην Κοζάνη. Πρόκειται για λεωφορείο που δεν ρυπαίνει εκεί που κινείται, καθώς το μόνο απόβλητο που παράγει είναι καθαρό νερό. Επίσης, ως ηλεκτροκίνητο, είναι σχετικά αθόρυβο. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, το λεωφορείο είναι μάρκας CAETANO του γνωστού Πορτογάλου αμαξοποιού, ο οποίος από το 2018 συνεργάζεται με την TOYOTA στην ανάπτυξη λεωφορείων υδρογόνου (σειρά H2.CityGold). Κατά τις ίδιες αποκλειστικές πληροφορίες του ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, αναμένεται η αγορά δύο ακόμη λεωφορείων υδρογόνου, όχι απαραίτητα της ίδιας μάρκας, καθώς έντονο είναι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα και άλλων κατασκευαστών λεωφορείων υδρογόνου (π.χ. Solaris, VDL κ.α.). 

Έγινε, επίσης, γνωστό ότι ικανός αριθμός λεωφορείων υδρογόνου (περί τα 50, τουλάχιστον) θα περιλαμβάνονται στον αναμενόμενο διαγωνισμό της δεύτερης φάσης της προμήθειας των αστικών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Για τον παραπάνω λόγο, δύο λεωφορεία υδρογόνου θα ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών, με στόχο να αξιολογηθεί η συγκεκριμένη τεχνολογία στο αστικό περιβάλλον της Αθήνας. 

Να υπενθυμίσουμε, επίσης, ότι ο όμιλος Motor Oil έχει σε εξέλιξη την ανέγερση μονάδας παραγωγής υδρογόνου κίνησης, ενώ ελέγχει πλειοψηφικά και την εταιρεία Automotive Solutions του κ. Σταύρου Καφούνη, η οποία εισάγει στην Ελλάδα και εμπορεύεται ηλεκτρικά οχήματα. 

«Το λεωφορείο υδρογόνου, που βρίσκεται σήμερα στην Πάτρα, είναι μία νέα τεχνολογία που αξιολογούμε. Θέλω να τονίσω πως ένα από τα πρώτα πρατήρια υδρογόνου στη χώρα μας θα ανοίξει εντός Αχαΐας, στην Ακράτα», αποκάλυψε η πρώην υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου. Σχετικές, μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν πως το πρατήριο υδρογόνου της Ακράτας αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2025. Είναι γεγονός ότι η ανάπτυξη ενός καθαρού καυσίμου, όπως το υδρογόνο με ενέργεια προερχόμενη από Ανανεώσιμες πηγές, είναι θέμα μακροπρόθεσμων επενδύσεων και θα πρέπει να κατασκευάσουν νέες εγκαταστάσεις βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον όπως για παράδειγμα οι λεγόμενες «κοιλάδες υδρογόνου». 

Τεχνολογίες Υδρογόνου στα λεωφορεία 

Από τεχνικής πλευράς, το λεωφορείο υδρογόνου με ενεργειακές κυψέλες κινείται από τον ηλεκτρικό άξονα με τα δύο μοτέρ στις άκρες του. Το ηλεκτρικό ρεύμα για τα δύο μοτέρ έρχεται από τις μπαταρίες. Το ρεύμα για τις μπαταρίες εξασφαλίζεται από τις ενεργειακές κυψέλες, ως εξής: 

Ποσότητα υδρογόνου από τις μπουκάλες κατευθύνεται προς τις ενεργειακές κυψέλες ταυτόχρονα με αέρα προερχόμενο από το εξωτερικό περιβάλλον. Φτάνοντας στις ενεργειακές κυψέλες, προκαλείται χημική αντίδραση με το υδρογόνο και το οξυγόνο του αέρα με αποτέλεσμα να παράγεται ηλεκτρική ενέργεια (και νερό το οποίο αποβάλλεται). 

Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια κατευθύνεται είτε απευθείας στα μοτέρ του ηλεκτρικού κινητήριου άξονα είτε στις μπαταρίες. Τη διαχείριση αυτή της ηλεκτρικής ενέργειας αναλαμβάνει ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, το οποίο έχει ως αποστολή την εξασφάλιση της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας για τα μοτέρ και για όλες τις ανάγκες του λεωφορείου, περιλαμβανομένου του A/C, των φώτων, του εσωτερικού φωτισμού και της λειτουργίας άλλων ηλεκτρικών ή ηλεκτροπνευματικών εξαρτημάτων. 

Ο ανεφοδιασμός σε υδρογόνο από πρατήριο διάθεσης υδρογόνου για οχήματα διαρκεί περί τα 10-12 λεπτά. Με γεμάτες τις μπουκάλες υδρογόνου, η εκτιμώμενη χιλιομετρική εμβέλεια ενός λεωφορείου ανέρχεται στα 350 χιλιόμετρα, ικανή να καλύψει τις ανάγκες των δρομολογίων μιας ημέρας.

PreviousNext