Η DAF Trucks συμμετείχε στην πρώτη μετά πανδημίας έκθεση ΙΑΑ Transportation 2022 στο Αννόβερο, με έναν και μοναδικό στόχο. Να δείξει σε οδηγούς, επαγγελματίες και εταιρείες την πρόθεσή της να έχει ηγετική παρουσία στην οδική μεταφορά της εποχής μας. Δηλωτική της δυναμικής της ολλανδικής εταιρείας ήταν η παγκόσμια (στατική) πρεμιέρα των νέων DAF XD, της πλέον νεότευκτης γκάμας μεσαίων φορτηγών της αγοράς, καθώς και των εργοταξιακών/χωματουργικών (XDC/ XFC) μοντέλων του κατασκευαστή που προικίζουν την εταιρεία με ό,τι πιο μοντέρνο υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Το τρίπτυχο πάνω στο οποίο βασίστηκε η εξέλιξή τους, είναι η ασφάλεια (ενεργητική και παθητική), η αποδοτικότητα και η άνεση για τον οδηγό. Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, τα νέα XD βασίζονται σχεδιαστικά –και δομικά όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω– στα κορυφαία DAF XF, XG και XG+ τα οποία από κοινού απέσπασαν πέρυσι την κορυφαία διάκριση «Διεθνές Φορτηγό της Χρονιάς 2022».
Ασφάλεια στην πόλη
Οι νέες καμπίνες για τη γκάμα των XD είναι τρεις: Day Cab (καμπίνα ημέρας), Sleeper (με κρεβάτι) και Sleeper High Cab (με κρεβάτι και υψηλή οροφή). Όλες τους είναι αναρτημένες κατά 17 εκατοστά χαμηλότερα απ’ ότι στο νέο XF. Επίσης, και οι τρεις φέρουν διαφορετικής σχεδίασης ταμπλό, με την εύγλωττη ονομασία Vision Dashboard.
Συγκεκριμένα, εκεί που αυτό συναντά το παρμπρίζ, είναι πιο κυρτό σε σχέση με τα μεγάλα (XF, XG, XG+) DAF, καθώς «κόβεται» απότομα προκειμένου ο οδηγός να έχει ακόμη καλύτερη εποπτεία του δρόμου και να αντιλαμβάνεται αμέσως τους πεζούς. Πέρα από την οπτική συγγένεια με τα μεγάλα μοντέλα των Ολλανδών, τα νέα XD ξεχωρίζουν άμεσα από το ιδιαίτερα μεγάλο παρμπρίζ, και τα εξίσου ευμεγέθη πλαϊνά παράθυρα, τα οποία «κατεβαίνουν» πολύ χαμηλά μέχρι το γείσο της κάθε πόρτας προκειμένου να υπάρχει άπλετη ορατότητα για τον οδηγό. Η (προαιρετική) διάθεση ενός έξτρα παραθύρου (Kerb View Window) χαμηλά, στην πόρτα του συνοδηγού, και η δυνατότητα πλήρους αναδίπλωσης του δεξιού καθίσματος μειώνουν περαιτέρω την αποκαλούμενη τυφλή γωνία στη συγκεκριμένη πλευρά των DAF.
Όπως και στα μεγαλύτερα DAF, έτσι και για τα XD, διατίθεται το σύστημα αντικατάστασης εξωτερικών καθρεπτών με κάμερες DAF Digital Vision System και DAF Corner View, όπου η εικόνα προβάλλεται σε οθόνες στις εμπρός κολώνες (A-pillars). Υπάρχει επίσης το σύστημα City Turn Assist το οποίο ειδοποιεί τον οδηγό με οπτικό και ηχητικό σήμα όταν υπάρχει εμπόδιο εκτός του οπτικού του πεδίου στη δεξιά πλευρά του φορτηγού. Να σημειωθεί ότι, όπως σε όλα τα DAF νέας γενιάς, όλα τα εξωτερικά φώτα είναι φουλ LED. Το εμπρός μέρος και το σασί είναι επιμηκυμένα, και όπως και στα XG, η ανάρτηση της καμπίνας καινούργια, ενώ πλήρως ανασχεδιασμένη είναι και η ανάρτηση του πίσωάξονα. Τα νέα DAF XD διατίθενται με το «καλημέρα» σε πλήθος εκδόσεων ως τράκτορες και μονά φορτηγά 4x2 και 6χ2, και είναι άμεσα διαθέσιμα για παραγγελία στην Ελλάδα.
Αποδοτικότητα
Τα στελέχη του κατασκευαστή αναφέρουν ότι, τα νέα XD προσφέρουν σημαντική μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2, κυρίως χάρη στις νέες αεροδυναμικές καμπίνες, με το καμπυλωτό και σφηνοειδές σχήμα, τη μεγάλη ακτίνα κλίσης του παρμπρίζ, τα πολύ μικρά διάκενα ανάμεσα στα πάνελ του αμαξώματος και την ιδανική ροή του αέρα από τη μάσκα προς τον κινητήρα, καθώς και κάτω από το δάπεδο του φορτηγού –μέχρι στιγμής πάντως, δεν υπάρχει επίσημη τιμή για τον συντελεστή οπισθέλκουσας.
Τα νέα XD συνδυάζονται αποκλειστικά με τον νέο, αναβαθμισμένο 11λιτρο κινητήρα Paccar ΜΧ-11 σε εκδόσεις ισχύος από 299 έως 450 hp. Ο κινητήρας φέρει τώρα μεταξύ αρκετών άλλων βελτιώσεων, τούρμπο νέας γενιάς, νέο σύστημα ψεκασμού, νέα κυλινδροκεφαλή, νέα μπλοκ κυλίνδρων και πιστόνια νέας σχεδίασης. Καινούργιο για τον MX-11 είναι και το σύστημα multi-torque στα μηχανικά σύνολα με ισχύ 299 και 341 hp. Συγκεκριμένα, οι δύο αυτοί κινητήρες αποδίδουν +50 Nm στην τελευταία σχέση του
κιβωτίου, ενώ όλοι οι 11λιτροι αποδίδουν τώρα τη μέγιστη ροπή ήδη από τις 900 σ.α.λ. Βελτιωμένη είναι και η απόδοση του μηχανόφρενου, με έως και 20% περισσότερη ροπή στις χαμηλές στροφές. Οι αναβαθμίσεις είναι λίγο πολύ οι ίδιες που εφαρμόζονται και στα μεγάλα DAF: νέο σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων στην εξαγωγή, εξοικονόμηση βάρους όπου αυτό ήταν εφικτό, στάνταρ αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων TraXon, νέα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, και πλήρη λίστα δυναμοληπτών (PTO).
Άνεση και πρακτικότητα για τον οδηγό
Ανάλογα με τον τύπο και το προφίλ των ελαστικών, όλα τα νέα XD μπορούν να παραγγελθούν με μόλις δύο σκαλοπάτια εισόδου, κάτι που για έναν οδηγό που είναι υποχρεωμένος να μπαινοβγαίνει συχνά στην καμπίνα είναι παραπάνω από καλοδεχούμενο. Ο κατασκευαστής σημειώνει ότι, ο ωφέλιμος όγκος και των τριών νέων καμπινών είναι ο μεγαλύτερος στην αγορά (στην αντίστοιχη κατηγορία τους) με την Sleeper High Cab να φτάνει τα 10 κυβικά μέτρα συνολικής χωρητικότητας. Ο χώρος οδήγησης είναι φυσικά παρεμφερής με τα μεγάλα XG, με τις ρυθμίσεις τιμονιού (κλειδώνει με την στεφάνη σε τελείως οριζόντια θέση) και καθίσματος να επιτρέπουν σε κάθε οδηγό να βρει εύκολα την ιδανική γι' αυτόν θέση. Στην Sleeper High, το κρεβάτι διαθέτει στρώμα μήκους 2.220 χιλιοστών (πλάτος έως και 750 χιλ.) με το κάλυμμά του να είναι πάχους 50 χιλιοστών. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός (12 ίντσες) ενώ προαιρετικά οι πελάτες μπορούν να προσθέσουν και μία δεύτερη επαφική οθόνη 10,1 ιντσών στην κεντρική οθόνη μέσω της οποίας μπορούν να χειρίζονται το σύστημα πολυμέσων καθώς και το navigation.
Νέα γενιά χωματουργικών DAF XDC και XFC
Η DAF Trucks έδειχνε όπως αναφέραμε στην εισαγωγή, αποφασισμένη να κερδίσει τις εντυπώσεις στην έκθεση ΙΑΑ –ΙΑΑ Transportation 2022 για την ακρίβεια- παρουσιάζοντας τη νεότερη γκάμα βαρέων οχημάτων της ευρωπαϊκής αγοράς. Σε περίοπτη θέση λοιπόν στο περίπτερο των Ολλανδών υπήρχαν σε παγκόσμια πρώτη και τα χωματουργικά νέας γενιάς DAF XDC και XFC. Με μοναδικό, επιθετικό off road ντιζάιν έκαναν φανερή την πρόθεση του κατασκευαστή να επεκτείνει τη γκάμα του σε όλες τις κατηγορίες της Μεταφοράς, με αποκλειστικά σχεδιασμένα για κάθε μεταφορική εφαρμογή οχήματα. Με 2, 3 ή 4 άξονες, γωνία προσέγγισης 25ο και ελάχιστη απόσταση από το έδαφος 33-39 εκατοστά τα νέα DAF «φοράνε» τους καινούργιους ΜΧ-11 των 10,8 λίτρων και MX-13 των 12,9 λίτρων –τα XDC μπορούν να παραγγελθούν μόνο με τον μικρότερο. Ο προφυλακτήρας είναι από χάλυβα υψηλής αντοχής, ενώ υπάρχει ειδική ποδιά για προστασία του ψυγείου. Η παραγωγή ξεκινά αρχές του 2023 και τα οχήματα είναι άμεσα διαθέσιμα για παραγγελία.
Νέα Made in Holland ηλεκτρικά φορτηγά – κι άλλες νέες εκδόσεις XF
Η εταιρεία που πολλοί θεωρούσαν συντηρητική στην προϊοντική της προσέγγιση στα βαρέα οχήματα, έδειξε στο Αννόβερο ότι, αυτή τη στιγμή είναι στην τεχνολογική αιχμή: πέρα από την γυαλιστερή παρουσία του πλήθους των καινούργιων XD, XF, XG, XG+ XDC και XFC, σε περίοπτη θέση είδαμε και τα νέα αμιγώς ηλεκτρικά XD και XF Electric. Το σημαντικό στην περίπτωσή τους είναι πως, από τη στιγμή της δημιουργίας τους, τα συμβατικά νέα XD και XF ήταν έτοιμα να δεχθούν (και) ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης.
Μηχανικοί και σχεδιαστές, δεν χρειάστηκε δηλαδή, να κάνουν συμβιβασμούς προσπαθώντας να προσαρμόσουν ηλεκτρικά μοτέρ και μπαταρίες στο σασί ενός υφιστάμενου φορτηγού, αφού τα νέα DAF ήταν σχεδιασμένα από το… καλούπι τους για να δουλέψουν και ως μηδενικών εκπομπών ρύπων οχήματα. Από εκεί και πέρα, η νέα γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι τελείως modular, και η αυτονομία, ανάλογα με την έκδοση είναι από 200 μέχρι 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση.
Τα The DAF XD Electric και DAF XF Electric δεν είναι εκθεσιακά πρωτότυπα και μπορούν -ως τράκτορες ή μονά φορτηγά- να παραγγελθούν άμεσα, με την παραγωγή να ξεκινά κάποια στιγμή εντός του 2023. Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι, πρόκειται για τα πρώτα βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά που προσφέρουν δυνατότητα επιλογής μοτέρ στους πελάτες, αφού μέχρι τώρα το σύνηθες στη βιομηχανία ήταν να επιλέγεις αριθμό συστοιχιών μπαταριών: τα DAF διατίθενται με ηλεκτρικά μοτέρ ισχύος από 170 έως 350 kW (230 με 480 hp). Σε συνδυασμό με έως και 5 packs μπαταριών, η αυτονομία μπορεί, ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή να ξεπεράσει και τα 500 χιλιόμετρα.
Τα XD και XF Electric νέας γενιάς μπορούν να φορτιστούν σε παροχή έως και 325 kW, κάτι που σημαίνει ότι, ένα ηλεκτρικό DAF με 3 συστοιχίες μπαταριών μπορεί να «πάει» από το 0 στο 80% της στάθμης φόρτισης σε λίγο παραπάνω από 45 λεπτά. Διαθέσιμος προαιρετικά είναι κι ένας on-board φορτιστής που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για χρήση σε παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) έως 22 kW, για την περίπτωση που δεν υπάρχει φορτιστής DC στην περιοχή που κινείται το όχημα. Όλα τα νέα ηλεκτρικά XD και XF θα κατασκευάζονται στη νέα γραμμή παραγωγής DAF Electric Truck Assembly στο Αϊντχόβεν από το 2023. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι, πρεμιέρα στο Αννόβερο έκαναν και νέες εκδόσεις του XF τελευταίας γενιάς, με καμπίνες Day Cab και Sleeper Cab, που προστίθενται στη γκάμα δίπλα στην υφιστάμενη Sleeper High.