Τροχοί & TIR

Δοκιμή: Νέο Fiat Doblo Cargo SX SWB

Το νέο Fiat Doblό αν και αποτελεί ένα «βαρύ» facelift του γνωστού ελαφρού επαγγελματικού, διαθέτει σημαντικές αναβαθμίσεις που συνιστούν ένα σχεδόν καινούργιο μοντέλο. Η Fiat Professional εφοδίασε τ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 01/06/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το νέο Fiat Doblό αν και αποτελεί ένα «βαρύ» facelift του γνωστού ελαφρού επαγγελματικού, διαθέτει σημαντικές αναβαθμίσεις που συνιστούν ένα σχεδόν καινούργιο μοντέλο. Η Fiat Professional εφοδίασε το νέο van με στοιχεία εξοπλισμού που αυξάνουν σημαντικά την εκμετάλλευση, και προχώρησε σε εργονομικές αναβαθμίσεις που απλοποιούν την εργασία. Στην πρώτη εκτεταμένη δοκιμή του νέου Doblό επί ελληνικού εδάφους, καλύψαμε 1.000 χιλιόμετρα σε κάθε είδος δρόμου με φορτίο στην κλούβα. Η έκδοση κοντού μεταξονίου που είχαμε στη διάθεσή μας, έφερε τον βελτιωμένο Multijet II των 1.300 κ.εκ., που αναμένεται να αποσπάσει και τη μερίδα του λέοντος στις ταξινομήσεις.

Ποιοτική και ευρύχωρη καμπίνα

Το δημοφιλές van της Fiat στη νέα του εκδοχή ξεχωρίζει από τον πιο δυναμικό σχεδιασμό του εμπρός τμήματος. Τα πιο ψηλά τοποθετημένα φωτιστικά σώματα σε συνδυασμό με τις οριζόντιες γρίλιες στη μάσκα δίνουν ένα «δεμένο» οπτικά αποτέλεσμα που, είναι σίγουρα πιο δυναμικό από το απερχόμενο μοντέλο. Το κύριο σχεδιαστικό «τρικ» είναι ότι, μάσκα και φωτιστικά σώματα περιβάλλονται από αδρές, μυώδεις γραμμές και το όχημα δείχνει να «πατάει» πιο γερά στο δρόμο. Οι βασικές διαστάσεις της καμπίνας παραμένουν οι ίδιες καθώς, το Doblό παραμένει ένα από τα πιο ευρύχωρα οχήματα της κατηγορίας –κύριο χαρακτηριστικό όπως πάντα, ο άπλετος «αέρας» για τα κεφάλια των επιβατών.

Το κάθισμα ρυθμίζεται σε πολλές έννοιες (και ύψος) και βρήκαμε (ειδικά) τη στήριξη της οσφυϊκής χώρας εξαιρετική. Ο διάκοσμος είναι ευφάνταστος και μοντέρνος. Η μοναδική μας ένσταση έχει να κάνει με την απουσία αρκετών χώρων για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων και κινητών τηλεφώνων κοντά στον οδηγό, γύρω από τον επιλογέα ταχυτήτων και τον πίνακα οργάνων. Αρκετά από αυτά μπορούν βέβαια να τοποθετηθούν στην ειδικά διαμορφωμένη επιφάνεια πάνω από την κεντρική κονσόλα, όπου όμως δεν προστατεύονται από τον ήλιο. Η έκδοση SX είναι πάντως, πλουσιοπάροχα εξοπλισμένη για τα δεδομένα της κατηγορίας, και ο φινετσάτος διάκοσμος δημιουργεί όμορφη ατμόσφαιρα.

Προσφέρεται ρύθμιση της κολώνας του τιμονιού σε ύψος και απόσταση, υπάρχει μεγάλος χώρος κάτω από το διπλό κάθισμα του συνοδηγού, όπως επίσης και δυνατότητα ανάκλισης για να αποκαλυφθεί μια επιφάνεια με κλιπ για έγγραφα Α4, κορυφαίο ράδιοCD (Uconnect με επαφική οθόνη), δύο 12βολτες παροχές, δυνατότητα σύνδεσης συσκευών στον χώρο αποθήκευσης μέσω θύρας USB και αγωγό καλωδίου και πάει λέγοντας. Η μοναδική παρατήρηση αναφορικά με το γενικά πολύ όμορφο και φροντισμένο εσωτερικό του νέου Doblό, είναι το μέγεθος και η γραμματοσειρά των ενδείξεων στον πίνακα οργάνων. Ενώ αυτά περικλείονται από όμορφα χρωμιωμένα περιγράμματα, οι ενδείξεις είναι μικρές και η «πλάγια» γραμματοσειρά μπορεί να δείχνει σπορτίβ αλλά τα κάνει κάπως δυσανάγνωστα. Ο φωτισμός τους πάντως ακόμη και κάτω από το πιο «σκληρό» ηλιακό φως είναι πολύ αποτελεσματικός.

Ένα μοναδικό για την κατηγορία στοιχείο εξοπλισμού είναι το αποκαλούμενο Eco:Drive. Πρόκειται για ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο αναλύει τα δεδομένα κάθε διαδρομής, «βαθμολογεί» τον οδηγό και προτείνει ακόμη και τρόπους βελτίωσης του οδηγικού στιλ. Θυμίζει αρκετά τα αντίστοιχα συστήματα μεγάλων φορτηγών και είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο. Πέρα από τα βασικά, όπως μέση κατανάλωση, τα ηλεκτρονικά αξιολογούν τον τρόπο που επιταχύνει και επιβραδύνει ο οδηγός, τις επιπτώσεις που έχει το κάθε φορτίο στις επιδόσεις και πολλά ακόμη, με μεγάλη ακρίβεια. Το πιο εντυπωσιακό πάντως, είναι το γεγονός ότι, μέσω της θύρας USB του Doblό, ο οδηγός μπορεί ανά πάσα στιγμή να κατεβάσει τα δεδομένα και να τα αξιολογήσει στη διαδικτυακή πλατφόρμα eco:DriveFleet της Fiat Professional. Το σημαντικό είναι ότι, το προϊόν απευθύνεται ακόμη και σε έναν οδηγό/ιδιοκτήτη κι όχι μόνο σε στόλους.

Τα πάνελ στις πόρτες τέλος διαθέτουν πραγματικά μεγάλες θήκες για ποτήρια και μπουκάλια ενώ είναι και βαθιά και θα χωρέσουν πολλά παρελκόμενα της καθημερινής εργασίας. Κάθε πόρτα χωρά 8,8 λίτρα, τιμή που είναι η μεγαλύτερη της κατηγορίας. Οι επενδύσεις στα καθίσματα δείχνουν να είναι ανθεκτικές. Συνολικά λοιπόν, σε κάθε επιφάνεια του νέου μοντέλου είναι εμφανής η προσοχή στη λεπτομέρεια –μέχρι και το λογότυπο της εταιρείας στα πίσω φώτα δίνει μία εικόνα προσεγμένης κατασκευής.

Οδική συμπεριφορά

Ουσιαστικές είναι οι αναβαθμίσεις στο νέο μοντέλο και το τιμόνι είναι χαρακτηριστικά ελαφρύ, χωρίς σε καμία περίπτωση αυτό να είναι μειονέκτημα καθώς το Doblό αποδεικνύεται ιδιαίτερα εύχρηστο στο κέντρο της πόλης. Ο μικρός Multijet των 1,3 λίτρων αποδίδει 90 hp και 200 Nm και είναι παραπάνω από επαρκής αν ο πελάτης κινείται κυρίως σε αστικό περιβάλλον και δεν χρησιμοποιεί μονίμως το αυτοκίνητο στο μάξιμουμ του μικτού φορτίου. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι, οι μηχανικοί βγάζουν τέτοια απόδοση από ένα μικρό πετρελαιοκινητήρα που κινεί με άνεση ένα μεγάλων διαστάσεων αμάξωμα.

Ο 90άρης Multijet σε συνδυασμό με το μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων κινεί με άνεση το όχημα, ειδικά αν ο οδηγός φροντίζει να κρατά τις στροφές εκεί όπου αποδίδεται η μέγιστη ροπή. Ο επιλογέας είναι τοποθετημένος σε σωστή εργονομικά θέση και οι διαδρομές για την αλλαγή των σχέσεων είναι μικρές, και το κούμπωμα θετικό ακόμη και στο «άστρωτο» αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή. Στις σημειώσεις μας έχουμε ουσιαστικά μόνο θετικά σχόλια για τον βελτιωμένο 1300άρη Multijet II. Η κύρια διαφορά στο νέο μοντέλο έχει να κάνει με την ελαστικότητα του κινητήρα και την απόκριση στο πάτημα του γκαζιού. Συνολικά, αν στο προηγούμενο μοντέλο η συγκεκριμένη έκδοση ισχύος του Multijet ήταν απλά επαρκής, τώρα συνιστά σοβαρό λόγο να μην ασχοληθούν οι επαγγελματίες με τον μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρα. H Fiat Professional ανακοινώνει ότι, η απόκριση στο γκάζι είναι βελτιωμένη κατά 40%, αυτό που εμείς πάντως καταγράψαμε είναι ότι, παρά τη μεγάλη μετωπική επιφάνεια του οχήματος, αυτό επιταχύνει πειστικά στον αυτοκινητόδρομο αν βρίσκεσαι πάνω από τις 1.700 με 1.800 σ.α.λ.

Δεύτερη, άμεσα αντιληπτή και καλοδεχούμενη βελτίωση η προσεγμένη ηχομόνωση. Η Fiat Professional αναφέρει ότι, το νέο Doblό είναι πιο «ήσυχο» κατά 3 dB, σε επίπεδο αίσθησης πάντως, η αναβάθμιση είναι μεγάλη σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών και ταχύτητας κίνησης. Θορυβεί σαφώς λιγότερο σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο σε κάθε περίσταση, και η δουλειά που έχει γίνει στην ηχομόνωση είναι αξιοσημείωτη. Τα φρένα είναι επίσης σημαντικά αναβαθμισμένα σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα. ABS με EBD και ESC είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού.

Το Doblό χαρακτηρίζεται από ήπιες αντιδράσεις του πλαισίου σε «τιμονιές» και μετατοπίσεις βάρους και είναι γενικά στημένο με προσανατολισμό την άνεση. Η μοναδικότητα του Fiat έγκειται στη χρήση ανεξάρτητης πίσω ανάρτησης διπλών συνδέσμων Bi-link. Πέρα από την κορυφαία απόσβεση ακόμη και σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες, η ακρίβεια που προσδίδει στην οδική συμπεριφορά είναι ασυνήθιστη για τα δεδομένα της κατηγορίας. Επίσης, επέτρεψε στον κατασκευαστή να συγκρατήσει τις διαστάσεις των θόλων των πίσω τροχών, οι οποίοι ελάχιστα μόνο εισχωρούν στην κλούβα. Συνολικά το σετάρισμα της ανάρτησης είναι τώρα διαφορετικό, ανάλογα και με το μικτό βάρος του οχήματος. Να αναφέρουμε ότι, ως προς την ενεργητική ασφάλεια, με τη συγκεκριμένη πίσω ανάρτηση, είναι πολύ δύσκολο να «φύγει» (υπερστροφή) το πίσω μέρος του οχήματος από λάθος χειρισμό σε κάποια στροφή. Σημαντικός ψυχολογικός παράγοντας είναι και το επίπεδο της ποιότητας κατασκευής –τίποτα δεν τρίζει και το επίπεδο συναρμολόγησης είναι υψηλό.

Εκμετάλλευση, χρήση, αποδοτικότητα

Ο λόγος που το Doblό κυριαρχεί στην ευρωπαϊκή αγορά είναι η κορυφαία πρακτικότητα που προσφέρει σε επίπεδο καθημερινής εργασίας και διαβίωσης. Όλη η κατασκευή είναι έτσι διαμορφωμένη ώστε να κάνει τη ζωή του επαγγελματία εύκολη. Η Fiat Professional έχει τοποθετήσει λ.χ., νέες χειρολαβές παντού, και στις πλαϊνές συρόμενες πόρτες, οι οποίες είναι και οι πλέον βολικές που έχουμε δοκιμάσει. Ο χειρισμός τους απαιτεί ελάχιστη μυϊκή προσπάθεια και εξίσου εύκολη είναι και η κύλιση πάνω στις ράγες τους. Ειδικά το πόμολο της πίσω πόρτας ανοίγει με ένα δάχτυλο, όπως ισχυρίζεται ο κατασκευαστής. Για εφαρμογές όπως εταιρείες κούριερ/ταχυμεταφορών αυτό είναι σημαντικός παράγοντας ευχρηστίας. Να αναφέρουμε ότι, όλες οι νέες χειρολαβές είναι τοποθετημένες κάθετα, και ο λόγος έχει να κάνει με το γεγονός πως εργονομικά αυτή είναι η σωστή διαμόρφωση.

Ακόμη και στην έκδοση με το κοντό μεταξόνιο και τη στάνταρ οροφή, το νέο Doblό παραμένει στην κορυφή της κατηγορίας ως προς την εκμετάλλευση. Το ωφέλιμο φορτίο κυμαίνεται από 750 έως 1.0005 (με ενισχυμένη ανάρτηση) κιλά και το σχήμα της κλούβας ελάχιστα απέχει από ένα πλήρως εκμεταλλεύσιμο τετράγωνο σχήμα. Η εκμετάλλευση της κλούβας αγγίζει το απόλυτο: ειδικά διαμορφωμένη οροφή για μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους, μπάρες οροφής, ανοιγόμενο πίσω τμήμα, αποσπώμενο φωτιστικό, πλενόμενη, αδιάβροχη επένδυση και άλλες ευκολίες «λύνουν» τα χέρια του χρήστη στη καθημερινή εργασία. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης είναι 3,4 κυβικά μέτρα –3,8 με αναδιπλωμένο κάθισμα συνοδηγού και διπλωμένο το μεταλλικό διαχωριστικό πλέγμα– και ο κύκλος στροφής 11,2 μέτρα κάνει το Fiat ευέλικτο στην πόλη.

Αναφορικά τώρα με το μείον 12% που ανακοινώνεται ως προς την κατανάλωση, σίγουρα υπάρχουν όλα τα εχέγγυα για κάτι τέτοιο. Στο μέγιστο του επιτρεπτού μικτού φορτίου, κινηθήκαμε λίγο πάνω από τα 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Τα διαστήματα των σέρβις απέχουν μεταξύ τους 35.000 χιλιόμετρα και το αυτοκίνητο καλύπτεται από πενταετή εγγύηση. Τα «πακέτα» αποδοτικότητας Start&Stop και Ecopack συστήνονται οπωσδήποτε, καθώς κοστίζουν ελάχιστα και περιλαμβάνουν πολλά αξιόλογα συστήματα, όπως δυναμό με «έξυπνη» λειτουργία, αντλία λαδιού μεταβλητής χωρητικότητας και πολλά ακόμη. Για τις εκδόσεις που τα διαθέτουν η μέση τυποποιημένη κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 4,4 λίτ./100 χλμ.

PreviousNext