Τροχοί & TIR

ΝΕΟ HYUNDAI H350: Εξευρωπαϊσμός

Θέμα συζήτησης στην τελευταία ΙΑΑ στο Αννόβερο, και πρώτη προσθήκη νέου «παίχτη» στην κατηγορία των μεγάλων van εδώ και πολλά χρόνια στην Ευρώπη, το καινούριο Hyundai H350 ξεκινά πλέον την εμπορική
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 01/08/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Θέμα συζήτησης στην τελευταία ΙΑΑ στο Αννόβερο, και πρώτη προσθήκη νέου «παίχτη» στην κατηγορία των μεγάλων van εδώ και πολλά χρόνια στην Ευρώπη, το καινούριο Hyundai H350 ξεκινά πλέον την εμπορική του πορεία. Βρεθήκαμε πρόσφατα στην Αττάλεια της Τουρκίας για την παγκόσμια πρώτη οδηγική παρουσίαση του νέου van 3,5 τόνων της κορεατικής εταιρείας. Το συγκεκριμένο επαγγελματικό, είναι το πρώτο της εταιρείας στην κατηγορία των LCV που εξελίχθηκε με γνώμονα τους Ευρωπαίους πελάτες, και απέχει έτη φωτός από το δημοφιλές και στη χώρα μας H-1. Καλύψαμε αρκετά χιλιόμετρα σε πόλη, επαρχιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, και παραθέτουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας από την πιο «φρέσκια» παρουσία στην κατηγορία των μεγάλων van.

Ντιζάιν - καμπίνα

Κοιτώντας το εμπρός τμήμα του Hyundai κυριαρχούν οι μεγάλες γρίλιες της εξαγωνικής μάσκας που, αποτελεί στοιχείο ταυτότητας κάθε σύγχρονου επιβατικού της εταιρείας. Τα φώτα είναι τοποθετημένα ψηλά, στα άκρα του αμαξώματος και (προαιρετικά) μπορούν να είναι τύπου «προτζέκτορα» και με LED φώτα ημέρας. Το αποτέλεσμα είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, εκλεπτυσμένο και δίνει ένα πολύ δυναμικό σχήμα στο όχημα. Αντίστοιχα φροντισμένη είναι και η αεροδυναμική, με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,369. Συνολικά, ο σχεδιασμός κρίνεται επιτυχημένος, με λεπτομέρειες όπως τα φλας με LED και τα πίσω φώτα, που τονίζουν τον πολυτελή χαρακτήρα της κατασκευής. Δεν υπάρχει καμία απολύτως περίπτωση να μπερδέψεις το Η350 με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στο δρόμο, καθώς διαθέτει τη δική του ξεχωριστή προσωπικότητα. Θεωρούμε μόνο ότι, οι σχεδιαστές θα μπορούσαν να είναι πιο τολμηροί στις γραμμές του προφίλ του αυτοκινήτου, όπου και μοιάζει να επιλέχθηκε μία πιο συντηρητική προσέγγιση.

Η πρόσβαση στο εσωτερικό είναι εύκολη και απροβλημάτιστη, με σωστά διαμορφωμένο σκαλοπάτι. Η προσλαμβάνουσα ποιότητα στην καμπίνα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και αυτό που αντιλαμβάνεσαι άμεσα, είναι η «ψαγμένη» εργονομία και ο εμπνευσμένος διάκοσμος. Όσο και να ψάξει κάποιος, δεν υπάρχει η παραμικρή αστοχία στη συναρμογή και το φινίρισμα. Στις σημειώσεις μας καταγράψαμε επίσης και το πόσο αρμονικές είναι οι αναλογίες των επιφανειών.

Γενικά, καθίσταται σαφές ότι, το Hyundai στοχεύει σε επαγγελματίες που αναζητούν πέρα από τα συνήθη, την καλύτερη δυνατή ποιότητα και κορυφαίο λόγο τιμής προς αξία. Με την εμφανή εμμονή στην λεπτομέρεια, οι Κορεάτες έχουν φτιάξει μια καμπίνα που ακόμα και στην πιο «σπαρτιάτικη» εκδοχή της προσφέρει ένα υψηλού επιπέδου χώρο διαβίωσης. Όσο για το κόστος όλων αυτών, ο διευθύνων σύμβουλος της Hyundai Motor Europe κ. Thomas A. Schmid μας είπε πως οι τιμές διάθεσης θα ανακοινωθούν ξεχωριστά για κάθε αγορά, ταυτόχρονα με το λανσάρισμα. Σημείο προσοχής του, ο πίνακας οργάνων. Λεπτομέρειες όπως η στάθμη του λιπαντικού στον κινητήρα απεικονίζονται με μοναδική ευκρίνεια και «καθαρότητα». Οι ενδείξεις είναι οι πλέον ευανάγνωστες που έχουμε δει σε μεγάλο van, ήδη από τη «βασική» έκδοση, που μόνο λιτή δεν είναι. Φροντισμένη είναι η κεντρική κονσόλα και όλα τα περιστροφικά χειριστήρια.

Η ομαδοποίηση διακοπτών και χειριστηρίων ανάλογα με τη λειτουργία τους είναι υποδειγματική. Οι περιστροφικοί διακόπτες διαθέτουν αίσθηση που παραπέμπει σε ακριβό ηχοσύστημα και τα πιεστικά πλήκτρα είναι εξίσου ευχάριστα στην επαφή. Ενδεικτικό του τρόπου σκέψης των Κορεατών είναι οι τρεις 12βολτες παροχές και οι πάμπολλοι χώροι (25) εναπόθεσης και αποθήκευσης μικροαντικειμένων. Είναι εμφανές πως, δεν θα ήθελαν να υστερούν σε κάθε τομέα που αξιολογεί ο υποψήφιος επαγγελματίας πελάτης, όπως τα ledάκια στους δείκτες αλλαγής πορείας, τα εντυπωσιακά γραφικά στον πίνακα οργάνων, οι ζάντες ή ακόμα και η κάμερα οπισθοπορείας, η εικόνα από την οποία προβάλλεται στον εσωτερικό καθρέπτη κ.α.

Εκμετάλλευση

Ο αποκαλούμενος λόγος εξωτερικών διαστάσεων προς ωφέλιμο όγκο φόρτωσης στην καμπίνα είναι σύμφωνα με την εταιρεία ο καλύτερος στην αγορά. Στη διάρκεια της παρουσίασης, οι άνθρωποι του κατασκευαστή τόνισαν ότι, ειδικά η έκδοση με το μακρύ μεταξόνιο (LWB), είναι το μοναδικό τριαμισάτονο van στα 6 μέτρα μήκος που χωράει 5 ευρωπαλέτες στην «κλούβα». Το μήκος του δαπέδου στον χώρο φόρτωσης ανέρχεται στα 3.665 χιλιοστά και ο ωφέλιμος όγκος στα 12,9 κυβικά μέτρα. Για το H350 με το «κοντό» μεταξόνιο, η χωρητικότητα είναι 10,5 κυβικά μέτρα και χωράει 4 ευρωπαλέτες.

Το πλάτος ανάμεσα στους θόλους των τροχών είναι μεγάλο (1.380 χιλ.) και ανάμεσα στην οροφή της καμπίνας και το «ταβάνι» του χώρου φόρτωσης υπάρχει ένα (πάντα χρήσιμο) ράφι. Μικρή είναι η απόσταση του δαπέδου του χώρου φόρτωσης από το έδαφος στα 690 χιλιοστά, ενώ τα δύο φύλλα της πίσω πόρτας ανοίγουν κατά 90ο, 180ο και 270ο.

Το απόβαρο του H350 είναι αυξημένο, στα πλαίσια πάντως, του ανταγωνισμού. Μικρό το κακό, αφού εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος ότι, πρόκειται για συνειδητή απόφαση –ωφέλιμος όγκος στην καμπίνα και στην «κλούβα» είναι οι μεγαλύτεροι στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης, οδική συμπεριφορά, αποδοτικότητα

Η διάταξη της ανάρτησης είναι με ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον στον εμπρός άξονα, παραβολικά ελατήρια και αντιστρεπτική ράβδο πίσω. Το σύστημα διεύθυνσης είναι κρεμαγιέρα με υδραυλική υποβοήθηση, ελαφρύ και «κόβει» πολύ –κύκλος στροφής 12,9 μέτρα για την έκδοση με το μακρύ μεταξόνιο. Είναι αρκούντως ελαφρύ και ακριβές, και θεωρούμε ότι, θα ικανοποιήσει τους περισσότερους πελάτες της κατηγορίας. Όλες ανεξαιρέτως οι εκδόσεις του Η350 κινούνται από τον 2,5λιτρο (2.497 κ.εκ.) τούρμπο πετρελαιοκινητήρα CRDi, με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας -Euro 5 για τα οχήματα μεταφοράς αγαθών και Euro 6 για το λεωφορείο- που είναι τοποθετημένος κατά τον διαμήκη άξονα και μεταδίδει την κίνηση στους πίσω τροχούς, και συνδυάζονται με μηχανικό εξάρι κιβώτιο. Οι εκδόσεις ισχύος είναι δύο: standard power και high power, με 150 και 170 hp αντίστοιχα.

Η μέγιστη ροπή ανέρχεται στα 373 και 422 Nm αντίστοιχα μεταξύ 1.500 και 2.500 σ.α.λ. Σύμφωνα με τους μηχανικούς οι ρυθμίσεις και η κλιμάκωση του κιβωτίου αποσκοπούν στην πλήρη εκμετάλλευση της ροπής, και ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο τελικές σχέσεις μετάδοσης, 3.538:1 ή 3.917:1.

Οι 5 πρώτες σχέσεις διαθέτουν πυκνή διάταξη και πουθενά δεν διαπιστώσαμε ότι, «κρεμάει» το όχημα. Η 6η σχέση, σε κάθε περίπτωση είναι «μακριά» (0,679:1) για μέγιστη οικονομία στον αυτοκινητόδρομο. Στις σημειώσεις μας καταγράψαμε τη συνολικά βελούδινη λειτουργία της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Η απόδοση και των δύο εκδόσεων ισχύος είναι απόλυτα γραμμική, και θεωρούμε πως ο 150άρης είναι ήδη υπεραρκετός για την συντριπτική πλειοψηφία των μεταφορικών εφαρμογών. Κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι και το πόσο ήπια εκκινεί το H350 –όπως και να αφήσεις το συμπλέκτη, και όσο γκάζι να δώσεις, το όχημα ξεκινά «γλυκά» χωρίς τον παραμικρό δισταγμό. Σε αστικές συνθήκες και συνεχές σταμάτα-ξεκίνα, αυτό είναι κάτι που θα εκτιμηθεί δεόντως από τους επαγγελματίες.

Σοβαρή δουλειά έχει γίνει στο θέμα των κραδασμών και της ηχομόνωσης, καθώς η Hyundai πήρε ό,τι καλύτερο από τα επιβατικά της τελευταίας εσοδείας και το προσάρμοσε στις ανάγκες ενός ελαφρού επαγγελματικού. Τα οχήματα που οδηγήσαμε ήταν εξοπλισμένα με το start/stop της εταιρείας, που στην εταιρική αργκό ονομάζεται ISG και δουλεύει ταχύτατα.

Στον πίνακα οργάνων υπάρχει ένδειξη για την αλλαγή ταχύτητας, έτσι ώστε να κινείσαι πάντα στην «πράσινη» περιοχή του στροφόμετρου. Στα αριστερά του τιμονιού υπάρχει το πλήκτρο «ECO» που αλλάζει τη χαρτογράφηση του κινητήρα και μειώνει την κατανάλωση έως και 2%. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η τυποποιημένη μέση κατανάλωση σε μικτό κύκλο, για το van με το κοντό μεταξόνιο ανέρχεται στα 8,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα με εκπομπές ρύπων 221γρ.CO2/χλμ. Η τιμή αυτή, απέχει από το να είναι η μικρότερη της κατηγορίας.

Τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος είναι καθαρά «ευρωπαϊκά»: στιβαρή απόσβεση από την ανάρτηση, χωρίς να επηρεάζεται η άνεση, και άψογο κοντρόλ των όποιων μετατοπίσεων του αμαξώματος. Σε απότομες αλλαγές πορείας που κάναμε στα 130 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο, το Η350 ακολουθούσε τις τιμονιές μας με αμεσότητα.

Συνολικά, καταγράψαμε το πολύ υψηλό επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας. Σε πολύ κλειστή δεξιά στροφή, με σκαμμένο χαντάκι στο μέσο της και με 80 χλμ./ώρα, ο εμπρός άξονας πέρασε από πάνω «σιδερώνοντας» άψογα το δύσκολο εμπόδιο. Στο ίδιο επίπεδο είναι και το σύστημα πέδησης, με καλορυθμισμένη αίσθηση στο πεντάλ και αντίστοιχη αποτελεσματικότητα.

Ενεργητική και παθητική ασφάλεια, εξοπλισμός

Η Hyundai διαθέτει για το νέο van πλειάδα προηγμένων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας. Πρώτα απ’ όλα, το VDC περιλαμβάνει σύστημα ηλεκτρονικής ευστάθειας και ABS, ενώ δε λείπουν στοιχεία όπως σύστημα αποφυγής ανατροπής (ROM), σύστημα αποφυγής μπλοκαρίσματος τροχών πίσω άξονα σε φρενάρισμα EDC, Hill Start Assist Control, υποβοήθηση φρεναρίσματος πανικού HBA, ESS (αναβοσβήνουν αυτόματα τα πίσω φώτα σε φρενάρισμα πανικού), και προαιρετικά σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας LDWS. Οι μηχανικοί του κατασκευαστή αναμένουν επίσης τη μέγιστη διάκριση στις δοκιμές πρόσκρουσης: το H350 είναι κατασκευασμένο κατά 75% από χάλυβα υψηλού εφελκυσμού σε δομή κλειστού δακτυλίου έτσι ώστε να απορροφώνται οι δυνάμεις σε περίπτωση σύγκρουσης και να κατανέμονται ήπια στο αμάξωμα. Ακόμη και ο πίσω προφυλακτήρας διαθέτει ζώνες απορρόφησης ενέργειας ενώ, υπάρχουν αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού.

Εκδόσεις-διαμορφώσεις, κόστη χρήσης

Αρχικά, το Hyundai θα προσφέρεται σε εκδόσεις van, bus και chassis-cab (πλαίσιο φορτηγού). Ο κατασκευαστής εκτιμά ότι, πάνω από το 70% των πωλήσεων θα αφορούν στην «κλούβα». Στην έκδοση λεωφορείου, η διαμόρφωση είναι με 13+1 καθίσματα, συν επιλογή για τον πελάτη για το σημείο όπου θα τοποθετηθεί η πόρτα. Την έκδοση minimus απλά την περιεργαστήκαμε στατικά, καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμο όχημα για δοκιμή. Είναι τουλάχιστον ενδιαφέρουσα πρόταση καθώς, πέρα από το πολύ ποιοτικό σαλόνι, το ωφέλιμο μήκος στα 3,8 μέτρα, οι αποστάσεις μεταξύ των καθισμάτων στα 798 χιλιοστά, και η γενικότερη ευρυχωρία δείχνουν εξαιρετικά υψηλές μεταφορικές δυνατότητες.

Η έκδοση «σασί-καμπίνα» θα διατίθεται σε δύο μήκη, «στάνταρ» και μεγάλο, και μπορεί να υποδεχθεί αρκετά μεγάλους π.χ., θαλάμους έως 4 μέτρα μήκος και 2,32 πλάτος. Οπτικά, ξεχωρίζουν οι εξωτερικοί καθρέπτες με τα μεγαλύτερα μπράτσα. Το H350 διατίθεται σε 4 μεταλλικά και 4 μη μεταλλικά χρώματα, με υφασμάτινες επενδύσεις ή δερματίνης. Για το νέο van η Hyundai δίνει τριετή πλήρη εγγύηση χωρίς περιορισμό ως προς τα διανυθέντα χιλιόμετρα. Τα διαστήματα ανάμεσα στις εργασίες τακτικής συντήρησης μπορούν να απέχουν μεταξύ τους 30.000 χιλιόμετρα ή δύο χρόνια. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η εκτίμηση της εταιρείας EuroTaxGlass που είναι ο μεγαλύτερος εκτιμητής μεταπωλητικής αξίας οχημάτων για το Η350: ανακοινώνεται μεταπωλητική αξία, μετά από 3 έτη και 90.000 διανυθέντα χιλιόμετρα στο 36% της αρχικής, τιμή που κρίνεται ικανοποιητική.

Το H350 κατασκευάζεται στην Τουρκία από τη γνωστή εταιρεία Karsan και η διάθεσή του ξεκινά, σταδιακά, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές σε 9 αγορές. Ο διευθύνων σύμβουλος της Hyundai Motor Europe κ. Thomas A. Schmid μας είπε πως οι τιμές διάθεσης θα ανακοινωθούν ξεχωριστά για κάθε αγορά, ταυτόχρονα με το λανσάρισμα. Ουσιαστικά, το 2015 είναι έτος λανσαρίσματος και αναμένουν ταξινομήσεις περίπου 5.000 μονάδων, με στόχο τις 35.000 ανά έτος σε φάση φουλ παραγωγής. Τέλος, σε βραχυπρόθεσμο τουλάχιστον, ορίζοντα, δεν προβλέπεται η εισαγωγή του Η350 στην ελληνική αγορά.

Στο ίδιο τεύχος #328

PreviousNext