Τροχοί & TIR

Νέο Tourismo L Euro6

Το νέο Mercedes Tourismo L Euro 6 είναι η ανανεωμένη, 14μετρη έκδοση του γνωστού λεωφορείου που αποτελεί το best seller της εταιρείας, με πάνω από 10.000 ταξινομήσεις στην τελευταία του γενιά. Στα 1
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 01/01/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το νέο Mercedes Tourismo L Euro 6 είναι η ανανεωμένη, 14μετρη έκδοση του γνωστού λεωφορείου που αποτελεί το best seller της εταιρείας, με πάνω από 10.000 ταξινομήσεις στην τελευταία του γενιά. Στα 13,99 μέτρα μήκους, το τριαξονικό λεωφορείο μπορεί να φιλοξενήσει έως 59 επιβάτες με άφθονο «αέρα» για τα γόνατά τους, μεγάλου όγκου μπαγκαζιέρες και εκμετάλλευση που, σχεδόν αγγίζει αυτή ενός, σαφώς πιο κοστοβόρου διώροφου. Το πολύ ενδιαφέρον στην περίπτωση του μεγάλου Tourismo που δοκιμάσαμε είναι ότι, σχεδιάστηκε εξαρχής αποκλειστικά για χρήση ως υπεραστικό ενώ, μπορεί άνετα να χρησιμοποιηθεί και ως τουριστικό. Διαθέτει, στη διαμόρφωση που είχαμε στη διάθεσή μας, 52 θέσεις επιβατών, και ευρηματικές λύσεις για άνετο ταξίδι, ευχάριστη παραμονή των επιβατών και μέγιστη αποδοτικότητα.

Σχεδίαση – σαλόνι

Τα 14 μέτρα μήκους αρκετές φορές οδηγούν σε «άγαρμπο» σχέδιο του αμαξώματος ενός λεωφορείου, το μεγάλο Tourismo όμως, κατορθώνει να δείχνει αρμονικό από όποια γωνία και να το δει κάποιος. Ο έξτρα όγκος καμουφλάρεται καλά και τίποτα δεν δείχνει παράταιρο.

Τα πάνελ είναι φροντισμένα παντού, η συναρμογή αψεγάδιαστη και οι εισαγωγές αέρα στο πίσω τμήμα, στο κάλυμμα του κινητήρα κάνουν το σχέδιο πολύ δυναμικό. Μπροστά υπάρχει πινακίδα προορισμού, μικρών διαστάσεων και ταυτόχρονα πολύ ευκρινής.

Το σαλόνι διαθέτει μοντέρνο διάκοσμο και 52+1+1 (φτάνει έως 59+1+1) καθίσματα επιβατών τύπου Travel Star Eco, με επένδυση «Lumo» και δερμάτινα προσκέφαλα σε κρεμ απόχρωση. Ο αέρας για τα γόνατα των επιβατών είναι υπερεπαρκής, ενώ υποπόδια, ποτηροθήκες, ανακλινόμενα τραπεζάκια, διχτάκια και άγκιστρα για μπουφάν ή ζακέτες υπάρχουν παντού. Για να καλύψει τις μελλοντικές προδιαγραφές, το όχημα της δοκιμής φέρει στην εμπρός δεξιά πλευρά και ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα για αμαξίδια ΑΜΕΑ, οι χρήστες των οποίων εισέρχονται στο σαλόνι από δική τους πόρτα. Αν υπάρχει ανάγκη, τα δεξιά διπλά καθίσματα στις σειρές 1 έως 4 μπορούν να αφαιρεθούν και να τοποθετηθούν δύο επιπλέον αμαξίδια πάνω σε αεροπορικού τύπου ράγες στο δάπεδο –κάτι που καλύπτει τη μελλοντική κοινοτική οδηγία R107/8.

Ο χώρος αποσκευών είναι από 11,0 έως 12,2 κυβικά μέτρα (χωρίς τουαλέτα). Ο μηχανισμός ανοίγματος για τις μπαγκαζιέρες με παντογραφικό κλείδωμα είναι ειδικά σχεδιασμένος ώστε αυτές να ανοίγουν εύκολα, χωρίς να χρειάζονται πολύ χώρο σε π.χ., σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων. Το κλείδωμα είναι ανεξάρτητο σε κάθε πλευρά, και υπάρχουν άφθονες λύσεις αποθήκευσης για όσες προμήθειες θα ήθελε να τοποθετήσει ο οδηγός. Μεταξύ των δύο πίσω αξόνων υπάρχει και ένας χώρος αποθήκευσης με πρόσβαση και από το εσωτερικό του λεωφορείου, για ό,τι πιθανόν παρελκόμενα ή χρειώδη θέλει στο όχημα η εταιρεία ή ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου.

Το απόβαρο είναι στα 16.558 κιλά και το μέγιστο μικτό στα 24.000 κιλά. Υπάρχει ανιχνευτής καπνού στις μπαγκαζιέρες, ο οποίος, αν συμβεί κάτι, ειδοποιεί άμεσα σε μόνιτορ στο κόκπιτ, τον οδηγό. Στο «διαμέρισμα» του κινητήρα, υπάρχει πλήρες σύστημα πυρόσβεσης με μία γραμμή ανίχνευσης. Ο κύκλος στροφής στα 23,138 χιλιοστά είναι ικανοποιητικός. Το λεωφορείο της δοκιμής έφερε και πινακίδα προορισμού. Παρότι το λεωφορείο είναι «κομμένο και ραμμένο» για υπεραστική χρήση, είναι υπερπλήρες στους τομείς της ψυχαγωγίας και συνδεσιμότητας.

Η κύρια πηγή του συστήματος πολυμέσων είναι το Bosch Professional Line 3, με τις μονάδες DVD και CD τοποθετημένες στην κεντρική κονσόλα, ηχεία και δύο 17ιντσα μόνιτορ. Το όχημα έφερε και ασύρματο LAN σύστημα για πρόσβαση στο διαδίκτυο. Πολύ χρήσιμες οι παροχές των 230 βολτ στα πλαϊνά πάνελ, σε όλες τις σειρές καθισμάτων αφού, οι επιβάτες μπορούν έτσι να φορτίσουν γρήγορα οποιαδήποτε φορητή συσκευή. Ο κλιματισμός για το σαλόνι είναι ισχύος 35 kW και υπάρχει θερμαντικό σύστημα. Δεύτερη πόρτα, καθώς και η πόρτα της τουαλέτας θερμαίνονται αυτόνομα. Τέλος, υπάρχει και σύστημα προθέρμανσης για κινητήρα, τη θέση οδήγησης και το σαλόνι.

Η έμφαση στο μεταφορικό έργο του λεωφορείου φαίνεται μέχρι και στην τουαλέτα, η οποία είναι σχεδίασης της ίδιας της Mercedes. Αυτή μπορεί να λειτουργήσει τόσο με νερό όσο και με χημικά, με το ρεζερβουάρ νερού και τον κάδο να έχουν χωρητικότητα 150 λίτρων. Όπως όλα τα Tourismo, έτσι κι εδώ, τα διαστήματα μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρησης μπορούν να απέχουν μεταξύ τους έως και 120.000 χιλιόμετρα. Το φίλτρο σωματιδίων δεν απαιτεί συντήρηση προτού συμπληρωθούν 360.000 χιλιόμετρα, και μετά κάθε 240.000.

Στο δρόμο

Το κάθισμα του οδηγού στο λεωφορείο της δοκιμής ρυθμίζεται προς κάθε έννοια, περιστρέφεται και είναι θερμαινόμενο. Βολευτήκαμε άμεσα και κανένα παράπονο δεν είχαμε από την ορατότητα. Η εργονομία είναι σε υψηλό επίπεδο και δεν υπάρχει το παραμικρό «φάουλ» ή αστοχία. Φινίρισμα και συναρμογή δεν επιδέχονται κριτικής. Ο οδηγός θα εκτιμήσει το περιβάλλον εργασίας. Στις σημειώσεις μας καταγράψαμε ότι, η κύρια διαφορά σε σχέση με ένα Travego είναι στους διακόπτες και τα πλήκτρα, με αυτά του Tourismo να μην διαθέτουν την ίδια πολυτελή αίσθηση. Το ψηφιακό τμήμα του πίνακα οργάνων, αν και όχι μονόχρωμο δεν διαθέτει επίσης την κορυφαία ευκρίνεια του αντίστοιχου του Travego δύσκολα όμως θα βρεθεί οδηγός που θα παραπονεθεί. Πρόκειται για επουσιώδεις διαφορές που αφορούν στον διάκοσμο. Ο επιλογέας τύπου joystick του κιβωτίου ταχυτήτων «πέφτει» σωστά στο χέρι, και ο οδηγός έχει άμεση πρόσβαση σε όλα τα χειριστήρια χωρίς να «ψάχνεται». Από στάση, το Tourismo L εκκινεί ομαλά, χωρίς κραδασμούς όπως κι αν πιέσεις το πεντάλ του γκαζιού.

Αν κάτι μας ξάφνιασε θετικά, αυτό ήταν η απρόσμενη για τις διαστάσεις του οχήματος, ευελιξία του Tourismo και η γενικότερη λειτουργία της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Ο εξακύλινδρος ΟΜ 470 των 10,7 λίτρων, ισχύος 428 hp ταιριάζει «γάντι» στα χαρακτηριστικά του Tourismo. Η κατευθυντικότητα στον αυτοκινητόδρομο είναι υποδειγματική, κάτι αναμενόμενο για λεωφορείο 14 μέτρων, την ίδια όμως στιγμή, το Tourismo L αλλάζει λωρίδα με μοναδική ευελιξία. Οι τεράστιες διαστάσεις δεν επιβαρύνουν την ακρίβεια της οδικής συμπεριφοράς: ο οδηγός ξέρει ακριβώς που πατάνε οι τροχοί, όπως και με το 12μετρο Tourismo. Στο ερώτημα αν αρκούν 428 hp για τόσο μεγάλο λεωφορείο για την απαιτητική ελληνική τοπογραφία, η απάντηση είναι θετική. Κινηθήκαμε σε χωριά του κρατιδίου της Ρηνανίας-Παλατινάτο, με μεγάλες κλίσεις και ανηφορικές φουρκέτες που θύμιζαν Πήλιο, χωρίς να αγχωθούμε πουθενά.

Δυναμικά χαρακτηριστικά

Οδηγήσαμε λοιπόν το Tourismo L και σε επαρχιακό οδικό δίκτυο, ακόμη και μέσα από παραδοσιακούς οικισμούς ενταγμένους στο δίκτυο της Unesco. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο οδηγός, είναι σε κάποιες περιπτώσεις να ανοίγει λίγο παραπάνω την τροχιά του οχήματος. Η ευελιξία του 14μετρου λεωφορείου οφείλεται στο «λογικό» μεταξόνιο –λίγο πάνω από 7 μέτρα- τον διευθυντήριο τρίτο άξονα και τον όχι τεράστιο πίσω πρόβολο. Πουθενά δεν δυσκολευτήκαμε και, κυρίως, δε χρειάστηκε να προσέξουμε μην τραυματίσουμε το πίσω τμήμα του Tourismo σε κάποιο μανουβράρισμα. Οι έμπειροι οδηγοί δεν πρόκειται να προβληματιστούν πουθενά.

Μιλώντας για μανουβράρισμα, το PowerShift διαθέτει μία λειτουργία τύπου έρπυσης/σούπερ αργού, που έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά. Αυτή θυμίζει αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής –ο οδηγός μπορεί να κινείται με ταχύτητα βαδίσματος ακόμη και σε μεγάλες κλίσεις του οδοστρώματος απλά «παίζοντας» με το πεντάλ του φρένου. Κανένα σκορτσάρισμα, καμία άγαρμπη ταλάντωση του αμαξώματος και καμία ταλαιπωρία των μηχανικών μερών.

Η κύρια πέδηση είναι καλή σε αίσθηση και αποτελεσματικότητα ενώ, το υδροδυναμικό ριτάρντερ νερού είναι της Voith (SWR). Στον αυτοκινητόδρομο, με το συγκεκριμένο βήμα διαφορικού, το Mercedes ταξιδεύει με 8η σχέση με 1.189 σ.α.λ. στα 100 χλμ./ ώρα. Με το συγκεκριμένο όχημα δεν είδαμε καμία ανάγκη να επεμβαίνει ο οδηγός χειροκίνητα στις αλλαγές. Κλείνοντας, σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής ήταν διαρκής η αίσθησή μας, πως το Tourismo L Euro 6 είναι το πιο ώριμο της σειράς. Η απόσβεση της ανάρτησης σε εγκάρσιες ανωμαλίες είναι αρχοντική, και η ποιότητα κατασκευής εντυπωσιακή. Η «μονοκόμματη» αίσθηση του αμαξώματος, είναι το μέτρο που δείχνει το επίπεδο της συναρμογής. Αν υπάρχει ικανός αριθμός μεταφορικού έργου σε κάποιο ΚΤΕΛ, το 14μετρο Tourismo είναι ένα από τα κορυφαία σε εκμετάλλευση οχήματα της αγοράς, και πιθανότατα το κορυφαίο όσο αφορά τα μειωμένα κόστη χρήσης.

Στο ίδιο τεύχος #333

PreviousNext