Όλες οι προσπάθειες του τμήματος R&D της DAF επικεντρώνονται στη συνεχή αύξηση της αποδοτικότητας, υπό το σλόγκαν DAF Transport Efficiency. Στις δύο μεγάλες εκθέσεις του 2015, τη RAI στο Άμστερνταμ και τη Solutrans στη Λυόν, οι Ολλανδοί έδειξαν ό,τι καινούργιο υπάρχει στη γκάμα τους. Ειδικότερα, οι εκδόσεις «Silent» εκτείνονται τώρα, σε σημαντικό εύρος της γκάμας –σε πολλές εκδόσεις των CF και XF Euro 6. Σκοπός σε όλες τις περιπτώσεις, η δημιουργία φορτηγών και τρακτόρων για διανομές, που θα μπορούν θεωρητικά να δουλεύουν ολόκληρο το 24ωρο.

Στη δουλειά όλο το 24ωρο

Τα CF και XF Silent έχουν βελτιωθεί με σκοπό να μπορούν να δουλεύουν απρόσκοπτα (και) τις λεγόμενες ώρες κοινής ησυχίας. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη λειτουργία (mode) «Silent» και όταν το κάνει, οι εκπομπές θορύβου από το όχημα δεν ξεπερνούν τα 72 dB(A). Έτσι μπορούν να πραγματοποιηθούν φορτοεκφορτώσεις σε περιοχές όπου ισχύουν σχετικοί περιορισμοί –σε πολλές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές διαμορφώνονται, ή είναι ήδη σε ισχύ ζώνες όπου επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση σε οχήματα που παίρνουν έγκριση τύπου ως «Quiet Truck», δηλαδή, ήσυχα. Σε μία κίνηση πραγματικής κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, η DAF λανσάρει λοιπόν, πλήθος εκδόσεων με πολύ χαμηλό επίπεδο ηχορύπανσης. Το θέμα βέβαια, παραμένει το πολύ υψηλό μισθολογικό κόστος στην Ευρώπη για νυχτερινή εργασία, κάτι που οι μεταφορικές σε όλη την ΕΕ προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποφεύγουν. Το σύνολο των φορτοεκφορτώσεων τις «μικρές» ώρες αποτελούν μικρό μέρος της συνολικής Μεταφοράς, έστω κι έτσι όμως, η κίνηση της DAF είναι αξιέπαινη.

Το DAF CF Silent συνδυάζεται με τον Euro 6 κινητήρα Paccar MX-11 των 10,8 λίτρων, σε εκδόσεις ισχύος από 286 έως 435 hp. Το DAF XF Silent «φοράει» αποκλειστικά την έκδοση των 435 hp, του ίδιου κινητήρα. Στο εσωτερικό, η μόνη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα DAF είναι η προσθήκη ενός πλήκτρου «Silent» στο ταμπλό. Όταν το πατήσει ο οδηγός, το λογισμικό του κινητήρα περνάει σε ένα ειδικό πρόγραμμα λειτουργίας που αλλάζει τη χαρτογράφηση και περιορίζει τη ροπή και την ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα. Οι αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο πραγματοποιούνται σε χαμηλότερες στροφές ενώ, και το ίδιο το κέλυφος του κιβωτίου συγκρατεί την παραγωγή θορύβου. Μόλις ξαναπατηθεί το πλήκτρο «Silent» και τεθεί δηλαδή, εκτός λειτουργίας η εν λόγω λειτουργία, η χαρτογράφηση του κινητήρα επανέρχεται στα συνήθη, και η απόδοση είναι «φουλ» όπως σε κάθε άλλο DAF.

Τώρα και τριάξονο DAF CF με κινητήρα PX-7

Για πολλές εφαρμογές, το DAF CF με τον «μικρό» εξακύλινδρο κινητήρα Paccar PX-7 των 6,7 λίτρων είναι ιδανικό χάρη στην ιδιαίτερα υψηλή αποδοτικότητα. Τώρα η DAF προσφέρει για πολλές εκδόσεις του CF τον ίδιο κινητήρα και με τρεις άξονες –μέχρι τώρα όλα τα 7λιτρα CF είχαν δύο. Αποκλειστικός σκοπός, η αύξηση του ωφέλιμου φορτίου. Συγκεκριμένα, πίσω από τον κινητήριο άξονα ικανότητας φόρτισης 13 τόνων, τοποθετείται ένας νέος, μη κινητήριος 7,5τονος. Έτσι αυξάνεται το ωφέλιμο στους σχεδόν 19 τόνους, και το μικτό βάρος συρμού στους 32.

Υπάρχει επίσης η δυνατότητα παραγγελίας του τελευταίου άξονα με διπλά ελαστικά, για πιο βαριά χρήση. Τα νέα CF στοχεύουν (κυρίως) στην κατηγορία των αστικών και περιφερειακών διαδρομών, τη μεταφορά τροφίμων, κατεψυγμένων ειδών, οικοδομικών υλικών και ζώων. Για εφαρμογές όπου απαιτείται υψηλό ωφέλιμο και η μέγιστη δυνατή ευκολία στο μανουβράρισμα, ο νέος άξονας προσφέρεται και ως διευθυντήριος με την ίδια ακριβώς ικανότητα φόρτισης (7,5 τόνους). Όλα τα νέα CF προσφέρονται με τις καμπίνες Day Cab, Sleeper Cab και Space Cab. Ο Euro 6 PX-7 διατίθεται για τα CF σε δύο εκδόσεις ισχύος στα 283 και 314 hp. Στάνταρ είναι ένα μηχανικό κιβώτιο 9 σχέσεων και, με έξτρα χρέωση, 12άρι αυτοματοποιημένο AS-Tronic. Η παραγωγή των οχημάτων έχει ήδη ξεκινήσει ενώ, μπορούν να παραγγελθούν τριάξονα CF και με τους Euro 6 κινητήρες ΜΧ-11 και ΜΧ-13 των 11 και 13 λίτρων.

Το πρώτο σύστημα τηλεματικής απευθείας από τη DAF

Στην έκθεση RAI τα στελέχη της DAF ανακοίνωσαν ότι, η εταιρεία έχει εξελίξει για πρώτη φορά ένα δικό της σύστημα τηλεματικής και διαχείρισης στόλου. Αυτό θα διατεθεί στην αγορά εντός του πρώτου εξαμήνου του 2016 και σηματοδοτεί μία στροφή του κατασκευαστή στην υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με την πρακτική που παραδοσιακά ακολουθεί. Οι Ολλανδοί συμμετέχουν άμεσα πλέον σε όλες τις τεχνολογίες αιχμής στην κατηγορία των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την άμεση εξέλιξη και διάθεση του -αποκλειστικά δική τους σχεδίασης- προγνωστικού Predictive Cruise Control με Predictive Shifting στο κιβώτιο.

Η DAF τόνισε πως το νέο σύστημα τηλεματικής θα είναι συμβατό και με φορτηγά άλλων κατασκευαστών, έτσι ώστε να μπορεί μία μεταφορική να το χρησιμοποιήσει για το σύνολο του στόλου της, άσχετα από τις μάρκες που διαθέτει. Στον απόηχο του γνωστού σκανδάλου παραποίησης των δοκιμών πιστοποίησης εκπομπών ρύπων από γνωστό κατασκευαστή, οι μηχανικοί της εταιρείας εξήγησαν ότι, στα φορτηγά είναι πρακτικά αδύνατη η παραποίηση των εκπεμπόμενων ρύπων καθώς οι δοκιμές πιστοποίησης λαμβάνουν χώρα στο δρόμο, σε πραγματικές συνθήκες και όχι στον ελεγχόμενο χώρο ενός εργαστηρίου. Αναφορικά τέλος, με τις εξελίξεις από το τμήμα έρευνας της εταιρείας, η έμφαση θα συνεχίσει να δίδεται στο «downsizing» δηλαδή, την εξέλιξη κινητήρων μικρότερης χωρητικότητας, τη μεταφορά της ωφέλιμης περιοχής του κινητήρα σε ακόμη χαμηλότερες στροφές και την εξέλιξη του Waste Heat Recovery. Πρόκειται για την προσπάθεια να ανακτηθεί μέρος της ενέργειας που παράγεται από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και «χάνεται» άσκοπα στην ατμόσφαιρα ενώ, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τροφοδοτώντας δευτερεύοντα συστήματα του φορτηγού.