Σε καθημερινή βάση το καινούριο Actros 2548εκτελεί το δρομολόγιο Άγιος Κωνσταντίνος Φθιώτιδας - Αθήνα μεταφέροντας φορτία τονάζ και ήδη έχει συμπληρώσει 46.300 χιλιόμετρα, σε διάστημα λίγων μηνών. Ταξιδεύουμε στη συγκεκριμένη διαδρομή καταγράφοντας την απόδοση του κινητήρα και την κατανάλωση, αξιολογούμε το σύστημα P.P.C. και εξετάζουμε την άνεση και την εργονομία της καμπίνας. Παράλληλα, το δοκιμάζουμε στη μεγάλη ανηφόρα της Τραγάνας με μικτό φορτίο 37.500 κιλά, ενώ το δρομολόγιο περιλαμβάνει διανομή του φορτίου σε πρακτορεία και εργοστάσια των Αθηνών.

Σχεδίαση Actros

Εξωτερικά, το Actros διατηρεί τα εταιρικά χρώματα της Nutria με διχρωμία στην καμπίνα, σε λευκό και πράσινο χρώμα (από τα χερούλια της πόρτας και κάτω) ενώ η απουσία σκιάστρου συνηθίζεται γρήγορα στο μάτι. Τα φωτιστικά σώματα έχουν ξεχωριστή σχεδίαση ενώ χάρη στις πέντε διάτρητες γρίλιες εισέρχονται μεγαλύτερες ποσότητες αέρα στον κινητήρα. Ο καθαρισμός του παρμπρίζ από τον οδηγό γίνεται πατώντας στο ανοιχτό σκαλοπάτι στο κάτω μέρος της μάσκας και στα δυο πτυσσόμενα πιο ψηλά, και ταυτόχρονα συγκρατείται από τις δυο χειρολαβές. Ακόμη και ένας μικρόσωμος οδηγός φτάνει εύκολα το επάνω μέρος του παρμπρίζ. Βέβαια, αν τα δυο σκαλοπάτια ήταν ενιαία η κίνηση θα ήταν ευκολότερη. Το πλαστικό δοχείο του Ad blue έχει χωρητικότητα 60 λίτρα και το ρεζερβουάρ πετρελαίου 500 λίτρα. Το τριαξονικό φέρει υδραυλική πόρτα για το καλύτερο φόρτωμα/ ξεφόρτωμα των εμπορευμάτων.

Η οικονομία βασικός παράγοντας στην επιλογή του οχήματος

Νωρίς τα ξημερώματα γίνεται η φόρτωση των προϊόντων (σπορέλαια, ελαιόλαδα, πυρηνέλαια) τα οποία ήταν συσκευασμένα σε 29 παλέτες. Στη διάρκεια του δρομολογίου, συνομιλούμε για την επιλογή του οχήματος με τον οδηγό του Actros, τον Βαγγέλη Τσιακατάρα, από τους παλαιότερους και πιο έμπειρους υπαλλήλους της εταιρείας: «Καθημερινά εκτελούμε το συγκεκριμένο δρομολόγιο, από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας μας με προορισμό την Αθήνα, όπου και κάνουμε διανομή των προϊόντων σε σούπερ-μάρκετ και πρακτορεία του Βοτανικού. Ανέκαθεν, το καταλληλότερο αμάξι για τις μεταφορικές μας ανάγκες ήταν το συρόμενο καθώς έχουμε τη δυνατότητα να ξεκοτσάρουμε τη ρυμούλκα και με το τριαξονικό να κινούμαστε σε σημεία που με ένα επικαθήμενο δεν θα χωρούσαμε.

Αντιλαμβάνεστε ότι τα χρονικά πλαίσια είναι πιεστικά και γι' αυτό χρειαζόμαστε ευελιξία στις κινήσεις μας», μας εξηγεί ο Βαγγέλης και η κουβέντα μας εστιάζεται κατόπιν στην επιλογή του Actros: «Το μεγαλύτερο ποσοστό των προϊόντων μας διακινείται στο λεκανοπέδιο Αττικής, όπου εκτελούμε δρομολόγια ακόμη και έξι φορές την εβδομάδα και γι' αυτό στο αμάξι εργαζόμαστε δύο οδηγοί, για την αυστηρή τήρηση των ωραρίων. Η δουλειά μας απαιτεί συνέπεια στις παραδόσεις και το μεταφορικό έργο το αναλαμβάνουν τα Ι.Χ. φορτηγά μας. Χρειαζόμαστε σύγχρονα οχήματα, για απροβλημάτιστα χιλιόμετρα και, το κυριότερο, οικονομικά. Με τα κριτήρια αυτά και λαμβάνοντας υπόψη την καλή μεταπωλητική αξία του Actros, έγινε η αγορά του 2548».

Ανιχνεύοντας την ανηφόρα της Τραγάνας

Το δρομολόγιο του Actros ξεκινάει τα ξημερώματα, ώστε στις 8 το πρωί να αρχίσει η παράδοση των εμπορευμάτων στα πρακτορεία. Μέχρι τα διόδια της Τραγάνας το όχημα κινείται στα 85 χιλιόμετρα, με τη νόμιμη επιτρεπτή στα τούνελ. Παρατηρούμε τις αλλαγές στο κιβώτιο που γίνονται ομαλά, καθώς και την αποτελεσματική ηχομόνωση στο εσωτερικό. Δεν ακούγονται ούτε οι αεροδυναμικοί θόρυβοι, ούτε η κύλιση των ελαστικών. Η μεγαλύτερη ανηφόρα της διαδρομής είναι αυτή της Τραγάνας, προς Μαρτίνο, εκεί που δοκιμάζουμε τα φορτωμένα οχήματα και εξάγουμε τα ανάλογα συμπεράσματα. Στην αυτόματη λειτουργία το κιβώτιο επιλέγει την κατάλληλη σχέση ώστε να εκμεταλλεύεται πλήρως τη ροπή και φυσικά να λειτουργεί πάντοτε με γνώμονα την οικονομία. Όπως έχουμε γράψει και σε παλαιότερα άρθρα, στην κίνηση στον αυτοκινητόδρομο και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο είμαστε υπέρ της αυτόματης λειτουργίας στο Powershift 3 με τις αλλαγές να επιτυγχάνονται στον ενδεδειγμένο χρόνο και στις στροφές που πρέπει.

Από το δεξί λεβιεδάκι στην κολόνα του τιμονιού περνάμε τη λειτουργία από τη νεκρά Ν, κατά την εκκίνησή μας μετά από στάση, στην οδήγηση D και στην αυτόματη λειτουργία με το κιβώτιο να επιλέγει συνεχώς τις ανάλογες σχέσεις. Πριν πιάσουμε την ανηφόρα ενεργοποιούμε τη λειτουργία Power για να γίνονται οι αλλαγές σε μεγαλύτερο εύρος στροφών ώστε να ανέβουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Με το που επιλέξαμε τη συγκεκριμένη λειτουργία, στην αρχή της ανάβασης, το κιβώτιο κράτησε την 11η σχέση στις 1.450 σ.α.λ χωρίς να ανεβάζει στη 12η, με δεδομένο ότι μπροστά του ανίχνευε διαρκώς την κλίση της ανηφόρας.

Το κιβώτιο έκανε μόνο μια αλλαγή, κατεβάζοντας από 11η σε 10η διατηρώντας τη σχέση αυτή κατά μήκος όλης της ανάβασης. Η μέση ταχύτητα που κινήθηκε ήταν από 63-67 χιλιόμετρα, ενώ το στροφόμετρο δούλευε συνεχώς στην οικονομική ζώνη, από τις 1.280 μέχρι τις 1.350 σ.α.λ. Και αυτό είναι σημαντικό μιας και ο οδηγός θα έκανε περιττή αλλαγή στο συγκεκριμένο σημείο, θα κατέβαζε δηλαδή στην 9η, θεωρώντας ότι με τη 10η υπάρχει κίνδυνος να «κρεμάσει» ο κινητήρας.

Παρατηρώντας την κατανάλωση, λόγω λειτουργίας power, καταγράφουμε την ανάλογη αύξηση, καθώς στην αρχή της ανάβασης ήταν στα 42.8 λίτρα/100 χιλιόμετρα και τελειώνοντας την ανάβαση είχε φτάσει στα 48.3 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Εδώ να σημειώσουμε ότι ο 13λιτρος κινητήρας με την κωδική ονομασία ΟΜ 471, τεχνολογίας Euro 6, αποδίδει 476 ίππους στις 1.700 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 2.300 Nm στις 1.100 σ.α.λ.

P.P.C. Οδηγώντας οικονομικά

Το Actros είναι εξοπλισμένο με το σύστημα P.P.C (Predictive Powertrain Control) τον έξυπνο συνοδηγό για οικονομία στα δρομολόγια, το οποίο διατίθεται προαιρετικά μαζί με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο PowerShift 3, με εξοικονόμηση καυσίμου μέχρι και 5%. Οι αισθητήρες του υπολογίζουν συνεχώς τις αντιστάσεις κύλισης, τη μάζα και το βάρος του οχήματος και γνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά απόδοσης του κινητήρα επιλέγουν την ιδανική σχέση στο κιβώτιο. Επιπλέον, με τη βοήθεια του συστήματος εντοπισμού μέσω δορυφόρου και ενός τρισδιάστατου οδικού χάρτη, το σύστημα αναγνωρίζει την πορεία και το ανάγλυφο του δρόμου, κατηφόρες - ανηφόρες, και μπορεί να αντιδράσει ανάλογα. Έτσι, βελτιώνει τα χρονικά σημεία αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο και τις αυξομειώσεις ταχύτητας. Καθοδόν ρυθμίσαμε το PPC στα 85 χιλιόμετρα ± 5 χλμ. και στην κατηφόρα από Μαρτίνο προς Κάστρο, το όχημα διατηρούσε σταθερή την ταχύτητα των 90 χιλιομέτρων, χωρίς να πατάμε το φρένο ή να ενεργοποιούμε το βοηθητικό σύστημα πέδησης με το χέρι μας.

Αξιοσημείωτο βέβαια είναι ότι το PPC είναι αποδοτικό χάρη στα μεγάλα διαστήματα χρήσης του Eco Roll, με την αυτόματη επιλογή της «νεκράς», στις 500 σ.α.λ. Βέβαια, η εκάστοτε ταχύτητα είναι προεπιλεγμένη, με το όχημα να κινείται πιο οικονομικά. Για παράδειγμα στις κατηφόρες της Υλίκης και την ευθεία πριν τα διόδια της Θήβας είχαμε 12η σχέση στις 1.250 σ.α.λ και έβαλε νεκρά, κινώντας το όχημα με την ίδια ταχύτητα για μεγάλη απόσταση. Επιπλέον, χαρακτηριστικό στοιχείο του PPC είναι η εκμετάλλευση της κινητικής ενέργειας του οχήματος και το είδαμε στην πράξη στο τελείωμα της ανηφόρας μετά τα διόδια των Αφιδνών. Ο αυτόματος πιλότος σταμάτησε να δίνει γκάζι πριν την κορυφή της ανηφόρας γιατί το σύστημα αναγνώρισε ότι υπάρχει αυξημένη κινητική ενέργεια για να την ανέβει, χωρίς να μειωθεί η ταχύτητά του.

Ηλεκτρονικά συστήματα για full extra ασφάλεια

Το Actros του δρομολογίου μας είναι full extra στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του για την αποφυγή ατυχημάτων. Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται πάντα το ηλεκτρονικό σύστημα Active Brake Assist 3, το οποίο αποτελεί το άγρυπνο μάτι του απρόσεκτου οδηγού. Τις πρωινές ώρες, πολλοί οδηγοί πιέζονται αν και κουρασμένοι να φτάσουν στον προορισμό τους. Το σύστημα μπορεί να αποτρέψει μια επικείμενη πρόσκρουση με το εμπρός όχημα, λειτουργώντας σωτήρια για τον οδηγό και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου. Σε πρώτη φάση ο οδηγός ενημερώνεται μέσω της οθόνης ότι πλησιάζει στο μπροστινό όχημα και εάν δεν αντιδράσει, το όχημα φρενάρει αυτόματα. Επίσης, όταν κάποιο επιβατικό αυτοκίνητο μας προσπεράσει και μπει απότομα μπροστά μας αυτό πάλι θα επέμβει φρενάροντας το συρμό. Επιπλέον, όταν το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του, από κούραση ή απροσεξία του οδηγού, το σύστημα Lane Assist τον προειδοποιεί ηχητικά για να διορθώσει τις κινήσεις του. Τέλος, το σύστημα Attention Assist μπορεί να αναγνωρίσει σημάδια κούρασης και έλλειψης προσοχής, με βάση συγκεκριμένους παράγοντες όπως είναι η δραστηριότητα του τιμονιού, προειδοποιώντας τον οδηγό ηχητικά και οπτικά υπενθυμίζοντάς του να κάνει διάλειμμα.

Όλα τα συστήματα υποστηρίζουν τον οδηγό σε δύσκολες καταστάσεις αυξάνοντας σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας.

Για διανομή στην Αθήνα

Η διανομή του εμπορεύματος ξεκίνησε από τα πρακτορεία στο Βοτανικό και εκεί εκτιμήσαμε την ευελιξία του οχήματος χάρη στο καλό κόψιμο του τιμονιού, καθώς και την ορατότητα που προσφέρουν οι καθρέφτες. Επιπλέον, αν και το πλάτος της καμπίνας είναι στα 2.50 μέτρα, ο οδηγός έχει πλήρη εποπτεία του όγκου του οχήματος. Στα πρακτορεία χρειάστηκε αρκετές φορές να κάνουμε όπισθεν για τη ράμπα, με το PowerShift 3 να δείχνει και εκεί τα γρήγορα αντανακλαστικά του, χωρίς απότομες κινήσεις. Ωστόσο, σε ένα όχημα μεσαίων - μεγάλων αποστάσεων, αλλά και διανομών ταυτόχρονα, όπως είναι το συγκεκριμένο Actros, με συχνά μπες - βγες στην καμπίνα, τα τέσσερα σκαλοπάτια ίσως να κουράσουν τον οδηγό.

Καμπίνα Stream Space

Αρκετοί θα αναρωτηθούν αν στο Actros της δοκιμής είναι απαραίτητη η ψηλή καμπίνα, με κρεβάτια, καθώς ο οδηγός δεν διανυκτερεύει σε αυτή. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία την επέλεξε για δυο βασικούς λόγους. Πρώτον, γιατί όταν έρθει η ώρα για την πώλησή του θα υπάρχει μεγαλύτερο εύρος υποψήφιων αγοραστών, που θα εκτελούν εθνικές ή διεθνείς μεταφορές και θα τους είναι απαραίτητο το κρεβάτι. Επιπλέον, μπορεί το όχημα να μην κάνει πολλά χιλιόμετρα καθημερινά, γύρω στα 400, ωστόσο ο οδηγός του ξυπνάει νωρίς το πρωί και η εργασία του τελειώνει αργά το απόγευμα, με ιδιαίτερη κούραση από την κίνηση στους μποτιλιαρισμένους δρόμους και τις διαδοχικές φορτοεκφορτώσεις. Όταν θα χρειαστεί να ξεκουραστεί, έστω και για μια ώρα, η πραγματική ανάπαυση γίνεται στο κρεβάτι και όχι στο κάθισμα.

Η καμπίνα τύπου Stream Space συγκεντρώνει τα βασικά χαρακτηριστικά για την άνετη διαμονή ενός ή δύο οδηγών, καθώς έχει μεγάλο εσωτερικό ύψος που φτάνει τα 1.97 μέτρα, και το βασικότερο, επίπεδο πάτωμα που σημαίνει ελευθερία κινήσεων. Ακόμη, το κάθισμα του συνοδηγού είναι αναδιπλούμενο εξασφαλίζοντας επιπλέον χώρο όταν και οι δυο οδηγοί είναι όρθιοι.

Αποθηκευτικοί χώροι υπάρχουν επάνω από το παρμπρίζ και κάτω από το κρεβάτι, καθώς και ένα ψυγείο για τρόφιμα. Ικανοποιητικών διαστάσεων είναι το κρεβάτι, με παχύ στρώμα, ενώ σε βολική θέση βρίσκονται δυο θήκες για περιοδικά, κινητά καιάλλα αντικείμενα καθώς και το χειριστήριο για την ηλιοροφή, το φωτισμό και την ένταση του ηχοσυστήματος.

Οικονομία στην Κατανάλωση

Στη διαδρομή των 167.4 χιλιομέτρων, από το εργοστάσιο μέχρι την Αθήνα, καλύπτοντας και ένα μέρος της διανομής, το Actros κατανάλωσε 61.9 λίτρα, και καταγράψαμε μέση κατανάλωση 37 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Κινήθηκε με μέση ωριαία ταχύτητα 52 χιλιομέτρων και το μικτό φορτίο του ήταν 37.500 κιλά, με ωφέλιμο 21.900 κιλά. Αξίζει να αναφερθεί ότι το όχημα έχει διανύσει μέχρι στιγμής 46.306 χιλιόμετρα, με μέση ωριαία ταχύτητα 49 χιλιόμετρα και, το σημαντικότερο, μέση κατανάλωση 30 λίτρα/100 χιλιόμετρα.

Ωστόσο, στο συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν μπορέσαμε να καταγράψουμε κατανάλωση μικρότερη ή ίση των 30 λίτρων/100 χιλιόμετρα καθώς επιβαρύνθηκε ιδιαίτερα από το Κρυονέρι μέχρι τα πρακτορεία εξαιτίας της αυξημένης κίνησης. Ιδιαίτερα από την έξοδο της Αττικής οδού κινούμασταν με ταχύτητα 20 χιλιομέτρων, και με συνεχείς αλλαγές ταχυτήτων στο κιβώτιο.

Συμπερασματικά το Mercedes-Benz Actros 2548 είναι εφοδιασμένο με πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων, τα οποία συντελούν σε ασφαλείς μεταφορές ενώ η χρήση του προγνωστικού P.P.C επιτυγχάνει επιπλέον οικονομία, η οποία όμως γίνεται πιο «χειροπιαστή» σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Η απόδοση του κινητήρα είναι υψηλή και όπως μας απέδειξε στην ανηφόρα της Τραγάνας είναι ιδιαίτερα «ψυχωμένος»