Τροχοί & TIR

Mercedes-Benz Arocs 4163: Υπερδύναμη στα Ορυχεία

Ένα τέτοιο Arocs 4163 έκανε πρόσφατα την εμφάνισή του στα ορυχεία Πτολεμαΐδας και εκτελεί καθημερινά δρομολόγια σε δρόμους με αφιλόξενο οδόστρωμα και βαριά φορτία. Τα ορυχεία της περιοχής αποτελούν
από Παύλος Μαυρομύτης | Κυριακή 01/05/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Ένα τέτοιο Arocs 4163 έκανε πρόσφατα την εμφάνισή του στα ορυχεία Πτολεμαΐδας και εκτελεί καθημερινά δρομολόγια σε δρόμους με αφιλόξενο οδόστρωμα και βαριά φορτία. Τα ορυχεία της περιοχής αποτελούν παραδοσιακό «κάστρο» της Mercedes-Benz που παρουσιάζει ιδιαίτερη αύξηση στις πωλήσεις της κυρίως χάρη στο μοντέλο Arocs. Η παρουσία του 4163, του ισχυρότερου φορτηγού αυτή τη στιγμή στα ορυχεία, κεντρίζει το ενδιαφέρον των επαγγελματιών. Εκεί, ανάμεσα σε λάσπες, σκόνες και στις πλέον κουραστικές συνθήκες εργασίας, θα συναντήσουμε το νέο του ιδιοκτήτη, Γιώργο Συμελίδη, με το μπλε τετραξονικό και μαζί του θα πραγματοποιήσουμε αρκετά συνεχόμενα δρομολόγια για να καταγράψουμε και να αναλύσουμε την κίνηση και τη συμπεριφορά του οχήματος.

Φτιαγμένο για τα δύσκολα

Η χρήση των εργοταξιακών οχημάτων είναι δεδομένη. Κινούνται διαρκώς σε δύσκολους δρόμους, όπου τα κύρια εξαρτήματά τους μπορούν να πληγούν από χτυπήματα κατά την επαφή τους με σκληρές επιφάνειες, κυρίως πέτρες ή βράχους. Για το λόγο αυτό το Arocs προφυλάσσεται με ατσάλινη ποδιά στην κάτω πλευρά και με προστατευτικό πλέγμα στα φωτιστικά σώματα και τους καθρέφτες. Χάρη στο ύψος των προβόλων παρέχεται ευρύτερη γωνία προσέγγισης και αποχώρησης.

Επιπρόσθετα, η απόσταση του πλαισίου από το έδαφος είναι μεγάλη, κάνοντας το όχημα να φαίνεται πιο επιβλητικό, ενώ ταυτόχρονα κινείται με ευκολία σε ανώμαλα εδάφη.

Τα (αναγκαία για το έξτρα ύψος) τέσσερα σκαλοπάτια είναι αντιολισθητικά και το πρώτο διαθέτει ελαστικότητα στη βάση του, ώστε να μην καταστρέφεται όταν έρχεται σε επαφή με πέτρες.

Το συγκεκριμένο τετραξονικό είναι φτιαγμένο για βαριές χωματουργικές εργασίες με κίνηση στους τέσσερις τροχούς και με μεταλλικές αναρτήσεις από φύλλα σούστας μπρος-πίσω για αντοχή στις καταπονήσεις. Σε όλους τους τροχούς χρησιμοποιεί ταμπούρα. Οι αντιστρεπτικές μπάρες μπροστά και πίσω, σε συνδυασμό με ισχυρά αμορτισέρ στον πίσω άξονα, συμβάλλουν στην ευστάθεια του φορτηγού στην κίνηση σε ανώμαλα εδάφη. Οι μπροστινοί άξονες δέχονται τεχνικό φορτίο 16 τόνων (2Χ8.000 κιλά) και το τραπέζι των δύο πίσω αξόνων 32 τόνους (2Χ16.000 κιλά).

Στην ησυχία της M Classic Space με κρεβάτι

Για την είσοδο στην καμπίνα του Arocs, ο οδηγός χρησιμοποιεί την αριστερή χειρολαβή και κατόπιν τη δεξιά στο ύψος του τέταρτου σκαλοπατιού για την ευκολότερη πρόσβαση στο εσωτερικό. Η M Classic Space με πλάτος 2.300 χιλιοστά και δάπεδο κινητήρα στα 170 χιλιοστά έχει το πλεονέκτημα της εύκολης κίνησης σε στενούς δρόμους. Επιπλέον διαθέτει κρεβάτι για την ανάπαυση του οδηγού. Κάτω από αυτό βρίσκονται μεγάλα ντουλάπια για την αποθήκευση προσωπικών αντικειμένων, καθώς και στην πλαϊνή πλευρά μικρότερα, στα οποία μπορεί να ακουμπήσει εφημερίδες και περιοδικά. Το πτυσσόμενο τραπεζάκι στην πλευρά του συνοδηγού χρησιμεύει για την τοποθέτηση του φορητού υπολογιστή και του φαγητού την ώρα του διαλείμματος.

Το κάθισμα του συνοδηγού είναι αναδιπλούμενο προσφέροντας επιπλέον χώρο για μερική αποθήκευση αντικειμένων, όπως μια βαλίτσα. Το τιμόνι με δερμάτινη επένδυση διαθέτει κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών ενώ μέσω της έγχρωμης οθόνης 12,7 εκατοστών παρέχονται σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το όχημα και την κατάσταση λειτουργίας του.

Η ποιοτική δουλειά που έχει γίνει στο εσωτερικό γίνεται άμεσα αντιληπτή, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα. Η ηχομόνωση εξασφαλίζει ένα άνετο και ξεκούραστο περιβάλλον εργασίας, χαρακτηριστικό ιδιαίτερα σημαντικό καθώς η κίνηση μέσα στο εργοτάξιο, με εκατοντάδες φορτηγά, ντάμπερ, τσάπες και φορτωτές σε συνεχή λειτουργία, το κάνουν πολύβουο.

Και φυσικά, στο κομμάτι της διαδρομής με άσφαλτο, όπου τα οχήματα κινούνται με ταχύτητα, η ησυχία είναι υποδειγματική στο εσωτερικό της καμπίνας.

Powershift 3: Ο απόλυτος έλεγχος

Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο της Mercedes-Benz τρίτης γενιάς με την ονομασία Powershift 3, όσο και αν προσπαθήσει ο οδηγός του, δεν πρόκειται να το μπερδέψει και κάθε φορά θα επιλέγει στο σωστό χρόνο την κατάλληλη σχέση. Το δοκιμάσαμε τόσο σε ξεκίνημα, όσο και σε ανηφόρες και πριν το τελείωμά τους αφήναμε το γκάζι προς στιγμήν και το πατούσαμε απότομα. Σε όλες τις περιπτώσεις, η επιλογή της σχέσης έγινε γρήγορα χωρίς να σημειωθούν απώλειες στη μετάδοση ισχύος.

Γενικότερα, η συνεργασία του κιβωτίου με τον κινητήρα είναι εξαιρετική και η γραμμή κίνησης αποτελεί σύμμαχο του οδηγού σε οποιουδήποτε τύπου έδαφος. Εξάλλου, τα τεράστια αποθέματα της ροπής εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη κίνηση με φουλ φορτία και σε ανηφόρες μεγάλης κλίσης.

Στα βυθίσματα του δρόμου, στο χώρο φόρτωσης και εναπόθεσης, τα φορτωμένα οχήματα δέχονται τις περισσότερες καταπονήσεις, εξαιτίας της ανωμαλίας του εδάφους και επειδή κινούνται με χαμηλή ταχύτητα και αρκετό φορτίο. Για ένα χιλιόμετρο πριν το χώρο απόθεσης χρησιμοποιούμε την off road λειτουργία του κιβωτίου, το οποίο επιλέγει την 4η σχέση, με 14 χιλιόμετρα και 1.500 σ.α.λ. Οι αλλαγές πλέον γίνονται σε μεγαλύτερο εύρος στροφών και έτσι δεν κατεβάζει στη διάρκεια ανάβασης ή σε δύσκολες καταστάσεις.

Με τεράστια ροπή

Ο 16λιτρος κινητήρας είναι Euro 6 με τη χρήση AdΒlue και δίνει υψηλή ροπή 3.000 Nm σε χαμηλό εύρος στροφών από 1.100 μέχρι 1.280 σ.α.λ. Ο ΟΜ 473, όπως είναι ο εργοστασιακός κωδικός του κινητήρα, συνεργάζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο της Mercedes-Benz 12 σχέσεων, Powershift 3. Ισχυρότατο είναι και το σύστημα πέδησης και εκτός από ABS και ASR διαθέτει δευτερεύον Retarder νερού ικανό να συγκρατήσει το φορτηγό σε κατωφέρεια με μεγάλη κλίση.

Εργαλείο για το μέλλον

Ο Γιώργος Συμελίδης, ιδιοκτήτης του νέου Arocs 4163, αν και νέος σε ηλικία έχει ήδη δέκα χρόνια προϋπηρεσίας στα ορυχεία και μας μιλά για την αγορά του τετραξονικού:

«Η αγορά του συγκεκριμένου οχήματος προέκυψε λόγω της αντικατάστασης που αποφάσισε η οικογένειά μου να κάνει σε ένα από τα παλαιότερα μοντέλα μας. Είμαι νέος αυτοκινητιστής, σε σχέση με συναδέλφους μου που εργάζονται εδώ τριάντα χρόνια, και έχω όλο το μέλλον μπροστά μου για να συνεχίσω στη δουλειά αυτή, οπότε χρειαζόμουν ένα αξιόπιστο και δυνατό εργαλείο το οποίο θα αντέξει για πολλά χρόνια στα χέρια μου. Οι συνθήκες είναι δύσκολες στα ορυχεία οπότε η αγορά του οχήματος πρέπει να γίνει με βασικό κριτήριο την αντοχή του και γι' αυτό το λόγο πριν κάνουμε τη συγκεκριμένη αγορά μελετήσαμε αρκετά τις επιλογές που είχαμε. Καταλήξαμε τελικά στο Mercedes-Benz Arocs γιατί πιστεύουμε πως στον δικό μας κλάδο, των ανατρεπόμενων, έχει όλες τις προϋποθέσεις για το λεγόμενο ιδανικό όχημα, χτισμένο δηλαδή από την τελευταία βίδα του σασί μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια της καμπίνας, προσεκτικά και μελετημένα. Βέβαια, ο πατέρας μου και οι θείοι μου είναι ιδιοκτήτες παλαιότερων οχημάτων της γερμανικής εταιρείας, με 35άρι, 44άρι και 53άρι, οπότε έχουμε την ανάλογη εμπειρία από αυτά. Τα οχήματα αυτά έδειξαν την αξιοπιστία τους όλα αυτά τα χρόνια και έτσι συνέχισα και εγώ με το Arocs. Θεωρώ ότι είναι η καλύτερη λύση αυτή τη στιγμή για τα ορυχεία και δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία διετία έχουν πουληθεί αρκετά μοντέλα στο χώρο μας».

Περισσότερα Άλογα – Περισσότερα Δρομολόγια – Περισσότερο Κέρδος

Το φόρτωμα με κάρβουνο μόλις ολοκληρώθηκε και ξεκινούμε προς το χώρο απόθεσης, μέσα από χώματα και λάσπες, με τον Γιώργο να έχει συνεχώς επιλεγμένη την αυτόματη λειτουργία στο Powershift 3. Παίρνουμε την ευκαιρία και τον ρωτούμε σχετικά με το κιβώτιο αν και κατά πόσο ταιριάζει σε τόσο δύσκολα και αφιλόξενα οδηγικά τερέν, για να μας απαντήσει: « Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο μού είναι οικείο γιατί το ένα φορτηγό του πατέρα μου έχει Powershift παλαιότερης γενιάς, οπότε το συνήθισα αμέσως. Το 3άρι όμως είναι πολύ βελτιωμένο, κυρίως στην ταχύτητα με την οποία επιλέγει την κάθε σχέση, ελαχιστοποιώντας μπορώ να πω την πιθανότητα να σε κρεμάσει σε κάποια ανηφόρα. Είναι πολύ ξεκούραστο, ιδιαίτερα για τη δική μας δουλειά που πρέπει να ανεβοκατεβάζουμε διαρκώς σχέσεις στο κιβώτιο. Ειδικά στα βυθίσματα με έχει συναρπάσει η συνεργασία του κιβωτίου με τον κινητήρα. Επιλέγω πάντα την off road λειτουργία, κομπλάρω και το αργό και το όχημα αποκτάει άλλη οδηγική αίσθηση, γίνεται πιο σκληροτράχηλο μπορώ να πω», προσθέτει ο Γιώργος.

Ένα τετραξονικό στα ορυχεία με ισχύ 625 ίππων αποτελεί σίγουρα είδηση και πάνω σε αυτό ο ιδιοκτήτης του τοποθετείται: « Πιστεύω πως ένας 16λιτρος κινητήρας με υψηλή ιπποδύναμη έχει λιγότερες ζημιές και φθορές σε σχέση με έναν 13λιτρο, γιατί ζορίζεται λιγότερο. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός λόγος αγοράς του 4163. Όση μεγαλύτερη ιπποδύναμη τόσο το καλύτερο. Επιπλέον, είναι πιο ξεκούραστο για εμένα, πατάω γκάζι και ο κινητήρας αρπάζει αμέσως, κάτι που δεν έχουν τα φορτηγά με μικρότερη ιπποδύναμη» και συνεχίζει: «καθημερινά εκτελούμε περίπου δεκαπέντε δρομολόγια μέσα στα ορυχεία και με το Arocs κερδίζω μισό με ένα δρομολόγιο και αυτό γιατί κινείται πιο γρήγορα σε όλη τη διαδρομή, κυρίως σε αναβάσεις και στις εκκινήσεις. Αν τα προσθέσω στο τέλος του μήνα, έχω επιπλέον 16 με 24 δρομολόγια και έτσι έχω ένα μετρήσιμο και υπολογίσιμο κέρδος».

Χαμηλό απόβαρο ανατροπής

Φτάνοντας στο σημείο απόθεσης, ο Γιώργος ελέγχει συνεχώς τους καθρέφτες και μας λέει: «Δυο στοιχεία που μου αρέσουν στο Arocs είναι η θέση οδήγησης, η οποία βρίσκεται ψηλά και έχω καλό οπτικό πεδίο παντού καθώς και οι μεγάλοι καθρέφτες. Βλέπω ακριβώς το σημείο που πρέπει να σταματήσω με ακρίβεια». Την ίδια στιγμή, κοιτάζει από το μενού τη στιγμιαία κατανάλωση και μας τονίζει: «Στη δουλειά μας είναι δύσκολο να ελέγξουμε πόσα λίτρα πετρελαίου καίει το όχημά μας γιατί σε κάθε δρομολόγιο διαφέρει το φορτίο, το οποίο συνήθως είναι βαρύ. Φορτωμένο πιστεύω πως καταναλώνει λιγότερο σε σχέση με ένα αντίστοιχο φορτηγό μικρότερης ιπποδύναμης, όταν το οδηγώ σε λογικά πλαίσια και όχι στα όριά του. Τέλος, θέλω να προσθέσω πως το μενού είναι εύκολο στη χρήση του και μου παρέχει πολλές πληροφορίες ο υπολογιστής ταξιδιού». Συνεχίζοντας για το τρίτο δρομολόγιο ο Γιώργος μάς επισημαίνει το εξής για το θέμα των αναρτήσεων: «Το μοναδικό κομμάτι στο οποίο πρέπει να βελτιωθούν τα χωματουργικά της Mercedes-Benz είναι στο θέμα των αναρτήσεων, με την τοποθέτηση φούσκας για ακόμη πιο ξεκούραστο δρομολόγιο».

Στο χώρο απόθεσης σηκώνει την ανατροπή, η οποία πατάει σταθερά με τρεις μπουκάλες και πάνω σε αυτό συμπληρώνει: «Η ανατροπή κατασκευάστηκε από τον μηχανικό Νίκο Χατζόγλου στα Σέρβια Κοζάνης και είμαι πολύ ευχαριστημένος από αυτήν, τόσο για το χαμηλό της απόβαρο μόλις στους δύο τόνους, αλλά και από την σταθερότητά της στο ξεφόρτωμα, χάρη στις τρεις μπουκάλες, της μιας κεντρικής και των δυο βοηθητικών».

Συμπερασματικά, η φιλοσοφία του Mercedes-Benz Arocs 4163 με τον πανίσχυρο 16λιτρο κινητήρα των 625 ίππων ταιριάζει απόλυτα στα ορυχεία Πτολεμαΐδας, εκεί όπου τα βαριά φορτία και ο χρόνος ισοδυναμούν με χρήμα. Ο οδηγός του πρόκειται να μείνει ευχαριστημένος σε όλους τους τομείς και το μόνο σίγουρο είναι ότι η καμπίνα του θα του προσφέρει ένα ξεκούραστο χώρο εργασίας έτσι ώστε το απόγευμα να κατέβει από αυτή με τη μικρότερη δυνατή κούραση.

PreviousNext