Τροχοί & TIR

Νέο Citaro NGT

Η Mercedes παρουσίασε την έκδοση παραγωγής του νέου Citaro NGT. Το νέο αστικό λεωφορείο του κατασκευαστή αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά λεωφορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια καθώς, μετά την
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τετάρτη 01/06/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Mercedes παρουσίασε την έκδοση παραγωγής του νέου Citaro NGT. Το νέο αστικό λεωφορείο του κατασκευαστή αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά λεωφορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια καθώς, μετά την απόφαση των μηχανικών της εταιρείας να μη βιαστούν να λανσάρουν κάποιο ηλεκτρικό όχημα, πρόκειται για τον μοναδικό εκπρόσωπο με εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης. Όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενα τεύχη, οι μηχανικοί εξέλιξης της Mercedes πέρα από τα 100% ηλεκτρικά λεωφορεία, θεωρούν ότι και τα υβριδικά δεν είναι βιώσιμα ως μεταφορικές λύσεις επί του παρόντος.

Ο λόγος έχει να κάνει αποκλειστικά με την τιμή διάθεσής τους, η οποία είναι υψηλή και με την απόσβεση όχι μόνο να αργεί για τον πελάτη, αλλά να είναι και συζητήσιμο αν επιτυγχάνεται ποτέ. Είναι στρατηγική απόφαση της εταιρείας να εγκαταλείψει τα λεγόμενα «full scale» υβριδικά, και να εξελίξει για τουλάχιστον μία πενταετία ακόμα κάποια ηλεκτρικά πρωτότυπα που δοκιμάζει, προτού τα διαθέσει σε πελάτες.

Νέος κινητήρας

Αρχής γενομένης από τον κινητήρα, το σύνολο σχεδόν των τμημάτων της γραμμής μετάδοσης κίνησης είναι είτε καινούργια, είτε σημαντικά βελτιωμένα. Ο νέος εξακύλινδρος κινητήρας με την ονομασία M 936 G βασίζεται στο αντίστοιχο μηχανικό σύνολο πετρελαίου. Διαθέτει την ίδια ακριβώς χωρητικότητα με αυτό (7,7 λίτρα). Διαθέτει μέγιστη ισχύ 302 hp και αποδίδει μέγιστη ροπή 1.200 Nm μεταξύ 1.200 και 1.600 σ.α.λ. και υπερκαλύπτει (με άνεση) τη νορμα Euro 6. Συνδυάζεται με το εξάρι αυτόματο κιβώτιο Ecolife της ZF.

Τα έξι ρεζερβουάρ φυσικού αερίου συνολικής χωρητικότητας 1.360 βρίσκονται στην οροφή. Είναι κατασκευασμένα από συνθετικά υλικά, και 27% πιο ελαφριά από τα αντίστοιχα του προηγούμενου Citaro CNG. Η συνολική αυτονομία που προσφέρουν δεν υστερεί από ένα Citaro με πετρελαιοκινητήρα. Ο κατασκευαστής έχει κάνει πολλές επεμβάσεις σε δευτερεύοντες καταναλωτές ενέργειας και βοηθητικά συστήματα του λεωφορείου, προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου. Σε αυτές περιλαμβάνονται τριφασικοί εναλλάκτες, δύο ισχυρές μπαταρίες εκκίνησης και (προαιρετικά) το γνωστό σύστημα ανάκτησης ενέργειας του κατασκευαστή.

Θέση οδήγησης, χώρος επιβατών

Ο χώρος για τον οδηγό είναι φροντισμένος και παρέχει μεγάλη άνεση κινήσεων με επαρκέστατο «αέρα». Χαρακτηρίζεται από υποδειγματική εργονομική διευθέτηση και το ταμπλό είναι προδιαγραφών VDV και ρυθμίζεται (μετακινείται) ολόκληρο προκειμένου ο οδηγός να βρει την ιδανική θέση. Εξαερισμός και κλιματισμός είναι ξεχωριστά κυκλώματα από αυτά που αναλαμβάνουν τις ίδιες λειτουργίες για τον χώρο των επιβατών. Το κάθισμα είναι άνετο, της Grammer από τη σειρά Linea/Tourea, με υποστήριξη οσφυϊκής χώρας, και περιστρεφόμενο.

Το ψηφιακό τμήμα του πίνακα οργάνων είναι έγχρωμο και δίνει πληροφορίες για σχεδόν ολόκληρη τη γραμμή μετάδοσης κίνησης και τα μηχανικά μέρη του οχήματος. Οι μηχανικοί τονίζουν ότι, είναι απόλυτα ευανάγνωστο ακόμη και κάτω από συνθήκες «σκληρού» ηλιακού φωτός.

Στη γενικότερη άνεση του οδηγού συνεισφέρουν οι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, και το επίσης ηλεκτρικό σκιάδιο του παρμπρίζ. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται και αισθητήρας φωτός/βροχής, καθώς και κάμερα οπισθοπορείας, όλα στοιχεία που αφαιρούν κόπο και άγχος από τη δουλειά του οδηγού.

 Ο οδηγός έχει επίσης στη διάθεσή του τέσσερις βιντεοκάμερες που καταγράφουν εικόνα στις δύο πόρτες και σε όλη την έκταση του σαλονιού. Το υλικό αποθηκεύεται σε σκληρό δίσκο, και μπορεί να αποβεί χρήσιμο σε περίπτωση βιαιοπραγίας ή βανδαλισμού. Το Citaro διαθέτει δύο δίφυλλες πόρτες, με την εμπρός να ανοίγει με πνευματικό μηχανισμό προς τα μέσα και την πίσω με ηλεκτρομαγνητικό μηχανισμό. Το όχημα διαθέτει αυτόματη λειτουργία επιγονάτισης και χειροκίνητη ράμπα για αμαξίδια ΑΜΕΑ.

Όλο το δάπεδο είναι καλυμμένο από μία καλόγουστη επένδυση σε «λουκ» ξύλου, και οι επενδύσεις των καθισμάτων σε συνδυασμό μπλε και πορτοκαλί χρώματος δίνουν μία ανάλαφρη νότα στον διάκοσμο του εσωτερικού. Οι σχεδιαστές έχουν δώσει προσοχή μέχρι και στην απόχρωση των χειρολαβών που είναι παστέλ στην οροφή και ανοξείδωτες αυτές που είναι τοποθετημένες κάθετα. Τα καθίσματα είναι τύπου «City Star Eco» και ο φωτισμός είναι αποκλειστικά με λάμπες LED. Ο κατασκευαστής έχει τοποθετήσει ένα μόνιτορ μεγάλου (29 ίντσες) μεγέθους που μπορεί να χρησιμοποιηθεί λ.χ., για την προβολή στοιχείων του δρομολογίου του λεωφορείου. Υπάρχουν πέντε θύρες USB για τη φόρτιση κινητών συσκευών των επιβατών. Το σύστημα θέρμανσης, εξαερισμού καθώς και το κλιματιστικό οροφής του λεωφορείου είναι ιδιαίτερα εξελιγμένα, με το πρώτο να διαθέτει και βοηθητικό θερμαντικό σώμα που λειτουργεί με φυσικό αέριο.

Δυναμικά χαρακτηριστικά, ενεργητική ασφάλεια

Το Citaro υπερκαλύπτει την ECE R 29 και γενικά, όλες τις ισχύουσες και μελλοντικές προδιαγραφές. Στον χώρο του κινητήρα υπάρχει σύστημα ανίχνευσης πυρκαγιάς. Ανάμεσα στις τεχνολογίες που βλέπουμε στο Citaro σε παγκόσμια «πρώτη» σε αστικό λεωφορείο περιλαμβάνεται και η χρήση φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας LED για τη μεγάλη και τη μικρή «σκάλα». Υπάρχουν επίσης λειτουργία γωνιακής θέασης, φώτα ομίχλης καθώς και σύστημα αυτόματης πλύσης φανών. Προαιρετικά, το Mercedes μπορεί να εξοπλιστεί με σύστημα ηλεκτρονικής ευστάθειας, που πρώτη η εταιρεία εξέλιξε για αστικό λεωφορείο.

Αναφορικά με την οδική συμπεριφορά του λεωφορείου, έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στο «στήσιμο» της ανάρτησης, με την εμπρός να είναι ανεξάρτητη για μέγιστη άνεση και υψηλή κατευθυντικότητα, και υπάρχουν αποσβεστήρες για τους κραδασμούς του τιμονιού στον εμπρός άξονα. Το Citaro «φοράει» ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου στάθμης αμαξώματος, μπάρες σταθεροποίησης και στους δύο άξονες και σύστημα που ελέγχει το αποκαλούμενο roll and pitch: αποσβένονται εν τη γενέσει τους οι ταλαντώσεις και οι πλεύσεις του αμαξώματος. Αυτό είναι σημαντικό για την ενεργητική ασφάλεια, καθώς αντισταθμίζει την όποια επίδραση έχει η τοποθέτηση των ρεζερβουάρ φυσικού αερίου στην οροφή. Ο εμπρός άξονας τέλος, είναι ανασχεδιασμένος, με τεχνική ικανότητα φόρτισης 7,5 τόνων.

Ως προς τις επιδόσεις, όλο το βάρος στη διάρκεια της εξέλιξης δόθηκε στον τρόπο που επιταχύνει από στάση και εν κινήσει το λεωφορείο, που είναι αντίστοιχος του ντίζελ μοντέλου, και μάλλον πιο εντυπωσιακός στην εκκίνηση από κάποια στάση. Το λεωφορείο «αρπάζει» άμεσα και ο κινητήρας σχεδόν δεν ακούγεται. Οι σχεδιαστές έκαναν τα πάντα για να κρατηθεί το απόβαρο σε άκρως ανταγωνιστικά επίπεδα. Με τη χρήση των συνθετικών ρεζερβουάρ και του μικρού εξακύλινδρου, η επιβάρυνση σε σχέση με ένα συμβατικό Citaro δεν ξεπερνά τα 485 κιλά.

Οφέλη ενός αστικού λεωφορείου φυσικού αερίου

Τα «συν» της χρήσης ενός αστικού λεωφορείου φυσικού αερίου έναντι ενός συμβατικού πετρελαιοκίνητου, έχουν αναλυθεί διεξοδικά από τις σελίδες του T&T. Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο, το Citaro NGT δείχνει να είναι από τις πιο «ώριμες» προτάσεις της παγκόσμιας αγοράς. Θεωρούμε ως σημαντικότερους, τους εξής παράγοντες:

Το νέο Citaro NGT καταναλώνει μεταξύ 15 και 20% λιγότερο από τον προκάτοχο, τα σέρβις είναι πιο εύκολα και απέχουν περισσότερο μεταξύ τους και, τρίτον, όλοι οι κωδικοί ανταλλακτικών είναι ευρείας παραγωγής και περιλαμβάνονται στο δίκτυο omniplus.

Από εκεί και πέρα, σημαντικό για τον πελάτη είναι το γεγονός ότι, ο (Euro 6) κινητήρας M 936 G δεν περιλαμβάνει μονάδα SCR και φίλτρο σωματιδίων με λειτουργία «αναγέννησης» και μελλοντική ανάγκη αντικατάστασης. Τα οφέλη από την απαλοιφή αυτών των εξαρτημάτων για την επεξεργασία των ρύπων είναι σημαντικά γιατί μειώνεται η πολυπλοκότητα της κατασκευής και εξοικονομούνται χρήματα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

Η Mercedes κατασκευάζει αστικά λεωφορεία (μονά και αρθρωτά) φυσικού αερίου από το1994, έχοντας ήδη ταξινομήσει γύρω στα 1.300 από αυτά. Ο νέος κινητήρας αποδίδει σημαντικά μεγαλύτερη ισχύ και ροπή από τον προηγούμενο 12λιτρο έχοντας χωρητικότητα μόλις 7,7 λίτρα.

Ο πετρελαιοκινητήρας Μ 936 της Mercedes μετατράπηκε σε μηχανή Όττο (δηλαδή, με αρχή λειτουργίας τετράχρονου βενζινοκινητήρα με στοιχειομετρική καύση) με ψεκασμό μονού σημείου, τουρμπίνα ενός σταδίου, και σειρά περιφερειακών βελτιώσεων, που μεταξύ άλλων, τον έκαναν να εκπέμπει 4% λιγότερο θόρυβο. Όπως είπαμε, SCR και DPF καταργήθηκαν και η μόνη επεξεργασία των καυσαερίων γίνεται από έναν τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα. Ως προς την εκμετάλλευση, έχει αυξηθεί η χωρητικότητα σε επιβάτες, με 8 περισσότερους να χωράνε τώρα, και η γκάμα θα αποτελείται από συνολικά τέσσερις εκδόσεις –δύο μονά 12μετρα και δύο 18μετρα αρθρωτά, με 2 ή 3 και 3 ή 4 πόρτες αντίστοιχα.

Το μήκος και το πλάτος των Citaro NGT είναι ακριβώς το ίδιο με των συμβατικών Citaro και Citaro G, και αλλάζει ελαφρά το ύψος, που για τα μοντέλα φυσικού αερίου είναι στα 3.398 χιλιοστά. Τα 12μετρα έχουν μεταφορική ικανότητα για έως και 96 επιβάτες και τα αρθρωτά έως 153, πάντα ανάλογα με τη διαμόρφωση και τον εξοπλισμό του κάθε λεωφορείου. Η συγκυρία δείχνει ιδιαίτερα ευνοϊκή για το αστικό της Mercedes καθώς η πρώτη μεγάλη παραγγελία (68 οχήματα) δόθηκε πριν από την παρουσίαση του NGT και το κόστος κτήσης των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων του ανταγωνισμού δυσβάστακτο για πολλούς μεγάλους Δήμους στην Ευρώπη.

Στο ίδιο τεύχος #338

PreviousNext