Μικρό, ευέλικτο στην πόλη με δυναμικά χαρακτηριστικά και αποδοτικότητα, το Volkswagen Polo Van καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, όπως είναι οι μεταφορές εξοπλισμών και υλικών των ελεύθερων επαγγελματιών ή οι καθημερινές διανομές – παραδόσεις προϊόντων των εμπορικών επιχειρήσεων και των εταιρειών courier.

Το Polo Van της δοκιμής μας έπιασε δουλειά αμέσως μεταφέροντας τον εξοπλισμό του ηλεκτρολόγου μηχανικού Τ.Ε Αντώνη Σταύρου από τις εγκαταστάσεις του στην οικοδομή, δίδοντάς μας την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην πράξη την εκμετάλλευσή του από τον ιδιοκτήτη, την οδηγική συμπεριφορά και τις επιδόσεις του. Ας αρχίσουμε με μια σύντομη περιγραφή…

Σε στυλ Volkswagen

Ο εξωτερικός σχεδιασμός του Polo Van παραπέμπει εμφανώς στο προηγούμενο μοντέλο με τις γραμμές του να διατηρούνται απλές και λιτές. Οι άμεσα αντιληπτές αλλαγές αφορούν τους νέους προφυλακτήρες εμπρός-πίσω, τους αεραγωγούς και τα νέα φανάρια τεχνολογίας led. Μόνο τα δυο πλαϊνά αυτοκόλλητα, Van, προδίδουν την επαγγελματική ιδιότητα του αυτοκινήτου και το κάνουν να ξεχωρίζει από την επιβατική τρίθυρη έκδοση, καθώς τα πίσω τζάμια δεν είναι φιμέ. Βέβαια, μετά την αγορά του πιστεύουμε ότι θα ήταν σκόπιμο ο ιδιοκτήτης του να μεριμνήσει για την τοποθέτηση μεμβρανών στα πίσω τζάμια για να εμποδίζουν τυχόν αδιάκριτες ματιές στο εσωτερικό και στο χώρο φόρτωσης που συνήθως παραμένουν εργαλεία της δουλειάς ή προϊόντα.

Η κεντρική κονσόλα με τα διάφορα κουμπιά και χειριστήρια, που έχουν ομαδοποιηθεί ανάλογα με τη χρήση τους, βρίσκεται στην κατάλληλη θέση, κοντά στο τιμόνι. Πρακτικές λύσεις παρέχουν οι αποθηκευτικοί χώροι στις πόρτες, στο ντουλάπι συνοδηγού, κάτω από το χειρόφρενο και μπροστά από τις ποτηροθήκες. Επιπρόσθετα, πίσω από τα καθίσματα παραμένει ελεύθερος χώρος στον οποίο μπορεί άνετα να τοποθετηθούν δυο μικρές τσάντες. Στον υπολογιστή ταξιδιού, ο χειρισμός του οποίου γίνεται με το πάτημα του κουμπιού στο λεβιεδάκι των υαλοκαθαριστήρων, εμφανίζονται οι βασικές λειτουργίες, όπως θερμοκρασία κινητήρα, εξωτερική θερμοκρασία, μέση ωριαία ταχύτητα, μέση και στιγμιαία κατανάλωση, ένδειξη πίεσης ελαστικών, ενώ σε άλλο, ξεχωριστό μενού ο οδηγός ενημερώνεται για την επόμενη τακτική συντήρηση του κινητήρα. Το σύστημα πολυμέσων Composition Colour με τη μεγάλη και έγχρωμη οθόνη στο ταμπλό, αποδεικνύεται ιδιαίτερα εύχρηστο και μέσω αυτού ο οδηγός χειρίζεται το ηχοσύστημα. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά, με καλή πλευρική στήριξη του σώματος κρατώντας τους επιβάτες ξεκούραστους σε μακρινά ταξίδια. Το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση. Τέλος, το διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης είναι σταθερό και στο πάνω του μέρος φέρει μεταλλικό πλέγμα για την άμεση εποπτεία του φορτίου.

Αυξημένος χώρος φόρτωσης

Αν και οι εξωτερικές του διαστάσεις είναι περιορισμένες, με μήκος 3.972 χιλιοστά, ωστόσο ο χώρος φόρτωσης είναι ικανοποιητικός με ωφέλιμο όγκο περίπου 1.2 κ.μ ενώ μπορεί να μεταφέρει φορτία έως 456 κιλά (όχημα δοκιμής βάσει άδειας). Το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης στα 690 χιλιοστά επιτρέπει το εύκολο ξεφόρτωμα των αντικειμένων, χωρίς ιδιαίτερη καταπόνηση για τη μέση του οδηγού. Το μήκος του χώρου φόρτωσης είναι 1.171 χιλιοστά, το πλάτος ανάμεσα στους θόλους 942 χιλιοστά και το ύψος 820 χιλιοστά. To δάπεδο καλύπτεται από ειδική μεταλλική κατασκευή, η οποία αναδιπλώνεται, και από κάτω είναι τοποθετημένη ρεζέρβα και εργαλειοθήκη. Για τη συγκράτηση του φορτίου υπάρχουν έξι κρίκοι πρόσδεσης στις άκρες του πατώματος. Οι αριστερές και δεξιές πλευρές είναι επενδυμένες από σκληρό πλαστικό που παρέχει προστασία στο όχημα, αλλά και στις συσκευασίες των μεταφερόμενων εμπορευμάτων.

Μεταφορά ηλεκτρολογικού εξοπλισμού

Όπως αναφέραμε, ο χώρος φόρτωσης του Polo Van μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διάφορες εργασίες από τους επαγγελματίες και μια από αυτές είναι η μεταφορά ηλεκτρολογικού εξοπλισμού. Ο ηλεκτρολόγος μηχανικός Τ.Ε Αντώνης Σταύρου μεταφέρει τα εργαλεία της δουλειάς του με δικό του όχημα σε καινούργιες οικοδομές και του ζητούμε να φορτώσει τα εργαλεία που χρειάζεται στο Polo Van και να μας αξιολογήσει το χώρο φόρτωσης. Τα υλικά προς μεταφορά είναι πέντε εργαλειοθήκες, δυο πλαστικά κασάκια με καλώδια και μια ξύλινη σκάλα. «Σε καθημερινή βάση ο εξοπλισμός που μεταφέρω με το αυτοκίνητό μου είναι ο συγκεκριμένος και απ' ότι είδα χωράνε με ευκολία στο χώρο φόρτωσης του Polo Van ενώ υπάρχει διαθέσιμος χώρος για τις διπλάσιες εργαλειοθήκες. Έχει αρκετό εσωτερικό ύψος και παρατήρησα ότι δεν πρέπει να τεντωθώ πολύ για να φτάσω τις μπροστινές εργαλειοθήκες που βρίσκονται κοντά στο διαχωριστικό. Επίσης, θετικό στοιχείο είναι ότι χώρεσε η ξύλινη σκάλα, χωρίς να χρειάζεται να αφήσω ανοιχτή την πίσω πόρτα. Οι κρίκοι συγκράτησης φορτίου βρίσκονται στο σωστό σημείο για την καλύτερη πρόσδεση των σιδερένιων κολώνων που συμβαίνει να μεταφέρω αρκετά συχνά», μας τονίζει ο Αντώνης Σταύρου.

Χωράει παντού

Η επόμενη μεταφορά του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού αφορά οικοδομή στο κέντρο της Λάρισας με τον Αντώνη Σταύρου να μας αναφέρει: «Αυτό που μου έκανε εντύπωση στο αυτοκίνητο είναι ότι μπορεί να κινηθεί σε πολύ στενά σημεία χωρίς να προβληματίζει τον οδηγό. Είναι μικρό και χωράει παντού. Σε αυτό βοηθάει και το πολύ καλό κόψιμο του τιμονιού και σας αναφέρω ότι πρώτη φορά έχω στρίψει τιμόνι αυτοκινήτου με τόση ευκολία».

Αθήνα-Λάρισα με 12.6 ευρώ!

Όταν παραλάβαμε το Polo Van από την αντιπροσωπεία στην Αργυρούπολη και ξεκινήσαμε το ταξίδι των 350 χιλιομέτρων με κατεύθυνση τη Λάρισα αποφασίσαμε να οδηγήσουμε συντηρητικά για να δούμε τα περιθώρια του 1.400άρη κινητήρα στο θέμα της οικονομίας. Οδηγώντας λοιπόν με μέση ταχύτητα 100 χλμ., 5η σχέση στο κιβώτιο και λειτουργία κινητήρα γύρω από τις 1.800 σ.α.λ, η κατανάλωση κρατήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, 3.6 λίτρα/100 χλμ., καταναλώνοντας 12.6 λίτρα πετρελαίου και ξοδεύοντας μόνο 12.6 ευρώ! (φουλάραμε πετρέλαιο με 1 ευρώ το λίτρο). Το Polo Van παρουσιάζεται οικονομικό και το αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο στο δρόμο. Στη συνέχεια κινηθήκαμε αρκετά στον ιστό της πόλης, με συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα και η μέση κατανάλωση έφτασε στα 4.6 λίτρα/100 χλμ.

Δυναμικός κινητήρας

Αναμφίβολα ο 1.400άρης κινητήρας απόδοσης 90 ίππων εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις του, κυρίως κατά τις εκκινήσεις, αλλά και με την ευκολία να πιάνει υψηλή ταχύτητα. Σε όσα προσπερά-σματα επιχειρήσαμε σε επαρχιακό δρόμο έδειξε άμεση απόκριση και με υψηλά αποθέματα ροπής. Γενικά, ο Turbo Diesel κινητήρας δεν μας άγχωσε σε καμία περίπτωση. Ακόμη και με φορτωμένη την κλούβα δεν χρειαστήκαμε κάτι παραπάνω σε επίπεδο απόδοσης ενώ, σε ότι έχει να κάνει με το μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων, σημειώσαμε τη μελετημένη κλιμάκωση και το ακριβές κούμπωμα του επιλογέα. Μοναδική παρατήρηση που καταγράψαμε είναι ότι ο κινητήρας, στην πρώτη και δεύτερη σχέση, με λιγότερες από 950 σ.α.λ μπορεί να σβήσει εάν ο οδηγός δεν πατήσει άμεσα γκάζι ή συμπλέκτη. Πληροφορηθήκαμε ωστόσο αρμοδίως, ότι αυτό δεν έχει παρατηρηθεί σε άλλα όμοια αυτοκίνητα.

Αυξημένη προστασία

Ο εξοπλισμός του Polo Van είναι από τους πλουσιότερους στην κατηγορία του, συμβάλλοντας σε ασφαλέστερα και πιο άνετα ταξίδια. Ενδεικτικά σημειώνουμε μετωπικούς αερόσακους οδηγού-συνοδηγού, και τους εμπρός πλευρικούς αερόσακους νέου τύπου, κεφαλής και θώρακα. Επιπλέον, το Polo Van εξοπλίζεται με το σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων MultiCollision Brake και το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ESP με αυτόματη ενίσχυση της πέδησης Brake Assist. Διαθέτει σύστημα αντιολίσθησης κατά την επιτάχυνση ASR, ενώ ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για τον οδηγό είναι το σύστημα αντιολίσθησης κατά την επιβράδυνση με απότομο κατέβασμα ταχύτητας MSR. Επιπρόσθετα, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό EDL, το σύστημα υποβοήθησης κατά την εκκίνηση σε ανηφόρες Hill Hold Assist καθώς και τα υπόλοιπα συστήματα διατηρούν το Polo Van σταθερό στην πορεία του. Συνοψίζοντας την εβδομαδιαία εμπειρία μας πίσω από το τιμόνι του Volkswagen Polo Van τονίζουμε τρία βασικά χαρακτηριστικά που πρόκειται να εκτιμήσει ο οδηγός του. Πρώτον, τις αυξημένες επιδόσεις του κινητήρα με καλές ρεπρίζ, δεύτερον την ευελιξία του κατά την κίνησή του στην πόλη και το τρίτο και βασικότερο τη χαμηλή κατανάλωση απ' όπου θα έχει καθημερινά κέρδος. Να προσθέσουμε, τέλος, ότι το Polo Van προσφέρεται και για προσωπική χρήση, απαλλάσσοντας τον επαγγελματία από το κόστος ενός δεύτερου αυτοκινήτου. Σύμφωνα μάλιστα με την ισχύουσα νομοθεσία, το Polo Van αγοράζεται χωρίς ο ιδιοκτήτης του να πρέπει να αποδείξει την όποια επαγγελματική του ιδιότητα.