Τροχοί & TIR

Αποδοτικότεροι οι νέοι κινητήρες Ford

Βρεθήκαμε στο Μόναχο για να οδηγήσουμε τα αναβαθμισμένα ελαφρά επαγγελματικά της Ford, Transit Custom και Transit, και να καταγράψουμε τις όποιες βελτιώσεις σε σχέση με τα απερχόμενα μοντέλα. Τα δύο
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 01/07/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Βρεθήκαμε στο Μόναχο για να οδηγήσουμε τα αναβαθμισμένα ελαφρά επαγγελματικά της Ford, Transit Custom και Transit, και να καταγράψουμε τις όποιες βελτιώσεις σε σχέση με τα απερχόμενα μοντέλα. Τα δύο μεγαλύτερα μέλη της οικογένειας των Transit διατηρούν αυτούσιο το σχεδιαστικό ύφος των προηγούμενων μοντέλων, από εκεί και πέρα όμως εξοπλίζονται με μία εξαιρετικά προηγμένη γραμμή μετάδοσης κίνησης και ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η αυτοκινητοβιομηχανία σε ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Νέος δίλιτρος EcoBlue είναι στα χαρτιά ο πιο εξελιγμένος που έχει παρουσιάσει ποτέ ο κατασκευαστής, χαρακτηρίζεται από ελαστικότητα και εντυπωσιακά αποθέματα ροπής από πολύ χαμηλές στροφές.

Ο πιο ελαστικός κινητήρας της αγοράς

Η κύρια είδηση λοιπόν, από τα νέα Ford είναι ο σχεδιασμένος από λευκό χαρτί δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας Ford EcoBlue. Ο συγκεκριμένος Euro 6 αντικαθιστά το γνωστό TDCi των 2,2 λίτρων, και αποδίδει κατά μέσο όρο 13% περισσότερο ενώ οι εκπομπές CO2 είναι σημαντικά μειωμένες (από 157 γρ./χλμ.). Όλη τους η εξέλιξη ήταν εστιασμένη στην αύξηση της ροπής στις χαμηλές στροφές και την ελαστικότητα και τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, στις 1.250 σ.α.λ., τα νέα Transit διαθέτουν 20% περισσότερη ροπή –εκεί δηλαδή, που δουλεύει συνήθως ένα LCV. Πραγματικά εντυπωσιακό στοιχείο όπως έχουμε ήδη αναφέρει, είναι η ροπή αυτή καθαυτή που αποδίδει ο νέος κινητήρας και στις τρεις εκδόσεις ισχύος. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ακόμη και ο λιγότερος ισχυρός, με τα 105 PS, αποδίδει μέγιστη ροπή 360 Nm.

Τα ήδη μεγάλα διαστήματα μεταξύ των σέρβις αυξήθηκαν περαιτέρω και μπορούν τώρα να απέχουν μεταξύ τους έως και δύο χρόνια ή 60.000 χιλιόμετρα. Ο νέος δίλιτρος Ford EcoBlue χρησιμοποιεί μία νέα αρχιτεκτονική και έχει εξελιχθεί σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογίες υπερσυμπίεσης, ψεκασμού καυσίμου, συστήματος καύσης, δομικής σχεδίασης και χαμηλών τριβών. Πολλές από τις λύσεις που επέλεξαν οι μηχανικοί για το σύστημα ψεκασμού, την καύση, τον υπερσυμπιεστή και άλλα στοιχεία, εφαρμόζονται για πρώτη φορά σε κινητήρα παραγωγής. Ο κινητήρας διαθέτει 16 βαλβίδες και είναι ιδιαίτερα κόμπακτ διαστάσεων, με αλουμινένια κυλινδροκεφαλή. Το σύστημα ψεκασμού common rail είναι τελευταίας γενιάς (2000 bar) με κάθε (πιεζοηλεκτρικό) μπεκ να διαθέτει 8 οπές για απόλυτη ακρίβεια, και μπορούν να γίνονται έως και 6 ψεκάσματα ανά κύκλο. Έχει τοποθετηθεί ένα καινούργιο τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, το οποίο περιστρέφεται με τη διπλάσια ταχύτητα από τα αντίστοιχα σε αυτοκίνητα Φόρμουλα 1 και έχει δοθεί μέριμνα στη χαμηλή αδράνεια ώστε να αυξηθεί η ροπή στις χαμηλές στροφές. Έχουν μειωθεί σημαντικά και οι τριβές με διάφορες λύσεις όπως οφσετ στρόφαλο και modular εκκεντροφόρο. Καινοτόμος είναι και ο θάλαμος καύσης για τον οποίο υιοθετήθηκε μία νέα τεχνική ονόματι είδωλο καθρέφτη για την πολλαπλή εισαγωγής.

Για τα Transit και Transit Custom, ο κινητήρας 2.0L Ford EcoBlue διατίθεται σε εκδόσεις 105, 130 και 170 PS, κάθε μία από τις οποίες προσφέρει αυξημένη ισχύ και ροπή συγκριτικά με τον απερχόμενο 2.2.L. να σημειωθεί ότι,όλα τα Transit άνω των 3,5 τόνων μικτού συνεχίζουν επί του παρόντος με τον γνωστό κινητήρα των 2,2 λίτρων. Η βελτιωμένη ροπή στις χαμηλές στροφές –20% επιπλέον στις 1.250 rpm – μεταφράζεται σε καλύτερη ελαστικότητα και απόκριση στην καθημερινή οδήγηση. Τα Transit που είναι εφοδιασμένα με το σύστημα Auto-Start-Stop πετυχαίνουν εκπομπές CO2 από 174 γρ./χλμ. και μέση τυποποιημένη κατανάλωση από 6,6 λίτ./100 χλμ. ή 10% λιγότερο από το αντίστοιχο απερχόμενο μοντέλο. Τα Transit Custom με Auto-Start-Stop διαθέτουν εκπομπές CO2 από 157 γραμ. / χλμ., με μέση κατανάλωση από 6,1 λίτ./100 χλμ. – 13% λιγότερο από το αντίστοιχο απερχόμενο μοντέλο. Η Ford εκτιμά οικονομία καυσίμου έως 1.600 ευρώ για κάθε 130.000 χλμ.για το χρήστη του νέου Transit Custom van105 ίππων συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο των 100 ίππων.

Για να πληροί τα πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6, ο δίλιτρος Ford EcoBlue έχει βελτιστοποιημένο σύστημα καύσης με σύστημα SCR, χρησιμοποιώντας δηλαδή, AdBlue, το οποίο, χονδρικά, χρειάζεται πλήρωση κάθε 10.000 χιλιόμετρα. Η ήδη εξαιρετική δυναμική συμπεριφορά των Transit και Transit Custom έχει αναβαθμιστεί χάρη στον ανασχεδιασμό του συστήματος διεύθυνσης με σκοπό την καλύτερη πληροφόρηση από τη στεφάνη του τιμονιού και τα νέα αμορτισέρ που βελτιώνουν την άνεση και τον έλεγχο του οχήματος. Όλα τα παραπάνω κληθήκαμε να τα διαπιστώσουμε στο οδικό δίκτυο γύρω από το Μόναχο.

Οδηγικές εντυπώσεις

Σχεδόν όλη η έμφαση στον σχεδιασμό των νέων κινητήρων δόθηκε στην περίσσεια ροπής στις χαμηλές στροφές. Το σκεπτικό πίσω από αυτή την απόφαση είναι ότι, το σύνολο σχεδόν της καθημερινής εργασίας ενός van στις κατηγορίες των Transit και Transit Custom, γίνεται στις χαμηλομεσαίες στροφές. Αυτό που έχουν πετύχει οι μηχανικοί είναι να εξαλείψουν σχεδόν πλήρως τα κομπιάσματα όταν βυθίζεις το γκάζι στο πάτωμα στις πολύ χαμηλές στροφές, ακόμη και στις δύο τελευταίες σχέσεις του κιβωτίου. Αυτό δρα αγχολυτικά στον οδηγό καθώς δεν χρειάζεται να σκέφτεται συνέχεια να κατεβάσει σχέση. Οδηγήσαμε αρκετά Transit και Transit Custom σε διάφορες διαμορφώσεις. Κοινή διαπίστωση είναι ότι, ο νέος EcoBlue είναι από τις περιπτώσεις όπου τα όσα διαβάζεις στα τεχνικά χαρακτηριστικά ανταποκρίνονται στην αίσθηση που αποκομίζεις από τη θέση του οδηγού. Με μία «κλούβα» Transit Custom με τον κινητήρα των 105 PS και φορτίο 400 κιλών κινηθήκαμε με σβελτάδα σε κάθε είδους διαδρομή, με τον EcoBlue να δείχνει χαρακτηριστική απροθυμία να «κρεμάσει» οπουδήποτε.

Χαρακτηριστικό της αφθονίας ροπής του νέου EcoBlue, είναι ο τρόπος που βγαίναμε από ροτόντα –τόσο με το μεγάλο Transit όσο και με το Custom- όπου ακόμη και με ταχύτητα βαδίσματος η δευτέρα «άρπαζε» με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού. Η απόκριση του κινητήρα είναι εξαιρετική σε όλο το εύρος των στροφών και δεν υπάρχουν δισταγμοί όσο και να το επιδιώξαμε. Για να βάλει κάποιος δύσκολα στα νέα Ford θα πρέπει σκόπιμα να αφήσει τις στροφές να πέσουν σε επίπεδα που ποτέ δεν θα αφήσει ο επαγγελματίας οδηγός να «κατέβει» ο κινητήρας. Το ξεδίπλωμα της ισχύος και της ροπής είναι υποδειγματικά ομαλό, και το ίδιο συμβαίνει και με την εκκίνηση από στάση. Για τον επιλογέα του μηχανικού κιβωτίου ισχύει ότι ξέραμε έως τώρα –με μικρές διαδρομές, θετικό κούμπωμα, είναι πιθανότατα ο πιο ακριβής ανάμεσα στον ανταγωνισμό. Επίσης, οι βελτιώσεις στην ανάρτηση δείχνουν να αποδίδουν, καθώς μας φάνηκε πιο ραφιναρισμένη η απόσβεση.

Τα δύο μοντέλα τοποθετούνται ξεκάθαρα αυτή τη στιγμή στην κορυφή της κατηγορίας ως προς τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Στο επαρχιακό δίκτυο και τα δύο μοντέλα καμουφλάρουν τον όγκο τους με μαεστρία, και για να εκδηλωθεί υποστροφική ή υπερστροφική τάση θα πρέπει να πηγαίνεις πραγματικά «γυρεύοντας». Το σύστημα πέδησης δεν έδειξε σημάδια κόπωσης, και η κατευθυντικότητα στην εθνική είναι υποδειγματική. Ως αίσθηση, οι βελτιώσεις ως προς την ηχομόνωση δείχνουν να αποδίδουν, το κυρίαρχο χαρακτηριστικό πάντως, είναι σε κάθε περίπτωση η ηλεκτρική λειτουργία των EcoBlue και ο απρόσμενα γραμμικός τρόπος λειτουργίας τους. Όποιος οδηγεί Ford με κινητήρα Ecoboost είναι δύσκολο να μην κάνει τον παραλληλισμό με τα υπερεξελιγμένα μηχανικά σύνολα βενζίνης του κατασκευαστή. Σαφώς και ακούγεται ο EcoBlue ως ντίζελ στο ρελαντί, αλλά με το που εκκινείς σε ξαφνιάζει αμέσως με την εξαιρετική απόκριση στο γκάζι.

Τα στοιχεία εκμετάλλευσης παραμένουν ακριβώς τα ίδια με τα υπάρχοντα μοντέλα. Σημεία ουσιαστικής κριτικής δεν υφίστανται και θα θέλαμε ίσως μόνο διαφορετική ή και λίγο μεγαλύτερη γραμματοσειρά στον πίνακα οργάνων. Το αυτόματο κιβώτιο δεν ήταν διαθέσιμο για δοκιμή καθώς είναι προγραμματισμένο να λανσαριστεί αργότερα.

Μετά το τέλος της δοκιμής, θεωρούμε ότι, ειδικά για το Transit Custom, ακόμη και ο «εισαγωγικός» των 105 hp φτάνει και περισσεύει για τις περισσότερες μεταφορικές εφαρμογές, ο αμέσως μεγαλύτερος όμως είναι η χρυσή τομή. Όπως και με τα απερχόμενα μηχανικά σύνολα, έτσι και τώρα τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις αναμένεται να αποσπάσει η μεσαία έκδοση (130PS) ισχύος του νέου EcoBlue. Όσο για τον 170άρη είναι σχεδόν υπερβολή. Οι επιταχύνσεις από στάση και οι ρεπρίζ που προσφέρει είναι πραγματικά καταιγιστικές –με 600 κιλά φορτίο στην «κλούβα»- και από τη στιγμή που ο νέος δίλιτρος κινητήρας διατίθεται για τα μοντέλα έως 3,5 τόνους μικτού, δύσκολα μπορεί να δικαιολογηθεί η επιπλέον επένδυση από τον «130» που ήδη αποδίδει 385 Nm. Οι παραγγελίες για τα νέα μοντέλα έχουν ξεκινήσει, με τις παραδόσεις να αναμένονται τον Αύγουστο.

Υπερπαραγωγή στα ηλεκτρονικά, νέο αυτόματο κιβώτιο

Πέρα από τη γκάμα των νέων κινητήρων, τα Transit και Transit Custom διατίθενται τώρα για παραγγελία με προηγμένες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού όπως το Σύστημα Προστασίας από Πλευρικούς Ανέμους (Side Wind Stabilisation) και το Σύστημα Υποβοήθησης Αποφυγής Σύγκρουσης με Αναγνώριση Πεζών (Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection). Από τα τέλη του 2016, οι πελάτες θα μπορούν επίσης να παραγγείλουν ένα εξάρι αυτόματο κιβώτιο αντί του χειροκίνητου για τα (προσθιοκίνητα) Transit Custom και Transit και ένα νέο σύστημα πίσω αερανάρτησης με τα μοντέλα Transit Custom Kombi.

Δε λείπουν στοιχεία όπως ο «έξυπνος» αυτόματος πιλότος (AdaptiveCruiseControl) που χρησιμοποιεί ραντάρ για να διατηρεί μία προκαθορισμένη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και το σύστημα Traffic Sign Recognition. Αυτό ενημερώνει τους οδηγούς για το πιο πρόσφατο όριο ταχύτητας που έχει ανιχνευτεί, για τις πινακίδες ακύρωσης ορίων και τα απαγορευτικά προσπέρασης μέσα από οπτικές ενδείξεις στην οθόνη του πίνακα οργάνων. Το αναβαθμισμένο σύστημα Δυναμικού Ελέγχου (ESC), είναι στάνταρ και στα δύο νέα μοντέλα και προσφέρει νέες λειτουργίες που βελτιώνουν την ευστάθεια σε ακραίες οδηγικές συνθήκες, μεταξύ των οποίων τρεις νέες, πατενταρισμένες από τη Ford: Side Wind Stabilisation που χρησιμοποιεί τα φρένα στη μια πλευρά του οχήματος ώστε να αντισταθμίσει μια ξαφνική πλευρική ριπή αέρα, το Curve Control, για την επιβράδυνση του οχήματος μέσα σε μία στροφή με σταθερό και ελεγχόμενο τρόπο (π.χ. κατά την έξοδο από αυτοκινητόδρομο με μεγάλη ταχύτητα) και το (βελτιωμένο) Roll Stability Control ή Έλεγχο Κλίσεων του Αμαξώματος που εμποδίζει την ανατροπή του οχήματος επεμβαίνοντας στη ροπή του κινητήρα και φρενάροντας επιλεκτικά τους τροχούς.

Νέα αερανάρτηση και υψηλού επιπέδου συνδεσιμότητα

Μέσα στην καμπίνα, διατίθεται προαιρετικά, το σύστημα συνδεσιμότητας SYNC 2 της Ford που λειτουργεί με φωνητικές εντολές και συνοδεύεται από μια νέα έγχρωμη οθόνη αφής 6 ιντσών υψηλής ανάλυσης. Στα Transit Custom, μία νέα έγχρωμη οθόνη 4 ιντσών προσφέρεται στάνταρ με σύστημα συνδεσιμότητας SYNC αντί της οθόνης 3,5 ιντσών των προηγούμενων μοντέλων. Στη δοκιμή διαπιστώσαμε την υψηλή αναγνωσιμότητα της νέας οθόνης, ειδικά σε σχέση με την αντίστοιχη του απερχόμενου μοντέλου. Τα νέα Transit και Transit Custom με το νέο κινητήρα Ford 2.0L EcoBlue αναγνωρίζονται εξωτερικά από μία νέα χρωμιωμένη λωρίδα στον εμπρός κάτω αεραγωγό που αποτελεί και τη μόνη οπτική διαφορά.

Οι πελάτες που επιλέγουν προσθιοκίνητες εκδόσεις Transit και Τransit Custom θα μπορούν να παραγγέλνουν ένα εξατάχυτο (προερχόμενο από την αμερικάνικη Ford) αυτόματο κιβώτιο SelectShift από τα τέλη του 2016. Ένα νέο σύστημα πίσω αερανάρτησης έχει εξελιχθεί ειδικά για το Transit Custom για να προσφέρει βελτιωμένο έλεγχο των κλίσεων του αμαξώματος και της απόστασης από το έδαφος σε μία ευρεία ποικιλία συνθηκών φορτίου, σε συνδυασμό με βελτιωμένη άνεση επιβατών και δυναμική συμπεριφορά –αποκλειστικά για τα μοντέλα Kombi M1. Η γκάμα εκδόσεων παραμένει ως έχει, με πολλαπλές επιλογές ύψους οροφής και μεταξονίων, ποικίλες δυνατότητες επιλογής μικτού βάρους οχήματος (GVW), και αμαξώματα van, kombi για μεταφορά ατόμων και φορτίου και διπλοκάμπινα (double-cab-in-van). Τα Transit τέλος, προσφέρονται με κίνηση στους εμπρός τροχούς (FWD), στους πίσω τροχούς (RWD) ή με Σύστημα «Έξυπνης» Τετρακίνησης (Intelligent All Wheel Drive) και αμαξώματα Chassis Cab και Minibus.

Στο ίδιο τεύχος #339

PreviousNext