Η πρώτη οδηγική παρουσίαση του νέου Peugeot Expert έγινε στο Παρίσι όπου δοκιμάσαμε την έκδοση με τον 1.600άρη πετρελαιοκινητήρα των 115 ίππων και το 2λιτρο κινητήρα των 150 ίππων με το 6άρι μηχανικό κιβώτιο.

Κομψή εμφάνιση

Το πρώτο πράγμα που κεντρίζει το ενδιαφέρον στο νέο Peugeot Expert είναι ο μοντέρνος σχεδιασμός του με τις νεανικές γραμμές. Ο σχεδιαστικός αέρας του γαλλικού οχήματος θυμίζει κατά πολύ αυτό των πολυτελών επιβατικών, κυρίως στο εμπρόσθιο τμήμα του, με την τραπεζοειδή μάσκα η οποία φέρει το σήμα πιο ψηλά. Νέας σχεδίασης είναι τα φωτιστικά σώματα, ενώ οι προβολείς βρίσκονται τοποθετημένα χαμηλότερα. Ο προφυλακτήρας φέρει εκτεταμένους αεραγωγούς σε όλο το πλάτος του και εφοδιάζεται με λυχνίες Led για τα φώτα ημέρας.

Οι ανάγλυφες γραμμές στα φτερά σε συνδυασμό με τους μικρούς προβόλους, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της πλαϊνής σχεδίασης. Πίσω, τα φωτιστικά σώματα αποκτούν νέα και πιο εντυπωσιακά γραφικά. Γενικότερα, οι κομψές γραμμές του οχήματος ενισχύουν την αεροδυναμική ροή.

Εργονομία

Σε υψηλά επίπεδα είναι η ποιότητα στο εσωτερικό παραπέμποντας επίσης στα επιβατικά οχήματα της εταιρείας, με την εργονομία να έχει τον πρώτο λόγο. Το σκαλοπάτι παρέχει εύκολη πρόσβαση στην υπερυψωμένη θέση των καθισμάτων με σημαντικό πλεονέκτημα την καλή ορατότητα προς όλες τις πλευρές. Όλες οι βασικές εκδόσεις προσφέρονται με διπλό κάθισμα συνοδηγού. Ο πίνακας οργάνων και το τιμόνι είναι καθετοποιημένα δίνοντας την αίσθηση στον οδηγό ότι βρίσκεται σε περιβάλλον μεταξύ SUV για την επιβλητική του θέση και σεντάν για την άνεση.

Στις πλαστικές επιφάνειες του ταμπλό κυριαρχεί η διχρωμία με ανοιχτό και πιο σκούρο χρώμα. Μοντέρνας σχεδίασης είναι το καντράν, με το ταχύμετρο, το στροφόμετρο, τη θερμοκρασία κινητήρα και το δείκτη καυσίμων να έχουν αναλογική απεικόνιση, ενώ στην κεντρική οθόνη καταγράφονται σε ψηφιακή μορφή επιμέρους λειτουργίες του οχήματος. Η οθόνη αφής 7 ιντσών είναι τοποθετημένη στη μέση του ταμπλό με ευκολία χρήσης από τον οδηγό και τον συνοδηγό. Αγγίζοντάς την ελαφρά ή με τη χρήση φωνητικού ελέγχου ενεργοποιείται το GPS ακριβείας, το τηλέφωνο και τα πολυμέσα ενημέρωσης. Μοντέρνας σχεδίασης είναι και τα χειριστήρια του διζωνικού κλιματισμού με δυο μικρά χρωμιωμένα κουμπάκια.

Το όχημα εξασφαλίζει αυξημένη χωρητικότητα, 49 λίτρων με ανοιχτούς και κλειστούς χώρους αποθήκευσης αντικειμένων. Αναλυτικότερα, στην κεντρική κονσόλα βρίσκεται ντουλάπι, ανοίγει με το πάτημα ενός κουμπιού, στο οποίο ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει έγγραφα και χαρτιά του δρομολογίου. Επιπλέον αποθηκευτικοί χώροι διατίθενται στην πλευρά του συνοδηγού και στις τσέπες κάθε πόρτας. Επιπρόσθετα, η πλάτη του μεσαίου καθίσματος διπλώνει και χρησιμεύει σαν τραπεζάκι, ενώ χώρος 73 λίτρων για αντικείμενα εξασφαλίζεται κάτω από το κάθισμα (Extended Cab). Στις δυο ποτηροθήκες στην αριστερή και δεξιά πλευρά του ταμπλό τοποθετούνται μπουκάλια μισού λίτρου. Η φόρτιση των ηλεκτρονικών συσκευών γίνεται από δυο πρίζες 12V σε εμφανή θέση. Τέλος, ο λεβιές ταχυτήτων με την καλαίσθητη εμφάνιση και το τετράγωνο επάνω μέρος του είναι τοποθετημένος σε ιδανικό σημείο στο ταμπλό, χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να απλώσει αρκετά το δεξί του χέρι για τη χρήση αυτού.

Τρία μήκη αμαξώματος-Δυο μήκη μεταξονίου

Το νέο Expert διατίθεται σε τρία μήκη αμαξώματος, Compact στα 4,60, Standard στα 4,95 και Long στα 5,30 μέτρα και δυο μήκη μεταξονίου στα 2,92 μέτρα για την Compact έκδοση και 3,27 για τις υπόλοιπες δυο. Με το συνολικό μήκος του μεταξονίου να έχει μειωθεί, το νέο Expert διακρίνεται για την καλύτερη κατανομή των μαζών μεταξύ των δύο αξόνων.

Ανάλογα με τη μεταφορική δραστηριότητα κάθε εταιρείας το νέο Expert διατίθεται ως κλούβα, combi και extended cab. Οι μικροί πρόβολοι εμπρός και πίσω σε όλες τις εκδόσεις αυξάνουν την ευελιξία του οχήματος με κύκλο στροφής στα 11,3 μέτρα. Με ύψος στα 1,9 μέτρα λύνεται το θέμα του πάρκινγκ καθώς το όχημα χωράει σε οποιοδήποτε κλειστό χώρο. Τέλος το νέο Expert βασίζεται στην εντελώς νέα πλατφόρμα ΕΜP2 του ομίλου PSA, η οποία χρησιμοποιείται και στην επιβατική έκδοση του μοντέλου 308.

Χώρος φόρτωσης

Βασικό γνώρισμα του Expert είναι το ελαφρύτερο βάρος του κατά 150 κιλά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο χάρη στο νέο του σασί ενώ διαθέτει ωφέλιμο έως και 1.400 κιλά. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης είναι από 4,6 έως 6,6 κυβικά μέτρα και στις εκδόσεις αμαξώματος Standard και Long μπορούν να μεταφερθούν μέχρι και τρεις ευρωπαλέτες. Το πίσω κατώφλι φόρτωσης καθώς και των αριστερών και δεξιών θυρών είναι χαμηλό, επιτρέποντας την εύκολη τοποθέτηση των εμπορευμάτων. Κατά μήκος του πατώματος βρίσκονται έξι κρίκοι πρόσδεσης φορτίου για την καλύτερη ασφάλισή του. Το άνοιγμα των πίσω θυρών είναι μεγάλο, με σταθερή τοποθέτηση στις 90, 180 αλλά και 250 μοίρες (έκδοση Long) έτσι ώστε να μην εμποδίζεται η κίνηση των υπολοίπων οχημάτων κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης. Η παρουσία της υψηλής τεχνολογίας έχει κάνει την εμφάνισή της στις ηλεκτρικά συρόμενες πόρτες λύνοντας το πιο γνωστό πρόβλημα των οδηγών οι οποίοι κουβαλούν αντικείμενα και ταυτόχρονα πρέπει να ανοίξουν την πόρτα. Μέχρι πρότινος έπρεπε να ακουμπήσουν σε κάποιο σημείο τα αντικείμενα και μετά να την ανοίξουν, χάνοντας σε χρόνο και καταβάλλοντας περισσότερη μυϊκή προσπάθεια. Πλέον, η διαδικασία γίνεται απλούστερη, είτε ακουμπώντας με τα δάχτυλα τα πλαϊνά χερούλια και οι πόρτες να ανοίγουν αυτόματα, είτε ακόμη πιο εύκολα με μια απλή κίνηση του ποδιού στον αισθητήρα που βρίσκεται στον πίσω προφυλακτήρα, αρκεί ο οδηγός του να έχει πάνω του το ηλεκτρονικό κλειδί.

Τέλος, αξιοσημείωτη είναι η επέκταση του ωφέλιμου χώρου φόρτωσης, χάρη στο σύστημα Moduwork, για μακριά αντικείμενα, με την αναδίπλωση του κεντρικού διαχωριστικού στην πλευρά του συνοδηγού. Μάλιστα στην μπροστινή πλευρά του πατώματος υπάρχει κρίκος πρόσδεσης για το δέσιμό τους. Με τον τρόπο αυτό το ωφέλιμο μήκος του χώρου φόρτωσης μπορεί να αυξηθεί κατά 1,16 μέτρα, φτάνοντας συνολικά τα 4,02 μέτρα.

Μηχανικά σύνολα

Το νέο Peugeot Expert προσφέρει δυο επιλογές πετρελαιοκινητήρων με χωρητικότητα 1,6 λίτρων και 2,0 λίτρων, οι οποίοι είναι πιο αποδοτικοί και οικονομικοί με σημαντικό ρόλο σε αυτό να διαδραματίζει τόσο ο αεροδυναμικός συντελεστής του οχήματος όσο και η μείωση του συνολικού του απόβαρου.

Αναλυτικότερα είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις ισχύος στα 1,6 λίτρα με ιπποδυνάμεις 95 και 115 ίππων και ροπή 210, 240 και 300 Nm και τρεις για τους 2λιτρους, με 120, 150 και 180 ίππους και ροπή 340, 370 και 400 Nm αντίστοιχα, τεχνολογίας Euro 6 Blue HDi με σύστημα SCR και ειδικό φίλτρο μικροσωματιδίων DPF. Η δεξαμενή του AdBlue έχει χωρητικότητα 22,4 λίτρα με αυτονομία για περίπου 15.000 χιλιόμετρα. Η χαμηλότερη μέση κατανάλωση που ανακοινώνεται αφορά τον 1.600άρη BlueHDi των 115 ίππων με σύστημα Start-Stop με μόλις 5,1 λίτρα/100 χλμ. και επιπλέον χαμηλές εκπομπές διοξειδίου άνθρακα με 133 γραμμάρια/χλμ.

Ο 1.600άρης κινητήρας συνεργάζεται, αναλόγως της έκδοσης, με μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων 5 ή 6 σχέσεων καθώς και το αυτόματο ETG των 6 σχέσεων. Αντίστοιχα, ο 2λιτρος κινητήρας συνδυάζεται με μηχανικό ή αυτόματο (ΕΑΤ6) κιβώτιο έξι σχέσεων.

Επίσης, σημαντικό κέρδος για τον ιδιοκτήτη είναι η αύξηση των διαστημάτων μεταξύ των Service για τους νέους κινητήρες στα 40.000 χλμ. ή σε διετή βάση. Τέλος, η αποδοτικότητα των νέων κινητήρων και η περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου επιφέρουν σημαντικά μειωμένο κόστος ιδιοκτησίας για τους πελάτες.

Στο τιμόνι του Peugeot Expert

Η πρώτη οδηγική μας εμπειρία με το Peugeot Expert περιελάμβανε μια μικτή διαδρομή 80 χιλιομέτρων, ακολουθώντας στην ουσία την πορεία ενός οδηγού που κάνει διανομές εντός και εκτός πόλης. Στοιχείο θετικό είναι η θέση οδήγησης η οποία βρίσκεται ψηλά με τον οδηγό να έχει καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Η ρύθμιση του δερμάτινου τιμονιού, με την εξαιρετική αίσθηση, γίνεται πάνω-κάτω και μέσα-έξω. Για την εκκίνηση του κινητήρα ο οδηγός πατάει το κουμπί Start/Stop από την κεντρική κονσόλα. Το ξεπαρκάρισμα του οχήματος γίνεται με τη βοήθεια της κάμερας οπισθοπορείας η οποία εμφανίζει την πίσω πλευρά στην κεντρική οθόνη. Το σύστημα Top rear vision, είχαμε τη δυνατότητα να το δοκιμάσουμε στο Expert με τους 150 ίππους. Όταν κάναμε όπισθεν και πλησιάσαμε ένα άλλο σταθμευμένο όχημα, η κάμερα οπισθοπορείας ζούμαρε με θέαση 180 μοιρών διευκολύνοντάς μας να παρκάρουμε με μεγάλη ακρίβεια. Θετικό στοιχείο του Expert είναι το πολύ ελαφρύ τιμόνι. Για τη βελτίωση του κύκλου στροφής το νέο ηλεκτροϋδραυλικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης συνδυάζεται με την τοποθέτηση της αντιστρεπτικής ράβδου κάτω από την κρεμαγιέρα.

Στο δρόμο παρατηρούμε τη σβελτάδα και την ικανότητα του κινητήρα να αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα καθώς και την εξαιρετική ποιότητα κύλισης χάρη στη νέα πίσω διάταξη της ανάρτησης με λοξά γόνατα. Γενικότερα, η απόσβεση της ανάρτησης είναι καλή, με μαλακή αίσθηση στους κραδασμούς και τις λακκούβες του δρόμου καθώς και βελτιωμένα κρατήματα. Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι άριστη και το κούμπωμα των ταχυτήτων εύκολο. Σημαντικές είναι οι βελτιώσεις που έχουν επιτευχθεί σε ότι αφορά στην ηχομόνωση της καμπίνας, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες.

Σαφώς πιο δυναμικός εμφανίζεται ο 2λιτρος κινητήρας με τους 150 ίππους κάνοντας τη δουλειά του οδηγού ακόμη πιο ξεκούραστη. Χαρακτηριστικό του γνώρισμα το άρπαγμά του από χαμηλό εύρος στροφών κινώντας το όχημα γρήγορα και οικονομικά.

Από την αριστερή πλευρά του ταμπλό, μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη, ο οδηγός ρυθμίζει το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (Grip Control) το οποίο βοηθάει στην κίνηση του οχήματος σε δρόμους με χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης, με χιόνι, εκτός δρόμου και αμμώδη εδάφη, ενώ μπορεί να απενεργοποιήσει και τη λειτουργία του ESP. Το νέο Expert είναι εξοπλισμένο με πολλά συστήματα ασφαλείας τα οποία λειτουργούν πάντα με γνώμονα την ασφάλεια του οδηγού του οχήματος.

Το σύστημα Distance Allert προειδοποιεί τον οδηγό, ηχητικά και οπτικά, όταν πλησιάζει σημαντικά το προπορευόμενο όχημα ενώ το Active Brake Assist είναι σε θέση να ακινητοποιήσει πλήρως το όχημα σε ταχύτητες έως και 30 χλμ/ώρα όταν ανιχνεύσει κίνδυνο ρόσκρουσης, ακόμη και αν δεν επέμβει ο οδηγός, και ταυτόχρονα μπορεί να μειώσει σημαντικά τις δυνάμεις της πρόσκρουσης σε υψηλότερες ταχύτητες. Το σύστημα Blind Spot Monitoring προειδοποιεί τον οδηγό για τυχόν εμπόδια που βρίσκονται εκτός του άμεσου οπτικού του πεδίου ενώ το Speed Limit Recommendation προτείνει στον οδηγό τη συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας που ισχύουν στη διαδρομή έχοντας τη δυνατότητα να διαβάζει τις σχετικές πινακίδες. Επιπλέον, το Active Cruise Control μπορεί να ρυθμίζει την ταχύτητα κίνησης του οχήματος με βάση τις βέλτιστες αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα.

Επίσης, σε κάθε πέρασμα του οχήματος επάνω από τη λευκή γραμμή του δρόμου χωρίς τη χρήση φλας, ακούγεται ηχητική προειδόποιηση ενώ στην κεντρική οθόνη ανάβει η αντίστοιχη ένδειξη. Συνολικά στο δρόμο πατάει με σιγουριά, όπως και σε κάθε αλλαγή λωρίδας με αρκετά χιλιόμετρα δεν δημιουργεί την παραμικρή ανησυχία, μειώνοντας τις κινήσεις στο τιμόνι και αυξάνοντας την ακρίβεια των χειρισμών. Η κατευθυντικότητα είναι άμεση και μας βοήθησε σε δρόμο με πολλές και συνεχόμενες στροφές, όπου το αυτοκίνητο δεν έγερνε και κρατούσε τη γραμμή του.

Εύστοχη θεωρούμε την παρουσία της μικρής οθόνης στο κεντρικό ταμπλό, Head-up Display, στην πλευρά του οδηγού, μέσω της οποίας προβάλλονται ο χιλιομετρητής, το GPS, ενδείξεις του υπολογιστή ταξιδιού, στο άμεσο οπτικό πεδίο, μειώνοντας τις πιθανότητες απόσπασης της προσοχής του κατά την οδήγηση.

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως το νέο Peugeot Expert θα είναι διαθέσιμο και σε εκδόσεις με σύστημα τετρακίνησης χάρη σε ένα ειδικό σύστημα Dangel 4x4.