Τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζει η Volvo Trucks για την ασφάλεια των μετακινήσεων είναι συνταρακτικά: 1.200.000 άνθρωποι παγκοσμίως χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο κάθε χρόνο, αριθμός που ισοδυναμεί με πτώσεις δέκα επιβατικών αεροπλάνων καθημερινά. Στην Ευρώπη σημειώνονται 26.000 θάνατοι ετησίως από τροχαία ενώ στο 15% αυτών εμπλέκονται φορτηγά.

Η ασφάλεια ήταν ανέκαθεν προτεραιότητα της σουηδικής εταιρείας ενώ εδώ και δεκαετίες εγκαθιστά στα φορτηγά της τα πιο σύγχρονα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας με στόχο τη μείωση ατυχημάτων, τραυματισμών και θανάτων. Στην πρόσφατη επίσκεψή μας στις εγκαταστάσεις της Volvo Trucks στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας ενημερωνόμαστε για τα έξυπνα συστήματα ασφαλείας που πρόσφατα ανέπτυξε η εταιρεία με επίκεντρο αυτή τη φορά την προστασία του ανθρώπου στο αστικό περιβάλλον, εκεί δηλαδή που τα φορτηγά εμπλέκονται σε ατυχήματα κυρίως με πεζούς και ποδηλάτες.

Η Volvo εξελίσσει περαιτέρω το αυτόματο φρένο έκτακτης ανάγκης και επενδύει σε επιπλέον ορατότητα και εκπαιδευτικά προγράμματα για πεζούς και ποδηλάτες.

Emergency Brake…σε πλήρη λειτουργία

Από το Νοέμβριο του 2015 έχει τεθεί σε ισχύ ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία επιβάλλει τα καινούργια φορτηγά δυο και τριών αξόνων να εφοδιάζονται με αυτόματο φρένο έκτακτης ανάγκης. Άλλωστε, περίπου το 1/5 των ατυχημάτων αφορούν σύγκρουση με το προπορευόμενο όχημα και στόχος είναι να μειωθεί το ποσοστό αυτό. Η Volvo Trucks έχει αναπτύξει το Emergency Brake για να ικανοποιεί ακόμη και τις μελλοντικές ευρωπαϊκές απαιτήσεις το οποίο επικεντρώνεται κυρίως στην προειδοποίηση του οδηγού για τον κίνδυνο σύγκρουσης, έχοντας προηγουμένως αξιολογήσει γρήγορα την κατάσταση.

Το φρένο έκτακτης ανάγκης χρησιμοποιείται μόνο εάν είναι απολύτως απαραίτητο και ενεργοποιείται γρήγορα, με την ταχύτητα πέδησης να είναι περίπου 7m/sec2 που στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η ταχύτητα μπορεί να μειωθεί από 80 σε 0 χλμ. σε περίπου 40 μέτρα. Το μόνιτορ του συστήματος παρακολουθεί την κίνηση των προπορευόμενων οχημάτων και με τη βοήθεια της κάμερας και του ραντάρ λειτουργεί κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες, ανεξάρτητα αν έχει ηλιοφάνεια, ομίχλη ή σκοτάδι. Όταν υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης με προπορευόμενο όχημα τότε ο οδηγός του φορτηγού ειδοποιείται μέσω φώτων και ακουστικών σημάτων. Εάν το σύστημα δεν ανιχνεύσει απόκριση από τον οδηγό, τότε το όχημα αρχίζει αυτόματα την πέδηση και αν δεν αντιδράσει καθόλου ακινητοποιεί πλήρως το όχημα.

Επιπρόσθετα, μετά από πέντε δευτερόλεπτα χωρίς καμία κίνηση του τιμονιού ή άλλη αντίδραση, το χειρόφρενο ενεργοποιείται αυτόματα και αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο ασφαλείας για να αποφευχθεί το στρίψιμο του τιμονιού σε περίπτωση σοκ του οδηγού. Με την ενεργοποίηση του φρένου έκτακτης ανάγκης τα φώτα φρένων αρχίζουν να αναβοσβήνουν για να προειδοποιούν τους οδηγούς των πίσω οχημάτων και όταν η ταχύτητα μειωθεί στα 5 χλμ/ώρα ενεργοποιούνται τα αλάρμ.

Πρόγραμμα οδικής ασφάλειας για παιδιά και ποδηλάτες

Σε χώρες της δυτικής Ευρώπης όπου η χρήση του ποδηλάτου είναι καθημερινή από τους κατοίκους, ο κίνδυνος ατυχημάτων είναι αυξημένος. Η Volvo Trucks με το πρόγραμμα Stop, Look, Wave, ενημέρωσε περίπου 100.000 μαθητές πώς να αλληλεπιδρούν με ασφάλεια με τα φορτηγά, σε 13 χώρες. Έτσι, δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να καταλάβουν καλύτερα τον τρόπο κυκλοφορίας των φορτηγών και πώς να αποφεύγουν τους κινδύνους.

Επίσης, με ένα νέο παγκόσμιο εκπαιδευτικό πακέτο που ονομάζεται See and Be Seen και απευθύνεται σε ποδηλάτες από 12 ετών και άνω, η Volvo στοχεύει στη βελτίωση της κατανόησης του τρόπου με τον οποίο μπορούν να αλληλεπιδράσουν οι χρήστες του δρόμου με τα φορτηγά στο περιβάλλον κυκλοφορίας. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στο πόσο σημαντικό είναι να παρακολουθούν την κυκλοφορία γύρω από το όχημα και να κάνουν ορατή την παρουσία τους στους οδηγούς των φορτηγών. Το εκπαιδευτικό πακέτο περιλαμβάνει επιστημονικά βοηθήματα, συμπεριλαμβανομένων των υλικών παρουσίασης, των ταινιών και των πρακτικών ασκήσεων.

Κάμερες και επιπρόσθετο τζάμι για αυξημένη ορατότητα

Περίπου το 35% των ατόμων που υφίστανται σοβαρούς τραυματισμούς ή θανατηφόρα ατυχήματα στα βαριά φορτηγά είναι πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές. Με τον αυξανόμενο ρυθμό αστικοποίησης και με περισσότερους ανθρώπους και οχήματα στους δρόμους, υπάρχει κίνδυνος οι τραυματισμοί να αυξηθούν εάν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα.

Προκειμένου να μειωθούν τα ποσοστά ατυχημάτων, είναι απαραίτητο να συνεχιστεί η ανάπτυξη μιας σειράς τεχνικών λύσεων που μπορούν να βοηθήσουν τον οδηγό του φορτηγού να αποφύγει επικίνδυνες καταστάσεις. Γι’ αυτό το λόγο και για ακόμη καλύτερη ορατότητα η Volvo εξοπλίζει τα οχήματά της με κάμερες στην μπροστινή και δεξιά πλευρά παρέχοντας ακόμη καλύτερο οπτικό πεδίο στον οδηγό, στα σημεία που αδυνατεί να δει από τον καθρέφτη.

Η εικόνα της κάμερας προβάλλεται σε οθόνη στο κεντρικό καντράν και έτσι ο οδηγός μπορεί να επιχειρήσει αλλαγή λωρίδας ή να στρίψει ελέγχοντας ακριβώς τι υπάρχει περιμετρικά του οχήματός του. Επίσης, μια πρωτοπορία του Σουηδού κατασκευαστή για τα μοντέλα τα οποία κινούνται σε αστικό περιβάλλον (FL, FE,FM και FMX) είναι η τοποθέτηση τζαμιού στο κάτω μέρος της δεξιάς πόρτας έτσι ώστε ο οδηγός να έχει καλύτερη ορατότητα προς τη δεξιά πλευρά.

Τέλος, έκθεση της Volvo Trucks αποκαλύπτει ότι πολλοί οδηγοί φορτηγών δεν χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας τους, παρόλο που γνωρίζουν ότι οι μισοί από τους συναδέλφους τους πουέχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα θα είχαν επιβιώσει εάν φορούσαν τη ζώνη τους.

Δοκιμή αυτόνομου απορριμματοφόρου

Σε ειδικά διαμορφωμένο –αστικό– περιβάλλον είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά τη δοκιμή του αυτοματοποιημένου Volvo FE για την ασφαλέστερη και πιο αποδοτική διαχείριση των απορριμμάτων, στο οποίο έχει προχωρήσει η Volvo Trucks σε συνεργασία με την εταιρεία Renova.

Η διαδικασία είναι η εξής: Την πρώτη φορά που το αυτοματοποιημένης λειτουργίας απορριμματοφόρο χρησιμοποιείται σε μια νέα περιοχή, κινείται με απευθείας χειρισμό από τον οδηγό ενώ το σύστημα που διαθέτει ενσωματωμένο το όχημα, παρακολουθεί σταθερά και χαρτογραφεί τη διαδρομή με τη βοήθεια αισθητήρων και της τεχνολογίας GPS. Την επόμενη φορά που το όχημα θα εισέλθει στην ίδια περιοχή, γνωρίζει ακριβώς ποια διαδρομή πρέπει να ακολουθήσει και σε ποιους κάδους πρέπει να σταματήσει.

Στην πρώτη στάση με το αυτοματοποιημένο σύστημα σε λειτουργία, ο οδηγός κατεβαίνει από την καμπίνα, πηγαίνει στο πίσω μέρος του φορτηγού, πλησιάζει τον κάδο και τον αδειάζει, με το χειριστήριο. Όταν ολοκληρωθεί η εργασία, το φορτηγό κάνει αυτόματα όπισθεν προς τον επόμενο κάδο, μόλις λάβει τη σχετική εντολή από τον οδηγό. Ο οδηγός ακολουθεί περπατώντας την ίδια διαδρομή που κάνει το όχημα και έτσι έχει πάντα πλήρη ορατότητα για αυτά που συμβαίνουν προς την κατεύθυνση κίνησης (την όπισθεν). Έτσι ο οδηγός/υπάλληλος καθαριότητας δεν κάνει μανούβρες και δεν μπαινοβγαίνει στην καμπίνα αλλά παραμένει δίπλα στο φορτηγό. Όταν ο δρόμος εμποδίζεται από σταθμευμένο όχημα, το απορριμματοφόρο μπορεί να κινηθεί αυτόματα γύρω από το εμπόδιο και να το παρακάμψει, αρκεί να υπάρχει επαρκής χώρος για την κίνησή του.

Τέλος, επειδή τα αυτοματοποιημένα συστήματα προσφέρουν βέλτιστες αλλαγές ταχυτήτων, υπάρχει η δυνατότητα μείωσης και της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων.

Στο δια ταύτα ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο σημαντικότερος για την ασφαλή μετακίνηση των οχημάτων χωρίς ατυχήματα, οπότε ο οδηγός οφείλει να είναι σε καλή σωματική και ψυχολογική κατάσταση πριν ξεκινήσει το δρομολόγιό του. Η Volvo Trucks με μια σειρά συστημάτων ασφαλείας με τα οποία εξοπλίζει τα οχήματά της συμβάλλει στη μείωση και αποτροπή των ατυχημάτων, με βασικό αποδέκτη τον οδηγό και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.