Με έναν ισχυρότατο για την κατηγορία του κινητήρα 250 ίππων, μεταφορική ικανότητα 60 επιβατών και 3 πόρτες έκανε την εμφάνισή του το νέο αστικό λεωφορείο της TEMSA, το μοντέλο MD 9 LE με μήκος 9,5 μέτρων. Στελέχη της ERGOTRAK (όμιλος Σφακιανάκη) παρουσίασαν ήδη το λεωφορείο σε αρκετούς δήμους αποκομίζοντας εγκωμιαστικά σχόλια αλλά και το ενδιαφέρον των υπευθύνων για να λάβουν περισσότερες πληροφορίες και να το δοκιμάσουν στους δρόμους της πόλης τους. Προοριζόμενο για τις ευρωπαϊκές αγορές το λεωφορείο πληροί όλες τις απαιτήσεις της ΕΕ στους τομείς της ασφάλειας, του σεβασμού προς το περιβάλλον, της άνεσης και της ενημέρωσης των επιβατών.
Με μήκος 9,5 μ., πλάτος 2,40 μ. και μικρό κύκλο περιστροφής, το λεωφορείο ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις κυκλοφοριακές συνθήκες των πόλεων. Να προσθέσουμε επίσης την ευκολία που παρέχουν οι φουσκάτες αναρτήσεις του, το σύστημα επιγονάτισης καθώς και το σύστημα ανύψωσης του αμαξώματος για αποφυγή τυχόν ανωμαλίας του οδοστρώματος.
Το αμάξωμα είναι ενισχυμένης κατασκευής, εδράζεται επί του κυρίως πλαισίου, είναι κλειστού τύπου, ενιαίο, ενισχυμένης κατασκευής και διαθέτει καλή μόνωση έναντι του θορύβου και της θερμότητας καθώς και πλήρη στεγανότητα. Στο πίσω μέρος εδράζεται ο πετρελαιοκινητήρας Cummins ISB6.7E250B, 250 HP (187 KW) και ροπής 982 Nm EURO 6, εξακύλινδρος, με σύστημα τροφοδοσίας καυσίμων common rail και ένα δυνατό turbo. Οι παραπάνω υψηλές αποδόσεις του κινητήρα σε σχέση με το μικτό βάρος του οχήματος που είναι 14.440 kg παρέχουν στο όχημα επάρκεια ισχύος ικανή να του εξασφαλίζει ταχύτητα και αυξημένη αναρριχητική ικανότητα με πλήρες φορτίο.
Η μείωση των εκπομπών ρύπων στο επίπεδο Euro 6 επιτυγχάνεται τόσο με SCR (χρήση AdBlue) όσο και με σύστημα EGR (ανακυκλοφορία καυσαερίων). Το σασμάν είναι το αυτόματο της Allison τύπου Τ280R με 6 ταχύτητες εμπροσθοπορείας και με ενσωματωμένο στο κιβώτιο ριτάρντερ, το οποίο επιβραδύνει αποτελεσματικά την ταχύτητα του λεωφορείου. Τα κύρια φρένα λειτουργούν με δισκόφρενα μπρος-πίσω και για την ασφάλεια της πέδησης συνυπάρχουν τα συστήματα ABS και ASR.
Αναφορικά με τις αναρτήσεις, το λεωφορείο στον μπροστινό άξονα φέρει ανεξάρτητη ανάρτηση με 2 αερόσουστες και 2 αποσβεστήρες κραδασμών και στον πίσω άξονα 4 αερόσουστες και 4 αποσβεστήρες κραδασμών, ενώ, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, διαθέτει σύστημα επιγονάτισης καθώς και σύστημα ανύψωσης του αμαξώματος.
Καθίσματα και εξοπλισμός
Τα καθίσματα των επιβατών είναι 30, αναπαυτικά, ανατομικού σχεδιασμού, στέρεα συνδεδεμένα στο δάπεδο. Οι θέσεις για όρθιους επιβάτες είναι επίσης 30 και διατίθεται κατάλληλος χώρος για αμαξίδιο για άτομα με ειδικές ανάγκες. Για την είσοδο των αμαξιδίων λειτουργεί χειροκίνητα ράμπα ΑμεΑ με αισθητήρα ασφαλείας, δηλαδή αν δεν επανέλθει στη θέση της, το λεωφορείο δεν ξεκινά.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ρυθμιζόμενο ανατομικό κάθισμα τύπου ISRI NTS με ζώνη 3 σημείων, σκιάδια στο παρμπρίζ, θήκες μικροαντικειμένων και έναν εργονομικό χώρο οδήγησης με εύκολη λειτουργία των χειριστηρίων και ευρύ οπτικό πεδίο. Για την παρακολούθηση της ροής εισόδου-εξόδου των επιβατών, εκτός του εσωτερικού καθρέφτη, έχει στη διάθεσή του κάμερες εποπτείας της κάθε πόρτας και επιπλέον κάμερα για το χώρο γύρω από το κόκπιτ. Η όλη κίνηση απεικονίζεται σε μόνιτορ μπροστά στον οδηγό.
Το λεωφορείο φέρει επίσης εξοπλισμό ψηφιακής απεικόνισης των δρομολογίων με ειδική πινακίδα, ηλεκτρονικού τύπου στο εμπρόσθιο μέρος, με χρήση διόδων led, διαστάσεων 235x1145x50, ελεύθερου επαναλαμβανόμενου προγραμματισμού και δυνατότητα εισαγωγής διαφορετικού κειμένου. Ο φωτισμός της πινακίδας είναι κατάλληλος ώστε να είναι εμφανές το κείμενο κατά την ημέρα και τη νύκτα χωρίς να απαιτείται άλλος φωτισμός εκτός των διόδων Led και σε χρωματισμό τυποποιημένο των πινακίδων αυτής της τεχνολογίας. Ο προγραμματισμός των εμφανιζόμενων λέξεων γίνεται με χειριστήριο επί της πινακίδας ή επί του οχήματος, όταν αυτή είναι τοποθετημένη. Επιπλέον υπάρχουν πινακίδες μικρότερων διαστάσεων στο πίσω μέρος και στη δεξιά μεριά του οχήματος. Υπάρχει ακόμη εγκατάσταση τηλεματικής για αναγγελία των στάσεων.
Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται επίσης: Σύστημα θέρμανσης του θαλάμου επιβατών το οποίο επιτυγχάνεται με συσκευές θέρμανσης (καλοριφέρ) κατάλληλης απόδοσης, Air condition ισχύος 24,4 KW, σύστημα αερισμού, μέσω φίλτρου χειριζόμενο από τον οδηγό, κ.α.
Συμπερασματικά, μπορούμε να σημειώσουμε ότι το TEMSA MD 9 LE προσφέρει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα με κυριότερο τη βέλτιστη εκμετάλλευσή του. Με μήκος 9,5 μέτρων έχει υψηλή μεταφορική δυνατότητα 30+30 επιβατών και ένα ισχυρότατο για την κατηγορία του κινητήρα 250 HP αυτόν που χρειάζονται πολλά αστικά λεωφορεία εξαιτίας των συχνών υπερβάσεων στον αριθμό των επιβαινόντων ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής. Για την ομαλή ροή των επιβατών, οι τρεις πόρτες εισόδου-εξόδου σε συνδυασμό με την εργονομική διάταξη των καθισμάτων και το φαρδύ διάδρομο μεταξύ τους καταγράφονται στα θετικά στοιχεία του λεωφορείου.