Τροχοί & TIR

Οδηγούμε το νέο Mercedes Sprinter

Η Mercedes παρουσίασε πριν από μερικές εβδομάδες την τρίτη γενιά Sprinter, προικισμένη με εφόδια που θα επιτρέψουν στο μεγάλο van της εταιρείας να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά για την επόμενη (τ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 13/04/2018 - 16:48
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Mercedes παρουσίασε πριν από μερικές εβδομάδες την τρίτη γενιά Sprinter, προικισμένη με εφόδια που θα επιτρέψουν στο μεγάλο van της εταιρείας να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά για την επόμενη (τουλάχιστον) δεκαετία, αν λάβει κανείς υπόψη τους μεγάλους κύκλους ζωής των οχημάτων της κατηγορίας.

Το νέο μοντέλο διαθέτει το πιο «φρέσκο» ντιζάιν της αγοράς, προσθιοκίνητη έκδοση, αυξημένη εκμετάλλευση σε κάθε παράμετρο χρήσης και εργασίας, ευρηματικές λύσεις στο χώρο φόρτωσης, συνδεσιμότητα και δυνατότητες δικτύωσης που κάνουν εδώ παγκόσμια πρεμιέρα, προσθιοκίνητη έκδοση για πρώτη φορά και θα διατίθεται σε πάνω από 1.700 εκδόσεις. Πρακτικά, πέρα από το σχήμα κάποιων πάνελ στην κλούβα, μόνο το αστέρι στη μάσκα θυμίζει το απερχόμενο μοντέλο. Βρεθήκαμε στο Άμστερνταμ για την παγκόσμια οδηγική πρεμιέρα του μοντέλου, και για να καταγράψουμε τις πρώτες εντυπώσεις από αναφορικά με τα δυναμικά του χαρακτηριστικά, και τα στοιχεία εκμετάλλευσης.



Σχεδιασμός - η καμπίνα ως χώρος δουλειάς και χαλάρωσης



Οι τακτικοί μας αναγνώστες γνωρίζουν πλέον την κατεύθυνση που έχει πάρει το σχεδιαστικό ιδίωμα των επαγγελματικών οχημάτων της Mercedes, και το νέο  Sprinter εντάσσεται ξεκάθαρα στη μοντέρνα εικόνα της εταιρείας. Χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες (δείτε αποκλειστική συνέντευξη με τον σχεδιαστή του νέου Sprinter), τρία είναι τα σημεία κλειδιά που καθορίζουν τη φυσική παρουσία του νέου μοντέλου. Το προφίλ, όπου είναι φανερό πόσο πιο ψηλά έχει ανέβει το καπό, τα πολύ λεπτά φωτιστικά σώματα, και οι τροφαντές καμπύλες κάτω από τα πλαστικά προστατευτικά στα πλαϊνά του αμαξώματος. Τα σημεία πάντως που δουλεύουν καλά ως στοιχεία ταυτότητας η Mercedes δεν τα άγγιξε –κυρίως τα πάνελ, ψηλά στα πίσω δύο τρίτα του αμαξώματος.



Αν θέλει κάποιος να καταλάβει γιατί δείχνει τόσο νεωτερικό το Sprinter, το μυστικό κρύβεται στην έντονη γωνία που υπάρχει τώρα μεταξύ καπώ και παρμπρίζ. Το προηγούμενο μοντέλο από το προφίλ έδειχνε ως μονοκόμματο, ενώ τώρα δημιουργήθηκε ένα όχημα δύο όγκων. Περνώντας στην καμπίνα –στάνταρ είσοδος χωρίς κλειδί- έχουν αλλάξει τα πάντα, με την κεντρική κονσόλα να κλέβει την παράσταση. Όλα δείχνουν πιο ανάλαφρα και ευρύχωρα, και ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού η εικόνα αλλάζει. Το μοτίβο είναι το γνώριμο «sensual purilty» (αισθαντική αγνότητα) όπου σύμφωνα με τους σχεδιαστές, μέσω έντονων αντιθέσεων, επιτυγχάνεται αρμονία στη διαμόρφωση του χώρου εργασίας.



Τα πλαστικά είναι κυρίως γκρι, αρκετά ποιοτικά, και συνδυάζονται με μαύρες λακαρισμένες επιφάνειες και αλουμινένια φιλέτα. Η κεντρική κονσόλα μπορεί να εφοδιαστεί είτε με μεγάλο ανοιχτό χώρο αποθήκευσης, είτε με επαφική οθόνη 10,25 ιντσών πού είναι πιθανότατα η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί σε επαγγελματικό όχημα οποιασδήποτε κατηγορίας. Στη διάρκεια αυτής της πρώτης οδήγησης ξεχωρίζουν αμέσως τα νέα καθίσματα, με μεγαλύτερα έδρανα, καλύτερη στήριξη οσφυϊκής χώρας και επίπεδο άνεσης που απέχει πολύ από το απερχόμενο μοντέλο. Μας άρεσε επίσης, η τοποθέτηση ηλεκτρικού χειρόφρενου -αριστερά, κάτω από τον πίνακα οργάνων.

Δυναμικά χαρακτηριστικά

Οδηγήσαμε διάφορες εκδόσεις του μοντέλου -κυρίως πάνελ van και καμπίνα/σασί- με τετρακύλινδρα και εξακύλιδρα μηχανικά σύνολα, με όλα τα διαθέσιμα κιβώτια ταχυτήτων και με φορτίο στην "κλούβα". Χωρίς να μακρηγορούμε, σημειώσαμε τα εξής: Η κατευθυντικότητα, η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο είναι σημαντικά αναβαθμισμένες, και πιθανότατα ορίζουν το άνω άκρο της κατηγορίας. Το ίδιο ισχύει με το σύστημα διεύθυνσης με τη μεταβαλλόμενη υποβοήθηση και την αίσθηση και την απόδοση των φρένων. Με ταχύτητες πέριξ των 130 χλμ./ώρα το νέο Sprinter είναι σε δική του κλάση. Η ορατότητα είναι απρόσκοπτη, και η εργονομία υποδειγματική: είναι πραγματικά εντυπωσιακός ο μικρός αριθμός των πλήκτρων και διακοπτών στο εσωτερικό, ειδικά αν αναλογιστείς την πληθώρα των διαθέσιμων λειτουργιών. Η εξήγηση βρίσκεται στη μεταφορά μεγάλου αριθμού χειριστηρίων στο τιμόνι. Με αύτό τον τρόπο, η αίσθηση ευρυχωρίας είναι μοναδική. Η εγκάρσια κίνηση είναι απρόσκοπτη, και οδηγός μπορεί σχεδόν όρθιος να μετακινηθεί μέσα στο όχημα χωρίς να βρουν κάπου τα πόδια του. Το εννιάρι σασμάν είναι σχεδόν πλεονασμός. Προερχόμενο από τις κορυφαίες λιμουζίνες της Mercedes, ο λόγος τοποθέτησής του, ήταν το πρεστίζ, και η χρήση του σε Sprinter που προορίζονται για μετατροπή σε αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.

Σε ό,τι αφορά τώρα στα MBUX και Mercedes PRO, είναι η πρώτη φορά που θα συνιστούσαμε την αγορά του πλήρους πακέτου, και όχι μόνο για λόγους διασκέδασης, αλλά αύξησης της αποδοτικότητας της εργασίας. Με ένα μήνυμα από το γραφείο της εταιρείας λ.χ., που εμφανίζεται στην επιβλητική οθόνη των 10,25 ιντσών ο οδηγός με τη βοήθεια της πλοήγησης βρίσκει σχεδόν χωρίς προσπάθεια το σημείο παράδοσης. Η απλότητα και η ευχρηστία των μενού είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί: παραλάβαμε και παραδώσαμε πακέτα σε άγνωστη περιοχή, σε μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Ευρώπης, χωρίς το παραμικρό άγχος. Οι φωνητικές εντολές πέρα από χρηστικές πληροφορίες, είναι και άμεσα αντιληπτές: λες "Mercedes, πεινάω" κι εμφανίζεται λίστα εστιατορίων και άμεση επιλογή για να πας μέσω GPS. Δεν αντισταθήκαμε στον πειρασμό να δοκιμάσουμε το IQ του συστήματος λέγοντας: "Mercedes, βαριέμαι". Το αποτέλεσμα ήταν να ενεργοποιηθεί το ραδιόφωνο με ποπ μουσική. Ένας μηχανικός λογισμικού της εταιρείας του ζήτησε να πει ένα αστείο, για να λάβει την απάντηση: "συγνώμη, δεν ξέρω, με έχουν σχεδιάσει Γερμανοί μηχανικοί..." Μοναδικά σημεία κριτικής, μέσα στη γυαλιστερή πρωτοπορία του νέου Sprinter, μία μικρή έλλειψη ελαστικότητας των λιγότερο ισχυρών τετρακύλινδρων κινητήρων, και ο κάπως τραχύς τρόπος που επιταχύνουν κυριως από στάση. Αυτά βέβαια είναι υποσημειώσεις όταν μετά από οχτώ ώρες στο τιμόνι κατεβαίνεις "ατσαλάκωτος".



Οφέλη από συνδεσιμότητα, και τηλεματική



Η Mercedes αποκαλεί το νέο Sprinter «έξυπνο, διαδραστικό και καινοτόμο». Το μεγάλο «ταρατατζούμ» της Mercedes ήταν πάντως, το νέο σύστημα MBUX. Το Spinter είναι ένα από τα μόλις δύο οχήματα Mercedes που προσφέρει το νέο σύστημα infotainment MBUX, το οποίο θα τοποθετείται μελλοντικά και στα υπερπολυτελή επιβατικά της εταιρείας. Πέρα από κάθε δυνατή διάδραση με το κινητό ή το τάμπλετ του οδηγού, διαθέτει πλοήγηση με πληροφορίες γα την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, προγραμματίζει το καλύτερο δρομολόγιο, αποθηκεύει τις συνήθειες του οδηγού σε ειδικό προφίλ, και μπορείς να το ελέγχεις μέσω φωνητικών εντολών. Ο οδηγός μπορεί να εκκινήσει τον κινητήρα από app στο κινητό, και πιθανότατα να το… οδηγεί κάπως έτσι στο μέλλον. Τα μενού του MBUX που δοκιμάσαμε για λίγο είναι ό,τι πιο λουστραρισμένο και εύχρηστο έχουμε δει ποτέ σε αυτοκίνητο, και επιφυλασσόμαστε για ξεχωριστή αναλυτική δοκιμή. Από εκεί και πέρα, το σύστημα Pro Connect είναι εφάμιλλο των καλύτερων συστημάτων τηλεματικής, διατίθεται σε οχτώ εκδόσεις, και συνδυάζεται ακόμη και με τη βασική έκδοση, κάτι που σημαίνει πως δε χρειάζεται να επιβαρυνθείς με την αγορά του MBUX. Να αναφερθεί ότι, στο Sprinter διατίθεται δυνατότητα μόνιμης σύνδεσης στο διαδίκτυο, κάτι που οι διαχειριστές στόλου θα εκτιμήσουν.



Αναφορικά με τις σημαντικές ειδήσεις της νέας γκάμας τώρα, αυτές είναι εύκολο να απομονωθούν. Νέα προσθιοκίνητη έκδοση, με συν 50 κιλά ωφέλιμο σε σχέση με την παραδοσιακή πισωκίνητη και 80 χιλιοστά χαμηλότερο κατώφλι φόστωσης. Την προσθιοκίνητη έκδοση οι Γερμανοί φρόντισαν να την προικίσουν και με το πρώτο αυτόματο εννιάρι σασμάν της κατηγορίας (συν ένα νέο μηχανικό 6 σχέσεων). Στο αυτόματο κιβώτιο ο οδηγός μπορεί να αλλάζει σχέσεις και από paddles στο τιμόνι. Οι μηχανικοί εξέλιξης αναφέρουν πως έχει ληφθεί ειδική μέριμνα ώστε να μην υπάρχει καμία δόνηση από τη μετάδοση στον επιλογέα του μηχανικού σασμάν. Για τα πισωκίνητα και τετρακίνητα Sprinter διατίθεται το γνωστό 7G-Tronic Plus αυτόματο 7 σχέσεων επίσης μέσω «Drive Select».



Τη «δουλειά» στη νέα γενιά Sprinter την αναλαμβάνουν τα γνώριμα τετρακύλινδρα και εξακύλινδρα σύνολα στα 2,1 και 3,0 λίτρα χωρητικότητας. ο τετρακύλινδρος που αναμένεται να είναι με διαφορά ο πλέον ευπώλητος, θα διατίθεται σε πέντε εκδόσεις ισχύος στα 114, 143 και 163 hp για τα Sprinter με κίνηση στον πίσω άξονα και στα 114, 143 και 177 hp για τα προσθιοκίνητα. Η μέγιστη ροπή είναι 300, 330, 360 και 400 Nm αντίστοιχα, μεταξύ 1.400 και 2.400 σ.α.λ. (1.800-2.400 για τον 177άρη). Η τελευταία, και πιο ισχυρή εκδοχή, προορίζεται αποκλειστικά για Sprinter που θα χρησιμοποιηθούν ως αυτοκινούμενα οχήματα αναψυχής (camper van). Όλοι τους είναι Euro 6, τεχνολογίας BlueTEC με SCR. Ο μοναδικός εξακύλινδρος (V6) της γκάμας, στα τρία λίτρα, αποδίδει 190 hp και 440 Nm μέγιστη ροπή. Κάπως γενικά, αφού λεπτομέρειες θα μάθουμε στην οδηγική παρουσίαση του οχήματος, η Mercedes αναφέρει πως μειώθηκαν οι τριβές στα κινούμενα μέρη του κινητήρα και τον ιμάντα χρονισμού, για μείωση της κατανάλωσης και αύξηση της ωφέλιμης ζωής του κινητήρα. Ανάλογα με τον τύπο του αμαξώματος, το μεταξόνιο, το ύψος της οροφής, τη διαμόρφωση της γραμμής μετάδοσης κίνησης, και την έκδοση ισχύος, η μέση τυποποιημένη κατανάλωση κυμαίνεται από 6,9 έως 9,7 λίτρα ανά 100χιλιόμετρα. Το ρεζερβουάρ AdBlue μεγάλωσε –από 18 λίτρα, στα 22- και τοποθετήθηκε σε σαφώς πιο προσβάσιμη περιοχή σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο.

Εκμετάλλευση



Το νέο Mercedes θα διατίθεται ως πάνελ van, Tourer, καμπίνα με καρότσα, σασί με μονή καμπίνα ή διπλοκάμπινο, minibus, με τρεις επιλογές μετάδοσης κίνησης, διαφορετικές διαμορφώσεις καμπίνας, και πολλές εκδόσεις μικτού από 3,0 έως 5,5 τόνους. Στο μεταξόνιο υπάρχουν πέντε επιλογές, από 3.250 έως 4.325 χιλιοστά, τα προσφερόμενα ύψη οροφής είναι τρία, και τα μήκη αμαξώματος.  Συνολικά, θα προσφέρονται τέσσεα μήκη αμαξώματος, και τρίαύψη οροφής σε εκδόσεις 3, 3,5 4,1 5 και 5,5 τόνους μικτού. Ο ωφέλιμος όγκος στα πάνελ van κυμαίνεται από 7,8 έως 17 κυβικά μέτρα, και το ωφέλιμο ξεπερνά τους 3 τόνους (3.150 κιλά)στην έκδοση τονάζ των 5,5 τόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το απόβαρο της προσθιοκίνητης έκδοσης κρατήθηκε οριακά κάτω από τους 2 τόνους στα 1.990 κιλά.



Υπάρχουν δεκάδες λεπτομέρειες που προδίδουν πόση φαιά ουσία έχει καταναλωθεί στην κατεύθυνση της μέγιστης εκμετάλλευσης. Λανσάρεται για παράδειγμα, 5τονη έκδοση με μονά ελαστικά στον πίσω άξονα για απόλυτη χρήση του ωφέλιμου όγκου στην «κλούβα», καθώς με την απουσία διπλών ελαστικών, απομένει χώρος πλάτους 1,22 μέτρων μεταξύ των θόλων, άρα θα χωρέσει και ευρωπαλέτα τοποθετημένη κατά πλάτος. Στη μεγαλύτερη «κλούβα» υπάρχει χώρος για 7 ευρωπαλέτες –ωφέλιμο μήκος φόρτωσης στο δάπεδο, από 2.732 έως 4.810 χιλιοστά και 1.787 χιλιοστά είναι το μέγιστο πλάτος στο χώρο φόρτωσης. Το ύψος κυμαίνεται από 1.719 έως 2.243 χιλιοστά.



Υπάρχουν τώρα περισσότεροι κρίκοι πρόσδεσης και, προαιρετικά, μπορεί ναν τοποθετηθεί ένα νέου τύπου πλαστικό κάλυμμα δαπέδου, το οποίο ζυγίζει 18 κιλά λιγότερο σε σχέση με το αντίστοιχο ξύλινο. Τα στελέχη του κατασκευαστή μαςείπαν ότι, όλες οι νέες επενδύσεις στην κλούβα» μπορούν να πλυθούν χωρίς να υπάρχει κάποια έγνοια, στοιχείο που σίγουρα θα εκτιμήσουν όσοιθέλουν να διατηρούν καθαρό το χώρο φόρτωσης. Οι θόλοι των τροχών μπορούν να δεχθούν φορτίο ενώ, ενδιαφέρον έχουν οι νέας σχεδίασης μεντεσέδες, οι οποίοι επιτρέπουν στον οδηγό να ανοίξει την πόρτα με το ένα χέρι, και επίσης εκλείπει πλέον η ανάγκη για την ύπαρξη των καουτσουκένιων προστατευτικών στο πλάι καθώς οι πόρτες στηρίζονται χωρίς να ακουμπάνε τα πάνελ του αμαξώματος.

Την εργασία και τη φορτοεκφόρτωση διευκολύνουν πολύ δύο νέες μεγάλες συστοιχίες LED στην «κλούβα». Κατά συνέπεια μπορούν να διαμορφωθούν έως 1700 διαφορετικές εκδόσεις. Αυτή η μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων διαμόρφωσης καθορίζει τη φιλοσοφία του νέου Sprinter, που αποσκοπεί να ικανοποιεί τόσο ειδικές απαιτήσεις διαφορετικών κλάδων όσο και διαφορετικές κατηγορίες πελατών. Η γκάμα περιλαμβάνει, λόγου χάρη, λύσεις για υπηρεσίες ταχυμεταφορών και παραδόσεων πόλης, μεταφορές αγαθών σε μεγάλες αποστάσεις ή τεχνικά συνεργεία που χρησιμοποιούν το όχημα ως κινητό κατάστημα ανταλλακτικών. Το νέο Sprinter μπορεί επίσης να μετατραπεί και σε αυτοκινούμενο ή λεωφορείο ή και να χρησιμοποιηθεί, για παράδειγμα, ως ασθενοφόρο υπηρεσιών διάσωσης.



Τεχνολογικό μπρα ντε φερ



Ενδιαφέρουσα καινοτομία, είναι η δυνατότητα τοποθέτησης φύλλων σούστας GRP από συνθετικά υλικά (στον μη κινητήριο άξονα), κάτι που μεταφράζεται σε μειωμένο κατά 12 κιλά απόβαρο, μεγάλη αντοχή και απαλοιφή του κινδύνου εμφάνισης σκουριάς. Ο υπολογιστής ταξιδιού Assyst Plus έχει νέο λογισμικό, το οποίο του επιτρέπει να καταλαβαίνει μέχχρι και την ποιότητα του λιπαντικού του κινητήρα. Κατά συνέπεια τα διαστήματα μεταξύ των αλλαγών λαδιού μεγαλώνουν αφού τα ηλεκτρονικά κρίνουν με απόλυτη ακρίβεια τις ιδιότητες λίπανσης. Αναμενόμενα, δεν υπάρχει και δείκτης για τον έλεγχο του λαδιού στο διαμέρισμα του κινητήρα, αφού αντικαταστάθηκε από ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Να μην παραλείψουμε μία σύντομη αναφορά στα νέα Sprinter σε διαμόρφωση λεωφορείου: Αυτά θα φτάνουν διαμόρφωση με έως 20 καθίσματα (19+1) με αυτά για τον οδηγό να στηρίζονται σε νέα ανάρτηση και να διαθέτουν για πρώτη φορά στην κατηγορία ηλεκτρικές ρυθμίσεις. Τα καθίσματα των επιβατών μπορούν να εφοδιαστούν με θύρες USB και στήριγμα για κινητό τηλέφωνο, και μόνιμη πρόσβαση στο διαδίκτυο.



Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, το Sprinter προσφέρει ένα εντυπωσιακό φάσμα εφαρμογών: έξυπνο, ενεργό cruise control Distronic, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist and Attention Assist, κάμερα με κάλυψη 360ο και προβολή της εικόνας σε οθόνη, ενσωματωμένα πιτσιλιστήρια στους υαλοκαθαριστήρες ονόματι Wet Wiper, Active Lane Keeping Assist, Crosswind Assist, Traffic Sign Assist και αισθητήρες όχι μόνο για οπισθοπορεία αλλά για όλη την περίμετρο του αμαξώματος. Ανάμεσά τους, το πλέον πρωτοποριακό είναι το Distronic, το οποίο αν (μέσω ραντάρ στον προφυλακτήρα) διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση, είναι ικανό να ακινητοποιήσει αυτόματα το όχημα. Το απόλυτο highlight στο δρόμο πάντως, είναι το ενεργό σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα, και το πόσο ραφιναρισμένο είναι στη λειτουργία του.

Το δια ταύτα, μετά αυτή την πρώτη επαφή είναι εύκολο. Μεγαλύτερο ωφέλιμο που φτάνει τους 2,5 τόνους, σύστημα διεύθυνσης αντίστοιχο V-Class χαμηλότερα κόστη χρήσης προσθιοκίνητη έκδοση για πρώτη φορά, ντιζάιν που το τοποθετεί αισθητικά στην επόμενη μέρα των LCV, πανζουρλισμός σε ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και συνδεσιμότητα που δε συγκρίνεται με τα όσα προσφέρονται αυτή τη στιγμή από τον ανταγωνισμό, και υπερβατική ποιότητα κύλισης, προδιαγράφουν πιθανότατα θριαμβική (και πάλι) πορεία στον στίβο των ταξινομήσεων.

PreviousNext